تاریخ و فرهنگبدترین هاترین هاکشورها

12 نا امن ترین کشور ها برای زندگی | بدترین کشورها برای زندگی کدامند؟

0
()

نا امن ترین کشور ها برای زندگی کدامند؟ آیا تابحال به این موضوع فکر کرده اید که کدام کشورها در دنیا از نظر امنیت در پایین ترین سطح قرار دارند؟سفر به کشورهای مختلف به قصد مهاجرت، کار، تحصیل یا تفریح قطعاً تجربه‌ای هیجان انگیز است. اما برخی از کشورهایی که روی زمین خدا شکل گرفته و اعلام استقلال کرده اند، نه برای زندگی مناسبند و نه بازدید از آنها تجربه جالبی خواهد بود. در حقیقت، بدترین کشورها برای زندگی نه تنها شرایط زندگی افتضاحی دارند بلکه تردد در آنها نیز خطرات فراوانی به همراه دارد.

در مقاله امروز نجوافکت، به 12 مورد از نا امن ترین کشور ها برای زندگی و حتی بازدید خواهیم پرداخت. این لیست بر اساس آمار Business Insider تنظیم شده و شامل کشورهایی می‌شود که بر اساس پارامترهایی از جمله اوضاع اقتصادی، امنیت نظامی، GDP و سایر معیارها، بدترین کشورهای جهان به حساب می‌آیند.

بدترین کشورها برای زندگی کدامند؟ لیست نا امن ترین کشور ها

فرایند تحقیقات و آمارگیری لیست امروز، بر اساس اطلاعات قابل جمعاوری از شبکه‌های جهانی انجام شده است. ما پارامترهای زیر را برای تعیین بدترین و خطرناک ترین کشورها درنظر گرفته ایم:

  • وضعیت دولت رسمی و آمار آن در مقیاس جهانی؛
  • منابع موثق درباره کشور؛
  • مقایسه و تقابل دیتا برای ارزیابی کیفیت زندگی در کشور موردنظر؛
  • نظرات و پست‌های کاربران در ارتباط با اوضاع زندگی در کشور؛
  • وضعیت اقتصادی طی 10 سال گذشته؛
  • و امنیت جانی، مالی و معنوی مردم ساکن کشور.
  بیوگرافی هانده ارچل؛ بازیگر ترکیه ای فیلم مست عشق

12. سریلانکا

بدترین کشورها از لحاظ شاخص کیفیت زندگی - سریلانکا

یکی از نا امن ترین کشور ها، سریلانکاست که از سال 2022 تا امروز، تا خرخره در بدهی به کشورهای دیگر فرو رفته و با وجود اقتصاد برهم ریخته اش امیدی به صاف شدن بدهی آن تا حداقل 20 سال دیگر دیده نمی‌شود. برای مقابله با مشکلات بحران اجتماعی و اقتصادی، مقررات و سیاست‌هایی وضع شده اند تا کیفیت زندگی ساکنان کنونی کشور تا حدودی بهبود یابد.

این بدهی عظیم باعث شده است تا کیفیت خدمات، محصولات، واردات و به طور کلی هر سرویسی که فکرش را بکنید، در سریلانکا به شدت افت کند. البته نرخ مرگ و میر 6.6 در این کشور خیلی وحشتناک هم نیست، اما نمی‌توان انکار کرد که سریلانکا بدترین کشور برای سفر به حساب می‎‌آید.

11. کره شمالی

بدترین کشور برای زنان - کره شمالی

در کشوری که نسخه خودش از اردوگاه‌های کار اجباری گولاگ را دارد، انتظاری جز این نمی‌رود که در لیست نا امن ترین کشور ها جا داشته باشد. شاید وضعیت اقتصادی کره شمالی با وجود ارزش خالص 18 میلیارد دلاری‌اش زیاد افتضاح نباشد اما دیکتاتوری بی‌رحمانه و خصومت شدید با جهان بیرون، این مکان را به یکی از بدترین کشورها برای زندگی تبدیل کرده است.

حتی اگر دیکتاتوری را فاکتور بگیریم، جنگل زدایی شدید و گسترش اراضی لم یزرع باعث شده اند تا قحطی‌های متعددی در طی چند دهه رخ بدهند و در هر بار، میلیون‌ها قربانی بگیرند. طبق آمار، سفر به این کشور برای افراد غیرکره‌ای به شدت خطرناک است؛ به ویژه اگر فردی مسیحی باشد و از هنجارهای غربی پیروی کند. سلسله کیم در کره شمالی، قوانینی چنان سفت و سخت در کشور وضع کرده اند که مردم باید آهسته بیایند و آهسته بروند تا بتوانند در یکی از بدترین کشور های جهان زنده بمانند.

  چهارشنبه سوری؛ تاریخچه و رسوم رقص شعله‌ها در آخرین چهارشنبه سال

10. لیبی

بدترین کشور برای سفر - لیبی

لیبی نیز از جمله بدترین کشورها برای زندگی است که شاید منابع و ثروت طبیعی زیادی در خود داشته باشد، اما مردمش بهره‌ای از این نعمات خدادادی نمی‌برند. با اینکه دولت جدید لیبی می‌کوشد پیام برابری و صلح را سرلوحه کار خود کند، اما کشوری که دهه‌ها تحت حکومت دیکتاتوری بوده همچنان یکی از بدترین کشورهای دنیا برشمرده می‌شود.

بسیاری از شهروندان لیبی، با دولت جدید که در سال 2011 روی کار آمده، مخالفت سرسختانه‌ای دارند و در این کشور، آمار جرم و جنایت‌های وحشتناک بسیار بالاست. طبق آمار، برای کسانی که به لیبی سفر کنند 50 درصد احتمال دارد قربانی یک جرم هولناک شوند. به علاوه، اوضاع نابسامان اقتصادی لیبی نیز باعث شده است این کشور از بدترین کشور های نامناسب برای زندگی باشد.

9. عراق

بدترین کشورهای جهان - عراق

عراق شدیداً جنگ زده، یکی دیگر از کشورهای خاورمیانه است که به دلایل متعدد از بدترین کشورها برای زندگی به حساب می‌آید. با وجود ریسک مداوم انفجارهای انتحاری و تروریستی در شهرهای مختلف، به ویژه در موقعیت‌های استراتژیک، کیفیت زندگی در این کشور به شدت تحت الشعاع قرار گرفته است.

طبق دیتای به دست آمده از آمار اقتصاد جهانی، اوضاع عراق تعریفی ندارد و درصد زیادی از ثروت کشور، در دست ثروتمندان معدودی می‌گردد. با توجه به این حقیقت، روشن است که چرا بخش اعظم جمعیت این بدترین کشور برای سفر در فقر به سر می‌برند.

8. مصر

بدترین کشورها برای زندگی - مصر

طی دهه اخیر، مصر خشونت و ناآرامی‌های زیادی به خودش دیده است. همین نابسامانی‌ها، سرزمینی که زمانی مهد تمدنی چندهزارساله بوده است را به یکی از بدترین کشورها برای زندگی تبدیل می‌کنند.

  ترسناک‌ترین فیلم دنیا؛ 30 مورد از بهترین فیلم های ژانر وحشت

نرخ جرم و جنایت به حدی در مصر بالا رفته که در دهه اخیر بی سابقه است. به علاوه، اظهار می‌شود که در طی پنج سال اخیر نرخ جنایت در مصر حتی افزایش چند برابری داشته و به همین علت، یکی از خطرناک ترین کشورها در دنیا به حساب می‌آید.

جنایت‌هایی از جمله زورگیری، سرقت‌های مسلحانه و حتی جیب بری‌های ریز و درشتی که روزانه رخ می‌دهند، باعث شده اند تا حتی توریست‌ها نیز مصر را یکی از کشور های نامناسب برای زندگی بدانند. دیتای مربوط به اقتصاد مصر نیز بسیار افتضاح‌تر از چیزی است که یک دهه پیش بود. مصر با جایگاه 31 در لیست GDP جهانی، نسبت به بسیاری از کشورهای خاورمیانه و افریقا در وضعیت اقتصادی قابل قبول‌تری قرار دارد. متاسفانه با این وجود، هنوز بخش زیادی از جمعیت مصر به امکانات رفاهی، درمانی و بهداشتی دسترسی ندارند و نرخ مرگ و میر در سال 2023 به 5.8 رسیده است.

7. ماداگاسکار

بدبخت ترین کشور های جهان - ماداگاسکار

ماداگاسکار یکی از عجیب‌ترین کشورهایی است که می‌توان تصورش را کرد. وضعیت اقتصادی این کشور، در جایگاه 129 دنیا قرار دارد که آن را یکراست راهی لیست بدترین کشورها برای زندگی می‌کند.

برخی از بومیان و ساکنان این کشور آرامش و امنیتی نسبی دارند، اما خطرات فراوان همیشه جان مردم را تهدید می‌کنند. به علاوه، تراکم و پراکنش جمعیت نیز غیرعادی‌ست. در یک سمت کشور، تراکم جمعیت درحال انفجار است چون اراضی مرتفع در سمت غربی، غیرقابل سکونت هستند.

در شهرهای بزرگتر این کشور نیز وضعیت گل و بلبل نیست. نرخ جرم و جنایت بالاست و ریسک‌های محیطی، افزایش بیش از حد جمعیت و عدم برنامه ریزی برای مدیریت کشور، ماداگاسکار را به یکی از نا امن ترین کشور ها تبدیل کرده اند.

  خطرناک ترین حیوانات جهان + تصاویر

موارد زیادی از فرسایش خاک، جنگل زدایی، تجزیه خاک و کاهش پوشش گیاهی، کیفیت زندگی مردم در ماداگاسکار را شدیداً تهدید می‌کنند.

6. ونزوئلا

بدترین کشورهای جهان - ونزوئلا

شاید در نگاه اول به طبیعت زیبا و بکر ونزوئلا، کسی باور نکند که این محل یکی از بدترین کشورها برای زندگی باشد. درحال حاضر، تمامی آژانس‌های سفری به مسافران درباره ناامنی ونزوئلا هشدار می‌دهند. درحال حاضر نرخ مرگ و میر دراین کشور از7 نیز رد شده و با ایندکس جنایت 82.1، یکی از بدترین کشورها از لحاظ شاخص کیفیت زندگی به حساب می‌آید.

ترکیب دولتی ناپایدار و اقتصادی چنان ضعیف که به مویی بند است، کشوری آفریده که مدام دستخوش تنش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. درحال حاضر بسیاری از ساکنان این کشور از بیکاری و فقر شدید رنج می‌برند.

5. افریقای جنوبی

خطرناک ترین کشورها - افریقای جنوبی

یکی از کشورهای جهان که بیشترین نرخ جرم و جنایت را دارد، اقریقای جنوبی است و از این لحاظ در زمره بدترین کشورها برای زندگی نام برده می‌شود. البته بخش زیادی از جرم‌هایی که رخ می‌دهند خشونت آمیز نیستند، ولی بسیاری از مسافرانی که در این کشور قربانی خشونت جنسی بوده اند افریقای جنوبی را یکی از بدترین کشورهای دنیا برای زنان به شمار می‌آورند. شاید به همین دلیل باشد که شاخص سلامتی در این کشور، 59.9 برآورد شده است.

4. نیجریه

بدترین کشور برای کودکان - نیجریه

طبق گزارش دفتر مشاوره ملی مسافرت، نیجریه یکی از نا امن ترین کشور هاست که به هیچ توریستی توصیه نمی‌شود پا در این کشور بگذارد. سطح جنایت و تروریسمی که در کل کشور رخ می‌دهد، بالاتر از چیزی است که تصورش را کنید. درحال حاضر نیجریه از نظر سطح جنایتی که در آن اتفاق می‌افتد، در رتبه چهاردهم لیست بدترین کشورها برای زندگی قرار می‌گیرد.

  آشنایی با 10 تا از بهترین کتاب های جنایی | مطالعه با طعم قتل

با وجود اینکه نیجریه حرکت‎‌هایی زده تا به سمت دموکراتیک متمایل شود، اما در سراسر کشور همچنان مشکلات داخلی و درگیری وجود دارد. در نتیجه بروز این وقایع، شاخص سلامت در این کشور به 54.6 رسیده است.

اقتصاد نیجریه که بر پایه کشاورزی، منابع اورانیوم و اندکی دامداری متکی است، پراکندگی یکدستی در کشور ندارد و به همین دلیل اکثر ساکنان این کشور در فقر روزگار می‌گذرانند. حتی با این وجود، نرخ مرگ 12 بوده و رتبه نیجریه در لیست GDP جهان در جایگاه 132 قرار دارد که آن را به یکی از بدبخت ترین کشور های جهان تبدیل می‌کند.

3. مالی

کشور های نامناسب برای زندگی - مالی

از ناامنی مالی به عنوان یکی از بدترین کشورها برای زندگی همین بس که در هر روز، احتمال وقوع حمله تروریستی وجود دارد و نیمی از ساکنان کشور در خطر این قرار دارند که یا قربانی حمله شوند یا خطر از بیخ گوششان بگذرد.

طی چندین سال اخیر، اقتصاد مالی نیز با افت شدیدی روبرو بوده است که کمکی به این مورد از نا امن ترین کشور ها نمی‌کند. اقتصاد مالی که در جایگاه 119 جهان از نظر GDP قرار دارد، ضعف آن را ثابت می‌کند.

کیفیت زندگی در کشور مالی نیز تعریفی ندارد. تکنولوژی و خدمات درمانی بهینه، بهداشت و امکانات رفاهی در حداقل قرار دارند و برای بخش زیادی از جمعیت در دسترس نیستند. نرخ مرگ و میر در این مورد از بدترین کشور برای کودکان و زنان، 9.8 گزارش شده است.

2. لبنان

بدبخت ترین کشور های جهان - لبنان

لبنان هرگز از لحاظ اقتصادی حرف چندانی برای گفتن نداشته، اما وضعیت آن در طی دو سال اخیر شدیداً به فنا رفته و در لیست GDP جهانی به جایگاه 109 سقوط کرده است. نرخ بیکاری از 11 درصد به 30 درصد افزایش یافته و به تبدیل شدن لبنان به یکی از بدترین کشورها برای زندگی دامن زده است.

  عجایب هفتگانه جهان | گشت و گذار در دنیای شگفتی‌ ها

در برهه اول، سفر به این کشور واقعاً کار دشوار و پرریسکی است. اینجا از واکسیناسیون استاندارد خبری نیست و خدمات درمانی پیشرفته نیز وجود ندارد. بنابراین تعجبی ندارد که شاخص سطح سلامت، از 54.5 بهتر نمی‌شود. به علاوه بیش از 20 درصد کودکان و نوجوانان به دلیل شیوع بیماری‌های واگیردار، هفدهمین بهار زندگی خود را نمی‌بینند. از این لحاظ، نرخ مرگ و میر لبنان به 9.8 رسیده و یکی از بدترین کشورها برای زندگی کودکان و زنان به حساب می‌آید.

1. چاد

نا امن ترین کشورها برای زندگی/ چاد بدترین کشورهای دنیا

دلایل زیادی هستند که چاد را به صدر لیست بدترین کشورها برای زندگی و فقیرترین کشورهای دنیا سوق داده اند (نه، افتخار ندارد). چاد نیز مانند بسیاری از کشورهای بی بضاعت افریقایی، با مشکلاتی از جمله فقر شدید، حملات تروریستی مداوم، عدم رعایت بهداشت و نبود امکاناتی از جمله آب پاکیزه درگیر است.

با تغییر اوضاع اقلیمی، آمار جرم و جنایت نه تنها بهبود نمی‌یابد که رو به وخامت می‌گذارد. با رتبه 165 در لیست امنیت ملی، ناگفته عیان است که چاد اقدام چندانی به رفاه و آسایش شهروندانش انجام نمی‌دهد. مشکلاتی از جمله نبود آب پاکیزه، فقر شدید، قحطی، شرایط نابسامان زندگی و به خصوص دشواری وضعیت برای زنان و کودکان، باعث از بین رفتن 20 درصد از جمعیت این کشور در هر سال می‌شوند.

سخن آخر

کشورهای مختلف جهان معیارها و مشخصات منحصر به فرد خود را دارند، ارزیابی برای تعیین بدترین کشورها برای زندگی را می‌توان بر اساس شاخص‌‌های مختلفی مانند فقر، نابرابری، جنگ و درگیری‌ها، آزادی‌های فردی و سیاسی، بهداشت و درمان، امکانات تحصیلی و اقتصاد پایدار انجام داد. این موضوع یک مسئله پیچیده است، چرا که تجربیات و شرایط زندگی در یک کشور می‌تواند برای افراد مختلف کاملاً متفاوت باشد.

  ریشه‌ها، مسائل و راه‌حل های درگیری فلسطین و اسرائیل

با این حال، کشورهایی که با چالش‌های عمده‌ای همچون درگیری‌های مسلحانه، ناامنی شدید، بحران‌های اقتصادی، یا بلایای طبیعی گسترده مواجه هستند، اغلب در صدر فهرست‌های مربوط به بدترین کشورها برای زندگی قرار می‌گیرند. این شرایط وخیم، عدم دسترسی به امکانات اساسی مانند آب سالم، مواد غذایی، مراقبت‌های بهداشتی و ایمنی را به همراه دارد و برای ساکنانشان تجربیاتی فرساینده و غالباً تلخ رقم می‌زند.

در انتها بایستی اشاره کنیم که ممکن است برخی کشورها به دلایل متعدد در رتبه‌بندی‌های جهانی به عنوان بدترین مکان‌ها برای زندگی معرفی شوند، اما در هر جایی از دنیا، انسان‌هایی هستند که به دنبال پیشرفت، سعادت و ایجاد تغییر مثبت برای جوامع خود باشند. ایده‌آل آن است که جامعه بین‌المللی بدون قضاوت و با درک این چالش‌ها به کمک هم نوع خود برخیزد تا راهکارهایی برای بهبود شرایط زندگی افراد در این مناطق ایجاد شود.

سؤالات متداول

نا امن ترین کشور دنیا کدام است؟

طبق گزارش مؤسسه اقتصاد و صلح در سال ۲۰۲۳، نا امن ترین کشور دنیا افغانستان است. این کشور با کسب امتیاز ۱.۵۳ از ۱۰، در رتبه ۱۶۳ از ۱۶۳ کشور قرار دارد.

بداخلاق ترین کشور دنیا کدام است؟

طبق گزارشی که توسط مؤسسه گالوپ در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، بداخلاق ترین کشور دنیا، کشور عراق است.
در این گزارش، از افراد در ۱۵۵ کشور جهان خواسته شد تا میزان بدخلقی مردم کشور خود را بر اساس یک مقیاس ۱۰ درجه‌ای ارزیابی کنند. نتایج این گزارش نشان داد که مردم عراق با میانگین امتیاز ۵.۲۵، بدخلق ترین مردم جهان هستند.

عوامل موثر بر کیفیت زندگی در یک کشور چیست؟

عوامل موثر بر کیفیت زندگی در یک کشور را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  15 تا از زیباترین سگ ها در دنیا | قشنگ ترین سگ دنیا کدام است؟

عوامل اقتصادی: شامل درآمد سرانه، نرخ بیکاری، تورم، و توزیع درآمد؛
عوامل اجتماعی: مانند سلامت، آموزش، امنیت، محیط زیست، و آزادی سیاسی.

 

 

 

 

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا