بیوگرافیافراد مشهورتاریخ و فرهنگسرگرمیفیلم و سریال

بیوگرافی اما واتسون؛ بازیگر نقش هرماینی در فیلم های هری پاتر

0
()

اما واتسون با بازی در سری فیلم‌های هری پاتر از سن کم به شهرت رسید. در این مطلب با بیوگرافی کاملی از زندگی این هنرپیشه همراه ما باشید.

اما واتسون (Emma Watson) بازیگر انگلیسی‌ست که به خاطر بازی هم در فیلم‌های مستقل و هم بلاکباسترهای بزرگ شناخته می‌شود و تا کنون جوایز و افتخارات زیادی به دست آورده است؛ از جمله یک جایزه هنرمند جوان و سه جایزه سینمایی ام‌تی‌وی. او از پردرآمدترین بازیگران زن جهان به حساب می‌آید و در سال 2015 در لیست 100 فرد تاثیرگذار در مجله تایم قرار گرفت. او در کودکی با بازی در نقش هرماینی گرنجر در فیلم‌های هری پاتر (Harry Potter) به شهرت رسید و طرفداران زیادی پیدا کرد. اگر از هواداران این هنرپیشه هستید، با زندگینامه اما واتسون همراه نجوافکت باشید.

بیوگرافی اما واتسون

  • قد و وزن اما واتسون: قد 1.65 و  وزن 53
  • اینستاگرام اما واتسون: emmawatson

در ادامه مروری بر بیو گرافی Emma Watson خواهیم داشت.

اوایل زندگی و تحصیلات

اِما شارلوت دوئر واتسون (Emma Charlotte Duerre Watson) در تاریخ 15 آوریل 1990 (26 فروردین 1369) در پاریس به دنیا آمد. پدر و مادرش هر دو وکیل و انگلیسی هستند: کریس واتسون (Chris Watson) و ژاکلین لوسبی (Jacqueline Luesby). او تا 5 سالگی در نزدیکی پاریس زندگی می‌کرد و وقتی کوچک بود، پدر و مادرش طلاق گرفتند و واتسون به همراه مادرش به انگلستان رفت. او کمی هم می‌تواند به زبان فرانسوی صحبت کند. بعد از اینکه با مادر و برادرش به شهر آکسفورد رفت، وارد مدرسه دراگون شد و تا سال 2003 آنجا بود. از شش سالگی دوست داشت که بازیگر شود و در مدرسه‌ای نیمه‌وقت به کلاس‌های بازیگری، خوانندگی و رقص می‌رفت.

  بهترین مانگاها | جذاب ترین مانگاهای قرن که باید قبل از مرگ بخوانید

زندگینامه اما واتسون

تا 10 سالگی او در چندین تئاتر مدرسه‌شان بازی کرد، اما تا قبل از سری فیلم‌های هری پاتر، تجربه حرفه‌ای نداشت. فیلم‌های هری پاتر بر تحصیل او نیز تاثیر داشتند و بعد از اتمام دوره راهنمایی، یک سالی را از تحصیل باز ماند. او در رشته ادبیات انگلیسی در دانشگاه براون درس خواند و به خاطر حرفه بازیگری‌اش، دوره لیسانس او به جای 4 سال، 5 سال طول کشید. در سال 2023 او دوره فوق لیسانسش را در دانشگاه آکسفورد در رشته نویسندگی خلاق شروع کرد.

1999 تا 2009: هری پاتر و شهرت جهانی

در سال 1999 انتخاب بازیگر برای فیلم هری پاتر و سنگ جادو (Harry Potter and the Philosopher’s Stone) شروع شد؛ اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته جی. کی. رولینگ (J. K. Rowling). عوامل فیلم واتسون را از طریق معلم تئاتر او پیدا کردند و تحت تاثیر اعتماد به نفس او قرار گرفتند. بعد از 8 آزمون بازیگری، دیوید هیمن (David Heyman)، تهیه‌کننده فیلم، به اما واتسون، دنیل ردکلیف (Daniel Radcliffe) و روپرت گرینت (Rupert Grint) گفت که برای بازی در نقش سه هم‌کلاسی انتخاب شدند.

فیلم در سال 2001 اکران شد و رکوردهای فروش در روز اول را شکست و پرفروش‌ترین فیلم سال شد. واتسون برای بازی در این فیلم نامزد 5 جایزه شد و جایزه هنرمند جوان بهترین بازیگر زن اصلی را گرفت. یک سال بعد او در دومین فیلم این فرنچایز با نام هری پاتر و تالار اسرار (Harry Potter and the Chamber of Secrets) بازی کرد. منتقدان هنرنمایی بازیگران اصلی را ستودند.

هرماینی گرنجر

در سال 2004 فیلم هری پاتر و زندانی آزکابان (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) اکران شد و هنرنمایی اما واتسون و دنیل ردکلیف با استقبال منتقدان روبه‌رو شد. یک سال بعد، فیلم بعدی هری پاتر با نام هری پاتر و جام آتش (Harry Potter and the Goblet of Fire) عرضه شد. پنجمین فیلم هری پاتر در سال 2007 اکران شد که هری پاتر و محفل ققنوس (Harry Potter and the Order of the Phoenix) نام داشت.

  هوش مصنوعی گوگل بارد چیست؟ معرفی و نحوه استفاده از Google Bard

این فیلم در گیشه خیلی موفق بود و اما واتسون برای آن جایزه ملی فیلم انگلیس برای بهترین بازیگر زن را گرفت. تا آن زمان درآمد واتسون برای بازی در فیلم‌های هری پاتر بیشتر از 10 میلیون پوند بود و او متوجه شد که دیگر نیاز نیست به خاطر پول، کاری بکند.

اولین نقش واتسون که ربطی به فیلم‌های هری پاتر نداشت، فیلم تلویزیونی کفش‌های باله (Ballet Shoes) محصول سال 2007 بود که برای شبکه BBC ساخته شد. یک سال بعد او در انیمیشن افسانه دسپرو (The Tale of Despereaux) به صداپیشگی پرداخت. فیلمبرداری ششمین فیلم هری پاتر در اواخر سال 2007 شروع شد. فیلم هری پاتر و شاهزاده دورگه (Harry Potter and the Half-Blood Prince) در سال 2009 به سینماها رسید و حالا بازیگران اصلی آن نوجوانانی رو به رشد بودند.

در نهایت فیلم هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت اول (Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1) و هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم (Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2) به ترتیب در سال‌های 2010 و 2011 اکران شدند و این فرنچایز به پایان رسید. آخرین فیلم هری پاتر به فروشی بیشتر از 1.3 میلیارد دلار رسید و پرفروش‌ترین فیلم فرنچایز و پرفروش‌ترین فیلم اما واتسون تا به امروز است.

اما واتسون و هری پاتر

2010 تا 2016: فیلم های مستقل و تجاری

اولین فیلم واتسون بعد از فرنچایز هری پاتر، فیلم زندگینامه‌ای هفته‌ای که با مریلین گذراندم (My Week with Marilyn) بود که در سال 2011 عرضه شد. یک سال بعد فیلم بعدی او با نام مزایای گوشه‌گیر بودن (The Perks of Being a Wallflower) اکران شد که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته استیون شباسکی (Stephen Chbosky) است. این فیلم مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

  لیست بهترین فیلم های 2024 و مورد انتظار ترین آنها

در همان سال واتسون در فیلم جنایی حلقه بلینگ (The Bling Ring) به کارگردانی سوفیا کوپولا (Sofia Coppola) بازی کرد که در سال 2013 اکران شد. او در این فیلم در نسخه‌ای خیالی از الکسیس نیرز (Alexis Haines)، یک شخصیت تلویزیونی که یکی از هفت نوجوان درگیر سرقت‌های حلقه بلینگ بود. با اینکه خود فیلم چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما منتقدان هنرنمایی واتسون را ستودند. او همچنین در همان سال نقشی فرعی در فیلم کمدی ترسناک این آخرشه (This Is the End) داشت.

فیلم نوح در بیو گرافی emma watson

در سال 2014 اما واتسون در فیلم نوح (Noah) به کارگردانی دارن آرونوفسکی (Darren Aronofsky) بازی کرد. در همان سال در مراسم جوایز بریتانیا وی جایزه هنرمند بریتانیایی سال را گرفت و او جایزه‌اش را به میلی تقدیم کرد؛ همسترش که در حین فیلمبرداری یکی از فیلم‌های هری پاتر مرده بود. این هنرمند در سال 2015 در دو فیلم تریلر کلنیا (Colonia) و بازگشت (Regression) به ایفای نقش پرداخت. در فوریه 2016 او اعلام کرد که یک سالی در هیچ فیلمی بازی نخواهد کرد و بر فعالیت‌های بشردوستانه و توسعه فردی تمرکز کرد.

2017 تا کنون: کارهای اخیر

واتسون در سال 2017 در اقتباس لایو اکشن دیو و دلبر (Beauty and the Beast) به کارگردانی بیل کاندن (Bill Condon) بازی کرد. فروش فیلم به بیشتر از یک میلیارد دلار رسید و دومین فیلم پرفروش سال 2017 بود. در همان سال او در فیلم تریلر دایره (The Circle) با تام هنکس (Tom Hanks) هم‌بازی شد. اما واتسون در سال 2019 در اقتباس سینمایی از رمان زنان کوچک (Little Women) نوشته لوییزا می الکات (Louisa May Alcott) به کارگردانی گرتا گرویگ (Greta Gerwig) بازی کرد.

  بهترین فیلم های نتفلیکس 2023 : بهترین فیلم ها برای هر سلیقه ای

او در این فیلم با سرشه رونان (Saoirse Ronan)، فلورنس پیو (Florence Pugh)، لورا درن (Laura Dern) و تیموتی شالامی (Timothée Chalamet) هم‌بازی شده بود. فیلم زنان کوچک که با بودجه 40 میلیون دلاری ساخته شده بود، به فروشی بیشتر از 218 میلیون دلار رسید.

فیلم دیو و دلبر در بیوگرافی اما واتسون

از آن زمان به بعد، اما واتسون کم‌کار بوده است. او در سال 2022 در یک اپیزود ویژه از سری فیلم‌های هری پاتر به نام بیستمین سالگرد هری پاتر: بازگشت به هاگوارتز (Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts) برای پلتفرم HBO Max دوباره در نقش هرماینی بازی کرد.

اما واتسون و برندهای معروف

در سال 2005 واتسون کار مدلینگ را با مجله آنلاین Teen Vogue شروع کرد و تبدیل به جوان‌ترین شخصی شد که تصویرش به صفحه روی جلد مجله می‌رسید. در ژوئن 2009 واتسون تایید کرد که با برند بربری (Burberry) همکاری خواهد کرد و چهره اصلی کمپین پاییز/زمستان 2009 این برند بود. در مارس 2011 نیز به عنوان چهره برند فرانسوی لانکوم (Lancôme) انتخاب شد. از دیگر برندهایی که اما واتسون با آنها همکاری داشته است، می‌توانیم به کلوین کلاین (Calvin Klein)، گوچی (Gucci)، ایو سن لوران (Yves Saint Laurent) و پرادا (Prada) اشاره کنیم.

اما واتسون و برندهای معروف

اما واتسون و فعالیت های بشر دوستانه

واتسون یک فعال فمینیست است. او با سفر به بنگلادش و زامبیا، آموزش و تحصیل دختران را تبلیغ کرده است. او در جولای 2014 سفیر حسن نیت زنان سازمان ملل شد. او در یکی از سخنرانی‌هایش فمینیسم را به عنوان باوری تعریف کرد که زنان و مردان باید حقوق و فرصت‌های برابر داشته باشند و فمینیسم به معنای نفرت از مردان نیست. اما واتسون از گلوریا استاینم (Gloria Steinem) روزنامه‌نگار آمریکایی و مایا آنجلو (Maya Angelou) فعال و شاعر آمریکایی به عنوان زنان تاثیرگذار زندگی‌اش نام برده است.

  20 فیلم سینمایی برای شب یلدا؛ لیست فیلم های سینمایی مناسب شب یلدا

زندگی شخصی اما واتسون

  • همسر اما واتسون: او مجرد است
  • برادر اما واتسون: الکس واتسون (Alex Watson) و توبی واتسون (Toby Watson)

اطلاعات زیادی از زندگی خصوصی اما واتسون در دسترس نیست و او ترجیح می‌دهد که زندگی عشقی‌اش را پنهان نگه دارد. آخرین شخصی که در خیابان با واتسون دیده شده است، برندون گرین (Brandon Green)، پسر فیلیپ گرین (Philip Green) تاجر بریتانیایی است.

زندگی خصوصی اما واتسون

فیلم های اما واتسون

فیلم‌های سینمایی اما واتسون عبارتند از:

  • هری پاتر و سنگ جادو (Harry Potter and the Philosopher’s Stone) محصول 2001 در نقش هرماینی گرنجر
  • هری پاتر و تالار اسرار (Harry Potter and the Chamber of Secrets) محصول 2002 در نقش هرماینی گرنجر
  • هری پاتر و زندانی آزکابان (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) محصول 2004 در نقش هرماینی گرنجر
  • هری پاتر و جام آتش (Harry Potter and the Goblet of Fire) محصول 2005 در نقش هرماینی گرنجر
  • هری پاتر و محفل ققنوس (Harry Potter and the Order of the Phoenix) محصول 2007 در نقش هرماینی گرنجر
  • کفش‌های باله (Ballet Shoes) محصول 2007 در نقش پائولین فاسیل / فیلم تلویزیونی
  • افسانه دسپرو (The Tale of Despereaux) محصول 2008 صداپیشگی در نقش پرنسس پیا
  • هری پاتر و شاهزاده دورگه (Harry Potter and the Half-Blood Prince) محصول 2009 در نقش هرماینی گرنجر
  • هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت اول (Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1) محصول 2010 در نقش هرماینی گرنجر
  • هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم (Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2) محصول 2011 در نقش هرماینی گرنجر
  • هفته‌ای که با مریلین گذراندم (My Week with Marilyn) محصول 2011 در نقش لوسی آرمسترانگ
  • مزایای گوشه‌گیر بودن (The Perks of Being a Wallflower) محصول 2012 در نقش سامانتا باتن
  • حلقه بلینگ (The Bling Ring) محصول 2013 در نقش نیکی مور
  • این آخرشه (This Is the End) محصول 2013 در نقش خودش
  • نوح (Noah) محصول 2014 در نقش ایلا
  • کلنیا (Colonia) محصول 2015 در نقش لنا
  • بازگشت (Regression) محصول 2015 در نقش آنجلا گری
  • دیو و دلبر (Beauty and the Beast) محصول 2017 در نقش بل
  • دایره (The Circle) محصول 2017 در نقش می هالند
  • زنان کوچک (Little Women) محصول 2019 در نقش مارگارت مارچ
  زندگینامه سئو این گوک، حقایق ناگفته از این بازیگر جذاب کره ای

فیلم Little Women از فیلم های اما واتسون

سریال‌های اما واتسون نیز عبارتند از:

  • سریال سیتکام جانشین دیبلی (The Vicar of Dibley) محصول 1994 تا 2007 / اپیزود The Bishop of Dibley در نقش ایریس (2015)
  • اپیزود ویژه بیستمین سالگرد هری پاتر: بازگشت به هاگوارتز (Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts) محصول 2022 در نقش خودش

جوایز اما واتسون

اما واتسون تا کنون برای 65 جایزه نامزد شده و از میان آنها 28 جایزه را گرفته است. برخی از جوایز این هنرپیشه عبارتند از:

  • جایزه هنرمندان جوان بهترین بازیگر زن اصلی برای فیلم Harry Potter and the Philosopher’s Stone در سال 2002
  • جایزه گروه بازیگران از جشنواره بین‌المللی فیلم کاپری هالیوود برای فیلم My Week with Marilyn در سال 2012
  • جایزه گروه بازیگران از منتقدان فیلم جامعه بوستون برای فیلم Little Women در سال 2020
  • جایزه بهترین بازیگر زن جوان از جامعه منتقدان فیلم فینیکس برای فیلم Harry Potter and the Chamber of Secrets در سال 2003
  • جایزه گروه بازیگران از جامعه منتقدان فیلم سن دیه‌گو برای فیلم Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 در سال 2011
  • جایزه گروه بازیگران از جامعه منتقدان فیلم سن دیه‌گو برای فیلم The Perks of Being a Wallflower در سال 2012

جوایز اما واتسون

  • جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جامعه منتقدان فیلم سن دیه‌گو برای فیلم The Perks of Being a Wallflower در سال 2012
  • جایزه بازیگری و فعالیت‌های اجتماعی از حلقه منتقدان فیلم زنان در سال 2016
  • جایزه گروه بازیگران از حلقه منتقدان فیلم فلوریدا برای فیلم Little Women در سال 2019
  • جایزه گروه بازیگران از جوایز فیلم ام‌تی‌وی برای فیلم Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 در سال 2012
  • جایزه بهترین هنرنمایی در یک فیلم از جوایز فیلم ام‌تی‌وی برای فیلم Beauty and the Beast در سال 2017
  پدیده اسکین واکر، افسانه یا حقیقت؟

حقایقی در باره اما واتسون

در ادامه زندگی نامه اما واتسون، مروری بر حقایق جالب درباره این بازیگر خواهیم داشت.

  • مثل دیگر بازیگران کم سن فیلم‌های هری پاتر، اما واتسون سر صحنه فیلمبرداری درس می‌خواند و معلم داشت. این موضوع یک ضرورت قانونی برای بچه‌هایی‌ست که در فیلم‌ها بازی می‌کنند. آنها اجازه ندارند به اندازه بزرگسالان کار کنند و باید هر روز تا پنج ساعت درس بخوانند.
  • هرماینی کاراکتر باهوشی بود. خود اما هم همینطور است و بعد از اتمام فیلم‌های هری پاتر، به دانشگاه براون رفت که کالجی معتبر در آمریکاست. او آزادی‌ای که دانشگاه‌های آمریکایی به دانشجویان می‌دهند را دوست داشت و به همین خاطر این کالج را انتخاب کرد.
  • بعد از اتمام فیلم‌های هری پاتر، اما کاملا استایلش را تغییر داد و موهایش را کوتاه کرد. این روش او برای خداحافظی با یک دهه از زندگی‌اش بود. برای نقش هرماینی، اما باید موهایش را بلند نگه می‌داشت و کوتاه کردن آن راهی برای جشن گرفتن آزادی‌اش بود.

حقایقی در باره اما واتسون

  • اما واتسون مربی یوگاست و مدرکش را دارد. او مدرکش را در سال 2013 گرفت.
  • در مارس 2013 نقش سیندرلا در اقتباسی سینمایی از کنت برانا (Kenneth Branagh) به اما واتسون پیشنهاد شد، اما او این نقش را رد کرد و در نهایت لیلی جیمز (Lily James) نقشش را بازی کرد.
  • او عاشق محیط زیست است و در فعالیت‌های حمایتی از محیط زیست شرکت می‌کند.
  • در سال 2016 اما واتسون یک کلوپ کتاب‌خوانی فمینیستی به نام Our Shared Shelf در سایت گودریدز راه‌اندازی کرد. در این کلوپ کاربران هر ماه یک کتاب را می‌خواندند و در مورد آن صحبت می‌کرد. متاسفانه این گروه دیگر فعال نیست، اما برای چهار سال فعالیت داشت.
  • سریال محبوبش Friends است.
  • اما واتسون عاشق پاستاست.
  نبرد ستارگان در کره جنوبی: جدال بر سر عنوان بهترین گروه کی پاپ

کلام آخر

در این مطلب با بیوگرافی کاملی از اما واتسون همراه شما بودیم. نظر شما در مورد اما واتسون و هری پاتر و حضورش در این فیلم‌ها چیست؟ در قسمت نظرات همراه ما باشید.

سوالات متداول

آیا اما واتسون شوهر دارد؟

خیر، او مجرد است.

بهترین فیلم اما واتسون کدام است؟

سری فیلم‌های هری پاتر.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

مونا جلالی

فوق لیسانس مترجمی زبان انگلیسی، مترجم و تولیدکننده‌ی محتوا، شیفته‌ی سینما و دنیای بی‌کرانش

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا