تاریخبدترین هاتاریخ و فرهنگترین ها

بی رحم ترین پادشاهان جهان: 12 حاکم دیکتاتور و مستبد تاریخ را بشناسید

5
(3)

به قول نیکولو ماکیاولی، دیپلمات ایتالیایی، «اگر نمی‌توانید کاری کنید مردم هم از شما حساب ببرند و هم دوستتان داشته باشند، چه بهتر که کاری کنید از شما بترسند».این نقل قول، کاملاً درباره بی رحم ترین پادشاهان جهان صدق می‌کند. ظالم ترین حاکمان جهان نه با وضع عدالت و صلح، که با خفقان و ارعاب و وحشت پراکنی، به قدرت نمایی و کنترل مردم سرزمینشان می‌پرداختند.

در سرتاسر جهان، ظالم ترین حاکمان جهان بارها و بارها برای تحت کنترل گرفتن مردم از روش‌های ظالمانه مانند جنگ، نسل کشی، قحطی و ناآرامی‌های سیاسی استفاده کرده اند.

در مقاله امروز نجوافکت، سفری به تاریخ خواهیم داشت تا با بدترین پادشاهان تاریخ در شرق و غرب آشنا شویم.

بی رحم ترین پادشاهان جهان را بشناسید

لیست بی رحم ترین پادشاهان جهان تمامی ندارد؛ تنها با نام بردن همه آنها می‌توانیم یک کتاب بنویسیم.

اما در این میان، یازده نفر هستند که در اعمال وحشیانه و ظلم روی دست بقیه زده اند. در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به ده نفر از بی رحم ترین پادشاهان جهان خواهیم انداخت. با ما همراه باشید و در نهایت تصمیم بگیرید که کدام یک از اشخاص منفور لیست ظالم ترین حاکمان جهان، بدترین آنهاست!

12. ناصر الدین شاه قاجار، از ظالم ترین حاکمان جهان در سلسله قجریان

ناصر الدین شاه قاجار، از ظالم ترین حاکمان جهان در سلسله قجریان

بیشتر منابع، ناصرالدین شاه را نه تنها یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان، بلکه کثیف ترین پادشاه ایران و بی‌لیاقت‌ترین آنها می‌دانند. حکومت ناصرالدین شاه در عیاشی فراوان، ولخرجی بی‌حدوحصر، اعطای بی‎حساب امتیازهای مختلف اقتصادی به انگلیسی‌ها و روس‌ها، راه اندازی حرمسرایی عظیم و صد البته دیکتاتوری مستبدانه خلاصه می‌شود.

  لیست 10 تایی کوچکترین گوشی های دنیا | کوچک ترین گوشی اندروید جهان کدام است؟

از بی‌عرضگی ناصرالدین شاه همین بس که در زمان سلطنت او، نفت به عنوان یک منبع فوق العاده ارزشمند با پتانسیل ثروت زایی و گام نهادن به صنعتی مدرن شناخته شد. اما او نه تنها زمینه بهره برداری از این منبع طبیعی در کشور را فراهم نیاورد، بلکه دودستی نفت ایران را به کمپانی‌های خارجی تقدیم می‌کرد.

در دوران حکومت ناصرالدین شاه، قلمرو ایران بخش‌های زیادی از جمله ترکمنستان و پاکستان را از دست داد. یکی از وحشتناک‌ترین اقدام‌های این شاه بی رحم، صدور دستور قتل بهترین و تأثیرگذارترین صدراعظم قاجار یعنی امیرکبیر بود.

11. آقامحمدخان قاجار، یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان

آقامحمدخان قاجار، یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان

به بیان کلی، بدترین پادشاهان تاریخ ایران در دوران قجریه بر تخت سلطنت نشسته‌اند. هریک از آنها، بی‎‌لیاقت‌تر و بی‎‌کفایت‌تر از دیگری بود. اما از لحاظ خشونت، بی‌رحمی و ظلم، هیچ یک از پادشاهان قاجار به گرد آقامحمدخان نمی‌رسد.

آقامحمدخان قاجار، اولین پادشاه و مؤسس سلسله قاجاریان، در بسیاری از منابع به عنوان یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان معرفی می‌شود. دوران کودکی او در ستم و وحشت سپری شده بود؛ از این جهت عجیب نیست که به محض دست یافتن به قدرت، به ظالم ترین پادشاه ایران تبدیل گردید.

در طی حکومت دیکتاتوری او (از 1155 تا 1211 هجری قمری)، مردم ایران وقایع ظالمانه متعددی را به خود دیدند. حمله به تفلیس و کرمان، ساخت برجی از چشمان و سرهای قطع شده مردم و کشتارهای دسته جمعی، شکنجه و اعدام مخالفان و درباریان (حتی افرادی از میان نزدیکان خود شاه) تنها بخشی از اقدام‌‎های ظالمانه آقامحمدخان قاجار به حساب می‌آیند.  

10. ماکسیمیلیان روبسپیر (Maximilien Robespierre)، پادشاه گیوتین

بی رحم ترین پادشاهان جهان | 10. ماکسیمیلیان روبسپیر (Maximilien Robespierre): پادشاه گیوتین

تعداد کمی از شخصیت‌های تاریخی هستند که به اندازه ماکسیمیلیان روبسپیر بحث برانگیز باشند. از یک سو، او از حق رای همگانی و پذیرش افراد طبقه‌های مختلف در پست‌های ملی دفاع می‌کرد و با تبعیض نژادی و مذهبی مخالف بود. از سوی دیگر، او یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان در دوران حکومت وحشت فرانسه در طول انقلاب بود. در طی این دوران، حدود 300.000 نفر را زندانی کرد و 40.000 نفر را به قتل رساند.

  فیلم های عاشقانه 2024؛ معرفی 20 تا از بهترین فیلم های رمانتیک ۲۰۲۴

او در آغاز انقلاب فرانسه یک ژاکوبن سرسخت بود و در نهایت در سال 1793 به عنوان رئیس کمیته امنیت عمومی انتخاب شد. از آن نقطه به بعد، ناسیونالیسم شدید او هر صدایی که به مخالفت با جمهوری جدید در حال ظهور برمی‌خاست، سرکوب می‌کرد. خودخواهی روزافزون او منجر به استفاده فراوانش از گیوتین شد. حتی متحدان سابقش مانند ژرژ دانتون نیز از گیوتین جان سالم به در نبردند؛ فقط برای اینکه پس از اینکه پیشنهاد داده بود روبسپیر کمی ملایم‌تر رفتار کند.

سرانجام خودکامگی و مجازات‌های شریرانه روبسپیر او را به یکی از منفورترین شخصیت‌ها تبدیل کرد. به‌ویژه پس از آن که بر خلاف باورهای قبلی‌اش سعی داشت دین ملی به نام کیش حق تعالی را به مردم تحمیل کند. در نهایت، در سال 1794 در بحبوحه یکی از تغییرات قدرت در طی انقلاب سرنگون شد. خود روبسپیر نیز در همان سال با گیوتین اعدام شد.

9. آتیلا (Attila The Hun)

ظالم ترین پادشاه جهان | 9. آتیلا (Attila The Hun)، باهوش ترین پادشاه جهان

آتیلا، رهبر قوم هون که در قرن پنجم حکومت وحشت را در سراسر اروپا به راه انداخته بود، تبدیل به نامی شد که فتح بی امان و رهبری ترسناک را به یاد می‌آورد. آتیلا، یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان که اغلب به عنوان بلای خدایان از او یاد می‌شود، از سال 434 تا زمان مرگش در سال 453 فرمانروای هون بود. حکومت او باعث شد که امپراتوری هون به اوج خود برسد و از آسیای مرکزی و قفقاز تا اروپای مرکزی امتداد داشته باشد.

لشکرکشی‌های وحشیانه او علیه هر دو امپراتوری روم شرقی و غربی، با ویرانی و تلفات گسترده همراه بود. استراتژی نظامی بی‌رحمانه و تعقیب بی‌امان فتح، او را تبدیل به یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان کرده است. با این اوصاف، در منابع ترکی، اسکاندیناوی و ژرمن از آتیلا به عنوان فرمانروایی مردمی یاد شده است که دستاوردهای زیادی را برای اروپا به ارمغان آورد. روایت شده که آتیلا در میان مردم خود به حدی محبوب بود که پس از مرگش در عزای او، ملت به جای اشک ریختن برای سوگواری رگ‌های خود را می‌بریدند و خون پیشکش می‌کردند.

8. ایوان چهارم از روسیه (Ivan IV)

خونخوار‌ترین پادشاهان تاریخ | 8. ایوان چهارم از روسیه (Ivan IV)

ایوان چهارم روسیه (ایوان چهارم واسیلیویچ)، که به عنوان ایوان مخوف هم شناخته می‌شود، یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان است. او از 1533 تا 1547 دوک بزرگ مسکووی بود. او علاوه بر یکی از ترسناک ترین پادشاهان جهان، اولین حاکم روسیه و اولین کسی بود که تزار روسیه اعلام شد (از 1547).

  لیست 12 کانال سریال کره ای؛ بهترین چنل تلگرامی سریال های کره جنوبی برای طرفداران کی دراما

منابع تاریخی گزارش‌های متفاوتی از شخصیت پیچیده ایوان ارائه می‌دهند. او به عنوان فردی باهوش و عابد توصیف شده، اما چنان در معرض خشم و مستعد شیوع اپیزودیک بیماری‌های روانی بود که به عنوان یکی از وحشتناک ترین فرمانروایان تاریخ آوازه بدی پیدا کرده است. او از سوزاندن 1000 نفر لذت می‌برد و عاشق به دار کشیدن دشمنانش بود.

سربازان ایوان برای جلوگیری از فرار مردم شهر، دیوارهایی در اطراف شهر ساخته بودند. هر روز بین 500 تا 1000 نفر توسط نیروها جمع آوری می‌شدند، سپس در مقابل ایوان و پسرش شکنجه شده و کشته می‌شدند.

ایوان مخوف به خاطر پارانویا، آزار و اذیت بی رحمانه اشراف نیز به یکی از بی رحم ترین انسان های تاریخ معروف است. ایوان در 28 مارس هنگام بازی شطرنج با بوگدان بلسکی بر اثر سکته درگذشت.

7. چنگیز خان، نابود کننده 11 درصد از جمعیت جهان

خشن ترین پادشاهان دنیا | 7. چنگیز خان، نابود کننده 11 درصد از جمعیت جهان

همه ما از کودکی شنیده ایم که چنگیز خان یکی از وحشتناک ترین فرمانروایان تاریخ و بی رحم ترین پادشاه جهان بوده است. دامنه حملات او از ایالات شرقی و شمالی چین تا گرجستان ادامه داشت. در طی حملات خود قتل و غارت عظیمی به بار آورد و همه این جنایت‌ها را در راه تشکیل بزرگترین امپراتوری جهان انجام داد. اما وحشیگری محضش باعث شد که بیشتر از عظمت حکومتش به وحشیگری‎‌اش شناخته شود.

چنگیزخان به عنوان خونخوار‌ترین پادشاهان تاریخ، در نحوه اعدام دشمنان خود خلاقیت زیادی به خرج می‌داد؛ به خصوص در مورد اشراف. چون معتقد بود نمی‌تواند خون آنها را بریزد، گردن آنها را می‌شکست یا آنها را خفه می‌کرد. اما به ندرت چنین زحمتی به خودش می‌داد؛ چون روش محبوب‌تر این بود که اشراف را زیر تخته‌ای بزرگ گیر می‌انداخت. سپس خودش و جنگجویانش روی تخته‌ها به پایکوبی می‌پرداختند تا نجیب زاده بینوا له شود.

در طول دوران تشکیل امپراتوری، چنگیزخان به دشمنانش رحم نمی‌کرد. او به عنوان یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان، اغلب شهرها را کاملاً از بین می‌برد یا از گروگان‌ها به عنوان سپر انسانی در نبردها استفاده می‌کرد. همین اقدام‌های او منجر به از بین رفتن حدود 40 میلیون نفر – یا 11٪ از جمعیت جهان – شد.

6. تیمورلنگ، یکی از ترسناک ترین پادشاهان تاریخ

بی رحم ترین پادشاهان تاریخ ایران | 6. تیمورلنگ

تیمورلنگ بزرگ که تیمور نیز نامیده می‌شود، یک فاتح ترک بود که از بی رحم ترین پادشاهان جهان به حساب می‌آید. سلطنت او تا زمان درگذشتش در سال 1405 میلادی ادامه داشت و تقریباً 40 سال به طول انجامید. او معتقد بود که از نوادگان چنگیزخان است و به دنبال تقلید از جد خود، با امپراتوری خودش جنایت‌های فراوانی انجام داد. در نهایت موفق شد قلمرو خود را از روسیه تا هند و منطقه مدیترانه گسترش بدهد.

  عجیب‌ترین قوانین کره شمالی + تصاویر

تیمورلنگ نیز مانند چنگیز خان، سرسختی و بی رحمی درپیش گرفته بود و همین او را به یکی از منفورترین پادشاهان تاریخ ایران تبدیل می‌کند. او کل شهرها را نابود کرد و جان ده‌ها هزار نفر را گرفت. طبق شایعات، گفته می‌شود که او 70.000 نفر در اصفهان، 20.000 نفر در حلب و 70.000 نفر را در تکریت کشته است. او جاسوسانش را مخفیانه به اردوگاه‌های مخالف می‌فرستاد تا از اعمال وحشیانه اش- مانند به آتش کشیدن یک مسجد پر جمعیت در دمشق – تعریف کنند و بذر ترس را میان مردم بکارند.

در بغداد، روایتی وجود دارد که می‌گوید تیمور 90.000 نفر را گردن زد و از جمجمه‌های در حال پوسیدن، بیش از 100 برج ساخت.

برخی از مورخان معتقدند تیمورلنگ از هیچ اقدام شیطانی ابایی نداشت. حتی افرادی را که از پذیرش اسلام سر باز می‌زدند را زنده پوست می‌کند. منابع ایرانی و خارجی، تیمورلنگ را در کنار آقامحمدخان به عنوان بی رحم ترین حاکمان تاریخ ایران معرفی می‌کنند.

5. ولاد به میخ کشنده (ولاد دراکولا) (Vlad the Impaler)

بی رحم ترین پادشاهان تاریخ | 5. ولاد به میخ کشنده (ولاد دراکولا) (Vlad the Impaler)

ولاد جوان در سال 1442 پس از میلاد، توسط سلطان مراد دوم عثمانی گروگان گرفته شد تا پدرش سلطنت عثمانی را بپذیرد. ولاد در راه بازگشت نزد پدرش، خبردار شد که او به دست پسران اشراف زادگان طبقه جنگجوی عثمانی، ترور شده است. این امر برای ولاد چاره دیگری باقی نگذاشت جز اینکه عنوان رسمی ولاد سوم یا دراکولا را برای خود برگزیند و مجموعه‌ای از لشکرکشی‌ها را علیه اربابان عثمانی ترتیب بدهد.

اگرچه در فولکلور والاچی (رومانی امروزی) به عنوان یک قهرمان از ولاد یاد شده، اما تاکتیک‌های او علیه دشمنانش ولاد سوم را به یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان تبدیل می‌کند. روش‌های او شامل حملات شبانه، کشتار دسته جمعی، بیرون کشیدن روده و پوست کندن و جوشاندن مردم بود. با این حال، خودش ترجیح می‌داد دشمنان و مخالفان را به چهار میخ بکشد. همین امر باعث شد تا لقب ولاد به میخ کشنده (Vlad the Impaler) را بگیرد.

  نبرد ستارگان در کره جنوبی: جدال بر سر عنوان بهترین گروه کی پاپ

او در طی زندگی خود، لشکرکشی‌های متعددی انجام داد که همگی در شرارت و خونریزی در تاریخ بی سابقه بودند. تنها در دو مورد از لشکرکشی‌ها، این مورد از بی رحم ترین پادشاهان جهان بیش از 43 هزارنفر را به میخ کشید.

ولاد همانطور که زندگی می‌کرد از دنیا رفت: یعنی در جنگ. اما مرگش باعث نشد که فراموش شود. حکایات فولکلور، شایعات مربوط به اعمال سادیستی او را زنده نگه داشته اند؛ گفته می‌شود که با آرامش روی اجساد به میخ کشیده شده خوراکش را نوش جان می‌کرد و نانش را در خون قربانیان می‌زد. در واقع، بسیاری از مورخان بر این باورند که ولاد سوم الهام بخش دراکولای برام استوکر بوده است.

4. لئوپولد دوم (King Leopold II)، یکی از بدترین پادشاهان تاریخ

ترسناک ترین پادشاهان تاریخ | 4. لئوپولد دوم (King Leopold II)

لئوپولد دوم، پادشاه بلژیک که یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان است، به منظور حفاظت از ساکنان جمهوری دموکراتیک کنگو در برابر بردگان عرب و گسترش آسان‌تر دین مسیحیت، اولین مستعمره خصوصی جهان یعنی دولت آزاد کنگو را ایجاد کرد. او این کار را درست در مرکز آفریقا ترتیب داد. استعمار او از اواسط تا اواخر قرن 19 ادامه داشت. تنها نتیجا این امر، دهه‌ها کار اجباری و ضرب و شتم مردم محلی بود.

در ابتدا، لئوپولد تجارت غیرانسانی عاج را در مستعمره خصوصی خود تسهیل کرد. حقایق تاریک این اقدام ظالم ترین پادشاه جهان، توسط جوزف کنراد در رمان «دل تاریکی» بیان شده اند. پس از اختراع اتومبیل و دوچرخه، تقاضا برای کائوچو افزایش یافت. لئوپولد متوجه شد که در زمین شخصی او درختان کائوچوی وحشی فراوان هستند. بنابراین مردم محلی را توسط استعمارگران می‌ربود تا برای کار در جنگل بگمارد.

برای نزدیک به یک قرن، جنایاتی که توسط طمع شریرانه لئوپولد انجام شد، عمدتاً توسط جهان غرب نادیده گرفته شدند. تقریباً در اواخر قرن بیست و یکم بود که مورخان اذعان کردند که احتمالاً 10 میلیون نفر در کنگو، به طرز وحشیانه‌ای توسط استعمارگران به قتل رسیده اند.

3. پل پوت (Pol Pot)

ظالم ترین پادشاه جهان | 3. پل پوت (Pol Pot)

پل پوت یکی از افراد منفور لیست بی رحم ترین پادشاهان جهان است. نام او در میان صد ظالم ترین پادشاه جهان که جرم نسل کشی را مرتکب شده اند، به چشم می‌خورد.

با تحریک نیروهای امپریالیستی ایالات متحده در ویتنام در طول دهه‌های 1960 و 1970، پل پوت و بومیان کامبوجی تحصیل کرده فرانسوی اش به دنبال ریشه کن کردن هر گونه بقایای سرمایه داری در کامبوج بودند تا جامعه کمونیستی صرفاً ارضی را القا کنند. تصور می‌شود که اگر ایالات متحده در طول کارزار خود علیه ویتنام، این کشور را بی‌مورد بمباران نمی‌کرد، این جنبش برای جمعیت کامبوج چندان جذاب به نظر نمی‌رسید. با این وجود، حزب خمر سرخ در سال 1975 قدرت را به دست گرفت و به سرعت طرح خود را اجرا کرد.

  12 فیلم کره ای عاشقانه مدرسه ای برتر؛ عاشقانه های کره ای پرشور در مدرسه

بیش از دو میلیون کامبوجی مجبور به ترک شهرهایشان شدند تا در مزارع کار کنند. هدف، ایجاد طبقه دهقان بود و پل پوت وجود شهرنشینان و روشنفکران را برای نظم جدید بی فایده می‌دید. به بسیاری از مردمی که در این “طبقه جدید” بودند گفته شد: «نگه داشتن شما فایده‌ای ندارد، نابود کردن شما ضرری ندارد».

در گیر و دار اعدام‌های روشنفکران سرمایه‌دار و گرسنگی، بیماری و کار بیش از حد طبقه دهقان تازه‌تشکیل شده، حدود 1.5 میلیون نفر بین سال‌های 1975 و 1979 جان باختند. همه این تلفات تحت رهبری پل پوت رخ داد. در یک بازداشتگاه که نزدیک به 20.000 نفر را در خود جای داده بود، تنها هفت نفر زنده ماندند.

ارتش ویتنام در سال 1979 قدرت را از حزب خمر سرخ به دست گرفت، اما پل پوت تا پایان عمر از دستگیری طفره رفت. او یک سری حملات چریکی را در سرتاسر منطقه رهبری کرد تا اینکه در سال 1998 درگذشت.

2. طلعت پاشا و نسل کشی ارامنه

وحشتناک ترین فرمانروایان تاریخ | 2. طلعت پاشا و نسل کشی ارامنه

ارامنه امروز نیز از طلعت پاشا به عنوان ظالم ترین پادشاه جهان و یکی از بدترین پادشاهان عثمانی یاد می‌کنند.

در دهه دوم قرن بیستم، دولت عثمانی شاهد ظهور یک نهاد سیاسی جدید به نام ترکان جوان بود. ترک‌های جوان به رهبری طلعت پاشا، به دنبال ایجاد نظم سکولار جدید بودند و به تدریج قدرت را از دست سلطان بیرون می‌کشیدند؛ حتی با وجود اینکه او در عنوان رئیس دولت باقی ماند.

جنگ جهانی اول آغاز شد و از آنجایی که ترک‌های جوان در کنار آلمان و اتریش قرار گرفتند، ارمنیان تحت کنترل عثمانی در صورت پیروزی روس‌ها می‌توانستند فرصتی برای استقلال بیابند. بنابراین ارامنه به سمت شرق آناتولی حرکت کردند و بسیاری از آنها به نیروهای روسیه پیوستند.

پاشا نمی‌توانست اجازه دهد چنین نافرمانی آشکاری ادامه یابد. بنابراین بیش از یک میلیون ارمنی را از آناتولی، قسطنطنیه و سایر استان‌ها به مناطق مستحکم در سوریه و بین النهرین منتقل کرد. تنها اتفاقی که در پی این حرکت افتاد، یک رفتار غیرانسانی گسترده بود.

  بهترین جایگزین شکر، بهترین انتخاب برای شما کدام است؟

تخمین زده می‌شود که در طول تبعید، بیش از دو میلیون ارمنی جان باختند. به افراد بیمار، پیر و هر کسی که به کندی حرکت می‌کرد، شلیک می‌شد. بسیاری از زنان باردار مجبور شدند سوار بر اسب زایمان کنند تا این روند کند نشود.

درست قبل از تسلیم عثمانی‌ها به نیروهای متفقین، پاشا استعفا داد و همراه با دیگر ترکان جوان گریخت. او در سال 1921 توسط یک ارمنی کشته شد.

1. کین شی هوانگ (Qin Xi Huang)، یکی از ظالم ترین حاکمان جهان

ظالم ترین پادشاه آسیا | 1. کین شی هوانگ (Qin Xi Huang)، یکی از عیاش ترین پادشاهان تاریخ

کین شی هوانگ، اولین امپراتوری متحد چین (سلسله کین، 221-207 قبل از میلاد) و یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان شناخته شده است. اما او تنها از طریق حکمرانی نامنظم و وحشیانه، از بین بردن هر اثری از یک سیستم آموزشی، و تا سر حد مرگ کار کشیدن از مردم توانسته بود چنین قدرتی به هم بزند.

هوانگ در سال 221 قبل از میلاد قدرت را به دست گرفت و به طور جدی از هفت اصل پیروی کرد که برخی از آنها مجازات شدید هر گونه مخالفت لفظی یا عملی و صدور دستورات غیرقابل درک را درپی داشتند. او بی‌تردید به توانایی‌های تحصیل‌کرده‌ها کوچکترین بهایی نمی‌داد. از این رو کتاب‌هایی که به نظر بی رحم ترین پادشاهان جهان بی‌ارزش می‌رسیدند، سوزانده می‌شدند. این ظالم ترین پادشاه جهان، تنها در یک سال 460 محقق کنفوسیوسی را به قتل رساند. آن هم تنها به علت اینکه موفق نشده بودند عمر جاودان به او ببخشند.

هوانگ در تلاش برای ایجاد یک سیستم حمل و نقل دقیق و ساختن دیواری برای جلوگیری از دشمنان (پیش ساز دیوار بزرگ چین)، تقریباً 120000 خانواده را وادار کرد تا نقل مکان کنند. او طبقه‌ای از دهقانان را تأسیس کرد و همه را تحت یک قانون سفت و سخت، برابر اعلام کرد. سپس مالیات سنگینی از مردم گرفت. این امر عملاً طبقه اشراف حکومت قبلی را از بین برد.

به دلیل مالیات‌های سنگین و نظارت دقیق بر کار سخت برای سیستم حمل و نقل و دیوار، هزاران نفر بیش از حد کار کردند، گرسنه شدند یا در اثر بیماری جان باختند. علیرغم تمام کارهایی که هوانگ انجام داد، تلاش او برای اتحاد نهایی کمتر از یک دهه پس از درگذشتش، یعنی سال 210 قبل از میلاد، از بین رفت. او آنقدر به خودش بها می‌داد که بعد از مرگ، کارگرانش هشت هزار جنگجو و اسب سفالی در اندازه واقعی ساختند و همراه این ظالم ترین پادشاه جهان، در مقبره اش پنهان کردند. مخفی کاری مقبره آنقدر حرفه ای انجام شده بود که تا سال 1974 کشف نشده بود.

  20 فیلم سینمایی برای شب یلدا؛ لیست فیلم های سینمایی مناسب شب یلدا

تجربه نویسنده: کالیگولا دیوانه بود یا ظالم ترین پادشاه دنیا؟

تاریخ جهان با تمام وقایع عجیب و تکان دهنده اش همیشه یکی از موضوعات موردعلاقه من بوده اند.

در زمان دانشجویی، اولین بار در مورد کالیگولا، یکی از بی رحم ترین پادشاهان جهان شنیدم. در منابع متعددی که برای مطالعه داشتم، نام کالیگولا با دیوانگی، عیش و نوش سرخوشانه و ظلم بی پایان عجین بود. شایعات فراوانی وجود داشتند که می‌گفتند کالیگولا مردم را به جرم بی بند و باری، جرایم سبک و سنگین، افراط در نوشیدن الکل و حتی صرفاً به دلیل بی حوصلگی، محکوم به اعدام می‌کرد. به بی حرمتی و تمسخر رکیک سناتورهای درباری مشهور بود و حتی یک مرتبه، در مقابل مقامات به یک اسب گفت: «… شعور تو از همه اینها بیشتر است…!»

البته اگر نگاهی به گذشته بیندازیم، به مخالفت‌های شدید طبقه اشراف و سناتورها با کالیگولا و خانواده او نیز پی می‌بریم. به ندرت از بلاهایی که بر سر تک تک اقوام او آورده شد، سخنی به میان می‌آید. می‌توانم حدس بزنم که حداقل 90 درصد از منابع موجود درباره سومین امپراطور روم، به دستور سناتورها ساخته و پرداخته شده اند. این منابع، به نوعی پروپاگاندای سناتورهای روم به حساب می‎‌آمدند و اغراق فراوانی به خرج داده شده بود تا با ترسیم چهره منفور کالیگولا، جنایات سناتورهای روم در پس پرده پنهان بمانند.

سخن آخر

داستان‌های رهبران مستبد و بی رحم ترین پادشاهان جهان، جذابیت هولناکی دارد. پرداختن به آن درست مانند نگاه کردن به تاریکی‌های گذشته بشریت است. قدرت، انسان را مست می کند و ظلم هیچ حد و مرزی نمی شناسد. از گستره وسیع زمان، داستان‌های این شخصیت‌های تسلیم‌ناپذیر طنین‌انداز می‌شود. اعمال ترسناک ترین پادشاهان تاریخ، در زمان حک شده و به ما یادآوری می‌کنند که انسان تا چه حد می‌تواند بی شخصیت و شیطان صفت باشد.

هدف من از ارائه مقاله امروز، به هیچ عنوان این نبوده که ظالم ترین پادشاهان تاریخ و اعمالشان را جذاب جلوه بدهم. تاریخ، کتابی است که با مطالعه آن می‌توان بیشتر و بهتر متوجه شویم که انسان می‌تواند خود را به عرش برساند یا با اعمال زشت و کثیف، از فرش هم پست‌تر برود.

  5 هوش مصنوعی ساخت اهنگ؛ بدون دردسر موسیقی بسازید!

ما امپراطور نیستیم و حکومتی را تحت کنترل نداریم! اما قادریم با نگاهی به اعمال مخوف ظالم ترین حاکمان جهان، تکانی به روح و روان خود بدهیم و بکوشیم تا جلوی غلبه پلیدی‌های وجودی بر اعمالمان را بگیریم.

سؤالات متداول

چه کسی بی رحم ترین پادشاه جهان است؟

پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله تعریف از بی رحمی و دوره زمانی مورد نظر. با این حال، برخی از پادشاهان که اغلب به عنوان بی رحم ترین پادشاهان جهان شناخته می شوند عبارتند از:

ایوان مخوف (حکومت: ۱۵۴۷-۱۵۸۴ میلادی)
تیمور لنگ (حکومت: ۱۴۰۵-۱۴۰۵ میلادی)
آتیلا (حکومت: ۴۳۴-۴۵۳ میلادی)

آیا بی رحم ترین پادشاهان جهان فقط در گذشته وجود داشته اند؟

خیر، بی رحم ترین پادشاهان جهان فقط در گذشته وجود نداشته اند. در دوران معاصر نیز برخی از پادشاهان و رهبران سیاسی وجود داشته اند که به بی رحمی و جنایت شناخته شده اند. از جمله این افراد می توان به:

اودیمار مندز دا لوز، دیکتاتور سابق گواتمالا
بول باسارف، دیکتاتور سابق کامبوج
دین استیپانوویچ میکویویچ، دیکتاتور سابق یوگسلاوی
آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی
جوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی

چه عواملی باعث بی رحمی پادشاهان می شود؟

عوامل مختلفی می توانند باعث بی رحمی پادشاهان شوند. از جمله این عوامل می توان به فقدان قدرت کنترل، میل به قدرت و سلطه، روان پریشی و آسیب های دوران کودکی اشاره کرد.

آیا بی رحمی پادشاهان صرفاً یک پدیده تاریخی است؟

خیر، بی رحمی پادشاهان صرفاً یک پدیده تاریخی نیست و در دنیای امروز نیز می توان نمونه هایی از آن را مشاهده کرد. برخی از نمونه های بی رحمی سردمداران در دنیای امروز عبارتند از:

قتل عام مردم روهینگیا توسط ارتش میانمار
قتل عام مردم یزیدی توسط داعش
و نسل کشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا