سبک زندگیسلامت و بدنعلمی و جهان

آناتیدافوبیا چیست؟ | علائم و روش های درمان ترس از اردک و غاز

0
()

چقدر با آناتیدافوبیا یا اردک هراسی آشنایی دارید؟ در این مطلب همراه ما در نجوافکت باشید تا مروری بر علائم و روش‌های درمان این فوبیا داشته باشیم.

اگر از اردک‌ها یا سایر پرندگان آبزی می‌ترسید، شما مبتلا به آناتیدافوبیا (Anatidaephobia) هستید. برای درمان و پیشگیری از این فوبیا راهکارهایی وجود دارد. البته همه درمان‌ها باید زیر نظر یک فرد متخصص باشد تا اردک هراسی فرد مبتلا شدیدتر نشود. در این مطلب ضمن توضیح کامل فوبیا پرندگان آبزی، مروری بر علائم و روش‌های درمان این فوبیا خواهیم داشت.

آناتیدافوبیا چیست؟

آناتیدافوبیا به ترس غیرمعقول از اردک‌ها و دیگر پرنده‌های آبی می‌گویند. منشا Anatidaephobia ممکن است از تجربه‌ای تلخ با حیوانات در کودکی باشد. اردک هراسی ممکن است ترس از منقار پهن آنها، پرهای پرز مانند یا صدای کواک کواک آنها باشد. درمان پیشنهادی برای این ترس مواجهه درمانی (Exposure therapy) است؛ به صورتی که فرد در محیطی امن کم کم با ترسش روبه‌رو شود.

علائم Anatidaephobia‎

نشانه های اردک هراسی‎ مشابه هر فوبیای دیگری‌ست که می‌تواند از آزردگی‌های ملایم تا پانیک اتک (Panic attack) را شامل شود.

  • یک حس ترس غیرقابل توضیح، حالت تهوع، لرز، احساس خفگی یا تنگی نفس و ضربان قلب سریع از علائم احتمالی فوبیا پرندگان آبزی هستند. همچنین ممکن است فرد دچار مشکلات تنفسی یا سایر عملکردهای بدنی شود که تحت تاثیر حملات پانیک قرار می‌گیرند.
  • افرادی که شدیدا تحت تاثیر این فوبیا قرار می‌گیرند نیز ممکن است در عملکرد عادی‌شان در جامعه دچار مشکل شوند؛ خصوصا در محل کار ممکن است مدام دنبال و مراقب چیزهای مربوط به پرندگان آبزی باشند.
  • معمولا افراد مبتلا به آناتیدافوبیا در اطراف اردک‌ها یا هر شکل دیگری از پرندگان احساس ناراحتی می‌کنند. در نتیجه زندگی خود را محدود به چهار دیوار خانه خود می‌کنند و تا حد امکان بیرون نمی‌روند. ترس آنها معمولا به حدی افزایش می‌یابد که حتی تماشای برنامه‌های تلویزیونی با حیواناتی شبیه به اردک می‌تواند باعث ناراحتی شدید آنها شود.
  جت لگ (Jet Lag) چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

فوبیا پرندگان

علت ترس از اردک چیست؟

در حالی که علت دقیق این فوبیا ناشناخته است، اکثر موارد به ترس آموخته اشاره می کنند. مطالعات نشان می‌دهد که در حالی که کودکان اغلب در هنگام رشد در معرض اردک‌ها و سایر پرندگان آبی قرار می‌گیرند، هیچ ارتباطی بین این قرار گرفتن در معرض و ابتلا به آناتیدافوبیا وجود ندارد. تحقیقات همچنین نشان داده است که بسیاری از افرادی که به اردک هراسی مبتلا هستند، در دوران کودکی خود نوعی تجربه آسیب‌زا با حیوانات را پشت سر گذاشته‌اند.

برای اینکه چرا این رویدادها ممکن است به ترس غیرمنطقی منجر شوند، سه توضیح اصلی وجود دارد:

  • اولا، می‌تواند به این دلیل باشد که احساس ناتوانی فرد در دوران جوانی به این دلیل تشدید می‌شد که کنترلی بر محیط خود یا آنچه برایشان اتفاق می‌افتاد نداشت. زمانی که فرد با پرندگان آبزی روبه‌رو می‌شود، این احساس ناتوانی به بزرگسالی منتقل می‌شود.
  • ثانیا، ممکن است به دلیل یک رویداد آسیب‌زای خاص با اردک‌ها در طول زندگی باشد که فرد نتوانسته با آن کنار بیاید. به عنوان مثال، اگر کودکی اردکی را در آغوش گرفته باشد و به‌جای اینکه مثل معمول نرمال باشد، ناگهان او را گاز گرفته یا به او نوک زده باشد، این امر می‌تواند منجر به ارتباط بین اردک و درد شود که به مرور زمان به آناتیدافوبیا تبدیل می‌شود.
  • ثالثا، این وضعیت ممکن است ناشی از سوء استفاده شخصی باشد که از تماس کودک با پرندگان به طور کلی خوشحال نبوده و باعث ترس آنها در آینده در زندگی می‌شود.

برخی از محرک های رایج برای اردک هراسی

برخی از محرک‌های رایج برای فوبیا پرندگان آبزی عبارتند از:

  • در حضور اردک بودن یا شنیدن نام اردک به هر نحوی از کسی. فرقی نمی‌کند که اردک کجا ظاهر شود، اگر عکسی از یک اردک در تلویزیون، فیلمی با صحنه‌ای درباره اردک، تبلیغاتی با اردک کرکی سفید و غیره وجود داشته باشد، باعث واکنش ترس می‌شود.
  • افرادی که تا حد مرگ از اردک‌ها می‌ترسند ممکن است آنها را موجوداتی شیطانی ببینند. آنها صدای اردک‌ها را به‌عنوان صداهای وحشتناکی می‌شناسند و وقتی پاهای اردک به آنها می‌خورد یا پرهای دم‌شان را با صدای بلند تکان می‌دهند، این افراد وحشت می‌کنند.
  ایکیگای چیست؟ هرآنچه که باید درباره فلسفه Ikigai در ژاپن بدانید

اردک هراسی

چه کسانی در معرض آناتیدافوبیا هستند؟

  • افرادی که با فوبیا از اردک متولد می‌شوند، به احتمال زیاد از این فوبیا رنج می‌برند. شایع است که ترس از اردک از طریق ژنتیک منتقل شود.
  • همچنین، اعتقاد بر این است که افرادی که از اردک هراسی رنج می‌برند در کودکی در اطراف اردک‌ها بوده‌اند و از این تجربه آسیب دیده‌اند.
  • شایع‌ترین محرک‌های این ترس عبارتند از قرار گرفتن در حضور اردک یا شنیدن صحبت‌های شخصی درباره اردک‌ها.
  • افرادی که تا حد مرگ از اردک‌ها می‌ترسند ممکن است آنها را موجوداتی شیطانی ببینند.

راه های مقابله با اردک هراسی

تشخیص آناتیدافوبیا مربوط به علم پزشکی نیست، بلکه یک بیماری روانی است.  مواجهه درمانی بهترین راه برای مدیریت آناتیدافوبیا است. این درمان شامل قرار دادن تدریجی فرد در معرض ترس از پرندگان آبزی در یک محیط امن است. شما می‌توانید به روش‌های مختلف به این امر دست یابید و بستگی به این دارد که فرد با چه چیزی راحت باشد. چند نمونه از تکنیک‌های مواجهه درمانی که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:

  • صحبت کردن در مورد ترس خود از پرندگان آبزی با کسی که به آنها اعتماد دارند
  • تماشای تصاویر یا تماشای فیلم‌های پرندگان آبزی
  • لمس کردن، نگه داشتن یا غذا دادن به پرندگان آبزی
  • بازدید از باغ وحش، مزرعه، یا هر مکان دیگری که حیواناتی شبیه به اردک در آن وجود دارد
  • ممکن است شنا در دریاچه‌ها یا رودخانه‌هایی که در آن پرندگان آبزی هستند هم مفید باشد

اگر شما یا شخصی که می‌شناسید از فوبیا پرندگان آبزی رنج می‌برید، باید برای غلبه بر این عارضه به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. می‌توان مواجهه درمانی را در یک محیط کنترل شده انجام داد. با این کار کنار آمدن با ترس از اردک‌ها و دیگر پرندگان آبزی برای فرد آسان‌تر می‌شود. مهم است که آنها سعی نکنند به تنهایی با این فوبیا مقابله کنند. این کار می‌تواند در آینده بیماری‌شان را شدیدتر کند. در صورت عدم درمان، اردک هراسی در نهایت می‌تواند بسیار ناتوان‌کننده شود. همچنین می‌تواند زندگی روزمره را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار دهد و عواقبی در آینده برای فرد داشته باشد.

  خواص گیاه مرزه | گیاه مرزه دارویی طبیعی در آشپزخانه شما

چطور بر این ترس غلبه کنیم؟

اگر کسی برای این وضعیت کمک دریافت نکند، ممکن است به مرور زمان بدتر شود. به عنوان یک ترس غیر منطقی شروع می‌شود و به تدریج می‌تواند به یک بیماری روانی بسیار واقعی تبدیل شود. اگر فردی که مبتلا به آناتیدافوبیا است نتواند با دیگران ارتباط برقرار کند یا در جامعه به طور عادی عمل کند، در نهایت افسرده خواهد شد. فوبیا پرندگان آبزی همچنین گاهی اوقات می‌تواند منجر به سایر بیماری‌های روانی مانند اختلال اضطراب شود که ممکن است برای درمان نیاز به دارو داشته باشد.

آنتیدا فوبیا چگونه درمان می شود

راه‌های زیادی برای مقابله و غلبه بر ترس از اردک‌ها وجود دارد. برخی از افراد سعی کرده‌اند با مرتبط کردن اردک‌ها با چیزهای مثبت، این فوبیا را درمان کنند. مثل تصویری که در فیلم‌های دیزنی از این حیوانات می‌بینیم. اما این روش خیلی موثر نیست؛ زیرا در واقع به فرد مبتلا کمک نمی‌کند تا بر ترس خود از اردک غلبه کند. فقط باعث می‌شود تا مدتی بترسد.

فقط با روبه‌رو شدن می‌توانید آن را به طور کامل درمان کنید. می‌توانید افکار خود را در مورد اردک‌ها به چالش بکشید. اگر از اینکه آنها موجودات شیطانی هستند می‌ترسید، سعی کنید ویدیوها یا مقالاتی را جستجو کنید که جوجه اردک و خانواده‌اش را با هم نشان می‌دهد. بعد توجه کنید که این تصاویر آرام‌تان می‌کنند یا خیر. همچنین می‌توانید تصاویر انواع اردک را در اینترنت مشاهده کنید.

پیشگیری از اردک هراسی

حالا که دیدیم آنتیدا فوبیا چگونه درمان می شود، بد نیست نگاهی به راه‌های پیشگیری از آن نیز بیندازیم. اگر فکر اردک‌ها مضطربتان می‌کند، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت فوبیای خود انجام دهید. یک راه این است که از هر چیزی که مربوط به اردک است اجتناب کنید. این اجتناب تنها باعث بدتر شدن وضعیت در طول زمان می‌شود. راه دیگر این است که به تدریج خود را در معرض یک شی یا موقعیتی قرار دهید که در یک محیط کنترل شده باعث اضطراب شما می‌شود. همچنین می‌توانید سعی کنید به راه‌های مختلفی برای مقابله با ترس خود فکر کنید.

  مار آناکوندا؛ آشنایی با غول جهان مارها

تکنیک‌های پیشگیری از آناتیدافوبیا با قرار دادن خود در یک محیط کنترل شده محقق می‌شوند. می‌توانید با برداشتن گام‌هایی برای مقابله با مشکل خود از این موارد جلوگیری کنید. این کار را می‌توان با آگاهی از محرک‌های خود، چیزهایی که شما را مضطرب می‌کنند و تلاش برای رویارویی با آنها انجام داد. همچنین تقلید از مکانیسم‌های رویارویی مهم است. به عنوان مثال، اگر از پرندگان آبزی می‌ترسید، می‌توانید به اردک‌ها غذا بدهید یا به سمت آنها خرده نان پرتاب کنید. حتی می‌توانید برای اطمینان خاطر، حیوانات عروسکی یا مجسمه‌های اردک بخرید تا آنها را روی میز خود نگه دارید.

کلام آخر

Anatidaephobia یعنی چه؟ آناتیدافوبیا یک ترس غیرمنطقی از اردک یا سایر پرندگان آبزی است. این فوبیا باعث می‌شود افراد از هر جایی که ممکن است با اردک روبرو شوند اجتناب کنند. در این مطلب در مورد فوبیا پرندگان آبزی همراه شما بودیم و راه‌های مقابله با آن را مرور کردیم.

سوالات متداول

چه عواملی باعث آناتیدافوبیا می شود؟

عوامل ژنتیکی یا تجربه‌ای تلخ با حیوانات در کودکی می‌توانند منجر به اردک هراسی شوند.

آیا اردک هراسی درمان دارد؟

بله و بهترین راه درمان آن مواجهه درمانی زیر نظر متخصصان است.

آیا هیچ دارویی برای درمان آناتیدافوبیا وجود دارد؟

معمولا برای درمان آناتیدافوبیا نیازی به دارو نیست و به کمک مشاوران می‌توان با آن مقابله کرد.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

  لیست دشمنان لکه‌های سرسخت؛ با بهترین پاک کننده های لکه فرش آشنا شوید!

مونا جلالی

فوق لیسانس مترجمی زبان انگلیسی، مترجم و تولیدکننده‌ی محتوا، شیفته‌ی سینما و دنیای بی‌کرانش

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا