بدترین هاتاریختاریخ و فرهنگترین ها

10 بدترین شکنجه های دنیا 🔞 | دردناکترین و عجیب ترین شکنجه های تاریخ

0
()

شکنجه، ابزاری سراسر نفرت‌بار است که از ابتدای قدم نهادن انسان روی این کره خاکی وجود داشته و همچنان در بسیاری از نقاط دنیا ادامه دارد. عمیق‌ترین رنج‌ها و زجرهای جسمی و روانی، به شیوه‌هایی چنان هولناک بر قربانیان اعمال می‌شود که شاید در بدترین کابوس‌ها نیز تصورش را نکنید. این متدها در زمره‌ی قساوت‌هایی قرار می‌گیرند که انسان را از مرزهای انسانیت دور می‌کنند.

وقتی به قرون وسطای تاریک، سیاه‌چاله‌های تفتیش عقاید، و زندان‌های بی‌قانون مدرن نگاه می‌کنیم، شکنجه‌هایی مانند کشیدن به چهارمیخ، دستگاه‌های زجرکشی و صندلی‌های داغ اعتراف گیری به جشم می‌خورند. این وسایل بیش از آنکه ابزاری برای بدست آوردن حقیقت باشند، وسایلی بودند برای نشان دادن تسلط و قدرت. بسیاری از بی‌رحم‌ترین پادشاهان جهان نیز از این روش‌ها برای مجازات، خودنمایی و ایجاد رعب و وحشت استفاده می‌کرده اند؛ نمونه بارزش ولاد به میخ کشنده (Vlad The Impaler) که می‌توانید در مقاله ما، با او آشنا شوید.

در مقاله امروز نجوافکت نگاهی خواهیم داشت به 10 مورد از بدترین شکنجه های دنیا که در طی تاریخ، تمدن‌های مختلف از آنها برای مجازات، قدرت نمایی یا اعتراف گیری استفاده می‌کرده اند.

فهرست محتوا:

10 بدترین شکنجه های دنیا کدامند؟

بررسی هولناک‌ترین شکنجه‌های تاریخ نه تنها ما را با تاریک‌ترین روزهای بشریت مواجه می‌کند، بلکه به یادآوری می‌انجامد که چرا باید به پیشرفت‌های حقوق بشر اهمیت بدهیم و در برابر کوچک‌ترین نشانه‌های بازگشت به چنین روزهای سیاهی، مقاومت کنیم. پیشنهاد می‌کنم تنها در صورتی به خواندن مقاله ادامه بدهید که مطمئن باشید روحیه حساسی ندارید.

1. گاو برنزی – یونان باستان

وحشیانه ترین تکنیک های شکنجه در تاریخ

یکی از بدترین شکنجه های دنیا که در تاریخ بی‌سابقه به حساب می‌آید، گاو برنزی است که یونانیان باستان آن را در قرن ششم قبل از میلاد ابداع کردند. صنعتگران به همراه مخترع این ابزار، یعنی پریلوس از آتن، با هدف مجازات محکومان این دستگاه خباثت آمیز را ساختند. دیکتاتور سیسیلی، فالاریس، دستور ساخت این ابزار شکنجه هولناک را داده بود تا هر کسی که در سرزمینش کوچکترین مخالفتی علیه او نشان دهد را به سزای عملش برساند و از مردم زهر چشم بگیرد. به علاوه امپراطور بی‌رحم رومی یعنی نِرو نیز از این گاو برای شکنجه دشمنان خود استفاده می‌کرد.

همانطور که از نامش برمی‌آید، این ابزار به شکل یک مجسمه بزرگ گاو از جنس برنز بود. در یک سمت درب بزرگی داشت که قربانی از طریق آن داخل بدنه توخالی گاو گذاشته می‌شد. سپس جلادان در مجسمه را می‌بستند و چفت می‌کردند تا قربانی هیچ شانسی برای فرار نداشته باشد. در زیر مجسمه، آتشی افروخته می‌شد و به آهستگی فلز را می‌گداخت. دمای داخل بدنه مجسمه به تدریج بالا می‌رفت و داغ شدن آن، درد و وحشتی تحمل ناپذیر برای قربانی به همراه داشت.

  8 ایده برای تزیین هفت سین؛ جدیدترین مدل های تزیین سفره عید نوروز

نکته جالب، ساختار سر این گاو بود. حفره‌های خروجی دود این مجسمه به گونه‌ای طراحی شده بودند که فریادهای قربانی حین تحمل یکی از دردآورترین شکنجه های تاریخ، مانند ناله‌های گاوی خشمگین به گوش برسد. در اثر سوختگی‌های شدید، گرمای طاقت فرسا، افت سطح اکسیژن و خفقان، قربانی به آهستگی و با زجری فراوان کشته می‌شد.

2. بانوی فلزی

شکنجه های قرون وسطی

باکره فلزی (Iron Maiden) یکی از بدترین شکنجه های دنیا در قرون وسطی به حساب می‌آید که امروزه سوژه بسیاری از فیلم‌های ترسناک است. گفته می‌شود که این ابزار در قرن هجدهم به عنوان یکی از ابزارهای وحشیانه برای ایجاد رعب و وحشت، اعتراف گیری و اعدام به کار گرفته می‌شد.

بانوی فلزی به شکل یک کمد (بهتر بگوییم تابوت) بزرگ ساخته می‌شد. روی سطح داخلی دیواره‌ها و در آن، میخ‌های بزرگی وجود داشت. قربانی نگون بخت دست و پا بسته داخل تابوت گذاشته می‌شد و سپس درها به رویش بسته می‌شدند. با این کار، میخ‌های فلزی درون بدن قربانی فرو می‌رفتند و درد و رنجی فرای تصور وارد می‌آوردند. موقعیت قرارگیری میخ‌ها به گونه‌ای بود که در ابتدا به اندام‌های حیاتی قربانی آسیب نزنند تا وی قبل از مرگ احتمالی، زخم‌های عمیقی بردارد و زجرکش شود.

بانوی فلزی یکی از ابزار شکنجه های ترسناک قرون وسطی به حساب می‌آمد که علاوه بر جراحت‌های زجرآور، فشار روانی عظیمی نیز بر قربانی بدبخت وارد می‌آورد. از این دستگاه شکنجه برای کسانی استفاده می‌شد که مرتکب جرم‌های سنگینی مانند اختلاس و فساد اخلاقی می‌شدند. امروزه برخی مورخان معتقدند تابوت‌های باکره فلزی که درحال حاضر می‌شناسیم چیزی جز یک افسانه ترسناک از بدترین شکنجه های دنیا نیستند. حتی با این وجود نمی‌توان وحشیگری و زجرآور بودن تئوری این شیوه شکنجه را انکار کرد.

  لیست 12 گوشی گرانقیمت جهان | لوکس ترین موبایل دنیا کدام است؟

3. دستگاه قفس، بدترین شکنجه های دنیا

دردآورترین شکنجه های تاریخ

اختراع یکی از دردآورترین شکنجه های تاریخ، به اوایل دوران مدرن در اروپا بازمی‌گردد. درباریان و قاضیان برای مقر آوردن محکومین از این دستگاه استفاده می‌کردند و کسانی که مجازاتی نابخشودنی مرتکب شده بودند را یکراست با این ابزار اعدام می‌کردند.

ابزار قفس اصولاً یک قاب فلزی مستطیل شکل بود که در هر سمت از زاویه‌های آن، طناب یا زنجیرهای بلندی وجود داشت. به هریک از آنها، قرقره‌هایی وصل بود. دست و پای قربانی به هریک از زاویه‌های قاب بسته می‌شد و سپس جلاد، قرقره‌ها را می‌کشید. اندام‌های محکوم در جهت مخالف یکدیگر به شدت کشیده می‌شدند و علاوه بر درد وحشتناک، عذاب و رنج روانی شدیدی نیز به همراه داشتند.

با ادامه شکنجه اگر قربانی مقر می‌آمد و به نکرده هم اعتراف می‌کرد، می‌توانست با یکی دوتا مفصل دررفته، عضلات آسیب دیده و استخوان شکسته زنده بماند. اما در اغلب اوقات، کشش اندام‌ها تا حدی ادامه پیدا می‎‌کرد که بافت‌های بدن ازهم گسسته شده و قربانی به مرگی فوق العاده دردناک بمیرد.

در تاریخ چندین مورد استفاده از این ابزار وحشیانه برای بدترین شکنجه های دنیا گزارش شده است. در دوران حکومت الیزابت اول، افرادی که مشکوک به فعالیت ضد ملکه بودند به این شیوه کشته می‌شدند. در دوران تفتیش عقاید اسپانیایی نیز از قفس برای اعتراف گیری به کفرگویی استفاده می‌شد.

4. گلابی زجرآور

بدترین شکنجه های تاریخ مدگل

شاید می‌پرسید گلابی هم می‌تواند ابزار شکنجه باشد؟ بله، گلابی فلزی معروف به گلابی زجرآور، یکی از هنرهای بی‌شماری بود که در دوران تفتیش عقاید اسپانیا اختراع شد و یکی از دردآورترین شکنجه های تاریخ را رقم می‌زد. نبوغ خباثت آمیزی در پس اختراع این دستگاه موحش نهفته است که حتی با تصور اینکه چطور امکان دارد چنین چیزی به ذهن یک انسان برسد، مو به تن سیخ می‌کند.

  سریال های مدرسه ای کره ای؛ معرفی 10 تا از سریال های تینیجری کره جنوبی

این ابزار از چند صفحه فلزی و یک پیچ متصل به چندین فنر تشکیل می‌شد که در حالت بسته، شکل گلابی داشت. از این وسیله برای مجازات دروغگویان، سخن چینان، جاسوسان و کسانی که مرتکب ارتباط نامشروع می‌شدند استفاده می‌شد. وسیله در یکی از حفره‌های بدن یا دهان قرار می‌گرفت و به تدریج پیچانده می‌شد تا پره‌های گلابی باز شوند و از هم فاصله بگیرند.

با گشوده شدن پره‎‌های تیز و فلزی گلابی، بافت‌های درون بدن قربانی به تدریج پاره و از هم گسسته می‌شدند. در مواردی که دستگاه داخل دهان قرار می‌گرفت، دررفتگی فک نیز رخ می‌داد و مرگ قربانی بینوا حتمی بود. این ابزار علاوه بر اینکه یکی از بدترین شکنجه های دنیا را به همراه داشت، موجب شرم و تحقیر فراوانی هم می‌شد.

5. شکنجه چینی با آب

بدترین شکنجه های روانی

شاید در نگاه اول، شکنجه با آب چیز مسخره‌ای به نظر بیاید. اما تصور کنید که در یک جا گیر کرده اید، توان حرکت ندارید و مدام ضربه‌های کوچکی به سرتان می‌خورد. خفقان آور است، نه؟

این روشی بود که چینی‌ها برای یکی از اعصاب خردکن‌ترین و بدترین شکنجه های دنیا به کار می‌گرفتند و به طرز شگفت انگیزی خیلی ساده بود. قربانی دست و پا بسته روی زمین خوابانده می‌شد، سر او کاملا‌ً بی‌حرکت نگه داشته می‌شد و یک ظرف آب را بالای سر وی می‎‌گرفتند. قطرات آب با آهنگی یکنواخت، از ظرف خارج شده و به سر محکوم برخورد می‌کرد.

به تدریج برخورد قطره‌های فراوان به یک نقطه، حساسیت شدیدی ایجاد می‎‌کرد و به جایی می‌رسید که برخورد یک قطره آب، می‌توانست به اندازه یک ضربه سهمگین پتک زجرآور باشد. حس اضطراب ناشی از عدم امکان تحرک، ناتوانی و ضربه‌های مداوم، کافی بود تا محکوم اعتراف کند.

  معرفی 15 فیلم های زامبی برتر؛ بهترین فیلم زامبی کدام است؟

مفهوم شکنجه چینی با آب، یکی از کانسپت‌های پرکاربرد در ادبیات و رسانه به حساب می‌آید. ترسناک است که چطور می‌توان از آسیب پذیری روح و روان انسان، چنان سوء استفاده کرد که حتی ساده‌ترین عامل نیز اثری سهمگین و تحقیرآمیز روی افراد بگذارد.

6. چرخ شکنجه

بدترین شکنجه های دنیا

چرخ کاترین یا چرخ شکنجه، یکی از بدترین شکنجه های دنیا بود که در قرون وسطی تا دلتان بخواهد کاربرد داشت. این ابزار، مرگی حتمی و با درد فراوان برای قربانی رقم می‌زد.

حتی ظاهر این ابزار نیز در نوع خودش وحشت آور بود. قربانی به یک چرخ گاری عظیم بسته شده و دست‌ها و پاهای وی، در جهت مخالف یکدیگر کشیده می‌شدند. سپس چرخ را بلند می‌کردند و روی یک ستون بلند قرار می‌دادند. در مرحله بعد، جناب جلاد با استفاده از میله‌های چوبی یا اگر خیلی عنایت داشت، میله گداخته آهنی بارها و بارها به بدن محکوم ضربه می‌زد. این ضربه‌های سنگین، آسیب فراوانی به همراه داشت و موجب شکسته شدن استخوان‌ها و پارگی بافت‌ها می‌شد.

بعد از این وحشیگری بی رحمانه، قربانی به حال خود روی چرخ رها می‌شد. در نهایت یا در اثر شوک ناشی از درد فراوان از دنیا می‌رفت و یا گرسنگی. چرخ شکنجه در طی تاریخ در کشورهای مختلف اروپایی برای مجازات جرم‎‌های کبیره‌ای مانند خیانت، قتل و کفرگویی به کار می‌رفت.

7. الاغ اسپانیایی

بدترین شکنجه های جدید

صحبت از بدترین شکنجه های دنیا که می‌شود، نام اسپانیا زیاد به چشم می‌خورد (که بدنام‌ترین نمونه‌اش تفتیش عقاید اسپانیایی باشد). حال اینکه اسپانیایی‌ها حقیقتاً دستی در این اعمال خشونت آمیز داشته اند یا خیر، نمی‌دانیم.

  سریال های HBO؛ معرفی بهترین سریال های اچ بی او

الاغ اسپانیایی یکی از عجیب‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین ابزارهای شکنجه بود که در قرون وسطا و اوایل دوران مدرن اروپا سربرآورد. این ابزار همانطور که از نامش برمی‌آید، شکل چهارپایه‌ای بزرگ به قامت یک الاغ بود که به نشیمنگاهی مثلثی شکل متصل می‌شد و سر زاویه دار آن به سمت بالا قرار می‌گرفت.

افرادی که متهم به جرایمی نابخشودنی و به ویژه تجاوز بودند، با استفاده از این ابزار مجازات می‌شدند. محکوم روی لبه تیز چهارپایه نشانده می‌شد و از هر پای او، وزنه‎‌ای سنگین می‌آویختند. به این ترتیب، فشار و درد زیادی به ناحیه میانی بدن وارد می‌شد. در اکثر مواقع زخم‌های عمیق و آسیب بافتی شدیدی در محل روی می‌داد.

8. بدترین شکنجه های دنیا با موش

شکنجه زنان در قرون باستان

جلادان خونخوار و بی‎رحم از هر چیزی که به ذهنشان می‌رسید برای بدترین شکنجه های دنیا استفاده می‌کردند، حتی از موش‌های صحرایی گرسنه.

شیوه کار این بود: تعدادی موش داخل قفسی کوچک به مدت هفته‌ها بی آب و غذا و در شرایطی بد نگهداری می‌شدند تا به حد جنون برسند. سپس قربانی روی زمینی خوابانده می‌شد و در قفس موش‌ها به سمت بدن وی باز می‌شد. موش‌ها در جستجوی راهی برای فرار، به تدریج بدنی قربانی را دریده و باعث درد و رنج وحشتناکی می‌شدند.

این روش از دردآورترین شکنجه های تاریخ به حساب می‌آمد و علاوه بر رنج و درد زجرآور، بار وحشت روانی نیز به همراه داشت. چون قربانی هرگز نمی‌توانست رفتار جونده‌ها را پیش بینی کند و از سوی دیگر، وجود موش به خودی خود ترسناک بود.

9. دوکرجی

بدترین شکنجه های روانی

دوکرجی (Scaphism) یکی از وحشتناک‌ترین و بدترین شکنجه های دنیا بود که در ایران باستان برای مجازات افراد مرتد، خائن و کسانی که مرتکب جرایم سنگین شده بودند به کار می‌رفت. این روش برای اولین بار توسط مورخ یونانی پلوتارک در اولین قرن میلادی ثبت شده است که آن را یکی از هولناک‌ترین مجازات‌های تاریخ برشمرده بود.

  شادترین کشور های دنیا کدامند؟ لیست 7 کشور خوشحال جهان در سال 2024

قربانی این شکنجه، بین دو قایق یا تنه توخالی درخت به گونه‌ای قرار داده می‌شد که تنها دست‌ها و پاهایش بیرون باشند. به وی مخلوطی از شیر و عسل به زور خورانده می‌شد تا به زودی از گرسنگی نمیرد و دچار اسهال شود. این وضعیت، حشرات و جانوران موذی را به سمت او می‌کشاند. در نتیجه تغذیه حشرات از بدن محکوم، عفونت و آلودگی همراه با درد و وحشت، محکوم به مرگی طولانی و زجرآور می‌مرد.

10. عقاب خونین

شکنجه های ترسناک قرون وسطی

روش عقاب خونین، یکی از بدترین شکنجه های دنیاست که وحشیانه ترین تکنیک های شکنجه در تاریخ نیز به حساب می‌آید. این روش در سریال وایکینگ‌ها نیز نمایش داده شد، اما کاربرد آن در دنیای حقیقی در هیچ یک از منابع تاریخی ثبت نشده است. با این حال، حتی تئوری این شکنجه نیز در نوع خود بسیار وحشیانه و خلاف حقوق انسانی است.

روش این شکنجه، فوق العاده دردناک و عذاب آور بود. جلاد بعد از بستن دست و پاهای محکومی که جرم سنگین (اغلب جرایمی مانند خیانت و ارتباط نامشروع) داشت، در پشت او زخم‌های عمیقی ایجاد می‌کرد. سپس از پشت دنده‌‌ها و ریه‌های محکوم به بیرون کشیده می‌شد و در نهایت، بدن قربانی به شکل عقابی درمی‌آمد که بال‌هایش را گشوده باشد. مجرم بدبخت در اثر خونریزی و درد شدید، شوک و آسیب داخلی از دنیا می‌رفت.

سخن آخر

بدترین شکنجه های دنیا، در هر تمدنی که قدم روی این کره خاکی نهاده به عنوان روش‌هایی برای ارعاب و مجازات به کار گرفته می‌شدند. استفاده از ابزارهای شکنجه در طی تاریخ و به خصوص در قرون وسطی، عملی رایج به شمار می‌رفت که نمایانگر رگه‌هایی از سادیسم و بازی قدرت بودند. با پیشرفت جوامع، استفاده از شیوه‎‌های شکنجه به تدریج منسوخ شدند. امروزه استفاده از هر نوع و هر ابزار شکنجه، تجاوز به حقوق انسانی برشمرده می‌شود.

  بهترین جایگزین شکر، بهترین انتخاب برای شما کدام است؟

امروزه با پیشرفت علوم و آگاهی سازی، همه اجتماعات در سراسر دنیا به شأن انسانی و چارچوب قوانین معتقدند. بنابراین برای مجازات سنگین‌ترین جرایم نیز مسیری مطابق قانون طی می‌شود که در عین اجرای حکم، بار تحقیر فراوان و ارعاب جمعی به همراه نداشته باشد.

از نظر شما بدترین شکنجه دنیا در لیست ما کدام است؟ آیا از روش‌های دیگری هم چیزی می‌دانید که در لیست به آنها نپرداختیم؟ منتظر نظرات شما هستیم!

سؤالات متداول

چه نوع شکنجه هایی در دوران مدگل انجام می شد؟

انواع مختلفی از شکنجه در دوران مدگل انجام می شد که برخی از آنها بسیار وحشتناک و غیرانسانی بودند. از جمله رایج‌ترین انواع شکنجه در این دوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یکی از رایج‌ترین انواع شکنجه در دوران مدگل، آتش زدن بود. قربانی را در آتش می‌سوزاندند یا به او می‌گفتند که اگر اعتراف نکند، او را خواهند سوزاند.

شکنجه در چه دورانی بیشتر رایج بوده است؟

شکنجه در طول تاریخ در دوران های مختلف رایج بوده است. با این حال، برخی از دوران ها مانند قرون وسطی و دوران استعمار، دوران های شکنجه و ستم بوده اند. در این دوران ها، شکنجه به عنوان ابزاری برای کنترل مردم و تحمیل اراده حکومت استفاده می شد.

 

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

  عجیب ترین هتل های دنیا | جالب ترین هتل های دنیا را بشناسید

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا