زبان و ادبیاتترین هاسرگرمیمحبوب ترین ها

آشنایی با 10 تا از بهترین کتاب های جنایی | مطالعه با طعم قتل

0
()

عاشق معماهای حل نشده، قتل‌های مخوف و داستان‌هایی هستید که از هر صفحه‌شان خون می‌چکد؟ پرونده‌های تروکرایم حس هیجان طلبی‌تان را ارضا نمی‌کنند؟ اگر به دنبال برترین کتاب های جنایی هستید، جای درستی آمده‌اید!

با وجود محبوبیت فراوان رمان های جنایی و معمایی، کمتر پیش می‌آید رمانی به تورمان بخورد که حسابی کنجکاو و هیجان زده‌مان کند. حتی بسیاری از رمان‌های جنایی، با اینکه تمام المان‌های داستان را به خوبی پیش می‎برند و اصول مهم «جنایی نویسی» را از قلم نمی‎‌اندازند، در نهایت با یک پایان ناخوشایند همه لذت مطالعه کتاب را به فنا می‎‌دهند.

بله، ما هم از مطالعه داستان‎های هیجان انگیزی که باعث شوند سرجا بند نشویم، حسابی لذت می‌بریم. در این مقاله از نجوافکت، با معرفی 11 تا از بهترین کتاب های جنایی و پلیسی مهمان نگاه شما خواهیم بود.

فهرست محتوا:

لیست 11 تا از بهترین کتاب های جنایی

انتخاب بهترین کتاب های جنایی، کاملاً سلیقه‌ای است. لیست امروز بر اساس آرای طرفداران گودریدز از سراسر جهان تهیه شده و شامل پرفروش ترین رمان های جنایی و معمایی کلاسیک و معاصر می‌شود.

11. به تاریکی خواهم رفت اثر میشل مک نامارا

به تاریکی خواهم رفت، برترین کتاب جنایی دنیا

شاهکار دنیای کتاب های جنایی بر اساس داستان واقعی، کتاب «به تاریکی خواهم رفت» اثر خانم مک ناماراست. این کتاب تروکرایم، به داستان قاتل گولدن استیت می‌پردازد. یک متجاوز زنجیره‌ای مخوف که کارش به قتل کشیده شد و بیش از یک دهه، کالیفرنیا را در وحشت فرو برد. مک نامارا، یک خبرنگار چیره دست بود که داستان پرونده را در کتاب خود روایت کرد و متاسفانه در بحبوحه تحقیقات از دنیا رفت.

قاتل گولدن استیت، طی بیش از یک دهه 50 فقره تجاوز در کالیفرنیای شمالی مرتکب شد. سپس به جنوب نقل مکان کرد و ده مورد قتل سادیستی را نیز به مجموعه جنایاتش افزود. بعد از تمام این حوادث هولناک قاتل ناپدید شد و از چنگ بهترین کارآگاهان منطقه گریخت.

سه دهه بعد مک نامارا، یک خبرنگار جنایی و مؤسس وبسایت TrueCrimeDiary.com، عزمش را جزم کرد که این قاتل مخوف را شناسایی کند. میشل در کتاب خود از گزارش‌های پلیس گرفته تا مصاحبه با قربانیان را گنجانده است و خود نیز در جوامع آنلاینی که مثل خودش در بحر این پرونده فرو رفته بودند، فعالیت داشت.

میشل در سال 2016 در میانه تألیف کتاب، به طور ناگهانی از دنیا رفت و دو نفر از محققان همکار، به درخواست همسرش کتاب را به پایان رساندند. اگر شما هم می‌خواهید بدانید پرونده قاتل گولدن استیت چطور پیش رفت و آیا در نهایت به نتیجه رسید یا خیر، این کتاب و مستند HBO که بر اساس آن ساخته شده است را از دست ندهید.

  بهترین سریال های کره ای نتفلیکس؛ معرفی 17 سریال کره ای برتر Netflix

10. تمام چیزهای خطرناک اثر استیسی ویلینگام

تمام چیزهای خطرناک، یکی از بهترین رمان های جنایی و معمایی

خواب زدگی چندان ترسناک به نظر نمی‌آید، اما زمانی که یکی از دلهره‌آورترین کتاب های جنایی یعنی «تمام چیزهای خطرناک» را بخوانید، نظرتان عوض خواهد شد. رمان استیسی ویلینگهام به سرعت به یکی از بهترین کتاب های جنایی در 2024 تبدیل شده و نظر مثبت منتقدان زیادی را جلب کرده است.

یک سال پیش، زندگی ایزابل دریک برای همیشه تغییر کرد. نوزادش میسن، نیمه شب و در حالی که پدر و مادر بی‎‌خبر از همه جا خواب بودند، ربوده شد. با وجود مدارک ناکافی و سرنخ‌های به درد نخور که پلیس را به هیچ‌جا نمی‌رساند، پرونده به سرعت به فراموشی سپرده شد. اما ایزابل تا زمانی که میسن را به خانه بازنگرداند، آرام نمی‌گیرد.

او یک سال تمام چشم روی هم نمی‌گذارد؛ به جز چرت‌های گاه و بیگاه یا زمان‌هایی که در فکر و خیال فرو می‌رود. حالا کل زندگی ایزابل وقف یافتن کودکش شده است، اما می‌داند که نمی‌تواند تا ابد اینطوری ادامه بدهد. او به امید اینکه سرنخ‌ یا شواهد جدیدی پیدا کند، می‌پذیرد که با یک برنامه پادکست جنایی مصاحبه کند، اما مجری به اندازه‌ای در گذشته ایزابل فضولی می‌کند که او را به ستوه می‌آورد. می‌خواهید بدانید سرانجام این مادر و فرزند چه می‌شود؟ کار بی‌خوابی‌های طولانی ایزابل به کجا می‌کشد؟ «تمام چیزهای خطرناک» را در لیست رمان های جنایی و معمایی بعدی‌تان بگذارید تا جواب این سؤالات را بدانید.

9. قتل در قطار سریع السیر شرق اثر آگاتا کریستی

قتل در قطار سریع السیر شرق، یکی از بهترین کتاب های جنایی مدرن

آگاتا کریستی بی برو برگرد نویسنده برخی از بهترین کتاب های جنایی و معمایی تاریخ است. از هر کتابخوانی که بپرسید، بدون شک یکی دوتا از کتاب‌های کریستی را در کتابخانه‌اش دارد. کتاب قتل در قطار سریع السیر شرق، یکی از برترین کتاب های جنایی به شمار می‌آید.

  بهترین سریال ترسناک چیست؟ معرفی 28 تا از ترسناک ترین سریال های دنیا

داستان کتاب با به تأخیر افتادن سفر یک قطار به دلیل بارش برف سنگین شروع می‌شود. در نتیجه زمانی که جسد یکی از مسافران در رختخوابش پیدا می‌شود، کارآگاه مشهور آگاتا کریستی یعنی جناب هرکول پوآرو بهترین فرصت را دارد که هوش سرشارش را به رخ بکشد.

«قتل در قطار سریع السیر شرق» یکی از بهترین کتاب های جنایی و پلیسی محسوب می‌شود که یک فیلم نیز بر اساس آن ساخته شده است. پیشنهاد می‎کنم اول کتاب را بخوانید و بعد از زاویه دیگری به تماشای فیلم بنشینید. قطعاً برای تقویت کارآگاه درونتان مفید خواهد بود!

8. مجموعه باشگاه قتل پنجشنبه اثر ریچارد آزمن

مجموعه باشگاه قتل پنچشنبه، کتاب های جنایی رازآلود

اگر اعصاب خونریزی و قتل‌های دلخراش را ندارید اما همچنان دلتان می‌خواهد از مطالعه کتاب های جنایی لذت ببرید، آثار ریچارد آزمن مناسب‌ترین انتخاب برای شما خواهند بود. در جهانی پر از بی‎‌عدالتی و پرونده‌هایی که تا چندین دهه حل نشده باقی می‌مانند، آزمن داستان‌های دنیایی را روایت می‌کند که در آن خیر بر شر پیروز می‌شود. معماها حل می‌شوند، جنایتکاران سزای عملشان را می‌بینند و در نهایت عدالت برنده میدان است.

ماجراهای مجموعه باشگاه قتل پنجشنبه، تا کنون در چهار جلد منتشر شده است. اولین جلد با همین نام، دومین جلد با عنوان «گلوله‌ای که خطا رفت»، سومین جلد با نام «مردی که دوبار مرد» و آخرین جلد با عنوان جذاب «مرگ آخرین شیطان» موجود هستند (البته برای ترجمه و انتشار آخرین کتاب باید اندکی انتظار بکشید).

در داستان برترین کتاب جنایی دنیا، خبری از کارآگاه‎های نابغه نیست. در یک روستای کوچک که همه در صلح و صفا روزگار می‌گذرانند، چهار دوست هفته‌ای یکبار دور هم جمع می‌شوند تا درباره جنایت‌های حل نشده صحبت کنند. الیزابت، جویس، ابراهیم و رون شاید پا به سن گذاشته باشند اما وقتی پای یک جنازه واقعی وسط داستان می‌آید، باید ثابت کنند که دود از کنده بلند می‌شود.

  بهترین سریال های کره ای | معرفی 20 سریال برتر کره ای

7. قتل‌های هونجین اثر سیشی یوکومیزو

قتل های هونجین، پرفروش ترین کتاب جنایی ژاپن

با سی‌شی یوکومیزو، خالق پرفروش ترین کتاب جنایی و معمایی کلاسیک در ژاپن یعنی قتل‌های هونجین آشنا شوید. این کتاب اخیراً به انگلیسی و نهایتاً فارسی ترجمه و راهی بازار شده است. نویسندگان ژاپنی ید طولایی در خلق داستان‎‌ها و کتاب های جنایی دارند و جناب یوکومیزو نیز از این قاعده مستثنی نیست.

داستان کتاب در میانه‌های زمستان 1937 شروع می‎‌شود. چیزی تا عروسی پسر خانواده مشهور ایچی‌یاناگی نمانده و کل مردم در روستای اوکامورا به وجد آمده‌اند. اما برخی افراد، نگران یک مرد نقابدار هستند که در روستا پرسه می‌زند.

در شب عروسی، اتفاق وحشتناکی در منزل ایچی‌یاناگی می‌افتد و یک قتل روی می‌دهد. تنها سرنخی که برجا مانده، یک شمشیر سامورایی خونین است که روی برف‌های بیرون خانه پرتاب شده. آیا کاراگاه تازه کار کیندایچی می‌تواند قاتل را بیابد و معمای جنایتی که به نظر کلافی سردرگم می‌رسد را حل کند؟

6. عاشق مرگ تو هستم اثر پیتر جیمز، یکی از بهترین کتاب های جنایی و پلیسی

عاشق مرگ تو هستم، بهترین کتاب جنایی جهان

دنبال بهترین کتاب جنایی جهان هستید که هرچه پیش می‌روید جذاب‌تر شود؟ این شما و این «عاشق مرگ تو هستم». داستان یکی از هولناک‌ترین کتاب های جنایی با جودی بنتلی آغاز می‌شود، یک جوجه اردک زشت که فقط دو رویا در سر دارد: ثروت و زیبایی. با کمک یک جراح پلاستیک موفق شد به آرزوی زیبایی‌اش برسد، و حالا سخت می‌کوشد به ثروت هم دست یابد. فلسفه جودی درباره پول ساده است: یا به دستش می‎آوری یا با شخص پولداری ازدواج می‌کنی.

ازدواج که کاری ندارد، ولی خلاص شدن از شر شوهر مصیبت است. البته نه برای جودی، چون به اندازه‌ای تمرین داشته که از پس این کار بر بیاید…

  گجت چیست؟ با انواع گجت هوشمند و کاربرد آنها آشنا شوید!

از سوی دیگر، کارآگاهی به نام روی گریس به شدت تحت فشار مافوق‌هایش قرار دارد. پرونده قبلی‌اش همچنان خواب از چشمانش می‎‌رباید، در پروسه یافتن همسر گمشده‌اش سندی پیشرفت‌هایی داشته و یک دشمن قدیمی دوباره وارد زندگی‌اش شده است. از همه بدتر، گریس اطمینان دارد که یک بیوه سیاه در شهر برای خودش حکمرانی می‌کند؛ کسی که ذهنی زهرآگین و مهارت‌های کشنده‎‌ای دارد. چیزی نمی‌گذرد که گریس در کمال وحشت درمی‌یابد تا چه حد خطرناک بودن این خانم را دست کم گرفته است.

«عاشق مرگ تو هستم» دوازدهمین کتاب از مجموعه روی گریس به حساب می‌آید و نام پیتر جیمز را به عنوان نویسنده بهترین کتاب های جنایی و پلیسی سر زبان‎‌ها انداخته است.

5. سنگ، کاغذ، قیچی اثر آلیس فینی

سنگ کاغذ قیچی در میان رمان های جنایی و معمایی

«فکر می‌کنید همسرتان را می‌شناسید؟ دوباره فکر کنید.» یکی از بهترین کتاب های جنایی آلیس فینی، تا صفحات انتهایی داستان حسابی شما را سردرگم می‌کند. کاری می‌کند بارها دلتان بخواهد فریاد بزنید و یقه شخصیت‌های کتاب را بگیرید.

مدت‌هاست که زندگی خانم و آقای رایت درست پیش نمی‌رود. آدام و آملیا برای گذراندن تعطیلات به اسکاتلند سفر می‌کنند و امیدوارند زمانی که باهم می‎‌گذرانند، زندگی زناشویی‌‎شان را نجات بدهد. آدام رایت، فیلمنامه نویس معتاد به کار، در تمام زندگی‌اش با اختلال شناخت چهره‌ها سر کرده است. او چهره خانواده، دوستان و حتی همسرش را نمی‌شناسد.

این زوج برای هر سالگرد ازدواجشان هدیه‌های خاصی به هم می‌دهند؛ مثل کاغذ، پنبه، سفال، قلع و غیره. هر سال همسر آدام نامه‌ای مخفیانه برای او می‌نویسد که هیچگاه قرار نیست آن را بخواند. حتی الان. هردو می‌دانند که بعد از این تعطیلات، یا برمی‌گردند سر خانه زندگیشان و یا از هم جدا می‌شوند. یکی از آن دو دروغگوست، و پای کسی در میان است که نمی‌خواهد روز خوش آنها را ببیند.

  آل چیست؟ زائوترسان حقیقی است یا افسانه؟

آلیس فینی، نویسنده جذاب‌ترین رمان های جنایی و معمایی، داستان ده سال زندگی، رازهای آن و سالگردی که هرگز فراموش نخواهد شد را در قالب کتاب سنگ، کاغذ، قیچی برای شما روایت می‎‌کند. این اثر از جمله کتاب‌هایی است که باید قبل از مرگ بخوانید (پیشنهادهای بیشتر می‌خواهید؟ این مقاله را برای شما تهیه کرده‌ایم!)

4. دختر خوب بد اثر آلیس فینی

دختر خوب بد اثر آلیس فینی، یکی از رمان های جنایی و معمایی

اگر بعد از خواندن سنگ، کاغذ، قیچی دلتان خواست سراغ یکی دیگر از کتاب های جنایی پرفروش خانم فینی بروید، «دختر خوب بد» را در صدر لیستتان قرار بدهید. داستان سبک جنایی مدرن این کتاب، برای کسانی که عاشق پیچیدگی‎‌های ناگهانی و تکان دهنده هستند حسابی راضی کننده خواهد بود.

در بحبوحه جنایت‌های پیچیده این کتاب، یک کودک ربایی در بیست سال پیش به قتلی در یک آسایشگاه ارتباط پیدا می‌کند. کلید کشف حقیقت این ماجرا، در دستان «دختر خوب بد» است. ادیث قصد دارد از آسایشگاهش بگریزد و به همین دلیل با پِیشِنس، یکی از پرستاران که رازهای زیادی را مخفی نگه‌داشته، طرح دوستی می‎‌ریزد.

ادیث از دخترش کلیو خبر زیادی ندارد و قطعاً زمانی که شخصی با نیت سوء دم خانه او می‌آید، مطلع نمی‌شود. حالا با وجود تمام تردیدهایی که شکل گرفته، باید معماهای کلافی از اتهامات، قتل‌ها و یک قربانی حل شوند. بایستی مشخص شود چه بر سر کودک گم‌شده آمده است، مادرش کجاست و چه چیزی تمام این قضایا را به‌هم مرتبط می‌کند.

3. اولین اشتباه اثر سندی جونز

اولین اشتباه، یکی از بهترین کتاب های جنایی و پلیسی

چه چیزی بهتر از یک آخر هفته که به مطالعه یکی از جذاب‌ترین کتاب های جنایی جدید بگذرد؟ رمان سندی جونز، ترکیبی اسرار آمیز و معمایی است که حول زندگی یک زوج و زنی می‌گردد که خانم خانه، او را بهترین دوستش تصور می‌کند.

  کادو روز دختر چی بخرم؟ 31 ایده کادوی روز دختر؛ از کوچولوها تا دخترخانم‎‌های جوان!

برای آلیس، زندگی هرگز بهتر از این نبوده است. او در زندگی با شوهر دومش کار وبار خوبی دارد و همراه دو فرزندش در خانه‌ای زیبا زندگی می‌کند. او می‌داند اگر شوهر اولش زنده بود، زندگی طور دیگری رقم می‌خورد. اما آشنایی با نیتن، دوباره روی خوش زندگی را به آلیس نشان داده بود.

در گیرودار بالا و پایین‌های زندگی، از شب نشینی‌های خوش خوشکان گرفته تا همدردی برای گذران غم فقدان، دوست صمیمی آلیس یعنی بث همواره در کنار او بوده است. باهم می‌توانند بر هر مشکلی غلبه کنند. بنابراین وقتی رفتار نیتن عجیب می‌شود، آلیس از دوستش بث کمک می‌خواهد. اما چیزی نمی‌گذرد که با خود می‌اندیشد: آیا به آدم اشتباهی اعتماد کرده است؟ اولین اشتباه، می‌تواند آخرین اشتباهش باشد.

2. دختری در قطار اثر پائولا هاوکینز

دختری در قطار، یکی از کتاب های جنایی برتر

یکی از کتاب های جنایی رازآلود که در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرد، «دختری در قطار» است. داستان با ریچل شروع می‌شود که هر روز صبح، با قطار از مسیر ثابتی رفت و آمد می‌کند. می‌داند هربار قطار دم یک تابلو و نزدیک باغچه ردیفی می‌ایستد. حتی احساس می‌کند یکی از کسانی که در خانه‌های اطراف محل ایستگاه زندگی می‌کنند را می‌شناسد. اسمشان را «جس و جیسون» گذاشته است.

ریچل زندگی آنها را بی‌عیب و نقص می‌داند. آرزو می‌کند ای کاش خودش هم خوشبخت بود. یک لحظه بعد، شاهد صحنه شوکه کننده‌ای است. یک دقیقه بیشتر تا حرکت قطار طول نمی‌کشد، اما همین زمان کوتاه برای رخداد اتفاق کافیست. حالا همه چیز تغییر کرده؛ ریچل فرصتی دارد تا تبدیل به بخشی از زندگی کسانی شود که تا کنون فقط از دور تماشایشان کرده است. حالا جس و جیسون خواهند دانست که ریچل چیزی بیش از «دختری در قطار» است.

  بهترین انیمه های ۲۰۲۴؛ 30 انیمه برتر و مورد انتظار ترین انیمه های سال

رمان دختری در قطار را می‌توان نسخه ترسناک‌تر و تاریک‌تری از «دختر گمشده» دانست. اگر این فیلم را تماشا کرده باشید، درک جدیدی از احساس بی‌اعتمادی پیدا خواهید کرد.

1. روانی امریکایی اثر برت ایستون الیس، یکی از بهترین رمان های جنایی و معمایی

رمان روانی امریکایی، برترین جنایی کلاسیک

احتمالاً فیلم روانی امریکایی با بازی کریستین بیل و جرد لتو را دیده باشید، اما هیچ چیز مانند مطالعه کتاب شما را در بحر داستان فرو نمی‌برد و از جزئیات ظریف آگاهتان نمی‌کند. روانی امریکایی سومین اثر در کتاب های جنایی برت ایستون الیس به حساب می‌آید.

پاتریک بیتمن بیست و شش سال دارد و در وال استریت کار می‌کند. او خوش تیپ، با استعداد، خوش سروزبان و زیرک است. اما روانی بودنش همه چیز را خراب می‌کند. این کتاب جنایی کلاسیک، شما را وارد داستان بزرگترین رویای یک امریکایی (و بدترین کابوس‌های او) خواهد کرد. کل داستان یک کمدی خونین، سیاه و تلخ است و در دنیایی اتفاق می‌افتد که همه ما می‌دانیم وجود دارد، اما نمی‌خواهیم آن را بپذیریم.

جمع بندی

لیست پروپیمان امروز، بهترین کتاب های جنایی کلاسیک و مدرن را دربر دارد. فرقی ندارد به دنبال کارآگاه بازی باشید یا بخواهید رمان های جنایی و معمایی متفاوتی بخوانید که بیشتر از دنیای ترسناک بیرون، به جهان مخوف درون انسان می‌پردازند.

برای برخی از بهترین کتاب های جنایی و پلیسی لیست ما از جمله قطار سریع السیر شرق، به تاریکی خواهم رفت و روانی امریکایی، فیلم‌های اقتباسی هم وجود دارد. می‌توانید با تماشای این فیلم‌ها بعد از تماشای کتاب، از داستان‌های جنایی واقعی و تخیلی نهایت لذت را ببرید.

  سفر به اعماق تاریخ | قدیمی ترین کشور جهان و کهن ترین تمدن دنیا کدام است؟

به نظر شما بهترین کتاب های جنایی و پلیسی کدامند که جایشان در این لیست خالیست؟ از مطالعه کدام کتاب جنایی بیشترین لذت را برده‎‌اید؟ مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم!

سؤالات متداول

پرفروش ترین کتاب جنایی در طول تاریخ کدام است؟

کتاب قتل در قطار سریع السیر شرق اثر بانو آگاتا کریستی، بیش از 50 میلیون فروش در سراسر جهان داشته است و از این بابت، پرفروش ترین کتاب جنایی تاریخ به حساب می‌آید.

جدید ترین کتاب جنایی پرفروش کدام است؟

کتاب «تمام چیزهای خطرناک» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جنایی جدید به حساب می‌آید که اخیراً ترجمه و در ایران منتشر شده است.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا