موسیقیافراد مشهورترین هاسرگرمیمحبوب ترین ها

ستاره‌های دیروز، ترانه‌های جاودان؛ گشتی در خاطرات با خواننده های قدیمی ترکیه

0
()

ترکیه، سرزمینی با تاریخ و فرهنگ غنی، همواره خاستگاه نغمه‌ها و آوازهای دلنشینی بوده است. از نغمه‌های عارفانه تا ترانه‌های عاشقانه و پرشور محلی، موسیقی همواره نقشی اساسی در زندگی مردم خاورمیانه و به خصوص اقوام ترک و آذری داشته است. در این میان، خواننده های قدیمی ترکیه با صداهای گرم و دلکش خود، خاطرات بسیاری را در ذهن و قلب مردم ترک زنده نگه داشته‌اند.

خوانندگان کلاسیک ترک، با تکیه بر سنت‌ها و فرهنگ غنی این سرزمین، نغمه‌هایی را خلق کرده‌اند که تا به امروز نیز طراوت و زیبایی خود را حفظ کرده‌اند. خوانندگان قدیمی ترکیه با صداهای رسا و تکنیک‌های منحصر به فرد خود، شاهکارهای موسیقی را به بهترین نحو اجرا کرده‌اند

امروز با معرفی لیستی از بهترین خوانندگان نوستالژیک ترکیه مهمان نگاه شما خواهیم بود. با نجوافکت همراه باشید و لیست ما را چک کنید، شاید آرتیست محبوب شما از خوانندگان محبوب نسل دهه‌های 60، 70 و 80 ترکیه در میان انتخاب‌های ما باشد!

بهترین خواننده های قدیمی ترکیه کدامند؟

لیستی که تقدیم شما خواهیم کرد بر اساس رای گیری کاربران پانتون تعیین شده است. در فهرست خواننده های قدیمی ترکیه، به معرفی 10 هنرمند برتر که از میان 35 نفر از بهترین خوانندگان ترکیه انتخاب شده‌اند خواهیم پرداخت.

  15 خواننده معروف فرانسوی؛ بهترین خواننده های فرانسه از گذشته تا به امروز

1. آژدا پکان، یکی از بهترین خوانندگان نوستالژیک ترکیه

1. آژدا پکان، یکی از بهترین خوانندگان نوستالژیک ترکیه
نام به ترکیAjda Pekkan
تاریخ تولد۱۲ فوریه ۱۹۴۶

آژدا پکان، یکی از خواننده های قدیمی ترکیه که در رسانه‌های محلی با لقب «سوپراستار» شناخته می‌شود، صدای ماندگاری در میان لیست خوانندگان قدیمی زن ترکیه به حساب می‌آید. خانم پکان در آهنگ‌هایی که داخل آنها تصویر قدرتمندی از چهره زنان خلق می‌کرد، به یکی از برجسته‌ترین چهره‌ها در میان خوانندگان کلاسیک ترک و یکی از نمادهای موسیقی پاپ در میان بهترین خوانندگان زن ترکیه تبدیل شد.

او با به‌روز نگاه داشتن آثارش و بهره‌گیری از عناصر غربی، توانست در دوره‌های مختلف به یکی از نمادهای مدرن و ماندگار ترکیه بدل شود. سبک موسیقی آژدا طی بیش از ۵۰ سال همچنان او را محبوب نگه داشته و الهام‌بخش بسیاری از جانشینانش بوده است. پکان در صنعت موسیقی بسیار مورد احترام است و تکنیک‌های آوازی او به همراه بسیاری از آلبوم‌هایش مورد تحسین منتقدان موسیقی قرار گرفته‌اند.

پکان متولد منطقه بی اوغلو در استانبول است. او فعالیت حرفه‌ای خود در موسیقی را در اوایل دهه ۱۹۶۰ به عنوان عضو گروه موسیقی «لوس چاتیکوس» در یک کلاب شبانه آغاز کرد. با این حال، در سال ۱۹۶۳، زمانی که در مسابقه هنرمندان سینمایی مجله «Ses (صدا)» برنده شد، بیشتر به عنوان بازیگر شهرت پیدا کرد و برای چندین سال به بازیگری ادامه داد.

او در همان سال، نقش اول فیلم اولش «آدانالی تایفر» را بازی کرد و در آن زمان به عنوان یکی از چهره‌های جوان سینمای ترکیه شناخته شد. بانو پکان طی شش سال بعد، در حدود ۵۰ فیلم سیاه و سفید از جمله Hızır Dede (۱۹۶۴) و Şaka ile Karışık (۱۹۶۵) به ایفای نقش پرداخت. سرانجام بازیگری را کنار گذاشت و به طور کامل بر حرفه خوانندگی خود تمرکز کرد.

      بهترین خواننده های راک جهان | با 10 بهترین خواننده های راک خارجی آشنا شوید!

     از دهه ۱۹۹۰ به بعد، آژدا با ترانه‌سرایان و تنظیم‌کننده‌های مختلفی از جمله شهرزاد و سزن اکسو همکاری کرد. در این دوره، بسیاری از آهنگ‌های او مانند Yaz Yaz Yaz، Sarıl Bana، Eğlen Güzelim، Vitrin، Aynen Öyle و Yakar Geçerim در صدر لیست بهترین ترانه‎ها از خواننده های قدیمی ترکیه قرار گرفتند.

    آژدا پکان با فروش بیش از ۱۵ میلیون  آلبوم، یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان در میان بهترین خوانندگان نوستالژیک ترکیه است. او همچنین عنوان «هنرمند ملی»  ترکیه را در اختیار دارد و از سوی دولت فرانسه نشان افتخاری «افسرِ نظم هنر و ادبیات» را دریافت کرده است. سه آلبوم او در فهرست «۱۰۰ آلبوم برتر ترکیه» روزنامه «Hürriyet» قرار گرفت. در سال ۲۰۱۶، نام پکان در لیست «۱۰۰ زن قدرتمند در صنعت سرگرمی» نشریه «هالیوود ریپورتر» گنجانده شد. اگرچه او خود را فمینیست نمی‌داند، اما بسیاری از آهنگ‌های او که داستان‌گوی زنان قدرتمند هستند، به عنوان سرودهای فمینیستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    2. سزن اکسو، پرطرفدارترین بانو در میان خوانندگان کلاسیک ترک

    2. سزن اکسو، پرطرفدارترین بانو در میان خوانندگان کلاسیک ترک

    نام به ترکیFatma Sezen Yıldırım
    تاریخ تولد13 جولای 1954

    سزن اکسو خواننده، ترانه‌سرا و تهیه‌کننده موسیقی اهل ترکیه است. او با فروش بیش از ۴۰ میلیون آلبوم در سراسر جهان، یکی از موفق‌ترین خواننده های قدیمی ترکیه به شمار می‌رود. طرفداران سزن به او لقب‌های «سلطان پاپ ترکیه» و «مینیک سرچه» (گنجشک کوچک) داده‌اند.

    تاثیرگذاری اکسو بر موسیقی پاپ ترکیه و موسیقی جهان از زمان شروع فعالیت هنری‌اش در سال ۱۹۷۵ تاکنون ادامه داشته است. او از بهترین خوانندگان قدیمی ترکیه زن به حساب می‌آید و از هنرمندان بسیاری حمایت کرده و با آن‌ها همکاری داشته است. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به یونجا اوجیمیک، سرتاب ارنر، شبنم فراه، آشکین نور ینگی، هانده ینر، ییلدیز تیلبه، ایشین کاراجا، سدن گورل، هارون کلچاک و لونت یوکسل اشاره کرد.

      10 محبوب ترین خواننده ژاپنی: با خواننده های مطرح ژاپن آشنا شوید!

    سزن اکسو همچنین به عنوان ترانه‌سرای موفقی شناخته می‌شود. همکاری او با یکی از بهترین خواننده‌های ترکیه یعنی ترکان، منجر به خلق آهنگ‌های پرفروش قاره‌ای مانند «Şımarık» و «Şıkıdım» شد. همچنین همکاری‌‌هایی که با گوران برگوویچ داشت، جامعه مخاطبان بین‌المللی او را گسترش داد. در سال ۲۰۱۰، رادیو ملی آمریکا (NPR) سزن اکسو را به عنوان یکی از «۵۰ صدای برتر» جهان معرفی کرد.

    3. ابراهیم تاتلیسس، پرطرفدارترین هنرمند در میان خواننده های قدیمی ترکیه

    3. ابراهیم تاتلیسس، پرطرفدارترین هنرمند در میان خواننده های قدیمی ترکیه

    نام به ترکیİbrahim Tatlı
    تاریخ تولد1 ژانویه 1952

    ابراهیم تاتلیسس از برترین خوانندگان حال حاظر ترکیه و یکی از بهترین خواننده های قدیمی ترکیه با اصالت عرب – کرد  است که در عرصه موسیقی فولکلور ترکی و بازیگری فعالیت کرده است. او از دهه 70 میلادی تا به امروز، به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین و موفق‌ترین محبوب‌ترین خوانندگان کلاسیک ترک در سبک عربی (عربسک) شناخته می‌شود و طرفدارانش القابی مانند امپراطور و ایبو به او داده‌اند.

    تاتلیسس ۴۲ آلبوم ضبط کرده است که از جمله آنها می‌توان به آلبوم‌های قابل توجهی مانند «Ayağında Kundura» و « Selam Olsun» اشاره کرد. او همچنین مجری برنامه تلویزیونی بسیار محبوب «ایبو شو» بود. تاتلیسس علاوه بر خوانندگی، بازیگر سرشناسی بود که در چند ده فیلم بازی کرد و همچنین فعالیت‌های تجاری متعددی داشت.

    4. سرتاب ارنر، یکی از اسطوره های موسیقی ترکیه

    4. سرتاب ارنر، یکی از اسطوره های موسیقی ترکیه

    نام به ترکیSertab Erener
    تاریخ تولد۴ دسامبر ۱۹۶۴

    سرتاب ارنر با صدای سوپرانوی کالراتیورا (صدای بسیار زیر و رسا)، پیش از اینکه به یکی از موفق‌ترین خواننده های قدیمی ترکیه تبدیل شود، کار خود را به عنوان خواننده پس‌زمینه برای سزن اکسو آغاز کرد. با کمک آکسو در دهه ۱۹۹۰، سرتاب اولین آلبوم استودیویی خود را منتشر کرد.

      تبدیل عکس به نقاشی با هوش مصنوعی: چگونه تصاویر را به نقاشی تبدیل کنیم؟

    او به دلیل تحصیلاتش در زمینه موسیقی کلاسیک، در ابتدا در اجرای موسیقی پاپ با مشکلاتی مواجه بود. اگرچه او گاهی اوقات کارهای تجربی انجام می‌داد، اما در نهایت ترجیح داد به جای آثار آوانگارد روی ساخت موسیقی پاپ تمرکز کند تا موسیقی‌اش را به گوش مخاطبان بیشتری برساند. او در برخی از آثارش، موسیقی غرب و شرق را با هم ترکیب کرد و علاوه بر موسیقی کلاسیک ترکی با عناصر قومی، از اپرا نیز بهره برد.

    با ورود سرتاب به بازار اروپا در اوایل دهه ۲۰۰۰، بسیاری از آثار او علاوه بر ترکیه، در کشورهای اروپایی نیز به فروش رفت. او با کمک سزن آکسو در سال ۱۹۹۲ با آلبوم Sakin Ol کار خود را آغاز کرد و با انتشار آلبوم‌های Lâ’l (۱۹۹۴)، Sertab Gibi (۱۹۹۷) و Sertab Erener (۱۹۹۹) در دهه ۱۹۹۰ به عنوان یکی از بهترین خوانندگان کلاسیک ترک شناخته شد.

    او با آهنگ «هر طور که می‌توانم» (Everyway That I Can) در مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۰۳ برنده شد و اولین قهرمانی ترکیه در این رقابت را رقم زد. در سال ۲۰۰۴، او آلبوم «بدون مرز» (No Boundaries) را منتشر کرد و پس از آن در سال ۲۰۰۵ آلبوم Aşk Ölmez را روانه بازار کرد. پس از پنج سال، در سال ۲۰۱۰ آلبوم استودیویی ترکی دیگری با عنوان Rengârenk را منتشر کرد و آهنگ‌های پرفروش Bu Böyle, Açık Adres و Koparılan Çiçekler این آلبوم را به یک اثر موفق تبدیل کردند و نشان‌دهنده بازگشت او به بازار موسیقی بودند.

    در سال 2012، او جایزه بهترین خواننده زن تک‌خوان موسیقی سنتی ترکی (TSM) را در جوایز «پروانه زرین» (Golden Butterfly Awards) دریافت کرد. در سال ۲۰۱۳، آلبوم جدید او به نام «ساده» (Sade) منتشر شد. آهنگ‌های «İyileşiyorum», «Öyle de Güzel» و «Söz» همگی در صدر پرفروش‌ترین آثار بهترین خوانندگان نوستالژیک ترکیه قرار گرفتند.

      بهترین خواننده سنتی ایرانی؛ معرفی 15 تا از خوانندگان کلاسیک ایرانی برتر

    5.  هانده ینر، ستاره قرن بیست و یکم در میان خواننده های قدیمی ترکیه

    5.  هانده ینر، ستاره قرن بیست و یکم در میان خواننده های قدیمی ترکیه

    نام به ترکیHande Yener
    تاریخ تولد۱۲ ژانویه ۱۹۷۳

    مقبوله هانده اوزینر که با نام هنری هانده ینر شناخته می‌شود، فعالیت هنری خود را در اوایل دهه ۲۰۰۰ آغاز کرد. او از آن زمان تاکنون با تعداد زیادی از آهنگ‌های صدرنشین جدول‌های موسیقی، به چهره‌ای برجسته در عرصه موسیقی پاپ ترکیه تبدیل شده است. ینر علاوه بر فعالیت در عرصه موسیقی، به خاطر انتخاب لباس‌های خاص و تغییر چندین باره استایل خود در طول سال‌ها نیز شناخته می‌شود. او گاهی اوقات در سبک موسیقی خود نیز تغییراتی ایجاد کرده است؛ برای دوره‌ای کوتاه به ساخت موسیقی الکترونیک روی آورد، اما این دوره دوام چندانی نداشت و مجدداً به اجرای موسیقی پاپ بازگشت.

    ینر متولد منطقه قاضی‌کوی استانبول است. او پس از اتمام دوره راهنمایی، تصمیم گرفت به هنرستان برود، اما با مخالفت خانواده‌اش روبرو شد. به همین دلیل در دبیرستان دخترانه ارنکوی ثبت‌نام کرد. او در سال دوم تحصیل، مدرسه را ترک کرد و ازدواج کرد. برای رسیدن به رویای خوانندگی، تلاش کرد با خواننده های قدیمی ترکیه ارتباط برقرار کند. در حالی که به عنوان فروشنده کار می‌کرد، با هولیا آوشار آشنا شد که بعدها او را به سزن اکسو معرفی کرد.

    ینر مدتی به عنوان همخوان با آکسو همکاری کرد و سپس با آلتان چتین که به او در آماده‌سازی اولین آلبوم استودیویی‌اش با عنوان Senden İbaret (منتشر شده در سال ۲۰۰۰) کمک کرد، به فعالیت پرداخت. او بعدها آلبوم‌های Sen Yoluna… Ben Yoluma… (۲۰۰۲)، Aşk Kadın Ruhundan Anlamıyor (۲۰۰۴) و Apayrı (۲۰۰۶) را منتشر کرد. این آلبوم‌ها او را در دهه ۲۰۰۰ به یکی از هنرمندان موفق ترکیه تبدیل کردند.

      برترین خواننده های زن خارجی | خوش صدا ترین خواننده های زن خارجی کدامند؟

    ینر با آلبوم Nasıl Delirdim? (۲۰۰۷) سبک خود را به سمت موسیقی الکترونیک تغییر داد و برای مدتی از موسیقی پاپ فاصله گرفت. در طول این دوره که نخستین دهه فعالیت او را تشکیل می‌دهد، بسیاری از آهنگ‌های او از جمله Kırmızı، Kelepçe، Aşkın Ateşi، Kibir و Romeo در میان پرفروش‌ترین آثار از بهترین خوانندگان نوستالژیک ترکیه قرار گرفتند.

    6. بولنت ارسوی، یکی از خوانندگان معروف قدیمی ترکیه

    6. بولنت ارسوی، یکی از خوانندگان معروف قدیمی ترکیه

    نام به ترکیBülent Ersoy
    تاریخ تولد۹ ژوئن ۱۹۵۲

    بولنت ارسوی، یکی از محبوب‌ترین خواننده های قدیمی ترکیه است که از سوی طرفدارانش لقب «دیوا» را نیز گرفته است. او یکی از معدود خوانندگان ترنس در ترکیه به شمار می‌رود و موفق شده است به عنوان یکی از خوانندگان کلاسیک ترک، جای خود را در صنعت موسیقی محکم کند.

    انتشار آهنگ‌های پرفروش متعددی مانند «Ümit Hırsızı»، «Biz Ayrılamayız»، «Maazallah»، «Beddua»، «Geceler» و «Sefam olsun» نامی درخشان از بولنت در میان لیست بهترین خوانندگان نوستالژیک ترکیه برجا گذاشته‌اند. او تا کنون بیش از سی آلبوم منتشر کرده و همچنان به فعالیت هنری خود ادامه می‌دهد.

    7. باریش مانچو، از ستاره های موسیقی ترکیه در گذشته

    7. باریش مانچو، از ستاره های موسیقی ترکیه در گذشته

    نام به ترکیMehmet Barış Manço
    تاریخ تولد (و وفات)۲ ژانویه ۱۹۴۳ (۱ فوریه ۱۹۹۹)،

    محمت باریش مانچو (با نام اصلی توسون یوسف محمد باریش مانچو) که بیشتر با نام هنری باریش مانچو شناخته می‌شود، یک موسیقی‌دان راک، خواننده، آهنگساز، بازیگر، تهیه‌کننده تلویزیونی و مجری برنامه اهل ترکیه بود.

    او فعالیت حرفه‌ای خود در موسیقی را در دوران تحصیل در دبیرستان گالاتاسرای آغاز کرد. مانچو در میان خواننده های قدیمی ترکیه، پیشگام موسیقی راک ترک و یکی از بنیانگذاران سبک راک آناتولیایی به شمار می‌رود. او حدود ۲۰۰ آهنگ ساخت و تا به امروز، از پرفروش‌ترین و بهترین خوانندگان نوستالژیک ترکیه و دارنده بیشترین جوایز در این کشور است. بسیاری از آهنگ‌های او به زبان‌های دیگر، از جمله انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی، یونانی، ایتالیایی، بلغاری، رومانیایی، فارسی، عبری، اردو، عربی و آلمانی ترجمه شد‌ه‌اند. مانچو از طریق برنامه تلویزیونی مشهور خود با عنوان «از ۷ تا ۷۷»، به دور دنیا سفر کرد و از کشورهای زیادی دیدن کرد.

      سریال های نوروز ۱۴۰۳؛ در نوروز و ماه رمضان 1403 چه سریال هایی پخش می شوند؟

    باریش مانچو یکی از تأثیرگذارترین موسیقی‌دانان راک و پاپ ترکیه بود. او در اوایل فعالیت هنری خود به همراه گروه‌های مختلفش، با تلفیق موسیقی فولکلور سنتی ترکیه با تأثیرات راک، به جنبش راک ترکیه کمک کرد. این ویژگی همچنان یکی از مشخصه‌های اصلی بسیاری از موسیقی پاپ ترکیه به شمار می‌رود. حتی پس از درگذشت، باریش مانچو همچنان یکی از محبوب‌ترین چهره‌های عمومی ترکیه باقی مانده است.

    8. لیلا گنجر، یکی از خوانندگان اپرای کشور ترکیه

    8. لیلا گنجر، یکی از خوانندگان اپرای کشور ترکیه

    نام به ترکیLeyla Gencer
    تاریخ تولد (و وفات)۱۰ اکتبر ۱۹۲۸ (۱۰ مه ۲۰۰۸)

    عایشه لیلا گنجر، یکی از خواننده های قدیمی ترکیه در ژانر سوپرانوی اپرا بود. او بخش اعظم فعالیت حرفه‌ای خود را از اوایل دهه ۱۹۵۰ تا اواسط دهه ۱۹۸۰ در ایتالیا گذراند. در طول دوران فعالیت خود، رپرتوار وسیعی شامل بیش از هفتاد نقش را اجرا کرد.

    لیلا گنجر در پولونزکوی (نزدیک استانبول) از پدری ترک و مادری لهستانی متولد شد. پدر او، حسن‌زاده ابراهیم بی، تاجری ثروتمند بود که خانواده‌اش اصالتاً اهل شهر سافران بلو بودند.

    بانو گنجر تحصیل آواز را در هنرستان استانبول آغاز کرد، اما برای آموزش خصوصی نزد معلم خود، سوپرانوی ایتالیایی جیانینا آرانجی-لومباردی، بی‌خیال هنرستان شد. پس از مرگ آرانجی-لومباردی، گنجر تحصیلات خود را با باریتون ایتالیایی، آپولو گرانفورت، ادامه داد. وی تا سال ۱۹۵۰ در گروه کر تئاتر دولتی ترکیه آواز خواند و در همان سال اولین اجرای اپرایی خود را به عنوان سانتوزا در «کاوالیا روستیکانا» در آنکارا روی صحنه برد. طی چند سال بعد، او در ترکیه به شهرت رسید و به طور مداوم در مراسم‌های دولتی آواز خواند.

      بهترین مینی سریال های 2023؛ 28 سریال کوتاه ۲۰۲۳ که باید ببینید!

    گنجر در مدت کوتاهی به ستاره‌ای بین‌المللی تبدیل شد و با همکاری برخی از بزرگ‌ترین رهبران ارکستر ایتالیایی همچون ویتوریو گویی، تولیو سرافین، جان‌آندرا گاتزِوِنی و ریکاردو موتی به هنرنمایی پرداخت. او با اجراهای فوق‌العاده‌اش از اپراهای فراموش‌شده‌ دونیتزتی، در احیای رپرتوار این آهنگساز نقش بسزایی ایفا کرد.

    گنجر از سال ۱۹۸۲ به بعد خود را وقف آموزش خوانندگان جوان اپرا کرد. او بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۸ به عنوان مدیر هنری بخش آموزش تئاتر لیریکو میلان (As.Li.Co) فعالیت کرد و در سال‌های ۱۹۹۷-۱۹۹۸ توسط استاد ریکاردو موتی به سرپرستی مدرسه هنرمندان جوان لا اسکالا منصوب شد. گنجر به عنوان مدیر هنری آکادمی هنرمندان اپرا در تئاتر اسکالا در زمینه آموزش تفسیر اپرا تخصص داشت.

    9. احمد کایا، یکی از خوانندگان قدیمی مرد ترکیه

    9. احمد کایا، یکی از خوانندگان قدیمی مرد ترکیه

    نام به ترکیAhmet Kaya
    تاریخ تولد (و وفات)۲۸ اکتبر ۱۹۵۷ (۱۶ نوامبر ۲۰۰۰)

    احمد کایا خواننده فولک ترک – کرد بود. او از پدری کرد و مادری ترک متولد شده و در خانواده‌ای سنتی بزرگ شده بود. کایا یکی از بهترین خواننده های قدیمی ترکیه و نوازنده باغلاما به حساب می‌آمد و ترانه‌هایی از جمله «Nereden Bileceksiniz»، «Kum Gibi» و «Ağladıkça» به شهرت زیادی رسیدند.

    در فوریه ۱۹۹۹، طی مراسم جنجالی اهدای جوایز با حضور محبوب‌ترین خوانندگان کلاسیک ترک، کایا موفق به کسب جایزه «موسیقیدان سال» شد. او در این مراسم اعلام کرد که می‌خواهد به زبان مادری خود، یعنی کردی، آهنگسازی کند. او همچنین اعلام کرد که آهنگی به زبان کردی ضبط کرده است (کاروان، منتشر شده در آلبوم «Hoşçakalın Gözüm» در سال ۲۰۰۱) و قصد دارد یک ویدیو برای همراهی با آن بسازد.

      بزرگترین اختلاس ها در جهان | با پرونده 11 فساد مالی در جهان آشنا شوید!

    به دنبال این اعلامیه، وی با مخالفت گسترده مردم و سلبریتی‌های ترک در آن مراسم مواجه شد. ابتدا سردار اورتاچ، یکی از خواننده های قدیمی ترکیه، شروع به خواندن آهنگی تغییر یافته برای تقویت احساسات ملی‌گرایانه کرد. سپس حاضران در مراسم شروع به خواندن «مارش دهم سال» کردند. بعداً کایا مورد حمله سلبریتی‌ها نیز قرار گرفت.

    این حادثه منجر به تشکیل پرونده‌ای قضایی شد که او را مجبور به ترک ترکیه کرد. در مارس ۲۰۰۰ کایا به صورت غیابی به اتهام نشر تبلیغات تجزیه‌طلبانه به سه سال و نه ماه زندان محکوم شد. او در سال ۲۰۰۰ در پاریس در سن ۴۳ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت.

    10. داریو مورنو در میان خوانندگان پاپ قدیمی ترکیه

    10. داریو مورنو در میان خوانندگان پاپ قدیمی ترکیه

    نام به ترکیDarío Moreno
    تاریخ تولد (و وفات)۳ آوریل ۱۹۲۱ (۱ دسامبر ۱۹۶۸)

    داریو مورنو با نام اصلی داوید آروگت، خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا و گیتاریست چندزبانه ترک یهودی بود که یکی از خواننده های قدیمی ترکیه پرطرفدار به حساب می‌آید. او در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به شهرت رسید و فعالیت هنری درخشانی، شامل بازی در فیلم‌های متعدد در فرانسه را در کارنامه خود برجا گذاشت. ترانه «بریژیت باردو» (۱۹۶۱) او را به اوج شهرت رساند.

    داریو مورنو در یک خانواده‌ی پرجمعیت متولد شد. در اوایل کودکی، پدرش که در ایستگاه قطار آیدین کار می‌کرد، تحت شرایط غم‌انگیزی به قتل رسید و داریو یتیم شد. مادرش او را به یتیم‌خانه‌ی ازمیر سپرد و او تا چهار سالگی در آنجا ماند.

    داریو برای کسب درآمد، در مراسم بارمیتزوا (جشن تکلیف دینی یهودیان) آواز می‌خواند. در اوایل دهه بیست زندگی‌اش، به خواننده‌ای شناخته‌شده در ازمیر، به ویژه در میان جامعه‌ی یهودی، تبدیل شد. در طول خدمت سربازی در ارتش ترکیه، به عنوان خواننده در محله‌های افسران در پادگان‌های مختلف استخدام شد و تمرکز بیشتری بر موسیقی پیدا کرد. اولین اجرای حرفه‌ای واقعی او درست پس از ترخیص از ارتش، در زادگاهش رقم خورد و به این ترتیب مسیر داریو برای تبدیل به یکی از خوانندگان کلاسیک ترک هموار شد.

      بهترین خواننده های 2023 جهان، هنرمندان برتر موسیقی در سال 2023

    «یا مصطفی» یکی از به یادماندنی‌ترین آهنگ‌های مورنو است که در دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ بسیار مشهور شد. نسخه اصلی این آهنگ دلنشین و هویت آهنگساز آن مورد مناقشه است. این قطعه در یکی از فیلم‌های اسماعیل یاسین، بازیگر مصری، در دهه ۱۹۵۰ و فیلم دیگری از صباح، دیگر بازیگر مصری، در همان دوره ظاهر شد.

    سخن آخر

    لیست بهترین خواننده های قدیمی ترکیه تمامی ندارد. بیش از سی خواننده قدیمی و جدید در فهرست برترین صداهای ترکیه دیده می‌شوند که هریک در زمینه‌ای درخشیده و میراثی ارزشمند را برای صداهای جوان‌تر، برجا گذاشته‌اند.

    امروز کوشیدیم با معرفی 10 نفر از پرطرفدارترین خوانندگان کلاسیک ترک، نگاهی به خاطرات عرصه موسیقی ترکیه داشته باشیم.

    کدام یک از هنرمندان لیست بهترین خوانندگان نوستالژیک ترکیه، موردعلاقه شماست؟ به نظر شما جای چه کسانی در لیست امروز خالی بود؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم!

    سؤالات متداول

    قدیمی ترین خواننده ترکیه کیست؟

    در میان لیست خواننده های قدیمی ترکیه، داریو مورنو قدیمی‌ترین خواننده ترکیه به حساب می‌آید که هنوز هم طرفدارانی دارد.

    مشهور ترین خواننده قدیمی ترکیه کیست؟

    انتخاب مشهورترین خواننده قدیمی ترکیه کار دشواری است، چرا که این کشور در طول تاریخ خود خوانندگان برجسته و محبوبی را به خود دیده است.
    اما مشهورترین خواننده های قدیمی ترکیه عبارتند از:
    ابراهیم تاتلیسس
    سزن اکسو
    باریش مانجو
    آژدا پکان
    لیلا گنجر

    آیا این پست برای شما مفید بود؟

    برای رای دادن روی ستاره بزنید.

    میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

    اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

    سعیده زنجانی

    تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

    مقالات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا