ترین ها

برترین کتاب های 2023 کدامند؟ نگاهی به پرفروشترین کتاب های سال

0
()

به انتهای سال 2023 نزدیک می‌شویم و هر کسی لیستی از «ترین»های 2023 برای خودش می‌سازد… بهترین کتاب‌ها، بهترین فیلم‌ها، داغون‌ترین غذاها و هرچیزی که فکرش را بکنید!

ما قصد داریم امروز به کتاب های پرفروش سال 2023 بپردازیم. در دنیای ادبیات، آثار بیشماری وجود دارد که تخیل خوانندگان در سراسر جهان را به خود جلب می‌کند. از داستان‌های کلاسیک گرفته تا داستان‌های معاصر، برترین کتاب های 2023 این قدرت را دارند که ما را به جهان‌های جدیدی ببرند، شخصیت‌های منحصربه‌فرد به ما معرفی کنند و به ما انگیزه بدهند که جهان را به شیوه‌های جدید ببینیم.

برترین کتاب های 2023 کدامند؟ لیست کتاب های منتخب سال ۲۰۲۳

هر سال، پرفروش ترین کتاب های دنیا به خودی خود به محبوب‌ترین کتاب ها نیز تبدیل می‌شوند. در مقاله امروز نجوافکت، با هم نگاهی به پرفروش‌ترین و برترین کتاب های 2023 می‌اندازیم. با ما همراه باشید.

خواروبار فروشی زمین و آسمان – جیمز مک براید

کتاب های مورد تحسین منتقدان در سال ۲۰۲۳

در سال 1972، زمانی که کارگران در پنسیلوانیا در حال حفر پی یک ساختمان جدید بودند، چیزی را ته چاه پیدا کردند که به هیچ عنوان انتظارش را نداشتند: اسکلتی در ته چاه بود. اما این اسکلت کیست و چگونه از چاه سردرآورده؟ جدیدترین اثر جیمز مک براید، از جمله برترین کتاب های 2023 به حساب می‌آید. این کتاب، رازهای دیرینه ساکنان چیکن هیل را روایت می‌کند؛ محله ویران شده‌ای که یهودیان مهاجر و آمریکایی‌های آفریقایی تبار در آن کنار هم زندگی می‌کردند و جاه طلبی‌ها و غم‌های مشترک داشتند.

  سریال های جدید نتفلیکس 2023 | لیست به روز جدیدترین سریال های نتفلیکس

همپوشانی و عمق داستان شخصیت‌ها مشخص می‌کند مردمی که به حاشیه رانده می‌شوند، تا چه حد باید برای زندگی خود بکوشند و برای زنده ماندن چه باید بکنند. هنگامی که در نهایت حقیقت در مورد چیکن هیل و نقشی که تشکیلات سفیدپوست شهر در آن ایفا کردند فاش می‌شود، مک براید به ما نشان می‌دهد که حتی در زمان‌های تاریک نیز عشق و جامعه – همان آسمان و زمین – هستند که ما را از تاریکی‌های جهان نجات می‌بخشند.

جانشین – بهترین کتاب های سال 2023 پرنس هنری

کتاب های منتخب سال ۲۰۲۳

یکی از ترسناک ترین تصاویر قرن بیستم، چنین چیزی بود: دو پسر جوان، دو شاهزاده، که پشت تابوت مادرشان راه می‌رفتند. جهان غم زده با وحشت آن دو را نظاره گر بود. هنگامی که پرنسس دایانا به خاک سپرده شد، میلیاردها نفر به این فکر کردند که شاهزاده ویلیام و شاهزاده هری حالا چه وضعیتی خواهند داشت، و زندگی آنها از آن نقطه به بعد چگونه پیش خواهد رفت.

داستان زندگی پرنس هری، امروزه به عنوان پرفروش‌ترین و بهترین کتاب های سال 2023 شناخته شده است.

شاهزاده هری دوازده ساله قبل از از دست دادن مادرش به عنوان پسری بی خیال شناخته می‌شد. اما بعد از فوت دایانا، پسری که زمانی چیزی بیشتر از یک پرنس نبود به یک وارث جدی تبدیل شد. اندوه، همه چیز را تغییر داد. او در مدرسه مبارزه کرد، با عصبانیت، با تنهایی دست و پنجه نرم کرد. چون مطبوعات را مقصر مرگ مادرش می‌دانست، تلاش می‌کرد تا زندگی در کانون توجه را بپذیرد.

در بیست و یک سالگی به ارتش بریتانیا پیوست. اما چیزی نگذشت که بیش از هر زمان دیگری احساس گمراهی به او فشار می‌آورد. از استرس پس از سانحه رنج می‌برد و مستعد حملات عصبی فلج کننده بود. مهمتر از همه، نتوانسته بود عشق واقعی را پیدا کند.

  بهترین انیمه های 2023 | بهترین انیمه های ۲۰۲۳ که نباید از دست بدهید

اما بالاخره با مگان آشنا شد. جهان غرق در عاشقانه‌های این زوج شد و در عروسی افسانه‌ای آنها شادی کرد. اما از همان ابتدا، هری و مگان زیر ذره بین رسانه‌ها رفتند و در معرض امواج توهین، نژادپرستی و دروغ قرار گرفتند. هری با تماشای رنج همسرش و به خطر افتادن امنیت و سلامت روانش، راهی جز فرار از کشور مادری اش ندید. نمی‌خواست تراژدی تاریخ، همان بلایی که بر سر مادرش آورد روی همسرش تکرار کند.

برای اولین بار، شاهزاده هری داستان خود را در قالب یکی از بهترین کتاب های سال 2023 تعریف می‌کند، و سفر خود را با صداقت خام و تزلزل ناپذیری شرح می‌دهد. کتاب «جانشین» پر از بینش، مکاشفه، خودآزمایی و خردی است که به سختی در مورد قدرت ابدی عشق بر غم به دست آمده.

ما تمامش می‌کنیم – کالین هوور

کتاب های محبوب سال ۲۰۲۳

یکی از برترین کتاب های 2023 که طرفداران رمانس حسابی از آن استقبال کرده اند.

زندگی لیلی همیشه آسان نبوده، اما این سختی هرگز او را از تلاش سخت برای زندگی‌ای که می‌خواهد باز نداشته است. او از شهر کوچکی که در آن بزرگ شد فاصله زیادی گرفت.  فارغ التحصیل شد، به بوستون نقل مکان کرد و کار خودش را راه انداخت. بنابراین وقتی با یک جراح مغز و اعصاب به نام رایل کینکید آشنا می‌شود، همه چیز در زندگی‌اش به طور ناگهانی تقریباً خیلی خوب به نظر می‌رسد؛ آنقدر خوب که امکان ندارد واقعی باشد.

رایل مردی قاطع، سرسخت و شاید حتی کمی متکبر است. اما به لیلی که می‌رسد، نرم و ملایم می‌شود. لیلی نمی‌تواند رایل را فراموش کند، اما این مرد هیچ تمایلی به برقراری ارتباط احساسی نشان نمی‌دهد. حتی با اینکه لیلی حدس و گمان‌هایی درباره احساس رایل به خودش می‌زند بازهم مطمئن نیست چه چیزی باعث شده تنها با او رفتار متفاوتی داشته باشد.

  بهترین عطر مردانه 2023 که همه را مجذوب شما می کند!

در این گیرودار، افکار اطلس کوریگان – اولین عشق او و پیوندی با گذشته‌ای که پشت سر گذاشت – نیز بر لیلی تأثیر می‌گذارد. هنگامی که اطلس ناگهان دوباره ظاهر می‌شود، ارتباطی که بین لیلی و رایل در جریان است به خطر می‌افتد.

ما شروعش می‌کنیم – کالین هوور

برترین کتاب های 2023

در ادامه یکی از بهترین کتاب های سال 2023، لیلی و همسر سابقش رایل، در طلاق توافقی به سر می‌برند. ناگهان لیلی دوباره به عشق اول خود، اطلس، برخورد می‌کند. بعد از نزدیک به دو سال جدایی، خوشحال است که برای یک بار هم که شده، زمان به نفع آنهاست. وقتی اطلس از او درخواست ملاقات می‌کند بلافاصله می‌پذیرد.

اما هیجان او به سرعت تحت تأثیر این آگاهی قرار می‌گیرد که رایل، اگرچه دیگر همسرش نیست، اما هنوز بخشی از زندگی اوست. رایل به هیچ وجه نمی‌خواهد اطلس در زندگی همسر و فرزندش دخالتی داشته باشد.

کتاب «ما شروعش می‌کنیم» درست در پایان یکی از برترین کتاب های 2023 یعنی «ما تمامش می‎کنیم» آغاز می‌شود. در این کتاب، بیشتر در مورد گذشته اطلس خواهید دانست. از سوی دیگر، لیلی همزمان با پذیرش یک عشق جدید در زندگی‌اش، با همسر سابقش هم سروکله می‌زند. به قول آنا تاد، منتقد نیویورک تایمز درباره این مورد از برترین کتاب های 2023، «هیچ‌کس مانند کالین هوور رمانتیک نویسی را به حداعلا نمی‌رساند!».

جیمز کلییر – عادت‌های اتمی

برترین کتاب های 2023

یکی از کتاب های منتخب سال ۲۰۲۳ که جا دارد برای همه سال‌های آینده نیز جزء برترین کتاب های دنیا معرفی شود، کتاب عادات اتمی (یا خرده عادت‌ها) است. این کتاب که به حق در لیست بهترین کتاب های سال 2023 جا دارد، یک چارچوب اثبات شده برای بهبود هر روز ارائه می‌دهد. جیمز کلییر، یکی از متخصصان برجسته جهان در زمینه شکل‌گیری عادت، استراتژی‌های عملی ارائه می‌دهد. این مورد از کتاب های برگزیده سال ۲۰۲۳، دقیقاً به شما می‌آموزد چگونه عادت‌های خوب ایجاد کنید، عادت‌های بد را کنار بگذارید و بر رفتارهای کوچکی که منجر به نتایج قابل‌توجهی می‌شود، تسلط پیدا کنید.

  معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023، کدام کشور بیشترین آزادی سفر را دارد؟

اگر در تغییر عادات خود مشکل دارید، مشکل شما نیستید. مشکل از سیستم عملکرد شماست. عادت‌های بد بارها و بارها تکرار می‌شوند نه به این دلیل که نمی‌خواهید تغییر کنید، بلکه به این دلیل که سیستم تغییرتان اشتباه است. این کتاب، یک سیستم اصولی و اثبات شده در اختیار شما می‌گذارد.

این کتاب به شما نکات زیر را می‌آموزد:

  • برای عادت‌های جدید وقت بگذارید (حتی وقتی زندگی دیوانه کننده می‌شود)؛
  • بر کمبود انگیزه و اراده غلبه کنید؛
  • محیط خود را طوری طراحی کنید که موفقیت را آسان تر کند؛
  • وقتی از مسیر خارج شدید، دوباره به مسیر خود برگردید.

جیمز کلییر به دلیل توانایی اش در تقطیر موضوعات پیچیده به رفتارهای ساده که می‌تواند به راحتی در زندگی روزمره و کار اعمال شود شناخته شده است. او در کتاب عادت‌های اتمی، با ترکیبی از اصول روانشناسی، زیست شناسی و ترفندهای ظریف و دقیق، شیوه ترک عادت‌های مخرب و ایجاد عادت‌های سازنده را به مخاطب می‌آموزد. این کتاب از لیست برترین کتاب های 2023 را بخوانید و آن را به هر کسی که دوستش دارید توصیه کنید!

بانی گارموس – درس‌های شیمی

کتاب های برگزیده سال ۲۰۲۳

الیزابت زات، یک زن شیمیدان معمولی نیست. در واقع، الیزابت زات ثابت می‌کند که چیزی به نام یک زن معمولی وجود ندارد. اما اوایل دهه 1960 است و تیم او (که همه اعضایش مرد  هستند) در موسسه تحقیقاتی هاستینگز دیدگاهی بسیار غیرعلمی از برابری دارند. به جز یکی: کالوین ایوانز، کینه توز تنها، با ذهنی فوق العاده و نامزد جایزه نوبل که عاشق الیزابت می‌شود.

اما مانند علم، زندگی هم غیرقابل پیش بینی است. به همین دلیل چند سال بعد الیزابت زات نه تنها یک مادر مجرد، بلکه ستاره بی میل محبوب ترین برنامه آشپزی آمریکایی است. رویکرد غیرمعمول الیزابت در پخت و پز (…یک قاشق غذاخوری اسید استیک را با کمی کلرید سدیم ترکیب کنید…) در نوع خودش انقلابی است. اما با افزایش فالوورهای او، همه راضی نیستند. چون الیزابت فقط به زنان آشپزی آموزش نمی‌دهد. او آنها را به چالش می‌کشد تا وضعیت موجود را تغییر دهند.

  بهترین فیلم های جنگی؛ معرفی 15 تا از برترین فیلمهای سینمایی جنگی

توشیکازو کاواگوچی – پیش از آنکه قهوه ات سرد شود

کتاب جایزه دار سال 2023

در کوچه پشتی کوچکی در توکیو، کافه‌ای وجود دارد که بیش از صد سال است قهوه دم کرده سرو می‌کند. اما این کافی شاپ به مشتریان خود یک تجربه منحصر به فرد ارائه می‌دهد: یعنی فرصتی برای سفر به گذشته.

در این مورد از لیست کتاب های منتخب سال ۲۰۲۳، با چهار بازدیدکننده آشنا می‌شویم که هر یک از آنها امیدوارند از پیشنهاد سفر در زمان کافه استفاده کنند. یکی می‌خواهد با مردی که ترکش کرده روبرو شود؛ یکی نامه شوهری را می‌خواهد که از او چیزی جز یک خاطره باقی نمانده؛ یکی می‌خواهد برای آخرین بار خواهرش را ببیند، و دیگری قصد دارد با دختری که هرگز فرصتی برای آشنا شدن با او را نداشت ملاقات کند.

اما سفر به گذشته بدون خطر نیست: مشتریان باید در یک صندلی خاص بنشینند، نمی‌توانند کافه را ترک کنند و در نهایت، باید قبل از سرد شدن قهوه به زمان حال بازگردند.

داستان زیبا و تکان دهنده توشیکازو کاواگوچی به این سوال قدیمی می‌پردازد: اگر بتوانید به گذشته سفر کنید، چه چیزی را تغییر می‌دهید؟ مهمتر از آن، چه کسی را می‌خواهید برای آخرین بار ملاقات کنید؟

استفن کینگ – هالی

کتاب های پرفروش سال 2023

هالی اثر استیون کینگ، تنها برترین کتاب های 2023 نیست بلکه بازگشت پیروزمندانه شخصیت محبوب کینگ، هالی گیبنی را روایت می‌کند. شاید به همین دلیل به یکی از کتاب های پرطرفدار سال ۲۰۲۳ تبدیل شده باشد. مخاطبان شاهد تبدیل تدریجی هالی از یک گوشه گیر خجالتی (اما شجاع و متعهد به اخلاقیات) به شریک بیل هاجز بوده اند. در نهایت هم او را در قالب یک کارآگاه خصوصی تمام عیار، باهوش و گاهاً سرسخت می‌بینند. در رمان جدید کینگ، هالی تنهاست. او در برابر یک جفت رقیب که تا فیها خالدون فاسد هستند، تنها گیر افتاده است.

  بی رحم ترین پادشاهان جهان: 12 حاکم دیکتاتور و مستبد تاریخ را بشناسید

وقتی پنی دال با آژانس کارآگاهی Finders Keepers تماس می‌گیرد و امیدوار است برای یافتن دختر گم شده اش کمک کنند، هالی تمایلی به پذیرش پرونده ندارد. شریک زندگی او، پیت، مبتلا به COVID-19 شده است. مادر (بسیار پیچیده) او به تازگی فوت کرده و هالی قرار است در مرخصی باشد. اما چیزی در صدای ناامیدانه پنی دال باعث می‌شود هالی نتواند او را رد کند. در ادامه این مورد از برترین کتاب های سال 2023 می‌توانید تقریباً انتظار هر چیزی را داشته باشید!

فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

کتاب های پرطرفدار سال ۲۰۲۳

«سلام، من متیو هستم. اگرچه ممکن است مرا با نام دیگری بشناسید. دوستانم به من می‌گویند متی. و من باید مرده باشم.»

فوت نابهنگام و غم انگیز متیو پری، بازیگر محبوب سریال فرندز، باعث شد تا کتاب اتوبیوگرافی او به یکی از برترین کتاب های 2023 تبدیل شود. به این ترتیب، داستان جذاب بازیگر تحسین‌شده، متیو پری آغاز می‌شود.

از جاه‌طلبی دوران کودکی، شهرت تا اعتیاد و بهبودی پس از یک دوره خطرناک، همه چیز در این کتاب آمده است. قبل از مراجعه‌های مکرر به بیمارستان و دوره‌های بازپروری، متیو فقط یک پسر پنج ساله بود. از مونترال به لس‌آنجلس نقل مکان کرد و بین والدین جدا شده‌اش پاس کاری می‌شد. متیو چهارده ساله، ستاره تنیس تیم ملی نوجوانان در کانادا بود. متیو بیست و چهار ساله، نقش ارزنده‌ای را به عنوان یکی از بازیگران اصلی اولین اپیزود سریال فرزندز را به دست آورد و تبدیل به همان کسی شد که امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، او را مانند یک دوست قدیمی می‌پرستند.

  جدیدترین فیلم های ترسناک سینما ؛ ترسناک ترین فیلم 2023 کدام است؟

یکی از برترین کتاب های 2023، داستان خارق العاده زندگی متیو پری است که فقط خودش می‌توانست روایتش کند. او با لحنی طنز و صمیمی، از خانواده متلاشی شده‌ای می‌گوید که او را بزرگ کردند (و همچنین به حال خودش رهایش کردند). از شناخته شدن و شهرتش می‌گوید، و از خلأ درونش که حتی با تحقق بزرگترین رویاهایش هم نمی‌توانست پر شود.

اما او همچنین جزئیات آرامشی را که در متانت پیدا کرده و احساسش نسبت به فراگیر بودن Friends را نیز روایت می‌کند. انتظار فراز و نشیب‌های زیادی از این کتاب داشته باشید؛ یکی از کتاب های پرفروش سال 2023 شما را به خنده و گریه می‌اندازد، به فکر می‌برد و با خواندن هر سطر دلتان برای متیوی دوست داشتنی تنگ خواهد شد.

تجربه ما: کتاب های منتخب سال ۲۰۲۳

برای اینکه به عمق علاقه من به کتاب پی ببرید، همین بس که اشاره کنم بابت کتاب خواندن زیر پتو در دوران کودکی چه نوازش‎‌هایی که نشده ام. تصور باقی داستان با شما.

اما هیچ چیز (تأکید می‌کنم هیچ چیز) باعث نشده تا علاقه ام به کتاب ها را از دست بدهم. سال 2023 برای من از نظر کتابخوانی، سال فوق العاده‌ای بود. پیشنهاد شخصی من برای برترین کتاب های 2023، کتاب «انجمن شاعران مرده» است. داستان گروهی از پسران دبیرستانی که در آستانه آشنایی با دنیای بی رحم و سختی‌های زندگی هستند. در عین حال، استاد زبان انگلیسی جدیدشان به آنها می‌گوید که «زندگی خارق العاده‌ای بسازند». اما آیا چنین چیزی اصلاً امکان دارد؟

احتمالاً این کتاب را با روح و روانتان درک خواهید کرد. حتماً کتاب «انجمن شاعران مرده» را بخوانید و فیلم جذاب اقتباسی آن را نیز تماشا کنید. منتظر نظرات شما هستم.

  بهترین سریال های چینی 2023؛ معرفی 15 سریال چینی جدید

سخن آخر

دنیای ادبیات، مانند اقیانوسی بی انتهاست و هر روز، کتاب های ارزنده زیادی راهی بازار می‌شوند. با وجود کتاب های بسیار زیاد در بازار، دانستن اینکه کدام یک از آنها محبوب‌تر هستند، می‌تواند چالش برانگیز باشد. به  همین دلیل، ما برترین کتاب های 2023 را به شما معرفی کرده ایم تا بهتر تصمیم بگیرید.

برترین کتاب های سال 2023 از نظر شما کدام کتاب ها هستند؟ چرا به آنها علاقه پیدا کرده اید؟ دوست دارید دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید؟

منتظر نظرات شما هستیم!

سؤالات متداول

آیا کتاب های پرفروش همیشه بهترین کتاب ها هستند؟

خیر، کتاب های پرفروش همیشه بهترین کتاب ها نیستند. عوامل مختلفی مانند تبلیغات، بازاریابی، و سلیقه شخصی می توانند بر میزان فروش یک کتاب تأثیر بگذارند. با این حال، بسیاری از کتاب های پرفروش نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و ارزش خواندن دارند.

چگونه می توان بهترین کتاب ها را پیدا کرد؟

برای پیدا کردن بهترین کتاب ها، می توانید از منابع مختلفی استفاده کنید، از جمله:

نظرات منتقدان: منتقدان کتاب می توانند به شما کمک کنند تا کتاب های باکیفیت را شناسایی کنید.
پیشنهادهای دوستان و خانواده: دوستان و خانواده شما ممکن است بتوانند کتاب هایی را به شما پیشنهاد دهند که مطابق با سلیقه شما باشد.
جوایز ادبی: جوایزی مانند جایزه پولیتزر و جایزه نوبل ادبیات می توانند به شما کمک کنند تا کتاب های برتر را شناسایی کنید.

کدام یک از کتاب های لیست برترین کتاب های 2023 به زبان فارسی ترجمه شده اند؟

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا