غذا و نوشیدنیسبک زندگیسلامت و بدنعلمی و جهان

بهترین دمنوش برای سرماخوردگی چیست؟

0
()

در فرهنگ آسیایی و به خصوص ایرانی، مایعات داغ همیشه نقش پررنگی در درمان‌های خانگی و طبی داشته اند. کمتر مادری است که به محض اینکه متوجه شود فرزندش دچار سرماخوردگی شده، یک فنجان چای داغ برای او آماده نکرده باشد.
این درمان خانگی باستانی هزاران سال است که به افراد مبتلا به سرماخوردگی کمک‌ می‌کند تا احساس بهتری داشته باشند. دلایل مختلفی برای تهیه انواعی از بهترین دمنوش برای سرماخوردگی وجود دارد. مایع داغ‌ می‌تواند گلو را تسکین دهد و برای رفع احتقان بسیار مناسب باشد.

با ما در نجوافکت همراه باشید تا انواعی از بهترین دمنوش برای سرماخوردگی را بررسی نماییم.

بهترین دمنوش برای سرماخوردگی چیست؟

بهترین دمنوش برای سرماخوردگی چیست؟

ترکیب شیمیایی این برگ‌‌های خوش عطر و بو نقشی کلیدی در بهبود سلامتی شما دارد. تارا تومینو، متخصص تغذیه چنین می‌گوید: «کاتچین‌‌های موجود در انواع دمنوش مناسب سرماخوردگی، سرشار از آنتی اکسیدان‌‌های طبیعی هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن برای محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد نقش مهمی ایفا می‌کنند. نوشیدن منظم چای می‌تواند به کاهش و بهبود علائم سرماخوردگی کمک کند.

  طرز تهیه شیر بادام خانگی در 4 مرحله

به نقل قول از ژاکلین لندن، متخصص ارشد تغذیه، یکی از مهمترین عملکردهای درمانی چای ممکن است به سادگی همین نکته باشد که شما را هیدراته نگه‌ می‌دارد. لندن می‌گوید: «هنگامی که بیمار هستید، میوه‌ها و سبزیجات پرآب بخورید و تا می‌توانید مایعات مصرف کنید – حداقل 10 فنجان در روز، چای و دمنوش شیرین نشده بنوشید.» به علاوه اگر در فنجان چای آب لیموی تازه نیز بریزید، مقدار مناسبی ویتامین C دریافت‌ می‌کنید که ممکن است مدت سرماخوردگی شما را کاهش دهد.

انواع دمنوش مناسب سرماخوردگی

نعناع فلفلی

دمنوش برای سرماخوردگی و گلودرد
| دمنوش نعناع فلفلی

فقط چند جرعه دمنوش نعناع‌ می‌تواند احساس بهتری در شما ایجاد کند. منتول موجود در برگ‌های نعناع فلفلی می‌تواند اثر بی‌حسی خفیفی روی گلو داشته باشد و سرفه را بهبود ببخشد (به همین دلیل است که نعناع در بسیاری از قطره‌ها و شربت‌های ضد سرفه استفاده می‌شود). به علاوه، طبق گزارش دانشمندان USDA هنگام آزمایش در آزمایشگاه، نعناع فلفلی فعالیت‌‌های ضد میکروبی و ضد ویروسی قابل توجهی از خود نشان داده است. البته ما به طور قطع‌ نمی‌دانیم آیا این نتایج آزمایشگاهی در بدن انسان نیز به همان اندازه چشمگیر و تأثیرگذار خواهند بود یا خیر، اما به هر حال مطمئناً نوشیدن یک فنجان چای نعناع ضرری ندارد!

بابونه

دمنوش برای سرماخوردگی و گرفتگی بینی | دمنوش بابونه

گل‌های خشک بابونه قرن‌هاست که برای کمک به خواب بهتر استفاده می‌شود – فلاونوئیدهای این گیاه اثر آرام‌بخشی دارند. از آنجایی که خواب خوب شبانه بخش مهمی از ماموریت شما در مسیر بهبود سرماخوردگی است، بابونه یک انتخاب عالی به عنوان بهترین دمنوش برای سرماخوردگی خواهد بود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند چای به عنوان یک ضد التهاب عمل‌ می‌کند، بنابراین حتماً روی بابونه به عنوان یک دمنوش مناسب سرماخوردگی حساب کنید.

  ترفندهای سریع و مؤثر برای پاک کردن انواع لکه در مبل

اکیناسه

دمنوش برای سرماخوردگی و عفونت - اکیناسه

دمنوش اکیناسه یا اکینیشا از یک گل ارغوانی در آمریکای شمالی‌ به دست می‌آید و از زمان قدیم توسط قبایل دشت بزرگ، به عنوان یک درمان سنتی استفاده‌ می‌شده است. مطالعات نشان داده اند که مصرف اکیناسه به عنوان مکمل‌ می‌تواند احتمال ابتلا به سرماخوردگی را تا 58 درصد کاهش دهد. به علاوه، نوشیدن دمنوش اکیناسه تأثیر زیادی در تسریع بهبودی از سرماخوردگی خواهد داشت. دمنوش این گیاه نه تنها خوش عطر و خوش رنگ خواهد بود بلکه خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریال زیادی که دارد، برای بهبودی سرماخوردگی مفید واقع خواهد شد.

زنجبیل

دمنوش برای آنفولانزا و بدن درد | دمنوش زنجبیل

چای زنجبیل یکی از نوشیدنی‌های مورد علاقه خواننده‌‌ها برای تسکین التهاب گلو و حنجره است. چای دارچین زنجبیل یا دمنوش زنجبیل به همراه کمی لیمو و عسل، انتخاب مناسبی به عنوان دمنوش برای سرماخوردگی و گلودرد محسوب می‌شود. مواد زیست فعال موجود در آن به عنوان یک ضد التهاب عمل‌ می‌کنند و همچنین قادر است میکروارگانیسم‌‌هایی را که‌ می‌توانند منجر به عفونت شوند، مهار کند. اگر سرماخوردگی شما همراه با ناراحتی شکم باشد، زنجبیل برای تسکین حالت تهوع نیز مفید واقع خواهد شد. بیل رالز، MD، یکی از بنیانگذاران و مدیر پزشکی Vital Plan‌ می‌گوید: «در اولین نشانه سرماخوردگی یا آنفولانزا، من همیشه یک لیوان چای زنجبیل قوی درست‌ می‌کنم. این دمنوش برای آنفولانزا و بدن درد، عامل ضد ویروسی و ضد التهابی قوی محسوب می‌شود.»

چای ترش

دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی | دمنوش هیبیسکاس

چای ترش که گاهی اوقات به عنوان روزل نیز شناخته‌ می‌شود، از گل هیبیسکاس به دست می‌آید. یک چای گیاهی قرمز روشن است که سرشار از ویتامین C و آهن است. نشان داده شده است که هیبیسکاس به کاهش علائم سرماخوردگی کمک‌ می‌کند و همچنین دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان و خواص ضد سرطانی است. هیبیسکاس به تنهایی طعمی ترش شبیه به زغال اخته دارد و اغلب همراه با میوه های دارویی، گیاهان و ادویه جات دیگر به ترکیبات بهترین دمنوش برای سرماخوردگی اضافه‌ می‌شود.

  ناگفته‌هایی از بمب تزار؛ هیولایی در میان تسلیحات هسته‌ای شوروی سابق

چای آقطی

دمنوش برای سرماخوردگی بزرگسالان | دمنوش آقطی

اگر به جنگل‌های مناطق مرطوب و استان‌های شمالی سفر کرده باشید قطعاً با آقطی آشنا هستید. میوه آقطی نیز مانند سایر انواع توت‌‌های کوچک و تیره، سرشار از آنتی اکسیدان‌‌های تقویت کننده سلامتی است که از نظر محتوای پلی فنول حتی از زغال اخته نیز بالاتر و مفیدتر محسوب می‌شود. مطالعه بر روی شربت‌‌ها و عصاره‌‌های تهیه شده از آقطی نشان داده است که تهیه بهترین دمنوش برای آبریزش بینی از گیاه آقطی، طول و شدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد. البته دقت داشته باشید که زیاده روی در مصرف شیره و عصاره و دمنوش آقطی مشکلاتی به همراه دارد و باعث ناراحتی روده می‌شود.

چای ریشه شیرین بیان

دمنوش برای سرماخوردگی و سرفه

اگر چیزی شیرین تر دوست دارید، ممکن است از چای ریشه شیرین بیان لذت ببرید. ریشه شیرین بیان یا Glycyrrhiza glabra یک داروی گیاهی و دمنوش گیاهی مناسب سرماخوردگی است که در طب چینی محبوبیت زیادی دارد. این گیاه معمولاً برای درمان مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل استفاده‌ می‌شود، اما تحقیقات نشان داده اند که ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی است که‌ می‌تواند به غلبه بر سرماخوردگی کمک کند.

چای سبز

دمنوش برای سرماخوردگی و سردرد - چای سبز

چای سبز فواید بسیاری برای سلامتی دارد که‌ می‌تواند بدن شما را برای مبارزه مفید با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی تقویت نماید. این چای سرشار از آنتی اکسیدان بوده و دارای ویژگی‌‌های ضد ویروسی است. البته باید مطالعات بیشتری برای تایید تأثیرگذاری این ماده بر روی درمان انجام شود، ولی شواهدی وجود دارد که نشان‌ می‌دهد چای سبز‌ می‌تواند به پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی کمک کند. به گفته محققان، چای سبز حاوی اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG) است. این آنتی اکسیدان قوی، چای سبز را به یکی از انواع بهترین دمنوش برای سرماخوردگی تبدیل می‌کند که نوشیدن آن در طول فصل سرماخوردگی و آنفولانزا ، قطعاً مفید واقع خواهد شد.

  10 گران ترین رستوران های دنیا؛ لوکس ترین رستوران های دنیا کدامند؟

چای لیمو

دمنوش برای سرماخوردگی و سردرد
- دمنوش لیمو

همانطور که گفتیم، لیمو به لطف مقدار فراوان ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هایی که دارد، می‌تواند نقش مفیدی برای درمان سرماخوردگی داشته باشد. در صورت تمایل می‌توانید آب یک لیموی تازه را بگیرید و داخل دمنوش گیاهی موردعلاقه خود بریزید، اما همچنین می‌توانید خیلی ساده نصف یک لیمو را در آب داغ فشار دهید تا سریع و راحت، یک لیوان دمنوش برای سرماخوردگی و سرفه داشته باشید. البته از آنجا که آب لیمو بسیار ترش است، ممکن است همه افراد این حجم از ترشی را دوست نداشته باشند. صرفاً برای اینکه مزه بهتری به دمنوش برای سرماخوردگی و گرفتگی بینی بدهید، می‌توانید مقداری عسل داخل چای لیموی خود بریزید.

بهترین دمنوش برای سرماخوردگی و درمان سرفه چیست؟

به طور کلی، هر دمنوشی که در بالا نام بردیم می‌تواند برای تسکین درد و ناراحتی گلو که ناشی از سرفه‌های مکرر است، مفید باشد. انواع مختلفی از چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی، انتخابی مناسب به عنوان یک دمنوش برای سرماخوردگی و سرفه خواهند بود. قبل از انتخاب هر دمنوش به عنوان بهترین دمنوش برای آبریزش بینی و سرفه و احتقان، حتماً به این امر دقت کنید که نسبت به ترکیبات شیمیایی موجود در دمنوش حساسیت نداشته باشید.

چه چیزی برای سرماخوردگی بهتر است: چای سرد یا گرم؟

در حالی که چای داغ‌ می‌تواند به رفع احتقان و احساس آرامش در گلودرد کمک کند، چای سرد نیز فواید خود را دارد. برخی تحقیقات نشان داده اند که خیساندن چای برای مدت طولانی در آب سرد ممکن است مزایای آنتی اکسیدانی را افزایش دهد. در نهایت، بهترین روش نوشیدن چای، روشی است که شما آن را ترجیح‌ می‌دهید!

  خواص کینوا: جایگزین عالی گوشت برای گیاهخواران و وگان ها

جمع بندی

سرماخوردگی، آب بدن را کم می‌کند و در نتیجه دچار احساس کسالت خواهید شد. هیدراته نگه داشتن بدن با کمک بهترین دمنوش برای سرماخوردگی، می‌تواند به بهبودی شما کمک کند. فقط استنشاق بخار یک نوشیدنی گرم و بهترین دمنوش برای آبریزش بینی در دستتان ممکن است به کاهش احتقان کمک کند و به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

نوشیدن بهترین دمنوش مناسب برای سرماخوردگی شاید به تخفیف علائم کمک کند و روند بهبودی را تسریع کند، اما قطعاً درمان با دمنوش گیاهی و جوشانده‌های خانگی کافی نخواهد بود. در کنار نوشیدن دمنوش مناسب سرماخوردگی، حتماً به استراحت بپردازید، داروی سرماخوردگی مصرف کنید و بدن خود را گرم نگه دارید تا بهبودی کامل حاصل شود.

سؤالات متداول

چه دمنوش گیاهی برای سرماخوردگی مناسب است؟

انواع مختلفی از دمنوش‌های گیاهی می‌توانند برای سرماخوردگی مناسب باشند. در اغلب موارد، نوشیدن دمنوش گیاهی زنجبیل و دارچین، چای سبز، اکیناسه، آویشن شیرازی و لیمو و عسل می‌تواند تأثیر خوبی برای درمان سرماخوردگی داشته باشد.

چگونه دمنوش گیاهی برای سرماخوردگی را تهیه کنیم؟

روش تهیه دمنوش گیاهی برای درمان سرماخوردگی، با روش دم گذاشتن چای معمولی متفاوت است. برای تهیه دمنوش، مقداری آب داغ را داخل قوری یا یک ماگ بزرگ بریزید. به مقدار لازم، گیاه دارویی را اضافه کنید و سپس در ظرف را بگذارید تا با بخار آب، دم بکشد و ترکیبات درمانی را آزاد کند. ظرف باید روی شعله ملایم سماور یا کتری قرار بگیرد می‌توانید 15 دقیقه بعد، دمنوش را صاف کرده و بنوشید.

آیا دمنوش های گیاهی برای همه افراد مناسب است؟

خیر، لزوماً دمنوش گیاهی برای تمام افراد مناسب نیست و این احتمال وجود دارد که عوارضی در افراد حساس ایجاد کند. کسانی که دچار حساسیت غذایی یا سندرم حساسیت معده یا روده باشند، و همچنین خانم‌های باردار و کودکان زیر 12 سال، بهتر است قبل از مصرف دمنوش گیاهی با پزشک مشورت کنند.

  تیتانوبوآ، غول پیکرترین مار باستانی

آیا دمنوش گیاهی برای سرماخوردگی کودکان مناسب است؟

دمنوش گیاهی ملایم می‌تواند برای سرماخوردگی کودکان مناسب باشد، اما بایستی به نکات زیر دقت داشته باشید:
برای کودکان زیر 5 سال به هیچ عنوان بدون تایید پزشک اطفال از دمنوش سرماخوردگی استفاده نکنید.
توصیه می‌شود به کودکان زیر 2 سال، دمنوش و چای حاوی عسل ندهید.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

یک نظر

  1. دمنوش چای سبز واقعا عالیه هم برا سرما خوردگی و واسه رفع خستی من هر روز یه لیوان میخورم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا