ترین هاخطرناک ترین هافناوری

11 تا از بزرگترین هکرهای دنیا | خطرناک ترین هکرهای جهان را بشناسید

5
(1)

در پس پرده‌ی دنیای دیجیتال، بزرگترین هکرهای دنیا چه با انگیزه‌های سازنده و چه با نیت‌های مخرب، مرزهای امنیت سایبری را به چالش کشیده‌اند. از اعماق شبکه‌های کامپیوتری تا صفحات خبری، خطرناک ترین هکر های جهان نه تنها ساختارهای قدرت را به لرزه درآورده‌اند، بلکه نگاه ما را به مفهوم امنیت در عصر اطلاعات دگرگون می‌کنند.

هک کامپیوتر، به معنای شناسایی و بهره برداری از نقاط آسیب پذیر سیستم و شبکه به منظور دسترسی غیرمجاز به آن سیستم‌هاست. اما همه بزرگترین هکرهای دنیا لزوماً خرابکار نیستند. هکرهای کلاه سفید ممکن است در امنیت سایبری یا به عنوان مهندسان نرم‌افزار و آزمایش‌کننده، به دنبال حفره‌های امنیتی باشند تا روی رفع آنها کار کنند.

از سوی دیگر، خطرناک ترین هکرهای جهان که از دسته کلاه سیاه‌ها به حساب می‌آیند با نیت خرابکارانه کار می‌کنند. جالب است بدانید در این میان، یک منطقه خاکستری بزرگ هم وجود دارد که پر از فعالان سیاسی و هکرهایی است که هم مقاصد مفید را دنبال می‌کنند و گاهی حرکاتی خلاف قانون و اخلاقیات می‌زنند.

با نجوافکت همراه باشید تا 11 نفر از بزرگترین هکرهای دنیا که با هوشی برق‌آسا و توانایی‌هایی متفاوت به سیستم‌های به ظاهر نفوذناپذیر دست یافته اند آشنا شوید.

فهرست محتوا:

بزرگترین هکرهای دنیا کدامند؟

هر ساله هکرها چندین تریلیون دلار خرج روی دست شرکت‌ها و کاربران آنها می‌گذارند. طبق گزارش مجله CPO، تا سال 2021، هزینه حملات بزرگترین هکرهای دنیا در جهان سرجمع چیزی حدود 6 تریلیون دلار برآورد شده بود. این مبلغ از 2 تریلیون دلار ضرر گزارش شده در سال 2019 نیز بیشتر است.

بیشتر مشکل جرایم سایبری، ناشی از همان حفره‌های امنیتی اینترنت هستند که اکثر کاربران از آنها آگاهی دارند. حتی آماتورترین هکرها نیز به راحتی می‌توانند تمام ابزارهای مورد نیاز خود را به صورت آنلاین تقریباً بدون هیچ هزینه ای پیدا کنند.

یورش خطرناک ترین هکر های جهان یک شبه اتفاق نیفتاده است. کار بزرگترین هکرهای دنیا، بیش از یک دهه به طول انجامید تا آسیب‌پذیری‌های مهم را کشف کنند و از استراتژی‌های پایه اینترنت و آزادی دسترسی همگانی به آن پرده بردارند. در ادامه به معرفی لیست خطرناک ترین هکرهای جهان خواهیم پرداخت.

1. کوین میتنیک (Kevin Mitnick)؛ بزرگترین هکر دنیا

بزرگترین هکرهای دنیا - 1. کوین میتنیک (Kevin Mitnick)؛ بزرگترین هکر دنیا

کوین میتنیک، نفر اول لیست بزرگترین هکرهای دنیا و یک چهره مهم در فضای سایبری ایالات متحده به حساب می‌آید. میتنیک کار خود را در نوجوانی آغاز کرد. در سال 1981، کتابچه راهنمای کامپیوتر از Pacific Bell را به سرقت برد و این اولین اقدام جدی‌اش برای ورود به عرصه هک بود. در سال 1982، او سایت فرماندهی دفاع آمریکای شمالی (NORAD) را هک کرد. این دستاورد میتنیک، الهام‌بخش فیلم بازی‌های جنگی در سال 1983 شد.

در سال 1989، او شبکه Digital Equipment Corporation (DEC) را هک کرد و از نرم افزار آنها کپی برداشت. از آنجایی که DEC در آن زمان یک تولید کننده پیشرو کامپیوتر بود، این هکر معروف دنیا خودش را در معرض لو رفتن قرار داد. بعداً میتنیک دستگیر و روانه زندان شد. اما حتی در طول آزادی مشروط خود، سیستم‌های پست صوتی Pacific Bell را هک کرد.

  بهترین خواننده ترکی؛ معرفی 15 تا از خواننده های معروف ترکیه

میتنیک در طول حرفه خود به عنوان یکی از خطرناک ترین هکرهای جهان، هرگز از دسترسی و داده‌هایی که به دست آورده بود سوء استفاده نکرد. عموماً اعتقاد بر این است که او زمانی کنترل کامل شبکه Pacific Bell را به سادگی به دست آورد تا ثابت کند که این سیستم تا چه حد نفوذپذیر است. بعد از این اقدام فوراً حکم دستگیری میتنیک صادر شد، اما او فرار کرد و بیش از دو سال در اختفا به زندگی خود ادامه داد.

زمانی که دستگیر شد، به دلیل چندین فقره کلاهبرداری با خط تلفن و کلاهبرداری کامپیوتری در زندان گذراند. اگرچه میتنیک در نهایت کلاه سفید شد، اما همچنان به عنوان یکی از بزرگترین هکرهای دنیا در منطقه کلاه خاکستری به حساب می‌آید.

2. انانیموس (Anonymous) از خطرناک ترین هکرهای جهان

بزرگترین گروه هکر جهان - 2. انانیموس (Anonymous)

در سال 2003، یک انجمن ناشناس در بوردهای پیام سایت 4chan فعالیت خود را شروع کرد. این گروه با اینکه از بزرگترین هکرهای دنیا به حساب می‌آید، اما وابسته به هیچ سازمان و ارگانی نیست و به ادعای اعضا، تنها بر مفهوم عدالت اجتماعی تمرکز دارد. برای مثال، در سال 2008 این گروه با کلیسای ساینتولوژی به مشکل خورد و شروع به غیرفعال سازی سایت‌های این کلیسا کرد. در نتیجه بر رتبه‌بندی جستجوی آن‌ها در گوگل تأثیر منفی گذاشت و دستگاه‌های فکس آن را با تصاویر کاملاً سیاه پوشاند.

در مارس 2008، گروهی ناشناس با ماسک معروف گای فاکس در مقابل مراکز ساینتولوژی در سراسر جهان رژه رفتند. طبق گزارش مجله نیویورکر، FBI و سایر آژانس‌های مجری قانون برخی از اعضای پرکار این بزرگترین گروه هکر جهان را ردیابی کرده اند. اما هیچ سلسله مراتب واقعی در این سازمان وجود ندارد که به کمک آن، بتوان اعضا را شناسایی کرد. در نتیجه جلوگیری از فعالیت Anonymous یا حذف کامل آن تقریباً غیرممکن است.

  بهترین کشورها برای سفر در تابستان، ۱۰ کشور جذاب و پرطرفدار تابستانی

3. آدریان لامو (Adrian Lamo)

خطرناک ترین هکر های جهان - 3. آدریان لامو (Adrian Lamo)

یکی از عجیب‌ترین و بزرگترین هکرهای دنیا، نفر سوم لیست ماست. در سال 2001، آدریان لامو 20 ساله با استفاده از یک ابزار مدیریت محتوایی محافظت نشده در یاهو، یکی از مقالات رویترز را دستکاری کرد و یک نقل قول جعلی به دادستان کل سابق، جان اشکرافت نسبت داد. این اولین اقدام لامو به عنوان یکی از بزرگترین هکرهای جهان بود.

لامو اغلب سیستم‌ها را هک می‌کرد و سپس به مطبوعات و قربانیان خود اطلاع می‌داد. در برخی موارد، او بعد از کشف حفره‌های امنیتی در رفع آنها نیز همکاری می‌کرد. با این حال، لامو در سال 2002 پا را از گلیم درازتر کرد. او بعد از هک شبکه اینترانت نیویورک تایمز، نام خودش را به فهرست منابع متخصص افزود و شروع به تحقیق در مورد اطلاعات محرمانه شخصیت‌های برجسته کرد.

لامو علاوه بر یکی از خطرناک ترین هکرهای جهان، به نام «هکر بی‌خانمان» هم شناخته می‌شد چون ترجیح می‌داد با یک کوله پشتی در خیابان‌ها پرسه بزند و اغلب آدرس ثابتی نداشت.

4. آلبرت گونزالس (Albert Gonzalez)

عجیب ترین هکر های جهان - 4. آلبرت گونزالس (Albert Gonzalez)

به گزارش نیویورک دیلی نیوز، گونزالس (معروف به “soupnazi”) پیش از اینکه به یکی از بزرگترین هکرهای دنیا بدل شود، در دبیرستانش در میامی، رهبری گروهی به نام «رهبر مشکل‌دار خوره‌های کامپیوتر» را به دست گرفته بود. او در نهایت داخل سایت تجارت غیرقانونی Shadowcrew.com مشغول به کار شد و یکی از بهترین هکرها و مدیران آن به حساب می‌آمد.

گونزالس در 22 سالگی به دلیل کلاهبرداری از کارت بدهی مربوط به سرقت داده‌ها از میلیون‌ها حساب اعتباری در نیویورک دستگیر شد. اما او با وجود اینکه یکی از خطرناک ترین هکرهای دنیا به حساب می‌آمد، به یک خبرچین برای سرویس مخفی تبدیل شد و در نهایت به بازداشت ده‌ها عضو Shadowcrew کمک کرد.

  معرفی 20 سریال 2024؛ بهترین سریال ۲۰۲۴ کدام است؟

گونزالس در طول مدتی که به عنوان یک خبرچین حقوق می‌گرفت، به فعالیت‌های مجرمانه خود هم ادامه داد. او به همراه گروهی از همدستانش بیش از 180 میلیون حساب کارت را از شرکت‌هایی مانند OfficeMax، Dave and Buster و Boston Market به سرقت برد. مجله نیویورک تایمز خاطرنشان می‌کند که حمله گونزالس در سال 2005 به خرده فروش آمریکایی TJX اولین نقض زنجیره ای اطلاعات اعتباری بود.

این هکر معروف و تیمش با استفاده از یک تزریق اولیه SQL، حفره‌هایی را در چندین شبکه شرکتی ایجاد کردند و حدود 256 میلیون دلار را تنها از TJX به سرقت بردند. دادستان فدرال در طول محکومیت خود در سال 2015، گونزالس را یکی از مخوف ترین هکرهای دنیا دانست و حملات او به حساب‌ها را «بی سابقه» خواند.

5. متیو بیوان و ریچارد پرایس (Matthew Bevan – Richard Pryce)

بزرگترین هکر جهان کیست - 5. متیو بیوان و ریچارد پرایس (Matthew Bevan - Richard Pryce)

متیو بیوان و ریچارد پرایس تیمی از بزرگترین هکرهای بریتانیایی بودند که در سال 1996 چندین شبکه نظامی از جمله پایگاه نیروی هوایی گریفیس، آژانس سیستم اطلاعات دفاعی و موسسه تحقیقات اتمی کره (KARI) را هک کردند. بیوان (Kuji) و پرایس (Datastream Cowboy) متهم شدند که با لو دادن تحقیقات KARI به سیستم‌های نظامی آمریکا، ممکن بود جنگ جهانی سوم را شعله ور کنند.

بیوان ادعا می‌کند که به دنبال اثبات یک نظریه توطئه بشقاب پرنده بوده است و به گفته بی بی سی، پرونده او شباهت‌هایی به گری مک کینون دارد. بیوان و پرایس نشان دادند که حتی شبکه‌های نظامی نیز می‌توانند آسیب‌پذیر باشند.

6. جینسون جیمز آنچتا (Jeanson James Ancheta)

بزرگترین هک های تاریخ - 6. جینسون جیمز آنچتا (Jeanson James Ancheta)

جینسون جیمز آنچتا برخلاف سایر بزرگترین هکرهای دنیا مانند انانیموس، علاقه‌ای به هک کردن سیستم‌های اطلاعات کارت اعتباری یا خراب کردن شبکه‌ها برای رعایت عدالت اجتماعی نداشت. در عوض، آنچتا به عملکرد ربات‌ها علاقه نشان می‌داد، به عبارتی روبات‌های مبتنی بر نرم‌افزار که می‌توانند سیستم‌های کامپیوتری را آلوده و در نهایت کنترل کنند.

  بهترین فیلم های فرانسوی؛ معرفی فیلم های برتر سینمای فرانسه

در سال 2005 با استفاده از یک سری بات‌نت‌های بزرگ توانست بیش از 400000 کامپیوتر را در معرض خطر قرار دهد. به گفته Ars Technica، او این ماشین‌ها را به شرکت‌های تبلیغاتی اجاره می‌داد و برای نصب مستقیم ربات‌ها یا ابزارهای تبلیغاتی مزاحم بر روی سیستم‌های خاص پول دریافت می‌کرد.

آنچتا به 57 ماه زندان محکوم شد. این اولین باری بود که یک هکر به دلیل استفاده از فناوری بات نت به زندان فرستاده شد.

7. مایکل کالس (Michael Calce)

لیست خطرناک ترین هکر های جهان - مایکل کالس (Michael Calce)

نفر بعدی از بزرگترین هکرهای دنیا، کم سن ترین هکر جهان نیز به حساب می‌آید. در فبریه 2000، مایکل کالس 15 ساله معروف به “Mafiaboy”، کشف کرد که چگونه شبکه‌های کامپیوترهای دانشگاه را تحت کنترل درآورد. او از منابع ترکیبی آنها برای ایجاد اختلال در موتور جستجوی شماره یک در آن زمان استفاده کرد؛ یعنی Yahoo. در عرض یک هفته با حملات DDoS (حمله انکار سرویس توزیع‌شده) حملاتی علیه شرکت‌های DELL، ebay، سی‌ان‌ان و آمازون ترتیب داد. این اقدام سرورهای شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار داد و باعث از کار افتادن وب‌سایت‌هایشان شد.

زنگ بیدارباش کالس، شاید برای سرمایه گذاران جرایم سایبری و حامیان اینترنت دردسرسازترین زنگ خطر بود. زمانی که می‌شد بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های جهان با ارزش بالغ بر ۱ میلیارد دلار را به همین راحتی به خطر انداخت، آیا محیط آنلاین واقعاً ایمن بود؟ اغراق نیست اگر بگوییم بعد از حملات خطرناک ترین هکر های جهان و به خصوص حمله‌های کالس، تصویب قانون جرایم سایبری ناگهان به اولویت اصلی دولت‌ها تبدیل شد.

8. کوین پولسن (Kevin Poulsen)

بزرگترین هکرهای دنیا - 8. کوین پولسن (Kevin Poulsen)

در سال 1983، پولسن 17 ساله با نام مستعار Dark Dante، به ARPANET که شبکه کامپیوتری پنتاگون بود دست یافت و باعث شد نامش در لیست بزرگترین هکرهای دنیا قرار بگیرد. اگرچه او به سرعت دستگیر شد، اما دولت تصمیم گرفت پولسن را که در آن زمان خردسال بود تحت پیگرد قانونی قرار ندهد. در عوض، او را با یک اخطار و تعهد رها کردند.

  5 هوش مصنوعی ساخت اهنگ؛ بدون دردسر موسیقی بسازید!

پولسن به این هشدار توجه نکرد و به هک کردن ادامه داد. در سال 1988، پولسن یک کامپیوتر فدرال را هک کرد و پرونده‌های مربوط به رئیس جمهور مخلوع فیلیپین، فردیناند مارکوس را کشف کرد. اما بعد از اینکه متوجه شد تحت تعقیب مقامات قرار دارد رو به اختفا آورد. پولسن در حال فرار نیز مشغول هک کردن پرونده‌های دولتی و افشای اسرار بود. طبق گفته وب‌سایت خودش، این هکر معروف دنیا در سال 1990 ایستگاه یک مسابقه رادیویی را هک کرد و ترتیبی داد که صد و دومین تماس‌گیرنده باشد. به همین راحتی یک پورشه صفر کیلومتر، سفر تعطیلات و 20000 دلار برنده شد.

پولسن خیلی زود دستگیر شد و به مدت سه سال از استفاده از کامپیوتر منع شد. او از آن زمان به عنوان یکی از خطرناکترین هکر های دنیا شناخته می‌شود که به هک کلاه سفید و روزنامه نگاری روی آورده است. درحال حاضر در مورد امنیت سایبری و مسائل اجتماعی-سیاسی وب برای Daily Beast، مجله Wired و وبلاگ خود می‌نویسد.

او همچنین با برخی از بزرگترین هکرهای دنیا روی پروژه‌های مختلفی که به عدالت اجتماعی و آزادی اطلاعات اختصاص داشته اند، همکاری کرده است. شايد مهم‌تر از همه، همكاری او با آدام سوارتز و جيم دولان براي توسعه نرم‌افزار منبع باز SecureDrop باشد كه در ابتدا با نام DeadDrop شناخته مي‌شد. در نهایت، پولسن این پلتفرم که امکان برقراری ارتباط امن بین روزنامه نگاران و منابع را فراهم می‌کرد، به بنیاد آزادی مطبوعات واگذار کرد.

9. گری مک کینان (Gary McKinnon)

خطرناکترین هکر های دنیا - 9. گری مک کینان (Gary McKinnon)

طبق گفته مقامات نظامی ایالات متحده، مک‌کینان یکی از مخوف ترین هکرهای دنیا معرفی شده است که بزرگترین نفوذ سایبری به سیستم‌های نظامی و پایگاه‌های هوایی این کشور را در کارنامه خود دارد. این هکر اسکاتلندی مشکلات جدی برای سیستم‌های نظامی امریکا به بار آورد و خسارتی بیش از 700 هزاردلار روی دست آنها گذاشت.

  بهترین فیلم جادویی؛ معرفی 20 فیلم سینمایی جادویی و اسرارآمیز

اولین کامپیوتری که گری مک کینان در اختیار داشت، مدل Atari 400 بود که مشخص شد می‌شود از آن برای یادگیری کدنویسی بیسیک استفاده کرد. بین سال‌های 2001 تا 2002 و در زمان وقوع حملات 11 سپتامبر، مک کینان موفق شد به 97 رایانه در نیروی نظامی ایالات متحده و ناسا نفوذ کند و سیستم‌های دولت ایالات متحده را در آستانه ویرانی قرار بدهد. به گفته خود او، هدف اصلی پرده برداری از اسرار UFO و مدارکی بود که نشان می‌دادند ایالات متحده با سیاست‌های خود، از دسترسی آزادانه به منابع انرژی جایگزین سوخت‌های فسیلی جلوگیری می‌کند. مک کینان با وجود چنین پرونده‌ای همچنان یکی از عجیب ترین هکر های جهان به حساب می‌آید.

رسیدگی به پرونده مک کینان بیش از 10 سال به طول انجامید. یکی از بزرگترین هکرهای دنیا در نهایت به چندین دهه زندان و میلیون‌ها دلار جریمه محکوم شد. امروزه مک‌کینان در سمت ادمینی سیستم مشغول به کار است.

10. جاناتان جیمز (Jonathan James)

مخوف ترین هکرهای دنیا - 10. جاناتان جیمز (Jonathan James)

جاناتان جیمز با استفاده از نام مستعار cOmrade چندین شرکت را هک کرد. به گفته نیویورک تایمز، چیزی که واقعاً توجه جیمز را به خود جلب کرد، هک کامپیوترهای وزارت دفاع ایالات متحده بود. جالب‌تر این بود که یکی از بزرگترین هکرهای جهان در آن زمان فقط 15 سال داشت. جیمز در مصاحبه ای با پی سی مگ اعتراف کرد تا حدی از کتاب The Cuckoo’s Egg الهام گرفته که جزئیات شکار یکی از خطرناک ترین هکر های جهان در دهه 1980 را شرح می‌دهد. جیمز طی حمله‌های خود به اطلاعات بیش از 3000 کارمندان دولت، نام کاربری، رمز عبور و سایر داده‌های حساس آنها دسترسی پیدا کرد.

  10 بدترین شکنجه های دنیا 🔞 | دردناکترین و عجیب ترین شکنجه های تاریخ

جیمز در سال 2000 دستگیر و به شش ماه حبس خانگی و محرومیت استفاده از کامپیوتر محکوم شد. با این حال، یک تخلف مشروط باعث شد که او شش ماه را نیز در زندان بگذراند. جاناتان جیمز کم سن ترین هکر جهان بود که به دلیل نقض قوانین جرایم سایبری محکوم شد. در سال 2007 هک فروشگاه TJX بسیاری از اطلاعات خصوصی مشتریان را به خطر انداخت. علیرغم فقدان شواهد، مقامات گمان می‌کنند که جیمز نیز ممکن است در این حمله دست داشته باشد.

در سال 2008 جیمز با شلیک گلوله خودکشی کرد. به گزارش دیلی میل، در یادداشت خودکشی او آمده است: «من به سیستم «عدالت» ایمان ندارم. شاید اقدام امروز من و این نامه، پیام قوی‌تری برای مردم داشته باشد. در هر صورت، کنترلی روی این وضعیت ندارم و این تنها راه است که دوباره کنترل خودم را به دست بگیرم.»

11. ASTRA

تفاوت این هکر با سایر موارد لیست بزرگترین هکرهای دنیا، این است که هرگز به طور عمومی شناسایی نشد. با این حال، به نقل از دیلی میل، برخی اطلاعات در مورد ASTRA منتشر شد. در سال 2008 توسط مقامات دستگیر شد و در آن زمان به عنوان یک ریاضیدان یونانی 58 ساله شناخته شد. طبق گزارش‌ها، تقریباً نیم دهه بود که گروه داسو را هک می‌کرد. در آن زمان، او نرم افزارها و داده‌های مربوط به فناوری پیشرفته تسلیحاتی را به سرقت برد و سپس به 250 نفر در سراسر جهان فروخت.

این حمله یکی از بزرگترین هک های تاریخ به حساب می‌آمد که با استفاده از بدافزارها و حملات سایبری، به گروه داسو 360 میلیون دلار خسارت وارد کرد. هیچ کس نمی‌داند چرا هویت کامل او هرگز فاش نشده. تنها چیزی که می‌دانیم این است که کلمه “ASTRA” در سانسکریت معنای “سلاح” دارد.

  عجیب ترین غذاهای دنیا | 10 غذای عجیب و غریب دنیا که جرات امتحان کردن آنها را ندارید!

سخن آخر

در جهانی که اطلاعات دیجیتال در هر عرصه‌ای نقشی حیاتی بر عهده دارند، بزرگترین هکرهای دنیا نقش‌های متناقضی را ایفا می‌کنند. برخی از هکرها با مهارت بالا، به عنوان نیروهای حفاظت از اطلاعات و ارائه راهکارهای امنیتی به میدان آیند. از سوی دیگر بسیاری از هکرهای با انگیزه سیاسی، مخرب و به تصور خود «برقراری عدالت اجتماعی» به دیوارهای دیجیتال نفوذ می‌کنند. این هکرها، چه در جبهه‌های مثبت قرار گرفته باشند و چه منفی، بر تکامل فضای سایبری تأثیرگذار هستند و همچنان قلمرو دیجیتال را شکل می‌دهند.

مقاصد بزرگترین هکرهای دنیا تفاوت فراوانی باهم دارد. بعضی تنها قصد داشتند جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند، برخی دیگر برای اثبات تئوری‌های UFO می‌کوشیدند، تعدادی به دنبال کسب درآمد بودند و برخی دیگر جویای شهرت. همه این افراد نقش مهمی در تکامل اینترنت و امنیت سایبری داشتند.

با توجه به خطرات ناشی از فعالیت‌های خطرناک ترین هکرهای جهان، ضرورت پیشرفت در امنیت سایبری انکارناپذیر است. در نهایت آگاهی و احتیاط دربرابر حملات هکری، امری حیاتی برای حفظ تعادل و امنیت در دنیای متکی به تکنولوژی خواهد بود. همانطور که می‌دانیم، این جدال بین دفاع و نفوذ همچنان ادامه دارد و این ما هستیم که باید برای محافظت از داده‌های خود پیشقدم شویم.

سؤالات متداول

بزرگترین هکرهای دنیا چه کسانی هستند؟

در لیست خطرناک ترین هکرهای جهان نام‌هایی مانند کوین میتنیک، جولیان آسانژ، الکسی بلان، و گروه‌هایی مانند انانیموس به چشم می‌خورد.

عواملی که بزرگترین هکرها را ترغیب به فعالیت می‌کند چیست؟

عوامل متعددی می‌تواند بزرگترین هکرها را ترغیب به فعالیت کند. برخی به خاطر ایدئولوژی‌های سیاسی یا اجتماعی، بعضی دیگر به دلیل سود مالی، و برخی نیز برای لذت بردن از چالش کرک کردن سیستم‌های پیچیده و یا اثبات مهارت خود در محیط سایبری اقدام به هک کردن می‌کنند.

  بی رحم ترین پادشاهان جهان: 12 حاکم دیکتاتور و مستبد تاریخ را بشناسید

جامعه چگونه می‌تواند از خود در برابر فعالیت‌های هکرها محافظت کند؟

جامعه می‌تواند با استفاده از ابزارها و روش‌های امنیتی مختلف، آموزش افراد در خصوص رویه‌های امنیتی، به‌روزرسانی مداوم نرم‌افزارها و سیستم‌های امنیتی، و همچنین به‌کارگیری متخصصین امنیت اطلاعات، از خود در برابر فعالیت‌های هکرها محافظت کند.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا