فیزیک و فضاعلمی و جهانمنتخب سردبیر

رؤیت یوفو در ایران | بشقاب پرنده ها در ایران؛ حقیقت یا خیال؟

بشقاب پرنده ها در ایران: شاهدان عینی چه می گویند؟

5
(2)

پدیده یوفو (UFO) یا به قول ما ایرانی‌ها «بشقاب پرنده»، مسئله جدیدی نیست. از دهه‌ها پیش تا به امروز، هزاران مورد از رویت یوفو در سراسر جهان گزارش شده اند. موضوع مشاهده اجسام پرنده ناشناخته در آسمان، همیشه بحث داغی بوده اما با این وجود، در هیچ یک از موارد حقیقت داستان مشخص نشده است: آیا یوفوهای رویت شده، ساخت دست بشرند یا پای یک ماهیت غیرزمینی در میان است؟

ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. در مقاله امروز نجوافکت، به موارد مشهور رؤیت یوفو در ایران خواهیم پرداخت. به علاوه، نگاهی به پرونده مشهور تعقیب و گریز یوفوها توسط اف 14های تام‌کت خواهیم داشت. با ما همراه باشید!

فهرست محتوا:

یوفو چیست؟

قبل از اینکه وارد بحث جذاب و اسرار آمیز رویت یوفو در ایران شویم، ابتدا باید بدانیم که یوفو چیست.

یوفو یا UFO، مخفف عبارت Unidentified Flying Objects یا «اشیای پرنده ناشناخته» است. از این عبارت برای اشاره به اجسام پرنده ای استفاده می‌شود که منشأ آنها مشخص نیست و ایده ای نداریم که آیا ساخته دست انسان هستند یا ماهیت فرازمینی دارند. هرساله موارد فراوانی از رویت یوفو در ایران و جهان گزارش می‌شود. نقطه مشترک بین همه این گزارش‌ها، این سوال است: آیا یوفوهای مشاهده شده، از سمت موجودات غیر زمینی ارسال شده اند؟ هدف آنها چیست؟ از کجا آمده اند و به کجا می‌روند؟

با وجود تمام تئوری‌ها و بحث‌هایی که پیرامون این موضوع مطرح شده اند، هنوز پاسخ قطعی برای چیستی این اجسام وجود ندارد.

مشاهده بشقاب پرنده ها در ایران: تاریخچه و اسرار

مشاهده یوفو در ایران | رویت یوفو در ایران

اخیرا AFM کپی‌هایی از گزارش ایران در مورد ادعای پروازهای ادعایی بشقاب پرنده را که حدود ده سال پیش رخ داده بود، منتشر کرده و بحث رؤیت یوفو در ایران را دوباره داغ کرده است. طی سال‌های 2004 و 2005، خلبانان چهار فروند F-4E فانتوم II نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران (IRIAF) و یک فروند تامکت F-14A بر فراز تأسیسات استراتژیک در خنداب و بوشهر با «یوفوهای نورانی» مواجه شدند. در این روند، حداقل دو تعقیب و گریز تنگاتنگ اتفاق افتاد که البته برای خلبانان جنگنده نتیجه ای دربر نداشت.

اسکن اصلی صفحات گزارش و همچنین رونوشت انگلیسی آنها برای اولین بار توسط بابک تقوایی، گزارشگر هوانوردی ایران در 17 دسامبر در توییتر منتشر شدند.

  هایپرتروفی عضلانی چیست؟ | علل و شیوه‌های افزایش حجم عضله

طبق گزارش بابک تقوایی از موارد مشاهده یوفو در ایران، خلبانان و مشاهده گران اغلب ویژگی‌های زیر را برای اجسام پرنده ناشناخته عنوان می‌نمودند:

  • جسم به طور ناگهانی ناپدید می‌شد؛
  • سرعت اجسام ناشناخته در هنگام تعقیب و گریز بسیار زیاد بوده (در برخی منابع سرعت اجسام تا 10 ماخ یا 3 و نیم کیلومتر بر ثانیه گزارش شد)؛
  • و قابلیت اجسام پرنده در مانور و گریز بسیار بالا بوده و با توجه به تکنولوژی زمان، چنین سرعت و تعادلی در اجسام ساخت بشر ممکن نبوده است.

مشاهده یوفو در ایران: پرواز اشیای پرنده در اطراف راکتور آب سنگین اراک

رویت یوفو در ایران | مشاهده یوفو در 2004

حادثه مربوط به F-14A در  7 آبان 1383رخ داد. طبق گزارش هواپیماهای رهگیر، در یک گشت هوایی رزمی (CAP) بر فراز راکتور آب سنگین اراک در نزدیکی خنداب در جریان بود. بر اساس این گزارش، بشقاب پرنده درخشان در شب دیده شد و طبق این گزارش، چنین اعلام شد که «این یوفو در ایران، در حال جمع آوری اطلاعات از راکتور بوده است».

طبق گزارش خلبان F-14A تامکت که در فرایند تعقیب حضور داشت، این مورد رویت یوفو در ایران در فاصله 160 درجه از همدان و 310 درجه از اصفهان رخ داده است. جسم ناشناس در فاصله 50 مایلی از هواپیما در پرواز بود و با سرعت بسیار زیادی ارتفاع و جهت خود را تغییر می‌داد. به گفته خلبان، هاله ای نورانی به صورت یک دنباله اطراف جسم قرار داشت.

گزارش بابک تقوایی در ارتباط با رویت یوفو در ایران طی سال‌های 2004 و 2005:

«… هنگامی که برنامه مشکوک هسته ای ایران زیر ذره بین قرار گرفت، آمریکا کوشید تا در مورد 3 مرکز مهم هسته ای ایران اطلاعات بدست آورد که عبارت بودند از نیروگاه بوشهر، راکتور آب سنگین اراک و مرکز غنی سازی سوخت نطنز […] سر فرماندهی نیروی هوایی 4 فروند F-4E و 4 فروند تامکت را […] به عنوان شکاری واکنش سریع به کار گرفت تا بتوانند در 24 ساعت شبانه روز و در تمام فصل پاییز 2004 (1383) منطقه بوشهر را پوشش بدهند.

[…] مطابق گزارشات مراقبت پرواز ایرانی، پهپادهای شناسایی از خود ویژگی های پروازی خیره کننده ای از جمله قابلیت پرواز خارج از اتمسفر، حداکثر سرعت حرکت کروز 10 ماخی و حداقل سرعت 0، قابلیت هاور بر روی هدف (ایستادن در آسمان) و انجام جنگ الکترونیک بسیار قوی  با قابلیت ارسال انرژی مغناطیسی با توان بسیار بالا و از کار انداختن سیستمهای کنترل تسلیحات، رادار و حتی ناوبری شکاریهای رهگیر را نشان دادند.

[…] به دلیل نور شدیدی که این پهپادهای جاسوسی در ماموریتهای شناسایی شبانه تولید می کردند رسانه های دولتی آنها را اشیاء نورانی نامیدند. در چندین مورد تامکتهای نیروی هوایی ایران با آنها مواجه شدند […] در یک مورد بر فراز اراک در نوامبر 2004 خدمه پروازی یک تامکت که مسلح به دوتیر AIM-9J و دو تیر AIM-7E-4 بود، یک شیء نورانی رادر حال پرواز بر فراز راکتور آب سنگین اراک ردیابی کردند.

وقتی که رادار AN/AWG-9 تامکت شیء نورانی را کاملا در دید داشت، هم خلبان و هم افسر رادار و رهگیری دیدند که اسکوپ رادار مختل شد. احتمالا این اختلال به دلیل انرژی مغناطیسی شدید شیء پرنده امواج به وجود آمده…

خلبان شیء نورانی را کروی شکل و دارای یک پس سوز سبز رنگ که توربولنس قابل توجهی در پشت آن تولید می کرده است توصیف کرده است. هنگامی که شیء بر روی یک مسیر ثابت و خطی در حال پرواز بوده،خدمه پروازی تامکت توانستند بر روی آن قفل راداری بکنند. به محض اینکه خلبان موشک AIM-7E-4 را برای شلیک به سمت شیء نورانی انتخاب می کند، شیء سرعت خود را زیاد می کند و مانند یک شهاب سنگ دور و ناپدید می شود. بعد از تلاشهای مشابه بر روی بوشهر و اراک و نطنز، سر فرماندهی نیروی هوایی ایران دستور توقف عملیات شبانه رهگیری اشیاء نورانی پرنده را صادر کرد.

با این وجود رسانه های دولتی ایران تلاش کردند که اخبار این اشیاء را طور دیگری پوشش بدهند و در سال 2004 و 2005 که این اشیاء توسط مردم در نزدیکی اراک و اردبیل و سراب دیده شدند، توسط رسانه ها سیاره ونوس اعلام شدند!

بعد از 2 سال بررسی و تحقیق بر روی این اشیاء و پروفیل پروازی آنها و بررسی بقایای بدست آمده از نمونه سقوط کرده در سال 2006 در ایران و سپس بررسی همراه متخصصین روسی، ارتش ایران مشخص کرد که این اشیاء پهپاد های جاسوسی آمریکا بوده اند […].

با قبول منشاء پهپاد بودن گزارشات فوق، یا در ذکر و شرح قابلیتهای پروازی آن اغراق شده و یا آمریکا به طور مخفیانه پروژه هایی نظیر X-43 ,X-51 ,SR-72 و یا Aurora را دنبال کرده و یا از نتایج آن در ساخت پهپاد های سری با قابلیتهای ماوراء توانایی های شناخته شده استفاده کرده است… قبول این تئوری وقتی مشکل می‌شود که ما شاهد نواقص پروازی زیاد پروژه چند میلیارد دلاری F-35 دو ماخی در سالهای اخیر بوده ایم.»

آغاز فعالیت هسته ای و موج جدید رویت یوفو در ایران

رویت یوفو در ایران

با شروع برنامه هسته ای در آغاز دهه 80، موج جدیدی از مشاهده یوفوها در حریم هوایی ایران رخ داد. حضور یوفوها در سایت‌های هسته‌ای گزارش شدند و IRIAF عملیات جمع‌آوری اطلاعات آمریکا را مقصر دانست. یوفوهای دیگری هم در محدوده آزمایش موشک بالستیک سمنان ظاهر شدند. از سال 1388، نیروی هوایی ارتش از تدابیر ویژه پدافند هوایی طی آزمایش موشک بالستیک در سمنان استفاده کرد.

  باستی هیلز، شهرک ورود ممنوع تهران | با شهرک اعیان نشین تهران آشنا شوید

تحقیقات و مطالعات استراتژیک نیروی هوایی ایران یک پروژه تحقیقاتی را برای مطالعه ماهیت اجسام مشاهده شده بر فراز ایران در پنج دهه گذشته راه اندازی کرد. محققان IRIAF که روی این پروژه کار می کردند شامل خلبانان مربی F-4E و مهندسان هوافضا با کمک دانشمندان بودند.

طبق این مطالعات، یوفوهای مورد بحث ساخته دست بشر بوده‌اند. طی دو دهه گذشته، این اشیاء عمدتاً در مجاورت سایت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک و برنامه‌های هسته‌ای ایران ظاهر شده‌اند. در نتیجه احتمال زیادی وجود دارد که اجسام مشاهده شده در حقیقت پهپادهای تجسسی بوده باشند.

جنجالی ترین موارد رویت یوفو در ایران

گزارش مشاهده اجسام پرنده نورانی و ناشناخته در ایران، مورد تازه ای نیست. از دهه‌ها پیش تا به امروز، در ایران موارد مختلفی از مشاهده اجسام ناشناخته توسط مردمان غیرنظامی و حتی گروه‌های تحقیقاتی گزارش شده اند.

پرواز اجسام تجسسی، بقایای آزمایش‌های نظامی و تست‌های موشکی، گزینه‌های محتمل‌تری برای توضیح دلیل موارد مشاهده یوفو در ایران به حساب می‌آیند. اما با این وجود، تا کنون، هیچ تأیید رسمی از سوی دولت یا نهادهای مربوط به وجود یوفو در ایران ارائه نشده است. اما این موضوع همچنان یک موضوع مورد توجه برخی افراد و تحقیقات خصوصی قرار دارد. برخی از پژوهشگران و محققان تاکید دارند که برای بررسی این پدیده‌ها نیاز به تحقیقات جدی‌تر و دقیق‌تر در زمینه‌های علمی و فناورانه وجود دارد.

مشاهده یوفوها در ایران در سال 1355

مشاهده یوفو در ایران | رویت یوفو در ایران

حادثه بشقاب پرنده تهران در سال 1355، مشاهده رادار و بصری یک شی پرنده ناشناس (UFO) بر فراز تهران، پایتخت ایران بود. افسران بلندپایه ارتش ایران که مستقیماً با این رویدادها دخیل هستند نیز به صورت عمومی اعلام کرده اند که معتقدند این شی به احتمال زیاد یک یوفو فرازمینی بوده است.

  کوتاه قدترین مرد ایران کیست؟ | 9 کوتاه قد ترین مرد جهان

مشاهده یوفوها در ایران در سال 1361

در شب تابستانی در اصفهان، انعکاس بزرگی از یک شی (یوفو؟) توسط هزاران نفر در آسمان دیده شد.

مشاهده یوفوها در ایران در سال 1382

دو گردشگر در طی پاییز، چند بشقاب پرنده زرد و سفید را در نزدیکی دریای خزر دیدند.

مشاهده یوفوها در ایران در سال 1383

طی بهار 1383 رؤیت انبوه یوفو در ایران رخ داد. یوفوها را هزاران نفر مشاهده کردند و یکی از آنها نیز توسط تلویزیون ایران فیلمبرداری شد. مشخص نیست که آیا اشیاء مشاهده شده یوفو بوده اند یا هواپیماهای تجسسی یا سیاره زهره.

مشاهده یوفوها در ایران در سال 1384

یکی از گردشگران گفت که یک یوفو را در نزدیکی آرامگاه کوروش کبیر مشاهده کرده است.

مشاهده یوفوها در ایران در سال 1387

شاهدان عینی بامداد چهارشنبه به خبرگزاری فارس گفتند که یک یوفو در کوه‌های بارز کرمان سقوط کرد. ابوالقاسم نصراللهی، معاون کل استانداری کرمان در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت که تمامی هواپیماهای این منطقه شناسایی شده‌اند، اما احتمال شهاب‌سنگ بودن این شی را رد نکرد.

منبع دیگری نیز به FNA گفت که این شی مشتعل بوده و حین سقوط، دود غلیظی از آن خارج می‌شده است؛ بنابراین امکان ندارد این شی شهاب سنگ بوده باشد. با این حال، شهاب‌ها به‌عنوان گلوله‌های آتشین درخشان در آسمان ظاهر می‌شوند، زیرا در دمای بالا در هنگام سقوط در جو زمین گرم می‌شوند. شهاب‌ها اغلب قبل از رسیدن به زمین کاملاً می‌سوزند و برخی از آنها دنباله‌ای دود مانند به جای می‌گذارند. نصراللهی خاطرنشان کرد که چند روز قبل نیز در رفسنجان حادثه مشابهی از سوی شاهدان گزارش شده بود.

  10 ضد آفتاب‌ برتر ساخت ایران | بهترین ضد آفتاب ایرانی کدام است؟

سخن آخر

تحقیقات در مورد مشاهدات یوفو (شیای پرنده ناشناخته) در ایران نشان می‌دهد که در طول سال‌ها، شاهدان چشمگیری از اشیاء ناشناخته در آسمان‌های این کشور بوده‌اند. این مشاهدات، می‌توانند دلایل زیادی داشته باشند و از همین جهت با اطمینان نمی‌توان گفت آیا منشأ موارد رویت یوفو در ایران، اجسام تجسسی بوده اند یا ماهیت فرازمینی داشته اند.

در نتیجه، هنوز درباره وجود این اشیاء ناشناخته در آسمان ایران نمی‌توان نظر قطعی داد. این موضوع همچنان یکی از مسائلی است که جلب توجه بسیاری از افراد و تحقیقات دانشمندانه را به خود جلب کرده و در هاله ای از ابهام قرار دارد.

سؤالات متداول

آیا گزارش‌های مشاهده یوفو در ایران معتبر هستند؟

پاسخ به این سوال، به تعریف شما از «اعتبار» بستگی دارد. اگر منظور شما این است که آیا این گزارش‌ها به طور علمی اثبات شده‌اند، باید بگوییم که خیر. هیچ مدرک علمی قطعی برای اثبات وجود یوفو وجود ندارد.

آیا یوفوها موجودات فضایی هستند؟

جواب این سوال نیز مشخص نیست. برخی از افراد معتقدند که یوفوها موجودات فضایی هستند که از سیارات دیگر به زمین آمده‌اند. برخی دیگر معتقدند که یوفوها پدیده‌های طبیعی هستند، مانند شهاب‌سنگ‌ها یا هواپیماهای ناشناس.

هیچ مدرک علمی قطعی برای اثبات یا رد هیچ یک از این نظریات وجود ندارد. بنابراین، این سوال همچنان یک راز باقی مانده است.

آیا دولت ایران در مورد یوفوها سکوت کرده است؟

پاسخ به این سوال نیز مثبت و منفی است. از یک طرف، دولت هیچ اظهار نظر رسمی در مورد یوفوها نکرده است. از طرف دیگر، برخی از مقامات دولتی، از جمله فرمانده نیروی هوایی ارتش، به طور غیرمستقیم به وجود یوفوها اشاره کرده‌اند.

  درباره‌ی مگالودون چه می‌دانید؟ | آیا مگالدون هنوز زنده است؟

در سال ۱۳۵۵، یک گروه از خلبانان نیروی هوایی ایران، اشیاء ناشناس پرنده‌ای را در آسمان تهران مشاهده کردند. این اشیاء به سرعت و به طور غیرقابل توضیحی حرکت می‌کردند. مقامات نیروی هوایی ایران، این اشیاء را «اشیاء پرنده ناشناس» نامیدند و اعلام کردند که تحقیقات در مورد آنها ادامه دارد.

در سال ۱۳۹۱، نیز یک توده نوری سفیدرنگ و بزرگ در آسمان چندین شهر ایران مشاهده شد. این پدیده نیز توسط مقامات دولتی مورد بررسی قرار گرفت، اما هیچ نتیجه قطعی در مورد ماهیت آن حاصل نشد.

آیا مشاهده یوفو در ایران گزارش شده است؟

بله، گزارش‌های متعددی از مشاهده یوفو در ایران وجود دارد. اولین گزارش رسمی از مشاهده یوفو در ایران در سال ۱۳۵۵ در تهران ثبت شد. در این گزارش، شاهدان عینی مشاهده کردند که یک شیء ناشناس در آسمان تهران در حال حرکت است.

در سال‌های اخیر نیز گزارش‌های متعددی از مشاهده یوفو در ایران منتشر شده است. در سال ۱۳۹۱، یک شیء ناشناس در آسمان شهرهای تبریز، همدان، شیراز، کرج، تهران، کرمانشاه، شاهرود و مشهد دیده شد. در سال ۱۳۹۳، یک شیء ناشناس در آسمان شهرهای شمالی ایران مانند رودسر، تنکابن، محمودآباد، بابلسر، لاریم، امیرکلا و بابل دیده شد.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

  دژاوو، پدیده عجیب آشناپنداری لحظات

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا