حیواناتترین هاعلمی و جهان

خطرناک ترین حیوانات جهان + تصاویر

خطرناک ترین حیوانات جهان

5
(1)

تا به حال اندیشیده اید که خطرناک ترین حیوانات جهان، واقعاً کدام جانوران هستند؟

شاید متوجه نشویم اما روزانه حیوانات زیادی در اطراف ما رفت و آمد‌ می‌کنند – حیوانات خانگی، جانوران ولگرد کوچه و خیابان و از همه فراوان تر، حشرات. خیلی از مواقع، دیدن بعضی حیوانات برای ما عادی‌ می‌شود یا جانورانی مانند حشرات را به علت اندازه کوچکشان نادیده‌ می‌گیریم و اصلاً تصور‌ نمی‌کنیم که‌ می‌توانند خطرناک باشند. میزان مرگ آور بودن بعضی جانوران به حدی بالاست که با دانستن آن، تعجب خواهید کرد!

در این مقاله، به 10 حیوان خطرناک جهان خواهیم پرداخت که بر اساس تعداد مرگ و میرهای سالانه که باعث آن شده اند، رتبه بندی‌ می‌شوند. تلفات جانی در اثر اتفاق‌هایی مانند پرخاشگری، حملات کشنده، سمی بودن جانور و سایر عوامل مشابه رخ‌ می‌دهند.

 

لیست خطرناک ترین حیوانات جهان

با ما همراه باشید تا خطرناک ترین حیوانات جهان را بررسی کنیم!

10. کوسه

انتظار داشتید خطرناک ترین حیوان جهان، کوسه باشد، غیر از این است؟! معمولاً کوسه‌ها در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، به عنوان قاتلان مرگبار و خونخواری به تصویر کشیده‌ می‌شوند. اما واقعیت بسیار متفاوت است. در سرتاسر جهان، تنها چند صد مورد حمله کوسه به انسان رخ‌ می‌دهد. از این تعداد، چیزی حدود 10 مورد به مرگ منتهی‌ می‌شود. در ایالات متحده، کوسه‌ها هر دو سال یک بار باعث مرگ یک نفر‌ می‌شوند.

  جدیدترین فیلم های ترسناک سینما ؛ ترسناک ترین فیلم 2023 کدام است؟
خطرناک ترین حیوانات جهان - کوسه

بیشترین درصد حملات کشنده گزارش شده، مربوط به گونه‌های کوسه سفید بزرگ، گاوکوسه و کوسه ببری هستند. امروزه بیش از 375 گونه کوسه شناسایی شده اند، اما تنها حدود 12 گونه از آنها خطرناک تلقی‌ می‌شوند.

یک گاز متوسط کوسه،‌ می‌تواند فشاری تا 40000 پوند در هر اینچ مربع ایجاد کند. با این حال، احتمال اینکه یک نفر مورد حمله کوسه قرار بگیرد و کشته شود، تنها 1 در تقریبا 3.5 میلیون‌ می‌باشد. در بسیاری از جوامع، کوسه‌ها را یکی از خطرناک ترین جانوران روی زمین قلمداد‌ می‌کنند. با این حال، اغلب این کوسه‌ها هستند که قربانی انسان‌ می‌شوند! سالانه میلیون‌ها کوسه به دلیل تقاضای زیادی که برای باله هایشان وجود دارد، کشته‌ می‌شوند. چنین تقاضاهای زیادی برای باله کوسه، منجر به صید بی رویه و غیرقانونی‌ می‌شود. این امر، روز به روز جمعیت کوسه‌ها را در سراسر جهان کاهش‌ می‌دهد.

9. فیل

خطرناک ترین حیوانات جهان - فیل

معمولاً فیل‌ها را موجوداتی باهوش و آرام و احساساتی می‌دانیم. سال‌هاست که فیل‌‌ها، جزء اصلی اجراهای سیرک بوده‌اند. دلیل اینکه آنها اینقدر خوب عمل‌ می‌کنند، هوش و احساسات پیچیده و ساختار اجتماعی آنها است. اما فراموش نکنید که فیل‌‌ها، بزرگترین حیوانات خشکی زی نیز هستند… به عبارتی وزن زیاد و قدرت فوق العاده، فیل را به یکی از حیوانات خطرناک جهان تبدیل‌ می‌کند.

فیل‌هایی که در اسارت باشند، قادر به پرخاشگری و تلافی خشونت هستند. فیل‌هایی که در طبیعت زندگی‌ می‌کنند نیز برای حفاظت از قلمرو و نگهبانی از اعضای خانواده خود، گاهی دست به اعمال خشن‌ می‌زنند. به طور متوسط سالانه 500 نفر در هنگام برخورد با فیل‌‌ها، در اثر پایمال شدن، پرتاب شدن، له شدن و سایر اتفاق‌های ناخوشایند مشابه، کشته‌ می‌شوند.

  سریال های جدید نتفلیکس 2023 | لیست به روز جدیدترین سریال های نتفلیکس

8. اسب آبی

خطرناک ترین حیوانات جهان - اسب آبی

اسب آبی از نظر اندازه جثه، یکی از بزرگترین پستانداران خشکی زی محسوب‌ می‌شود. این جانور از لحاظ حجم، پس از فیل و کرگدن، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. و درست حدس زدید، همین جثه بزرگ اسب آبی، آن را به یکی از خطرناک ترین جانوران تبدیل‌ می‌کند. سالانه بیش از 600 مورد مرگ ناشی از برخورد با اسب آبی گزارش‌ می‌شود؛ درست مانند آخرین مورد در فهرست ما، یعنی فیل. با این حال، اسب آبی به دلیل شهرتی که به رفتار خشونت آمیز و تهاجمی دارد و بی نهایت قلمروطلب‌ می‌باشد، رتبه بالاتری را از آن خود کرده است.

اسب‌های آبی حتی به قایق‌هایی که به قلمرو زیستگاهشان تجاوز کرده باشند، حمله می‌کنند. اسب آبی یکی از وحشتناک ترین آرواره‌های دنیا را دارد. یک اسب آبی می‌تواند با دندان‌های تیز خود که طول آنها تا 20 اینچ‌ می‌رسد، استفاده و حتی چوب سخت قایق را خرد کند. آنها با گاز گرفتن و لگد زدن حمله‌ می‌کنند. بعد از حمله، دشمن را آن قدر زیر آب نگه‌ می‌دارند تا زمانی که مطمئن شوند موجود خاطی، غرق شده است.

7. مگس تسه تسه

خطرناک ترین حیوانات جهان - مگس تسه تسه

مگس تسه تسه اولین حشره ای است که در فهرست 10 جانور مرگبار جهان ما قرار‌ می‌گیرد. البته  همان گونه که بعداً اشاره خواهیم کرد، مگس تسه تسه به خودی خود باعث مرگ انسان‌ نمی‌شود. بلکه عفونت ناشی از نیش است که مرگبار خواهد بود.

مگس تسه تسه در مناطق گرمسیری آفریقا زندگی‌ می‌کند. نیش آنها، جانور میزبان را به انگلی آلوده‌ می‌کند که باعث بیماری خواب آفریقایی‌ می‌شود.

  بهترین انیمه های 2023 | بهترین انیمه های ۲۰۲۳ که نباید از دست بدهید

درمان بیماری خواب آفریقایی بسیار دشوار‌ می‌باشد. با توجه به کمبود منابع و امکانات خدمات درمان در مناطق آفریقا، به راحتی‌ می‌توان متوجه شد که تلفات سالانه ناشی از نیش این حشره چقدر زیاد‌ می‌تواند باشد. این بیماری بدون هیچ اقدام درمانی، بدون استثنا کشنده خواهد بود.

به دلیل دورافتاده بودن منطقه و عدم وجود اطلاعات تایید شده، ابتلای سالانه به این بیماری تا 50000 نفر تخمین زده‌ می‌شود. اما منابع معتبرتر نشان‌ می‌دهند که هر ساله حدود 10000 نفر پس از گزیده شدن توسط مگس تسه تسه، جان خود را از دست‌ می‌دهند.

6. ساس قاتل

خطرناک ترین حیوانات جهان - ساس قاتل

ساس قاتل، یک نام کلی است که به بیش از 150 گونه حشرات خانواده Reduviidae اشاره دارد. این حشرات، دارای نوع خاصی خرطوم منحنی شکل هستند که با آن، نسبت به مکیدن خون میزبان اقدام‌ می‌کنند. این خرطوم، به عنوان ابزاری برای دفاع و همچنین شکار استفاده می‌شود. تمایل این گونه‌ها، هدف قرار دادن نواحی بافت نرم اطراف دهان انسان‌ است. به همین دلیل، گاهی این حشرات را «ساس بوسنده» هم‌ می‌نامند.

بیشتر حشرات قاتل که در سراسر جهان یافت‌ می‌شوند، نیشی فوق العاده دردناک دارند. چیزی که باعث‌ می‌شود ساس‌های قاتل یکی از مرگبارترین جانوران دنیا باشند، این حقیقت است که بسیاری از آنها ناقل انگل‌های مختلف هستند. گونه‌های مختلفی از ساس قاتل که در آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی‌ می‌کنند، یک بیماری خطرناک به نام بیماری شاگاس یا تریپانوزومیازیس آمریکایی را به انسان منتقل‌ می‌کنند.

حتی بدون درمان نیز میزان مرگ و میر ناشی از بیماری شاگاس چندان بالا نیست. اما ماهیت گسترده عفونت انگلی به این معنی خواهد بود که حتی نرخ مرگ و میر پنج درصدی نیز باعث مرگ بین 12000 تا 15000 نفر در سال‌ می‌شود. مرگ در اثر نارسایی اندام‌های ناشی از عفونت انگلی‌ می‌شود.

  معرفی ثروتمندترین گربه جهان | لیست پولدارترین گربه جهان

5. کروکودیل

خطرناک ترین حیوانات جهان - کروکودیل

مورد بعدی لیست ما، یکی از مرگبارترین حیوانات جهان، یعنی کروکودیل است. این شکارچی عظیم الجثه، سالانه چیزی بین 1000 تا 5000 نفر را به کام مرگ‌ می‌کشد. کاملاً مشخص است که کروکودیل، یکی از بزرگترین، تهاجمی ترین و خطرناک ترین حیوانات در جهان به شمار‌ می‌آید.

کروکودیل‌هایی که بیش از 2000 پوند وزن داشته باشند، قدرت گاز گیری بسیار بالایی دارند. همچنین قادرند با سرعت 25 مایل در ساعت حرکت کنند. جالب است بدانید در این فهرست، کروکودیل‌ها تنها موردی هستند که به طور فعال، انسان را یک شکار عالی‌ می‌دانند. در طول سال، موارد زیادی از حمله کروکودیل به انسان رخ‌ می‌دهد.

کشنده ترین گونه کروکودیل، تمساح نیل است که در نواحی اطراف رودخانه نیل زندگی‌ می‌کند. مصریان باستان چنان از آنها‌ می‌ترسیدند که مهر علامت خدای کروکودیل باستانی را برای محافظت در برابر خزندگان، حمل‌ می‌کردند.

4. حلزون‌های آب شیرین

خطرناک ترین حیوانات جهان - حلزون آب شیرین

با کمال تعجب، باید بگوییم مرگبارترین حیوان بعدی در رتبه بندی ما، چیزی جز حلزون آب شیرین نیست! البته حلزون آب شیرین نیز مانند حشرات دیگری که در لیست امروز ما نام برده‌ می‌شوند، به خودی خود موجب مرگ انسان‌ نمی‌گردند. بلکه عامل کشنده، انواع انگل‌هایی است که در ارگان‌های بدن حلزون وجود دارند و بیماری را به انسان منتقل‌ می‌کنند.

بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه ابتلای چندین میلیون نفر به یکی از مرگبارترین عفونت‌های انگلی به نام شیستوزومیازیس تشخیص داده می‌شود. بین 20000 تا 200000 مورد از این موارد گزارش شده، منتهی به مرگ‌ می‌شود. بیماری شیستوزومیازیس باعث درد شدید شکم و ورود خون به ادرار افراد مبتلا‌ می‌گردد. به طور کلی بیماری ناشی از آلودگی‌های حلزون‌های آب شیرین، در کشورهای در حال توسعه قربانی‌ می‌گیرد اما در کشورهای توسعه یافته به لطف وجود امکانات بهداشتی، به حد شدیدی کشنده نیست. طیف گسترده مرگ و میرهای احتمالی نتیجه گزارش‌های نادرست دولتی و فقدان مراقبت‌های پزشکی در این مناطق دور افتاده و کشورهای توسعه نیافته است.

  گجت چیست؟ با انواع گجت هوشمند و کاربرد آنها آشنا شوید!

3. سگ سانان

خطرناک ترین حیوانات جهان - سگ سانان

فکرش را که‌ می‌کنید، منطقی به نظر‌ نمی‌رسد که بهترین دوست انسان نیز یکی از مرگبارترین جانوران جهان باشد! اما حقیقت با انتظارات ما تفاوت زیادی دارد. تنها در ایالات متحده، حمله سگ‌های خانگی یا ولگرد، سالانه منجر به مرگ 30 تا 50 نفر‌ می‌شود. بسیاری از این حوادث، ناشی از حمله یک سگ تنها هستند. در اغلب موارد، باعث و بانی مرگ افراد، یک سگ اهلی یا متعلق به یک همسایه بوده است. سایر مرگ‌ها در اثر حمله گله سگ‌ها و یا گرگ‌های وحشی و ولگرد رخ‌ می‌دهند.

البته نکته ای که باید درنظر داشته باشید اینجاست: برخورد مستقیم با سگ سانان به ندرت باعث مرگ‌ می‌شود. اما تعداد مرگ و میر ناشی از عفونت هاری منتقله از سگ، بسیار بالاست.

درست است که ما چند صد سال از زمانی که در قرن 18 و 19 گله‌های گرگ به طور فعالی انسان‌ها را در هند شکار می‌کردند و در سال باعث مرگ بیش از 200 نفر‌ می‌شدند، فاصله داریم. اما سالانه بیش از 40000 تا 50000 مورد مرگ تنها توسط ویروس هاری گزارش‌ می‌شود.

باز هم، اکثریت قریب به اتفاق این مرگ‌ها در کشورهای درحال توسعه و جهان سوم اتفاق می‌افتد. مرگ در اثر ابتلا به هاری، نتیجه فقدان مراقبت‌های پزشکی پیشرفته است.

2. مارها

خطرناک ترین حیوانات جهان - مار افعی

به نظر‌ می‌رسد که ترس از مارها یا اپیدیوفوبیا، چندان غیر منطقی هم نباشد. بر اساس برآوردهای جهانی، مارها در تمام کشورها سالانه موجب بیش از 100000 مرگ و میر‌ می‌شوند.

کمبود پادزهر در سرتاسر جهان و همچنین در مکان‌های دورافتاده‌ای که برخی از کشنده ترین گونه‌های مار در آن زندگی می‌کنند، در این آمار بالای مرگ و میر نقش دارد. بسیاری از مردم، از مارهای بزرگ مانند مارهای بوآ و آناکوندا‌ می‌ترسند. اما ماری که مسئول بیشترین مرگ و میر‌ می‌باشد، در واقع افعی هندی است که طول آن راحت تا سه فوت‌ می‌رسد!

  رتبه بندی عصبی ترین کشورهای جهان در سال 2023 | جایگاه ایران کجاست؟

این مار که افعی فرشی نیز نامیده‌ می‌شود، در آفریقا، خاورمیانه و هند زندگی‌ می‌کند. مارهای ماده این گونه، دو برابر مارهای نر سمی هستند. جدای میزان بالای مرگ و میر، سم افعی هندی یک نوروتوکسین است؛ در مواردی که منجر به مرگ نشوند، قطع عضو مار زده قربانیان به وفور رخ‌ می‌دهد.

از بین تمام مارهای سمی در جهان، گمان می‌رود که مارهای خشکی زی تایپان، گریزپاترین و سمی‌ترین مارها باشند. تایپان خشکی زی که بومی استرالیاست،‌ می‌تواند طی یک حمله چندین بار گاز بگیرد و زهر خود را به طعمه تزریق کند. اگرچه این مارها یکی از مرگبارترین موجودات روی کره زمین محسوب‌ می‌شوند، اما بسیار خجالتی و گوشه گیر نیز هستند. به حدی که تاکنون تعداد انگشت شماری از آنها مشاهده شده اند. هر گاه مارهای تایپان با انسان‌ها مواجه‌ می‌شوند، اولین غریزه آنها فرار است. مارها طبیعتی معتدل دارند و تنها در صورتی حمله‌ می‌کنند که احساس خطر کنند یا گرفتار شده باشند.

1. پشه

خطرناک ترین حیوانات جهان - پشه

می رسیم به خطرناک ترین جانور دنیا: پشه!

عجیب است اما کشنده ترین، خطرناک ترین حیوان جهان و همچنین یکی از کوچکترین حیوانات جهان، پشه، هر ساله موجب مرگ بسیاری از مردم‌ می‌شود. طبق تخمین سازمان‌های جهانی، سالانه پشه‌ها بین 750000 تا یک میلیون انسان را به کام مرگ‌ می‌کشند.

پشه‌‌ها، ناقل بسیاری از بیماری‌هایی هستند که برای انسان کشنده‌ می‌باشند؛ از جمله مالاریا، تب دنگی، و ویروس‌های نیل غربی و زیکا. مالاریا به تنهایی، سالانه عامل بیش از نیم میلیون مورد بیماری کشنده‌ است. جالب اینجاست که فقط پشه ماده خون جانوران دیگر را‌ می‌مکد؛ و پشه نر از شهد گیاهان تغذیه‌ می‌کند.

  10 کتاب از بهترین کتاب های ادبیات ژاپن | بهترین نویسندگان ادبیات ژاپن که باید بشناسید
خطرناک ترین حیوانات جهان + میزان مرگ و میر سالانه در اثر برخورد با حیوانات

برخی از دانشمندان تخمین زده اند که به طور بالقوه، نیمی از مرگ و میر انسان‌ها از ابتدای پیدایش، ممکن است در نتیجه بیماری‌هایی بوده باشند که توسط پشه‌ها منتقل‌ می‌شوند. حتی بدون چنین تخمین تاریخی عجیبی، بازهم پشه با نزدیک به یک میلیون قربانی در سال، سفت و سخت در صدر لیست خطرناک ترین حیوانات جهان‌ می‌نشیند!

سخن آخر

خوشبختانه، تنها تعداد انگشت شماری از خطرناک ترین جانوران این فهرست، قادر به حملات مستقیم و عمدی به انسان‌ها هستند. اکثریت مرگ‌های ناشی از رودررویی با این حیوانات، در مناطق روستایی یا کشورهای در حال توسعه رخ‌ می‌دهد که دسترسی محدودی به مراقبت‌های بهداشتی دارند.

به عبارت دیگر، از آنجایی که مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت به طور گسترده در دسترس عموم مردم قرار دارند،‌ می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک، شاهد کاهش قابل توجهی در میزان مرگ و میر ناشی از حمله یا نیش این حیوانات باشیم.

خطرناک ترین حیوان روی زمین چیست؟

پاسخ به این سوال بسته به عوامل مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برخی حیوانات از لحاظ بزرگی جثه و قدرت وحشتناکی که دارند، خطرناک به شمار می‌آیند. برخی دیگر با انتقال بیماری‌های مختلف و سموم، باعث مرگ سایر جانداران می‌شوند. اگر معیار خطرناک بودن جانور را میزان مرگ و میر سالانه در اثر برخورد با آن جانور در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم پشه خطرناک ترین جانور روی زمین است.

چه حیوانی هر سال بیشتر انسان ها را می کشد؟

جانوری که هر ساله بیشترین تلفات انسانی را به همراه دارد پشه است. مالاریا و تب دنگی، دو بیماری منتقل شده از طریق نیش پشه‌های آلوده، یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان می‌باشند.

  بهترین کانال انیمه در تلگرام کدام است؟ | برترین کانال های تلگرام برای دانلود انیمه

کدام جانور قوی‌ترین آرواره‌ها را دارد؟

قوی ترین نیروی گاز گرفتن متعلق به تمساح آب شور است که می‌تواند نیرویی معادل 3700 PSI وارد کند. این حجم نیرو باعث می‌شود که نیروی گاز گرفتن آنها چندین برابر قوی تر از شیر، ببر یا کوسه باشد.

کدام حیوان قوی ترین نیروی گاز گرفتن را دارد؟

سمی ترین حیوان جهان، عروس دریایی می‌باشد. این جانور، دارای سم کشنده ای است که می تواند باعث فلج تنفسی و توقف عملکرد قلبی عروقی شود. یک نیش می‌تواند در عرض چند دقیقه باعث درد شدید، فلج و مرگ شود.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا