موسیقیافراد مشهورترین هاسرگرمیمحبوب ترین ها

بهترین خواننده سنتی ایرانی؛ معرفی 15 تا از خوانندگان کلاسیک ایرانی برتر

5
(1)

بهترین خواننده سنتی ایرانی از نظر شما کیست؟ در این مطلب با معرفی خوانندگان کلاسیک ایرانی برتر همراه شما خواهیم بود.

ایران است و صدای بهترین خواننده های سنتی ایران که از اعماق تاریخ این مرز و بوم بر می‌آید. صدایی که با قدمت و شکوه تمدن ایرانیان گره خورده است. صدایی که در طول قرن‌ها، نسل به نسل منتقل شده و همچنان زنده و پویاست. به جرات می‌توان گفت موسیقی ایران، یکی از غنی‌ترین دستگاه‌های موسیقی سنتی در جهان به حساب می‌آید. وجود اسطوره‌هایی مانند استاد شجریان، افتخاری ملی برای ماست که موسیقی ایران را تا ابد سربلند در جهان نگاه خواهد داشت. در این مقاله از نجوافکت، به معرفی خوانندگان کلاسیک ایرانی برتر خواهیم پرداخت. خوانندگانی که با صدای خود، موسیقی سنتی ایران را به اوج رسانده‌اند و نام خود را در تاریخ جاودانه کرده‌اند. به نظر شما بهترین خواننده سنتی ایرانی کدام است؟

لیست بهترین خواننده سنتی ایرانی

لیست امروز ما بر اساس نظرسنجی‌های مردمی و LAST.fm تنظیم شده است. و سعی کردیم به صورت مختصر و مفید به بیوگرافی کوتاه خوانندگان کلاسیک ایران بپردازیم.

شاید هنرمند سنتی موردعلاقه شما از اسطوره‌های موسیقی سنتی ایران نیز در بین هنرمندان منتخب باشد. با لیست بهترین خواننده های ایرانی در سبک سنتی همراه ما باشید.

1. ایرج بسطامی

خوش صداترین خواننده های ایرانی قدیمی | خواننده برتر سنتی -  ایرج بسطامی
  • تاریخ تولد: 1 آذر 1336
  • تاریخ وفات: 5 دی 1382
  • شروع فعالیت: از سال 1367

ایرج بسطامی در سال 1336 در بم به دنیا آمد. از همان کودکی به موسیقی علاقه داشت و با گوش دادن به صدای عمویش، یداله بسطامی، به نوازندگی و آوازخوانی روی آورد. در نوجوانی به تهران رفت و نزد محمدرضا شجریان، استاد بزرگ موسیقی سنتی ایران، به فراگیری آواز پرداخت.

  20 تا از فیلم های برتر تاریخی؛ بهترین فیلم تاریخی کدام است؟

بسطامی از لیست بهترین خواننده های ایرانی در سال 1367 با آهنگ «وطن من» به شهرت رسید. این آهنگ با شعر ملک‌الشعرا بهار و آهنگسازی پرویز مشکاتیان، به عنوان سرود ملی ایران انتخاب شد. بسطامی در سال‌های بعد آثار ماندگار دیگری را نیز منتشر کرد، از جمله عقرب زلف کجت با قمر قرینه، بوی نوروز و بیا تا گل برافشانیم. صدای بسطامی، صدایی گرم و صمیمی بود که به دل می‌نشست. او در آواز خود، عشق و اندوه را به زیبایی بیان می‌کرد. صدای او، صدای مردمی بود که در غم و شادی با هم زندگی می‌کردند. متاسفانه استاد بسطامی در سال 1382 در حادثه زمین‌لرزه بم درگذشت.

2. غلامحسین بنان

محبوب ترین خواننده سنتی تاریخ ایران | اسامی خواننده های سنتی مرد ایرانی - غلامحسین بنان
  • تاریخ تولد: 10 اردیبهشت 1290
  • تاریخ وفات: 8 اسفند 1364
  • شروع فعالیت: از سال 1306

یکی از افسانه‌های تکرار نشدنی و از بهترین خواننده های سنتی ایران، استاد بنان است که سبک آواز دستگاهی او تا ابدالدهر بی‌نظیر خواهد ماند. غلامحسین بنان، در 10 اردیبهشت 1290 و در خانواده‌ای هنرمند و هنردوست در قلهک تهران متولد شد. او از سال 1306 فعالیت خود را آغاز کرد و تا 1347، طرفداران در ایران و جهان از صدای او بهره‌مند بودند. آموزش آواز بنان، در محضر مرتضی نی داوود جرقه خورد و با بزرگان دیگری مانند ضیاءالدین ذاکری و سیف، ادامه یافت. یکی از اولین اعضای گروه معروف «گلها» با سرپرستی داوود پیرنیا، بنان بود. او در طول فعالیت هنری‌اش بیش از 350 آهنگ اجرا کرد.

یکی از ویژگی‌های آواز دلنشین بنان، زیروبم‌های حساب شده و تحریرهای استادانه صدای او هستند. بسیاری از منتقدان، او را مستر بی‌بروبرگرد سبک وزیری – خالقی می‌دانند. به علاوه بنان بزرگ در مرکب‌خوانی و تلفیق شعر هنرمند بود. از برترین آثار استاد می‌توان به قطعات ماندگاری از جمله آهنگ آذربایجان در دستگاه شور، آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا، الهه ناز در مایه دشتی، بهار دل‌نشین، بوی جوی مولیان، تصنیف توشه عمر، یار رمیده، نوای نی و سرود ای ایران اشاره کرد. غلامحسین بنان در غروب 8 اسفند ماه 1364 خورشیدی، در بیمارستان ایرانمهر تهران چشم از جهان فرو بست.

  بهترین فیلم های کمدی تاریخ؛ معرفی 20 تا از بهترین فیلم های طنز تاریخ سینما

3. ایرج (حسین خواجه امیری)

بهترین خواننده های سنتی ایران - ایرج (حسین خواجه امیری)
  • تاریخ تولد: 11 دی 1311
  • شروع فعالیت: از سال 1327

هر برگ از تاریخ موسیقی ایران را که ورق بزنیم، با نام ماندگار خوانندگان کلاسیک ایرانی برتر روبرو خواهیم شد. یکی از این خوانندگان، حسین خواجه امیری است که با نام هنری ایرج شناخته می‌شود. به ایرج لقب «پهلوان آواز» را هم داده‌اند. محمدرضا شجریان درباره او گفت:

صدای ایرج در تاریخ آوازخوانی ما یک متر و معیار است. هر کس بخواهد در بالاترین حد حنجره صدایی را مثال بزند، می‌گویند صدا شبیه صدای ایرج است.

حسین خواجه امیری در 11 دی ماه 1311 در روستای خالدآباد نطنز از توابع استان اصفهان و در دامان خانواده‌ای خوش ذوق به‌دنیا آمد. پدرش نعمت‌اللّه استاد ردیف بود و با صدای رسایی که داشت، خود یکی از بهترین خواننده های سنتی ایرانی در زمانش حساب می‌شد و در مجالس تعزیه شرکت می‌کرد. ایرج جوان در همان زمان، تحت نظر پدر تعلیم می‌دید و در مراسم‌ها شرکت می‌کرد. او پدر احسان خواجه‌امیری، خواننده و آهنگساز و الیکا خواجه‌امیری (نوازنده) است.

از 1327 تا 1336 با ارکسترهای مختلفی از جمله ارکستر ابراهیم منصوری و عبدالله جهان‌پناه، برنامه اجرا می‌کرد. در سال 1336 داوود پیرنیا با دعوت از ایرج، راه او برای ورود به این گروه افتخارآمیز و آیکانیک را باز کرد. ایرج علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف رادیویی، اجرای ترانه‌های متعدد برای فیلم‌های فارسی را هم در کارنامه خود دارد. از جمله مشهورترین آثار ایرج می‌توانیم تصنیف‌هایی مانند گل من، سنگ صبور، بزم عاشقان (همراه با انوشیروان روحانی) و قصه زندگی را نام ببریم.

4. محمدرضا شجریان

بهترین خواننده های سنتی ایران - محمدرضا شجریان
  • تاریخ تولد: 1 مهر 1319
  • تاریخ وفات: 17 مهر 1399
  • شروع فعالیت: از سال 1346

صدای ربنای ایران، استاد آواز معروف به «خسروی آواز ایران» – ناگفته مشخص است که درباره یکی از خواننده های سنتی قدیمی مرد ایرانی، یعنی زنده یاد محمدرضا شجریان می‌گوییم. استاد شجریان متولد 1 مهر 1319 در مشهد، آواز را به همراه قرائت قرآن از کودکی و تحت نظر پدرش آغاز کرد. او علاوه بر موسیقی سنتی ایرانی، در خوشنویسی نستعلیق نیز مهارت فراوانی داشت و حتی چندین ساز ابداعی خود را نیز به جامعه هنری معرفی کرد که امروزه در موزه شجریان نگهداری می‌شوند. محمدرضا شجریان از بنیاد آقاخان، جایزه خداوندگار موسیقی را دریافت کرده و نامزد جایزه گرمی نیز بوده است. پسر او همایون شجریان نیز امروزه یکی از بهترین خواننده های سنتی جدید شناخته می‌شود.

  بزرگترین اختلاس ها در جهان | با پرونده 11 فساد مالی در جهان آشنا شوید!

پای آواز که در میان باشد، شجریان بدون شک یک استاد واقعی آواز به حساب می‌آید و در لیست بهترین خواننده های ایرانی قرار می‌گیرد. تمام ظرافت‌های موسیقی ایران با تاریخ غنی، اشک‌ها و خنده‌های هموطنان، در موسیقی شجریان به زیباترین شکل ممکن بیان می‌شدند. شجریان علاوه بر اینکه یکی از خوانندگان کلاسیک ایرانی برتر بود، در نوازندگی سازهای سنتی شرقی از جمله سنتور و سه تار جزء نوازندگان مسترکلاس برشمرده می‌شد. آثاری مانند بارون، اشک مهتاب، زبانه آتش و آهن و مرغ سحر، از جمله برترین آثار ماندگار استاد هستند. استاد شجریان در 17 مهر سال 1399 بعد از مدتی درگیری با بیماری، چشم از جهان فرو بست.

5. گلپا (اکبر گلپایگانی)

بهترین خواننده های سنتی ایران | بهترین خوانندگان سنتی ایرانی - گلپا
  • تاریخ تولد: 10 بهمن 1312
  • تاریخ وفات: 13 آبان 1402
  • شروع فعالیت: از سال 1335

یکی از پرطرفدارترین و بهترین خواننده های سنتی ایران، اکبر گلپایگانی مشهور به گلپا بود که از پیشگامان موسیقی کلاسیک و دستگاهی ایران به حساب می‌آید. گلپا در تاریخ 10 بهمن 1312 در تکیه زرگرهای عودلاجان تهران متولد شد. پدر او، محمدحسین گلپایگانی معروف به مرشد حسین یا حاج حسین بلبل بود و در مراسم‌های روضه و مرثیه در تکیه‌های تهران آوازه بلندی داشت. در سال 1377، داوود پیرنیا از گلپا برای شرکت در برنامه گل‌ها دعوت کرد تا به رادیو تهران بپیوندد. این فعالیت، شروعی برای دوستی گلپا و ایرج نیز به حساب می‌آمد. اجرا در برنامه‌های این گروه، کمک شایانی به شهرت گلپا نمود و او 17 سال به این همکاری ادامه داد.

جالب است بدانید که گلپا، از خواننده مشهور کلاسیک امریکایی فرانک سیناترا (Frank Sinatra) نیز دعوت کرده بود. او در خارج از ایران چندین کنسرت برگزار کرد و در سال 1355، با احمد ظاهر، استاد موسیقی افغانستان یک اجرای مشترک داشت. از جمله برترین آثار گلپا می‌توانیم به قطعاتی از جمله مست عشق، عقیق، دل ای دل و بزم عاشقان (مشترک با ایرج) اشاره کنیم. این خواننده محبوب سبک سنتی دستگاهی ایران، در غروب 13 آبان 1402 در بیمارستان نیکان بر اثر ایست قلبی درگذشت.

  10 کتاب از بهترین کتاب های ادبیات ژاپن | بهترین نویسندگان ادبیات ژاپن که باید بشناسید

6. شهرام ناظری

اسامی خواننده های سنتی مرد ایرانی | بهترین خواننده های سنتی ایران - شهرام ناظری
  • تاریخ تولد: 29 بهمن 1328
  • شروع فعالیت: از سال 1354

از استادی شهرام ناظری، یکی از بهترین خواننده های سنتی ایران، همین بس که لقب «شوالیه آواز ایران» را با خود دارد، از سوی نیویورک تایمز «بلبل ایرانی» لقب گرفته و مطبوعات کریستین ساینس مانیتور او را «لوچیانو پاواروتی ایران» خوانده‌اند. استاد ناظری متولد 29 بهمن سال 1328، یکی از بهترین خوانندگان موسیقی سنتی ایرانی است. او قطعات جسورانه و ارزشمندی در ستایش آزادی و آزادیخواهی، فریاد هموطنان و عدالت منتشر کرده و با مرحوم شجریان نیز همکاری فراوانی داشته است.

از معروف‌ترین تصنیف‌های شهرام ناظری می‌توان به تصنیف‌های اندک اندک با شعر مولانا در آلبوم گل صدبرگ، تصنیف آتشی در نیستان با شعر مجذوب تبریزی در آلبومی به همین نام، کاروان شهید با آهنگ محمدرضا لطفی و شیدا شدم با شعر خودش اشاره کرد. همچنین، آثاری که ناظری به زبان مادری‌اش یعنی زبان کُردی اجرا کرده نیز از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردارند. از جمله معروف‌ترین آثار کردیِ کرمانشاهی استاد ناظری، بازخوانی تصنیف واران وارانه است.

7. همایون شجریان

بهترین خواننده های سنتی جدید | بهترین خواننده های سنتی ایران - شهرام ناظری
  • تاریخ تولد: 31 اردیبهشت 1354
  • شروع فعالیت: از سال 1360

یکی از موارد تاریخی که در آن پسر به زیبایی پا جای پای پدر گذاشته، هنر همایون شجریان است که امروزه یکی از بهترین خواننده های سنتی ایران و افتخاری ملی به حساب می‌آید. همایون شجریان، متولد 31 اردیبهشت 1354 در تهران، از کودکی با نوای آواز پدر خو گرفت. او اصول موسیقی و شناخت ریتم را نزد ناصر فرهنگ‌فر فرا گرفت. به علاوه، مدتی هم در محضر بزرگانی از جمله اردشیر کامکار و جمشید محبی در آموزش ساز و آواز حاضر بود.

  بهترین خواننده ترکی؛ معرفی 15 تا از خواننده های معروف ترکیه

امروزه همایون یکی از محبوب ترین خواننده‌های سنتی ایران برشمرده می‌شود که در خوانندگی و آهنگسازی در ژانر موسیقی ایرانی و سبک تلفیقی از جمله بهترین استعدادهای ایران است. او مدیریت شرکت فرهنگی هنری دل‌آواز را نیز بر عهده دارد. اولین آلبوم همایون شجریان با صدای آواز او، «نسیم وصل» نام دارد که توسط محمدجواد ضرابیان تنظیم و در سال 1382 منتشر شد. ترانه «وطن» بر اساس شعری با همین نام از سیاوش کسرایی، از جمله کارهایی بود که همایون شجریان آن را در سال 1388 منتشر کرد.

8. علیرضا قربانی

بهترین خوانندگان موسیقی سنتی ایرانی | اسامی خواننده های سنتی ایران - علیرضا قربانی
  • تاریخ تولد: 15 بهمن 1351
  • شروع فعالیت: از سال 1378

علیرضا قربانی، یکی از هنرمندان خوش آتیه و از بهترین خواننده های سنتی ایران، یکی از خواننده‌های موسیقی سنتی ایرانی به حساب می‌آید. فعالیت او از دهه 60 کلید خورده و تا به امروز، طرفداران ایرانی (و غیر ایرانی) از آثار او لذت فراوانی می‌برند. قربانی در 15 بهمن سال 1351 در تهران متولد شد. شروع فعالیت او نیز مانند بسیاری از بهترین خوانندگان سنتی ایرانی، با فراگیری قرائت قرآن آغاز شد. مهارت و ظرافت صدای قربانی به حدی بود که در مسابقات دانشجویی کشوری به مقام دوم رسید. شروع آموزش جدی قربانی در زمینه فراگیری آواز و تلفیق شعر، تئوری موسیقی و زیبایی شناسی در نوای ایرانی از سال 1363 شروع شد. از جمله اساتیدی که علیرضا قربانی در محضر آنها به آموزش موسیقی پرداخته است می‎‌توانیم به اساتیدی از جمله خسرو سلطانی، بهروز عابدینی، مهدی فلاح، حسین عمومی و احمد ابراهیمی اشاره کنیم.

فعالیت حرفه‌ای قربانی به عنوان یک خواننده برتر سنتی، در سال 1378 به اوج خود رسید. در سال 1398، قربانی به عنوان خواننده ارکستر ملی ایران به رهبری احمد خسروی معرفی شد و همراه این گروه برنامه‎‌های متعددی داشته است. از جمله همکاری مشترک قربانی با گروه‌های دیگر، قطعات «بر سماع تنبور» و «قطره‎‌های باران» با گروه شمس، ترانه‌های «حریق خزان و دخت پری وار» همراه مهیار علیزاده هستند. اثر دیگر او به‌ نام هم‌آواز پرستوهای آه با آهنگ‌سازی سیاوش ولی‌پور و بر اساس اشعاری از مهدی اخوان ثالث، یکی دیگر از آثار ماندگار علیرضا قربانی با آهنگ‌سازان موسیقی ایرانی است.

  بهترین خواننده های 2023 جهان، هنرمندان برتر موسیقی در سال 2023

9. سالار عقیلی

بهترین خواننده های سنتی جدید | عکس خواننده های سنتی ایران - سالار عقیلی
  • تاریخ تولد: 11 اذر 1356
  • شروع فعالیت: از سال 1375

خالق ترانه شاهکار تیتراژ معمای شاه و قطعه «وطنم»، سالار عقیلی، یکی از اساتید بی‌مانند در میان محبوب ترین خواننده های سنتی جدید است. او در 11 آذر 1356 در خانواده‌ای با پدری مازندرانی و مادری آذربایجانی با نام کامل میرسالار مسلمی عقیلی متولد شد. شروع آشنایی عقیلی با موسیقی و آواز، با یادگیری سازهای مختلف کلید خورد. او تحصیلاتش را در هنرستان موسیقی سوره ادامه داد، 5 سال تحت نظر اساتید نامی از جمله صدیق تعریف، به یادگیری اصول آواز پرداخت. عقیلی دارای مدرک کارشناسی رشته بازیگری تئاتر است.

در سن 18 سالگی، برای اولین بار در جشنواره فجر سال 75 روی صحنه رفت. از جمله آثار ماندگار و مشهور سالار عقیلی می‌توانیم به تبریز در مه (موسیقی تیتراژ در چشم باد)، از تنهایی گریه مکن، موسیقی تیتراژ معمای شاه، قافله سالار عشق، سرو زیر آب، نگاه آسمانی، دلبسته شدم و آلبوم جهان گذران اشاره داشته باشیم.

10. گروه کامکارها

بهترین خوانندگان سنتی ایرانی | عکس خواننده های سنتی ایران  - گروه کامکارها
  • شروع فعالیت: از سال 1344

هیچ لیستی از بهترین خواننده های سنتی ایران، بدون نام گروه مشهور کامکارها تکمیل نخواهد بود. گروه خانوادگی کامکارها، یکی از بهترین پدیده‌های موسیقی سنتی کردی ایران به حساب می‌آید که از دهه 40 خورشیدی تا به امروز فعالیت دارد. گروه کامکارها توسط حسن کامکار (نوازنده ویولن) به همراه هوشنگ (آکاردئون)، قشنگ (خواننده و ویلن)، پشنگ (سنتور)، ارژنگ (تنبک) و بیژن (خواننده) تاسیس شد. برخی از اعضا در دانشکده هنرهای زیبا در تهران، به فراگیری موسیقی آکادمیک مشغول شدند. تحت نظارت اساتیدی از جمله پرویز مشکاتیان و محمدرضا لطفی، کامکارها در گروه‎‌های شیدا و عارف نیز فعالیت داشتند. گروه کامکارها تجربه اجرا همراه اساتید آواز از جمله مرحوم شجریان و شهرام ناظری را در کارنامه درخشان خود دارد.

  10 مضرات شبکه های اجتماعی؛ از آسیب شبکه های اجتماعی چه می دانید؟

اولین کنسرت‌های رسمی این خانواده با نام «گروه کامکارها» در مجموعه آزادی و تالار وحدت اجرا شد. قطعات ست کنسرت شامل موسیقی سنتی ایرانی، تک‌نوازی سنتور اردوان و موسیقی کردی بود. این گروه در تاریخ 20 آذر سال 1382 کنسرتی به مناسبت اعطای جایزه صلح نوبل به شیرین عبادی در نروژ برگزار کرد.

11. علیرضا افتخاری

علیرضا افتخاری از لیست بهترین خواننده سنتی ایرانی

  • تاریخ تولد: 10 فروردین 1337
  • شروع فعالیت: از سال 1357

در لیست اسم خواننده های قدیمی مرد باید به علیرضا افتخاری هم اشاره کنیم. این هنرمند در سال 1337 در اصفهان به دنیا آمد و خانواده فقیری داشت. او در کودکی نزد استاد طباطبایی نواختن ویولن را آموخت و از 12 سالگی به کلاس‌های ردیف‌های آوازی نزد تاج اصفهانی رفت. از دیگر اساتید او باید به جلیل شهناز و حسن کسائی نیز اشاره کنیم. اولین فعالیت حرفه‌ای او در سال 1357 رقم خورد که در آزمون باربد موفق شد رتبه اول را بگیرد.

علیرضا افتخاری اولین آلبومش را در سال 1362 با نام آتش دل منتشر کرد و بعد از سه سال اجراهایی به همراه حسین علیزاده و محمدعلی کیانی‌نژاد داشت. در اواخر دهه 60 این هنرمند از خوانندگان کلاسیک ایرانی برتر موفق شد کنسرت‌هایی در ژاپن، آلمان، کانادا و بریتانیا برگزار کند. جالب است بدانید که علیرضا افتخاری اولین خواننده بعد از انقلاب است که اشعار حافظ را به صورت ترانه و تصنیف اجرا کرد.

12. قمرالملوک وزیری

قمرالملوک وزیری بهترین خواننده سنتی زن ایران

  • تاریخ تولد: سال 1284
  • تاریخ وفات: 14 مرداد 1338
  • شروع فعالیت: از سال 1302

در لیست اسامی خواننده های سنتی زن ایرانی باید به قمرالملوک وزیری اشاره کنیم. بهترین خواننده سنتی زن ایران قطعا قمرالملوک وزیری است که در دوره خود شهرت زیادی داشت. به این خواننده پرآوازه عنوان «هزاردستان آواز ایران» را داده بودند. او در تاکستان از استاد قزوین به دنیا آمد تحت سرپرستی مادربزرگش که روضه‌خوان زنان حرم ناصرالدین شاه بود، بزرگ شد. در جوانی به واسطه آشنایی با مرتضی نی‌داوود، درباره ردیف موسیقی ملی آموخت و در مدتی کوتاه با کمپانی‌های معروف به ضبط موسیقی پرداخت.

  بهترین خواننده های پاپ ایرانی؛ لیست 20 نفر از خواننده های ایرانی سبک پاپ

نخستین کنسرت قمرالملوک وزیری در سال 1303 در گراند هتل در تهران برگزار شد. او درآمدش از کنسرت‌هایش را برای امور خیریه پرداخت می‌کرد. در سال 1319 و با تاسیس رادیو ایران، عموم مردم نیز با صدای قمر آشنا شدند. در سی و هفتمین نشست سالانه سازمان ملل، نام قمرالملوک وزیری و مهدی رجبیان در پرونده سالانه این سازمان ثبت شد. این هنرمند در مرداد 1338 بر اثر سکته مغزی درگذشت و مزار او در گورستان ظهیرالدوله قرار دارد.

13. پرواز همای

پرواز همای از خواننده های سنتی ایرانی

  • تاریخ تولد: 20 بهمن 1358
  • شروع فعالیت: از سال 1384

سعید جعفرزاده احمدسرگورابی که با نام پرواز همای شناخته می‌شود، در لیست بهترین خواننده های ایرانی در سبک سنتی قرار می‌گیرد. کنسرت‌های این هنرمند به همراه گروه مستان اجرا می‌شوند. او به زبان‌های مختلفی مانند گیلکی و تالشی نیز ترانه‌هایی خوانده است. این خواننده جوان در شهرستان شفت به دنیا آمده و دوران کودکی و نوجوانی‌اش را نیز در همان جا گذرانده است. دیپلمش را از هنرستان کمال‌الملک رشت گرفت و سپس در دانشگاه آزاد تهران، وارد رشته موسیقی شد. سازهای تخصصی او سه تار و پیانو بودند.

از استادان او می‌توانیم به فریدون پوررضا، کمال‌الدین عباسی، هنگامه اخوان و کریم صالح عظیمی اشاره کنیم. او در مرداد ماه سال 1397 اپرای حلاج را روی صحنه برد که طرفداران زیادی پیدا کرد. برخی از آلبوم‌های موسیقی پرواز همای عبارتند از سربازان (1389)، دیوانه چو دیوانه ببیند (1391)، در حسرت دیدار (1394)، خدا در روستای ماست (1396) و ملاقات با دوزخیان.

14. داریوش رفیعی

داریوش رفیعی از خوانندگان کلاسیک ایرانی برتر

  • تاریخ تولد: 4 دی 1306
  • تاریخ وفات: 2 بهمن 1337
  • شروع فعالیت: از سال 1327
  10 محبوب ترین خواننده ژاپنی: با خواننده های مطرح ژاپن آشنا شوید!

در لیست بهترین خواننده سنتی ایرانی باید به داریوش رفیعی هم اشاره کنیم؛ از خواننده های ایرانی قدیمی که در جوانی از دنیا رفت. این هنرمند در بم به دنیا آمد و در جوانی تحصیلش را نیمه‌کاره رها کرد و به تهران رفت. او در تهران با مجید وفادار (آهنگساز ایرانی) آشنا شد و در نتیجه این آشنایی ترانه‌هایی چون زهره، شب انتظار و گلنار ضبط شدند. در سال 1387 مجموعه آثار رفیعی با نام کاروان عمر به کوشش شهرام آقایی‌پور منتشر شد. او در اوج شهرت درگیر اعتیاد شده بود و به واسطه سرنگی آلوده، به کزاز مبتلا شد. در نهایت در بهمن 1337 و در سن 31 سالگی از دنیا رفت و در قبرستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.

15. سینا سرلک

سینا سرلک از لیست بهترین خواننده های ایرانی

  • تاریخ تولد: 6 آبان 1361
  • شروع فعالیت: از سال 1372

از خوانندگان کلاسیک ایرانی برتر در سال‌های اخیر می‌توانیم به سینا سرلک اشاره کنیم که مدتی خواننده ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی بود. همچنین او در ارکستر پایور و ارکستر ملل نیز فعالیت داشته است. سرلک از کودکی موسیقی را نزد پدرش که یکی از استادان موسیقی استان لرستان بود می‌آموخت و با ملودی‌های محلی بختیاری آشنا شد. او در هفت سالگی به تلویزیون راه یافت و ترانه‌ای محلی را در سریال شاخه طوبی اجرا کرد. در همان زمان یادگیری ساز تنبک را نزد حسن رضایی و بعدتر جمشید محبی و ناصر فرهنگ‌فر شروع کرد. سینا سرلک در چندین دوره جشنواره موسیقی فجر مقام اول آواز و تنبک را به دست آورده است.

سرلک از شاگردان استاد شجریان بود و به مدت هشت سال نزد این هنرمند به یادگیری ردیف‌های آوازی و تکنیک‌های صداسازی پرداخت. برخی از آلبوم‌های این خواننده سنتی جدید عبارتند از راه و ماه (1388)، فرزند ایران (1389)، موج سودا (1391)، اشکی در گذرگاه تاریخ (1393)، دلبر طناز (1394)، در بند تو آزادم (1395) و مجنون زمانه (1397).

سخن آخر

همان‌گونه که در مقاله بهترین خوانندگان پاپ ایران مشاهده کردید لیست بهترین خواننده سنتی ایرانی نیز تمامی ندارد و گنجاندن آن در چند صفحه محدود، غیرممکن خواهد بود. موسیقی سنتی ایران، هنری بی‌نظیر است که بر پایه‌های محکم ردیف موسیقی ایرانی بنا شده. ردیف موسیقی ایرانی، مجموعه‌ای از نغمات و آهنگ‌های سنتی را دربر می‌گیرد که طی قرن‌ها توسط استادان موسیقی ایرانی گردآوری و تدوین شده‌اند. برخی از اساتید آواز، بیش از دیگران ماندگار شده‌اند و با صدایی که تار و پود روح را می‌لرزاند و دل‌ها را تسخیر می‌کند، اسطوره می‎‌آفرینند و نام خود را در تاریخ جاودان می‌سازند. هنرمند سنتی مورد علاقه شما در لیست بهترین خواننده های ایرانی کیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

  15 چهره برتر از خوانندگان زن ترکیه؛ با بهترین خواننده های زن ترکیه آشنا شوید

سوالات متداول

برترین خوانندگان موسیقی سنتی ایرانی در تمام دوران چه کسانی هستند؟

از جمله برترین هنرمندان موسیقی سنتی ایران می‌توان از اساتید زیر نام برد:
زنده یاد محمدرضا شجریان
غلامحسین بنان
شهرام ناظری
همایون شجریان
ایرج بسطامی
خوانساری

بهترین خواننده های سنتی جدید ایرانی کدامند؟

در میان خواننده های سنتی جدید ایرانی، هنرمندانی از جمله همایون شجریان، محمد معتمدی و علی زندوکیلی عملکرد درخشانی داشته اند.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا