غذا و نوشیدنیسلامت و بدنعلمی و جهان

فواید خرما برای سلامتی؛ از بهبود قلب تا کاهش خطر سرطان

0
()

فواید خرما را می‌دانید؟ خرما سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است و مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارد. در این مطلب از نجوافکت مروری بر خواص خرما خواهیم داشت.

خرما میوه درخت خرما است که در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان می‌روید. این میوه در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. تقریبا تمام خرماهایی که در کشورهای غربی به فروش می‌رسند خشک می‌شوند. بر اساس ظاهر خرما می‌توان تشخیص داد که آیا خرما خشک شده است یا خیر. پوست‌های چروک شده نشان دهنده خشکی آنها است، در حالی که پوست صاف نشان دهنده تازگی آنهاست. بسته به تنوع، خرمای تازه اندازه نسبتا کوچکی دارد و از رنگ قرمز روشن تا زرد روشن متغیر است. خرماها طعم شیرینی دارند. آنها همچنین دارای برخی از مواد مغذی مهم هستند و مزایا و کاربردهای مختلفی دارند. در این مطلب مروری بر فواید خرما خواهیم داشت.

فواید خرما

در ادامه خواص خرما برای مردان و زنان را معرفی می‌کنیم.

  بزرگترین مارهای ایران + تصاویر

سرشار از مواد مغذی

خواص خرما

خرما سرشار از مواد مغذی است. محتوای کالری خرمای خشک‌شده بیشتر از اکثر میوه‌های تازه است. میزان کالری خرما مشابه سایر میوه‌های خشک‌شده مانند کشمش و انجیر است. بیشتر کالری موجود در خرما از کربوهیدرات‌ها تامین می‌شود. باقی کالری آن از مقدار بسیار کمی پروتئین است. خرما با وجود کالری‌ای که دارد، علاوه بر مقدار قابل توجهی فیبر، حاوی برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. 100 گرم خرما حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 277
  • کربوهیدرات: 75 گرم
  • فیبر: 7 گرم
  • پروتئین: 2 گرم
  • پتاسیم: 15%
  • منیزیم: 13%
  • مس: 40%
  • منگنز: 13%
  • آهن: 5%
  • ویتامین B6: حدود 15%

خرما همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است به بسیاری از فواید سلامتی آن کمک کند.

سرشار از فیبر

خواص خرما برای مردان

دریافت فیبر کافی برای سلامت کلی شما مهم است. یک وعده مصرف خرما تقریبا 7 گرم فیبر دارد که راهی عالی برای گنجاندن فیبر در رژیم غذایی شماست. فیبر می‌تواند با جلوگیری از یبوست به سلامت دستگاه گوارش شما کمک کند و با کمک به تشکیل مدفوع باعث حرکات منظم روده می‌شود. در یک مطالعه، 21 نفر که 7 خرما در روز به مدت 21 روز مصرف کردند، در دفعات مدفوع بهبود یافتند و در مقایسه با زمانی که خرما نمی‌خوردند، افزایش قابل توجهی در حرکات روده داشتند.

علاوه بر این، فیبر موجود در خرما ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد. فیبر هضم را کند می‌کند و ممکن است به جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون بعد از خوردن غذا کمک کند. به همین دلیل، خرما دارای شاخص گلیسمی (GI) پایینی است که میزان سریع افزایش قند خون شما پس از خوردن یک غذای خاص را اندازه‌گیری می‌کند.

  آشنایی با غول‌های آسمانی؛ بزرگترین ستاره جهان کدام است؟

سرشار از آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری ها

خواص خرما برای زنان

خرما آنتی اکسیدان‌های مختلفی را فراهم می‌کند که دارای تعدادی فواید سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری است. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. این رادیکال‌ها مولکول‌های ناپایداری هستند که ممکن است باعث واکنش‌های مضر در بدن شما شوند و منجر به بیماری گردند.

در مقایسه با انواع مشابه میوه‌ها، مانند انجیر و آلو خشک، خرما دارای بالاترین میزان آنتی اکسیدان است. سه آنتی اکسیدان قوی خرما عبارتند از:

  • فلاونوئیدها: فلاونوئیدها آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند و پتانسیل آنها برای کاهش خطر دیابت، بیماری آلزایمر و انواع خاصی از سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است.
  • کاروتنوئیدها: ثابت شده است که کاروتنوئیدها سلامت قلب را ارتقا می‌دهند و همچنین ممکن است خطر اختلالات مرتبط با چشم، مانند دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند.
  • اسید فنولیک: اسیدهای فنولیک که به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته می‌شوند، ممکن است به کاهش خطر سرطان و بیماری قلبی کمک کنند.

تقویت سلامت مغز

فواید و مضرات خرما

خوردن خرما ممکن است به بهبود عملکرد مغز کمک کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که خرما برای کاهش نشانگرهای التهابی مانند اینترلوکین 6 (IL-6) در مغز مفید است. سطوح بالای IL-6 با خطر بیشتر بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است. علاوه بر این، مطالعات دیگری از جمله مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که خرما برای کاهش فعالیت پروتئین‌های آمیلوئید بتا که می‌توانند پلاک‌هایی در مغز ایجاد کنند، مفید است. هنگامی که پلاک‌ها در مغز جمع می‌شوند، ممکن است ارتباط بین سلول‌های مغزی را مختل کنند که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ سلول‌های مغز و بیماری آلزایمر شود.

  خواص چای سبز ؛ فواید چای سبز برای بدن چیست؟

یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که موش‌هایی که با غذای مخلوط با خرما تغذیه می‌شدند، حافظه و توانایی یادگیری و همچنین رفتارهای مرتبط با اضطراب کمتری نسبت به موش‌هایی که خرما مصرف نمی‌کردند، داشتند. خواص خرما برای مغز به محتوای آنتی اکسیدان‌های شناخته شده برای کاهش التهاب از جمله فلاونوئیدها نسبت داده شده است. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری برای تایید نقش خرما در سلامت مغز مورد نیاز است.

خواص خرما برای رحم و کمک به زایمان طبیعی

خواص خرما برای رحم

از خواص خرما برای زنان به کمک برای زایمان طبیعی می‌رسیم. خرما به دلیل پتانسیل آنها برای ترویج و تسهیل زایمان دیررس در افراد باردار مورد مطالعه قرار گرفته است. خوردن این میوه‌ها در چند هفته آخر بارداری ممکن است باعث افزایش گشاد شدن دهانه رحم و کاهش نیاز به زایمان غیرطبیعی شود. آنها همچنین ممکن است در کاهش زمان زایمان مفید باشند.

متاآنالیزی در سال 2011 با بررسی مطالعاتی که در آن افراد باردار قبل از موعد مقرر خرما مصرف می‌کردند، نشان داد افرادی که خرما می‌خوردند نسبت به کسانی که خرما نمی‌خوردند زایمان کوتاه‌تری داشتند. با این حال، در این زمینه نیز به مطالعات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه دیگر در سال 2017 روی 154 فرد باردار نشان داد کسانی که خرما می‌خوردند در مقایسه با کسانی که خرما مصرف نمی‌کردند بسیار کمتر در معرض خطر قرار گرفتند. اگرچه به نظر می‌رسد خوردن خرما به زایمان کمک می‌کند، تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات مورد نیاز است.

نقش خرما در بارداری احتمالا به دلیل ترکیباتی است که به گیرنده‌های اکسی توسین متصل می‌شوند و به نظر می‌رسد اثرات اکسی توسین را در بدن تقلید می‌کنند. اکسی توسین هورمونی است که باعث انقباضات هنگام زایمان می‌شود. علاوه بر این، خرما حاوی تانین است که به تسهیل انقباضات کمک می‌کند. همچنین منبع خوبی از قند طبیعی و کالری است که برای حفظ سطح انرژی در طول زایمان ضروری هستند.

  بهترین جایگزین شکر، بهترین انتخاب برای شما کدام است؟

شیرین کننده طبیعی

خواص خرما برای سلامتی

خرما منبع فروکتوز است؛ نوعی قند طبیعی که در میوه‌ها یافت می‌شود. به همین دلیل خرما بسیار شیرین است و همچنین طعم لطیفی شبیه کارامل دارد. آنها به دلیل مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان‌هایی که در اختیار دارند، جایگزینی عالی برای شکر سفید محسوب می‌شوند. بهترین راه برای جایگزینی خرما به جای شکر سفید، درست کردن خمیر خرما است که از مخلوط کردن خرما با آب در مخلوط کن درست می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که اگرچه خرما سرشار از فیبر و مواد مغذی است، اما همچنان کالری نسبتا بالایی دارد و بهتر است در حد اعتدال مصرف شود.

سایر خواص خرما

مردم ادعا می‌کنند خرما دارای چند خاصیت دیگر برای سلامتی است که هنوز به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است.

  • سلامت استخوان‌ها: خرما حاوی مواد معدنی متعددی از جمله فسفر، کلسیم و منیزیم است. همه این‌ها به دلیل پتانسیل آنها برای جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.
  • کنترل قند خون: خرما به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها، توانایی کمک به تنظیم قند خون را دارد. بنابراین، خوردن آنها ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند.

اگرچه این خواص خرما برای سلامتی امیدوارکننده هستند، اما قبل از نتیجه‌گیری به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

به راحتی به رژیم غذایی اضافه می شوند

خواص خرما برای زنان

خرما یک میان وعده خوشمزه و عالی است. این میوه اغلب با خوراکی‌های دیگری مانند بادام، کره آجیل و پنیر نرم خوب می‌شود. خرما همچنین بسیار چسبنده است که باعث می‌شود به عنوان چسب در محصولات پخته شده مانند کلوچه‌ها مفید باشد. همچنین می‌توانید خرما را با مغزها و دانه‌ها ترکیب کنید تا تنقلات سالم یا توپ‌های انرژی‌زا درست کنید. علاوه بر این، می‌توانید از خرما برای شیرین کردن سس‌ها مانند سس‌های سالاد و ماریناد استفاده کنید یا آن‌ها را با اسموتی و بلغور جو دوسر مخلوط کنید. توجه به این نکته ضروری است که خرما کالری بالایی دارد و طعم شیرین آن باعث سهولت در خوردن آن می‌شود. به همین دلیل بهتر است در حد اعتدال مصرف شود. خوردن بیش از اندازه این میوه، مضرات خرما را پررنگ‌تر خواهد کرد.

  طرز تهیه شیر بادام خانگی در 4 مرحله

خواص خوردن خرما صبح ناشتا

خوردن خرما در صبح زود انرژی مورد نیاز بدن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مصرف این میوه‌ها در صبح به از بین بردن کرم‌های روده کمک می‌کند. خرما همچنین به پاکسازی اندام‌های حیاتی و بهبود سلامت قلب و کبد کمک می‌کند.

فواید خرما برای پوست

فواید خرما برای پوست

خرما منبع عالی هر دو ویتامین C و D است. این ویتامین‌های موجود در خرما به افزایش تولید کلاژن در بدن کمک می‌کنند و در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست شما را بهبود می‌بخشند. کلاژن پروتئینی است که یکی از بلوک‌های ساختمانی اصلی پوست، استخوان‌ها و موهای شما را تشکیل می‌دهد. هنگامی که تولید کلاژن افزایش می‌یابد، پوست شما سالم‌تر به نظر می‌رسد و می‌تواند سریع‌تر بازسازی شود. خرما ویتامین‌هایی را برای بدن شما فراهم می‌کند که به تولید کلاژن کمک می‌کند، بنابراین آن را به یکی از بهترین میوه‌های خشک برای پوست تبدیل می‌کند.

یکی از حیاتی‌ترین فواید خرما برای پوست، غنی بودن آن از آنتی اکسیدان است. در حالی که آنتی اکسیدان‌ها به آسیب سلولی کمک می‌کنند، به ویژه برای پوست مفید هستند. مواد مغذی موجود در خرما می‌تواند بافت‌های زیر پوستی پوست شما را بهبود بخشد و در نتیجه پوستی صاف‌تر و نرم‌تر به شما بدهد. همچنین وجود اسید پانتوتنیک در خرما می تواند پوست را بیشتر بهبود بخشد و به شما درخشندگی طبیعی بدهد.

خواص خرما برای اسپرم

خرما منبع طبیعی آنتی اکسیدان است و آن را به گزینه‌ای طبیعی برای میان وعده برای حمایت از سلامت اسپرم تبدیل می‌کند. خرما همچنین بر سطوح هورمونی خاصی در مردان تاثیر می‌گذارد و به کنترل باروری کمک می‌کند.

  موشک هایپرسونیک چیست؟ نحوه عملکرد جنگ افزار مافوق صوت چگونه است؟

کلام آخر

خرما میوه‌ای سالم است که باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. آنها سرشار از چندین ماده مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان هستند که همگی ممکن است فواید سلامتی از بهبود هضم تا کاهش خطر بیماری را داشته باشند. در این مطلب مروری بر فواید خرما داشتیم.

سوالات متداول

خرما چگونه می‌تواند به کاهش خطر سرطان کمک کند؟

خوردن خرما در مقادیر متوسط می تواند از پانکراس در برابر چندین بیماری از جمله سرطان محافظت کند.

آیا خرما می‌تواند به درمان کم خونی زنان کمک کند؟

میزان آهن موجود در خرما حدود 0.3 تا 10.4 میلی‌گرم در 100 گرم است. بنابراین، خوردن روزانه چند عدد خرما، آهن روزانه بدن شما را تامین می‌کند. همچنین خرما حاوی ویتامین C و فیبر است که جذب آهن را افزایش می‌دهد.

خرما چه فوایدی برای پوست دارد؟

ویتامین‌های C و D در خرما به افزایش تولید کلاژن در بدن کمک می‌کنند و در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت می‌کنند. آنتی اکسیدان موجود در خرما نیز پوست شما را سالم‌تر و شفاف‌تر می‌کند.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

مونا جلالی

فوق لیسانس مترجمی زبان انگلیسی، مترجم و تولیدکننده‌ی محتوا، شیفته‌ی سینما و دنیای بی‌کرانش

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا