عجیب ترین هاترین ها

بزرگترین سرقت از بانک در جهان: 10 مورد از بزرگترین موارد سرقت از بانک در تاریخ

5
(1)

بزرگترین سرقت از بانک در جهان کدام است؟ بزرگترین موارد سرقت از بانک در تاریخ مربوط به کدام بانک است؟ قرن‌هاست که در سراسر جهان، بانک‌های مختلف مشغول به کار هستند و محل امنی برای مردم به وجود می‌آورند تا با خیالی آسوده، پول نقد و دارایی‌های ارزشمند خود را در آن پس انداز کنند. البته لزوماً وجود بانک به این معنی نیست که دارایی‌های سپرده شده، در امنیت مطلق قرار داشته باشند! حقیقت این است که طی قرن اخیر بارها و بارها، پرونده‌های زیادی از بزرگترین سرقت از بانک در سراسر دنیا رخ داده اند. در این مقاله از نجوافکت ما 10 سرقت بزرگ از بانک را لیست کرده ایم. پس در ادامه همراه ما باشید.

بزرگترین سرقت از بانک در کجا و چه زمانی رخ داده است؟‌

در مقاله امروز به 10 مورد از بزرگترین سرقت‌ های بانکی دنیا خواهیم پرداخت. این موارد بزرگترین سرقت بانک جهان، بر اساس مبلغ به سرقت رفته ذکر شده اند. با ما همراه باشید تا از سرقت مسلحانه بانک دانبار تا سرقت از بانک مرکزی عراق را مرور کنیم.

  15 فیلم پرفروش 2023 ؛ فیلم های صدر نشین باکس آفیس ۲۰۲۳

10. سرقت مسلحانه دانبار

مبلغ سرقت شده: 18.9 میلیون دلار (14 میلیون یورو)

بزرگترین سرقت از بانک در جهان - سرقت مسلحانه دانبار

در سال 1997 گروهی شش نفره، بزرگترین سرقت وجه نقد در تاریخ ایالات متحده را ترتیب دادند. رهبر این گروه به نام آلن پیس (Allen Pace)، کارمند سابق کمپانی ترابری مسلحانه دانبار بود و در سمت «بازرس ایمنی» کار می‌کرد. با این وجود، از موقعیتش سوء استفاده کرد و نقشه این سرقت بزرگ را طرح ریزی نمود.

پیس با دقت زمان بندی دوربین‌های مداربسته سازمان دانبار در لس آنجلس را تغییر داد و در نتیجه، در حین ارتکاب سرقت هیچ مدرکی علیه وی ضبط نشد. او به همراه پنج هم قطار که از دوستان کودکی وی بودند سرقت را انجام دادند، وارد سازمان شدند، دو نگهبانی که تایم استراحت ناهارشان را می‌گذراندند را دور زدند و 18.9 میلیون دلار پول نقد را به سرقت بردند. در زمانی کوتاه، این حجم پول را به کامیون حمل و نقل انتقال دادند و فلنگ را بستند.

البته مدتی بعد، گروه لو رفت و اعضا دستگیر شدند. یکی از اعضا، با بی احتیاطی مقداری از پول به سرقت رفته را به یکی از دوستانش قرض داده بود اما فراموش کرده بود نوار پول مخصوص بانک را جدا کند.

9. سرقت برینکز مت

مبلغ سرقت شده: 26 میلیون دلار (19 میلیون دلار)

سرقت برینکز مت - بزرگترین سرقت بانک در تاریخ

سرقت بزرگ برینکز مت، یکی از حوادث مهم در تاریخ جرم و جنایت بریتانیا به حساب می‎‌آید. این سرقت در سال 1983 و در انبار برینکز مت در نزدیکی فرودگاه هیترو در لندن رخ داد. سارقان موفق شدند با مقدار فراوانی سکه طلا، الماس و ارز فرار کنند. ارزش کلی این حجم دارایی به سرقت رفته چیزی حدود 26 میلیون یورو تخمین زده شد. این پرونده یکی از بزرگترین سرقت های بانکی دنیا به شمار می‌آید.

  4 ابزار تبدیل ویدیو به متن در آیفون: بهترین ابزار تبدیل صوت به متن در iOS چیست؟

مغز متفکر مسئول این سرقت، برایان رابینسون بود که به جرم نقشش در ترتیب دهی سرقت، به 25 سال زندان محکوم شد. افزون بر آن، سارقانی که در سرقت برینکز مت نقش داشتند در نهایت به دلایلی از جمله اشتباهاتی که در طرح ریزی و اجرای سرقت مرتکب شده و شواهدی که برجا گذاشته بودند، دستگیر شدند.

سرقت بزرگ برینکز مت توجه زیادی به خود جلب کرد و حتی یک برنامه تلویزیونی به نام «The Gold» نیز در ارتباط با وقایع حقیقی این سرقت ساخته شده است که در 12 فبریه 2023 روی آنتن شبکه BBC TV رفت.

8. بزرگترین سرقت از بانک ایالتی کالیفرنیا

مبلغ سرقت شده: 30 میلیون دلار (22.5 میلیون یورو)

بزرگترین سرقت از بانک ایالتی کالیفرنیا - بزرگترین سرقت های بانک در تاریخ

در سال 1972، خلافکار حرفه ای امیل دینسیو (Amil Dinsio) اهل اوهایو، گروهی از شش همراه خود تشکیل داد و با هدف سرقت از بانک به کالیفرنیا رفت. هدف اصلی آنها، بانکی بود که بر اساس یک مشت شایعه غلط تصور می‌کردند رئیس جمهور ریچارد نیکسون، دارایی‌های چند میلیون دلاری خود را در آن نگهداری می‌کند.

سارقان با استفاده از دینامیت، به گاوصندوق بانک دسترسی پیدا کردند. مجموع ارزش پول نقد و اشیای ارزشمند داخل گاوصندوق بالغ بر 30 میلیون دلار بود. مجرمان بعد از سرقت، خانه‌ای که به عنوان پوشش اجاره کرده بودند را تخلیه کردند و هیچ مدرکی برجا نگذاشتند که نشان بدهد زمانی کسی در آن بوده است.

در نهایت مسئولان دولتی موفق شدند به کمک اثر انگشت‌هایی که روی ماشین ظرفشویی در خانه اجاره ای به جا مانده بود (و البته انعام چاق و چله‌ای که سارقان به یک راننده تاکسی داده بودند) مجرمان را گیر بیندازند.

  بهترین سریال ترسناک چیست؟ معرفی 28 تا از ترسناک ترین سریال های دنیا

7. بزرگترین دزدی از بانک بریتانیا در خاورمیانه

مبلغ سرقت شده: 20 الی 50 میلیون دلار (15 الی 37.5 میلیون یورو)

بزرگترین سرقت های بانک جهان - سرقت از بانک بریتانیا در خاورمیانه

در سال 1976 و در بحبوحه جنگ داخلی در لبنان، گروهی از سارقان از فرصت سوء استفاده کردند و ترتیب یک سرقت جسورانه را دادند. سارقان با استفاده از مواد منفجره، دیوار یک کلیسای کاتولیک را منفجر کردند تا به ورودی بانک بریتانیا در خاورمیانه که در مجاورت کلیسا قرار داشت دست پیدا کنند.

گروه سارقان، کلیدسازهای باتجربه‌ای را به همراه بردند تا گاوصندوق را باز کنند. به این ترتیب به ذخیره پول نقد، شمش طلا، جواهرات، اوراق بهادار و سایر وسایل ارزشمندی که ارزش کل آنها بالغ بر 50 میلیون دلار بود دست پیدا کردند.

تا امروز هیچ یک از اقلام دزدیده شده کشف نشده و هیچ مجرمی نیز در ارتباط با این جرم دستگیر و بازداشت نشده است.

6. سرقت از بانک شمالی

مبلغ سرقت شده: 41 میلیون دلار (30.75 میلیون یورو)

بزرگترین سرقت های بانک در تاریخ - سرقت از بانک شمالی

چند هفته پیش از کریسمس 2004، سارقانی که لباس مبدل پلیس به تن داشتند وارد خانه دو مدیر بانک در بلفست ایرلند شمالی شدند و خانواده‌های آنها را گروگان گرفتند.

این دو مدیر وادار شدند تا روز بعد در محل کار خود حاضر شوند. سارقانی که در بانک حاضر بودند، با زور تهدید به گاوصندوق‌های بانک دست پیدا کردند و 26.5 میلیون پوند را به همراه ارز خارجی چندین کشور دیگر را به سرقت بردند. این سرقت، بزرگترین سرقت از بانک در تاریخ ایرلند به حساب می‌آید.

پرونده این سرقت از موارد بزرگترین سرقت بانک جهان، همچنان حل نشده باقی مانده است و تنها یک نفر آن هم به جرم پولشویی در ارتباط با این پرونده دستگیر شده است.

  زیباترین بازیگران کره ای در سال 2023

5. سرقت بانک مرکزی برزیل

مبلغ سرقت شده: 71.6 میلیون دلار (53.7 میلیون یورو)

بیشترین پول دزدیده شده از بانک - سرقت از بانک مرکزی برزیل

در سال 2005 در بانک مرکزی فورتازلا در برزیل، گروهی متشکل از 15 نفر با حفر یک تونل به سمت دیوار گاوصندوق بانک، موفق شدند بیش از 71.6 میلیون دلار پول نقد و وسایل قیمتی را به سرقت ببرند.

پلیس بعد از این رخداد در بانک مرکزی در برزیل، به بررسی پروند پرداخت و چند تن از سارقان را تعقیب و دستگیر کرد. مغز متفکر گروه، مارکوس آنتیونیو گونکلاوس نیز جزو اعضایی بود که به دست پلیس افتاد.

مارکوس آنتیونیو گونکلاوس، رهبر گروه سارقان، به دلیل نقشی که در سرقت داشت به 20 سال زندان محکوم شد. این حکم، چیزهایی را در ارتباط با برنامه و اقدام‌هایی که برای انجام سرقت انجام شده بودند روشن کرد. اما با این وجود، سرقت از بانک مرکزی برزیل تبدیل به یکی از موارد بزرگترین دزدی از بانک در تاریخ برزیل، و یکی از بزرگترین پرونده‌های سرقت بانک جهان شد.

4. سرقت از انبار سکوریتاس

مبلغ سرقت شده: 83 میلیون دلار (62.25 میلیون یورو)

بزرگترین سرقت پول نقد از بانک - سرقت از انبار سکوریتاس

در سال 2006، سرقتی انبار سکوریتاس در کنت انگلیس رخ داد و به یکی از بزرگترین سرقت‌های بانکی دنیا تبدیل شد.

گروهی از افراد نقابدار و مسلح، مدیر انبار را به همراه همسر و فرزند کوچکش گروگان گرفتند. سپس مدیر را وادار کردند تا انبار را باز کند، و مبلغ 53 میلیون یورو ( معادل حدود 83 میلیون دلار) را به سرقت بردند.

پلیس ترتیب یک بررسی گسترده را داد و در نهایت، رهبران گروه سارقان و شواهدی از سرقت را پیدا کرد. در نهایت، نیروهای امنیتی موفق شدند چندین تن از اعضای دخیل در بزرگترین سرقت از بانک سکوریتاس را دستگیر کنند که مغز متفکر این جریان نیز در میان دستگیر شدگان بود. مبلغ دزدیده شده به انبار برگردانده شد، اما بخش زیادی از آن مفقود شده بود و هرگز پیدا نشد.

  لیست 15 تا از بهترین وبتون ها؛ بهترین کمیک های کره ای که باید بخوانید!

سارقان به جرم سرقت از بانک حکم حبس طولانی دریافت کردند و مغز متفکر گروه به نام لی مورای، به 25 سال حبس بابت نقشی که در رهبری سرقت داشت محکوم شد. طی بازداشت، اطلاعاتی در ارتباط با انجام این جرم، نقشه سرقت و اقدام‌هایی که انجام شده بود به دست آمد.

3. سرقت از انبار امنیتی نایتزبریج

مبلغ سرقت شده: 97 میلیون دلار (72.75 میلیون یورو)

بزرگترین سرقت بانک در تاریخ - سرقت از نایتزبریج

سرقت از انبار امنیتی نایتزبریج که یکی دیگر از بزرگترین سرقت‌های بانکی دنیا بوده و به نام «سرقت لوندر هیل» شناخته می‌شود، در 12 جولای سال 1987 و در لندن رخ داد. این بزرگترین سرقت از بانک توسط شخصی انجام شد که خود را به عنوان یک شیخ ثروتمند عرب جا زده بود و به ورودی مرکز انبار امنیتی نایتزبریج، که یک گاوصندوق با امکانات امنیتی فوق پیشرفته بود، دسترسی پیدا کرده بود.

سارق در طی اجرای برنامه خود، کارمندان بانک را گروگان گرفت و تهدید کرد. سپس با سرقت مقدار زیادی پول نقد، جواهرات و سایر اقلام قیمتی با ارزش بالغ بر 70 میلیون یورو متواری شد.

این سارق بدنام که بعدها شناسایی شد، والریو ویچی نام داشت و یک خلافکار مشهور ایتالیایی بود که موفق شد به تنهایی و با وجود حضور چندین دوربین مداربسته، این سرقت را ترتیب بدهد. ویچی موفق شد سیستم‌های آلارم را دور بزند و به گاوصندوق دسترسی پیدا کند. پیشتر تصور می‌شد که این گاوصندوق، کاملاً غیرقابل نفوذ است. ویچی چندین سال از دست قانون در رفت و اقلامی که به سرقت برده بود هرگز پیدا نشدند.

  زیباترین هنرپیشه های زن هندی | زیباترین بازیگر زن هند کیست؟

در سال 1990 ویچی در نهایت در لندن دستگیر شد و 22 سال حبس برای او بریده شد. بعداً ویچی به ایتالیا منتقل شد و بابت جرم‌های دیگری که مرتکب شده بود، مجدداً محکوم شد.

2. سرقت از بانک دارالسلام

مبلغ سرقت شده: 282 میلیون دلار (211.5 میلیون یورو)

تاریخچه بزرگترین دزدی های بانک - سرقت از بانک دارالسلام

در سال 2007، بانک دارالسلام در بغداد توسط گروهی از سارقان مسلح، مورد سرقت قرار گرفت. سارقان بعد از سرقت 282 میلیون دلار وجه نقد و اقلام ارزشمند، متواری شدند.

سرقت از بانک دارالسلام در بغداد، همچنان یکی از موارد بزرگترین دزدی از بانک در دنیا به حساب می‌آید و در هاله ای از ابهام قرار دارد. اطلاعاتی درباره این جرم در دست نیست و انگیزه به سرقت رفتن حجم بزرگی از ارز امریکایی نیز نامشخص باقی مانده است.

طبق گزارش‌های موجود، این بزرگترین سرقت از بانک توسط چندین نگهبان بانک رخ داده بود و تصور می‌شود که سارقان احتمالاً با پلیس محلی و ارتش ارتباط‌هایی داشته اند. گمان می‌رود که به همین دلیل، سارقان موفق شده باشند از چندین عوارضی و پاسگاه بدون چک شدن، عبور کنند.

1. بزرگترین سرقت از بانک در تاریخ: سرقت از بانک مرکزی عراق

مبلغ سرقت شده: بیش از 950 میلیون دلار (687.5 میلیون یورو)

سرقت بانکی بزرگ و بی سابقه در تاریخ - سرقت از بانک مرکزی عراق

در 18 مارس سال 2003، در بحبوجه جنگ عراق، بانک مرکزی عراق مورد سرقت قرار گرفت و بیش از 900 میلیون دلار وجه نقد و دارایی ارزشمند به سرقت رفت.

در آستانه جنگ عراق، صدام سه کامیون بزرگ را به همراه پسرش قصی به بانک مرکزی اعزام کرد و درخواست دست نویسی برای برداشت مبلغی حیرت آور نزدیک به یک میلیارد دلار داشت. گمان می‌رود هدف او، حفاظت از سرمایه کشور در مقابل دستبرد دشمن بوده باشد.

  زیباترین بازیگران ترکیه‌ای در سال 2023 + تصاویر

علیرغم بازیابی بخش زیادی از وجوه دزدیده شده از طریق حملات سازماندهی شده، این اتفاق عواقب قابل توجهی نیز داشت. سربازان آمریکایی که وظیفه شمارش ثروت مسروقه را داشتند، در اقدامی فرعی از بخل و غارت صدها هزار دلار برای خود و خانواده‌هایشان شرکت کردند. در نهایت، سی و پنج نفر از نیروهای نظامی دستگیر شده و به دلیل تخلف خود مورد بازخواست قرار گرفتند.

این مورد، بزرگترین سرقت از بانک در تمام دوران در تاریخ بوده و به عنوان یک ضرر قابل توجه برای مردم عراق باقی می‌ماند.

سخن آخر

در نهایت، لیست ما از موارد تاریخی بزرگترین سرقت از بانک، نبوغ و جسارت جنایتکارانی را به نمایش می گذارد که برای به دست آوردن ثروت سریع دست از هیچ کاری نمی کشند. با وجود تلاش های مجریان قانون، بسیاری از این سرقت ها حل نشده باقی مانده و پول های سرق شده هرگز کشف نشده اند. این جرایم، یادآور اهمیت شیوه های بانکداری ایمن و نیاز به حفاظت هوشیارانه از دارایی‌های مالی هستند.

سؤالات متداول

بزرگترین سرقت‌های بانکی جهان چه پیامدهایی داشتند؟

بزرگترین سرقت‌های بانکی جهان به طور معمول پیامدهای جدی و زیادی دارند که از جنبه‌های اقتصادی و مالی، اجتماعی و حقوقی تأثیر زیادی روی بانک و جامعه می‌گذارند. این پیامدها ممکن است شامل موارد زیر باشند:
ضرر مالی بانک؛
آسیب به اقتصاد؛
احساس نیاز به ارتقاء امنیت؛
عواقب حقوقی؛
آسیب به اعتماد عمومی به بانک‌ها؛
تأثیر روی اقتصاد محلی؛
و لزوم تقویت تحقیقات امنیتی.

بزرگترین سرقت بانکی جهان چگونه انجام شد؟

منفورترین و بزرگترین سرقت از بانک در تاریخ، از بانک مرکزی عراق در بغداد صورت گرفته است. مغز متفکر پشت این سرقت، کسی نبود جز خود دیکتاتور صدام حسین. او به بهانه جلوگیری از دستیابی دشمنان به مبالغ نقدی و اشیای ارزشمند، ترتیب این سرقت را داد. میزان ارزش مبلغ سرقت شده طی این جریان، بالغ بر 900 میلیون دلار تخمین زده شد.

  فیلم های اکشن برتر ؛ بهترین فیلم های سینمایی اکشن که حتما باید ببینید

بزرگترین سرقت بانکی جهان در کدام کشور انجام شد؟

طبق گزارش‌ها، بزرگترین سرقت از بانک که در تاریخ رخ داده است، در بحبوحه جنگ عراق و به دست صدام حسین در بغداد اتفاق افتاد.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا