کشورهاتاریخ و فرهنگترین ها

بهترین کشور برای زندگی کدام است؟ لیست کشور های برتر 2023

0
()

بهترین کشور برای زندگی کدام است؟ زندگی در یک کشور خوب، برای بسیاری از مردم یک آرزو و هدف است. اما چه عواملی یک کشور را خوب می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال، می‌توان از شاخص‌های مختلفی استفاده کرد که کیفیت زندگی، رفاه، آزادی، امنیت، توسعه و غیره را اندازه‌گیری می‌کنند. در نجوافکت، ما از چندین شاخص معتبر برای انتخاب 10 کشور برتر برای زندگی در 2023 استفاده خواهیم کرد.

شاخص های اندازه گیری بهترین کشور برای زندگی

شاخص های اندازه گیری تعداد زیادی دارن اما ما در اینجا 3 شاخص مهم را جهت ارزیابی بهترین کشور های دنیا لحاظ کرده ایم که برگرفته سازمان ملل متحد، سازمان freedom house و موسسه legatum است. این شاخص بهترین کشور هارا بر اساس معیار های خاصی دسته بندی و رتبه بندی کرده اند که در ادامه به شما این شاخص ها را معرفی میکنیم.

شاخص توسعه انسانی (HDI)

این شاخص توسط سازمان ملل متحد تهیه می‌شود و بر اساس سه بعد اصلی توسعه انسانی یعنی طول عمر، آموزش و درآمد محاسبه می‌شود. این شاخص بین صفر و یک متغیر است و هر چه بیشتر باشد، نشان‌دهنده توسعه انسانی بالاتر است.

  بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 | قدرتمندترین جنگنده های 2023 جهان کدامند؟

شاخص آزادی جهانی (FI)

این شاخص توسط سازمان Freedom House تهیه می‌شود و بر اساس دو بعد اصلی آزادی سیاسی و آزادی مدنی محاسبه می‌شود. این شاخص بین صفر و 100 متغیر است و هر چه بیشتر باشد، نشان‌دهنده آزادی بیشتر است.

شاخص رفاه جهانی (GPI)

این شاخص توسط موسسه Legatum تهیه می‌شود و بر اساس 12 بعد اصلی رفاه از جمله اقتصاد، سلامت، آموزش، حاکمیت، امنیت شخصی، حقوق شهروندی، محیط زیست، تعادل زندگی، روابط اجتماعی، فرهنگ و میراث، زیر ساخت و سرمایه انسانی محاسبه می‌شود. این شاخص بین صفر و 100 متغیر است و هر چه بیشتر باشد، نشان‌دهنده رفاه بالاتر است.

بهترین کشور های دنیا

با استفاده از این شاخص‌ها، ما 10 کشور برتر برای زندگی در 2023 را انتخاب کرده و معرفی می‌کنیم. البته باید توجه داشت که این رتبه‌بندی بر اساس میانگین شاخص‌های ذکر شده است و ممکن است برای هر فرد یا گروهی از مردم، عوامل دیگری هم مهم باشد. بنابراین، این رتبه‌بندی را به عنوان یک راهنمای کلی در نظر بگیرید و نه یک حقیقت قطعی.

سوئیس (Switzerland)

بهترین کشور برای زندگی

مگر می‌شود نام بهترین کشور‌ها برای زندگی آمده و کشور سوئیس در آن نباشد. سوئیس یک کشور کوچک و ثروتمند در قلب اروپا است که به دلیل طبیعت زیبا، سیستم سلامت عالی، آموزش برجسته و سیاست خارجی خود مشهور است.

سوئیس یکی از کشورهایی است که بیشترین توسعه انسانی را دارد و در شاخص HDI رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. همچنین، سوئیس یکی از کشورهایی است که بیشترین رفاه را دارد و در شاخص GPI رتبه سوم را کسب کرده است. سوئیس نیز در زمینه آزادی جهانی عملکرد خوبی دارد و در شاخص FI رتبه 11 را دارد. بنابراین، سوئیس یک کشور مناسب برای زندگی است که به شما امکانات و فرصت‌های زیادی را می‌دهد.

  دیدنی های هرمزگان؛ از تاریخ و فرهنگ تا طبیعت خیره کننده

سوئد (Sweden)

سوئد از بهترین کشورهای جهان برای زندگی

سوئد یک کشور اسکاندیناوی است که به دلیل رفاه اجتماعی، حقوق بشر، محیط زیست پاک و فرهنگ متنوع شناخته می‌شود. سوئد یکی از کشورهایی است که بیشترین رفاه را دارد و در شاخص GPI رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. همچنین سوئد بیشترین آزادی جهانی را دارد و در شاخص FI رتبه چهارم را کسب کرده است.

سوئد نیز در زمینه توسعه انسانی عملکرد خوبی دارد و در شاخص HDI رتبه هشتم را دارد و طبق این نتایج سوئد نیز جزو بهترین کشور‌ها برای زندگی در سال ۲۰۲۳ بوده که در این لیست قرار می‌گیرد.

استرالیا (Australia)

 استرالیا در لیست بهترین کشورهای دنیا برای زندگی

استرالیا یک کشور قاره‌ای است که به دلیل طبیعت خیره‌کننده، مردم مهربان، فرصت‌های شغلی و تنوع فرهنگی مورد توجه بسیاری از مردم جهان است. استرالیا یکی از کشورهایی است که بیشترین توسعه انسانی را دارد و در شاخص HDI رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. همچنین، استرالیا یکی از کشورهایی است که بیشترین رفاه را دارد و در شاخص GPI رتبه چهارم را کسب کرده است.

استرالیا نیز در زمینه آزادی جهانی عملکرد خوبی دارد و در شاخص FI رتبه 10 را دارد. پس می‌توان به این نتیجه رسید که استرالیا یک کشور مناسب برای زندگی است که به شما کیفیت زندگی بالا و امکانات متنوع را می‌دهد.

کانادا (Canada)

کانادا بهترین کشور از لحاظ شرایط زندگی

کانادا یک کشور بزرگ و پیشرفته در شمال آمریکا است که به دلیل سیستم سلامت رایگان، آموزش ممتاز، حقوق شهروندی، مهاجرت‌پذیری و محیط زیست سالم معروف است. کانادا یکی از کشورهایی است که بیشترین توسعه انسانی را دارد و در شاخص HDI رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. همچنین، کانادا یکی از کشورهایی است که بیشترین رفاه را دارد و در شاخص GPI رتبه پنجم را کسب کرده است. کانادا نیز در زمینه آزادی جهانی عملکرد خوبی دارد و در شاخص FI رتبه 12 را دارد. بنابراین، کانادا یک کشور ایده آل برای زندگی که به شما احترام و امید را می‌دهد.

  15 پیشنهاد برای انتخاب بهترین گل آپارتمانی | زیباترین گیاهان آپارتمانی کدامند؟

فنلاند (Finland)

 فلاند کشورهای برتر جهان از نظر کیفیت زندگی

فنلاند یک کشور اسکاندیناوی است که به دلیل سیستم آموزشی نوآورانه، رفاه اجتماعی، شادی مردم، امنیت شخصی و محیط زیست پاک شهرت دارد. فنلاند یکی از کشورهایی است که بیشترین آزادی جهانی را دارد و در شاخص FI رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین، فنلاند یکی از کشورهایی است که بیشترین رفاه را دارد و در شاخص GPI رتبه ششم را کسب کرده است. فنلاند نیز در زمینه توسعه انسانی عملکرد خوبی دارد و در شاخص HDI رتبه 11 را دارد. بنابراین در رتبه بندی بهترین کشورهای دنیا، فلاند نیز جزو بهترین این لیست قرار دارد.

نروژ (Norway)

نروژ بهترین کشورها از نظر حقوق شهروندی

نروژ یکی دیگر از کشور اسکاندیناوی است که به دلیل درآمد بالا، رفاه اجتماعی، طبیعت فوق‌العاده، امنیت شخصی و مشارکت سیاسی مشهور است. نروژ جزو بهترین کشور ها از نظر حقوق شهروندی است که بیشترین توسعه انسانی را دارد و در شاخص HDI رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین، نروژ یکی از کشورهایی است که بیشترین آزادی جهانی را دارد و در شاخص FI رتبه دوم را کسب کرده است. نروژ نیز در زمینه رفاه عملکرد خوبی دارد و در شاخص GPI رتبه هفتم را دارد. بنابراین، نروژ یک کشور مناسب برای زندگی است که به شما ثروت و اعتماد را می‌دهد.

دانمارک (Denmark)

دانمارک رتبه بندی بهترین کشورهای دنیا رتبه بندی

دانمارک یک کشور اسکاندیناوی است که به دلیل سیستم آموزشی مدرن، رفاه اجتماعی، شادی مردم، امنیت شخصی و محیط زیست پاک شهرت دارد. دانمارک یکی از کشورهایی است که بیشترین آزادی جهانی را دارد و در شاخص FI رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. همچنین، دانمارک یکی از کشورهایی است که بیشترین رفاه را دارد و در شاخص GPI رتبه هشتم را کسب کرده است. دانمارک نیز در زمینه توسعه انسانی عملکرد خوبی دارد و در شاخص HDI رتبه 10 را دارد. بنابراین دانمارک هم جزو کشورهای برتر جهان از نظر کیفیت زندگی بوده که همواره به مردمان خود حس آرامش و امینت را منتقل می‌کند

  زیباترین بازیگران کره ای در سال 2023

هلند (Netherlands)

هلند کشورهای ایده آل برای زندگی

هلند یک کشور کوچک و پویا در غرب اروپا است که به دلیل اقتصاد باز، آزادی فکر و عمل، تنوع فرهنگی، محیط زیست سالم و تعادل زندگی معروف است. هلند یکی از کشورهایی است که بیشترین آزادی جهانی را دارد و در شاخص FI رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. همچنین، هلند یکی از کشورهایی است که بیشترین رفاه را دارد و در شاخص GPI رتبه نهم را کسب کرده است. هلند نیز در زمینه توسعه انسانی عملکرد خوبی دارد و در شاخص HDI رتبه نهم را دارد. پس طبق این آمار هلند هم در لیست بهترین کشور از لحاظ شرایط زندگی قرار می‌گیرد.

نیوزیلند (New Zealand)

نیوزلند در فهرست کشورهای ایده آل برای زندگی

نیوزیلند یک کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام است که به دلیل طبیعت خارق‌العاده، مردم مهربان، حاکمیت قانون، امنیت شخصی و فرهنگ متنوع شناخته می‌شود. نیوزیلند یکی از کشورهایی است که بیشترین رفاه را دارد و در شاخص GPI رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین، نیوزیلند یکی از کشورهایی است که بیشترین آزادی جهانی را دارد و در شاخص FI رتبه ششم را کسب کرده است. نیوزیلند نیز در زمینه توسعه انسانی عملکرد خوبی دارد و در شاخص HDI رتبه 13 را دارد. نیوزلند نیز مانند سایر کشور ها جزو بهترین کشور های جهان برای زندگی بوده که به شما طبیعت زیبا و مردمانی شاد را تقدیم می‌کند.

ایرلند (Ireland)

ایرلند در لیست کشورهای ایده آل برای زندگی 2023

ایرلند یک کشور جزیره‌ای در شمال غرب اروپا است که به دلیل اقتصاد رونق، آموزش برتر، مردم دوست‌داشتنی، فرهنگ غنی و محیط زیست سبز شهرت دارد. ایرلند یکی از کشورهایی است که بیشترین توسعه انسانی را دارد و در شاخص HDI رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. همچنین، ایرلند یکی از کشورهایی است که بیشترین رفاه را دارد و در شاخص GPI رتبه دهم را کسب کرده است. ایرلند نیز در زمینه آزادی جهانی عملکرد خوبی دارد و در شاخص FI رتبه هفتم را دارد. ایرلند نیز همچون سایر کشور ها جزو 10 کشور برتر برای زندگی انتخاب شده و این مورد را مدیون مردمانی خوب و البته حکومتی خردمند و دلسوز مردم است.

  بهترین فیلم جنایی؛ معرفی 20 تا از فیلم های جنایی برتر

چرا آلمان و آمریکا در این لیست نیست ؟

احتمالا برایتان سوال شده باشد که کشور های قدرتمند و صعنتی بزرگ دنیا همچون آمریکا و آلمان چرا در این لیست نیستند؟ همانگونه که در مقدمه گفتم در این لیست شاخص‌های توسعه انسانی (HDI)، آزادی جهانی (FI) و رفاه جهانی (GPI) لحاظ کرده ایم. این شاخص‌ها از منابع معتبری مانند سازمان ملل متحد، سازمان Freedom House و موسسه Legatum تهیه شده و سطح زندگی، آزادی، امنیت و رفاه کشورها را اندازه‌گیری می‌کنند.

به طور کلی، کشورهایی که در این شاخص‌ها رتبه بالاتری دارند، شرایط بهتری برای زندگی را ارائه میدهند. البته، این شاخص‌ها فقط برخی از جنبه‌های زندگی را در نظر می‌گیرند و ممکن است با نظرات شخصی شما متفاوت باشند. برای مثال، شما ممکن است به عوامل دیگری مانند فرهنگ، آب و هوا، تاریخ یا ارزش‌های اجتماعی اهمیت بیشتری بدهید.

با توجه به این توضیحات، می‌توان به سوال شما که چرا کشورهای آلمان و ایالات متحده آمریکا در این لیست قرار ندارند، پاسخ داد. بر اساس شاخص‌هایی که من استفاده کردم، این دو کشور در رتبه‌های بالایی قرار ندارند. برای مقایسه، من رتبه و امتیاز این دو کشور را در هر شاخص برای شما می‌آورم:

شاخص توسعه انسانی (HDI): آلمان رتبه 10 و امتیاز 0.936، ایالات متحده آمریکا رتبه 17 و امتیاز 0.926 را دارند.
شاخص آزادی جهانی (FI): آلمان رتبه 11 و امتیاز 94، ایالات متحده آمریکا رتبه 53 و امتیاز 83 را دارند.
شاخص رفاه جهانی (GPI): آلمان رتبه 18 و امتیاز 79.8، ایالات متحده آمریکا رتبه 28 و امتیاز 76.7 را دارند.

  بهترین سریال زامبی؛ معرفی 12 تا از سریالهای برتر ژانر زامبی

همانطور که می‌بینید، آلمان و ایالات متحده آمریکا در شاخص توسعه انسانی نزدیک به 10 کشور برتر هستند، اما در شاخص‌های آزادی جهانی و رفاه جهانی فاصله بیشتری دارند. این ممکن است به دلایل مختلفی باشد، مانند تفاوت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بین این کشورها و کشورهای برتر. برای مثال، ایالات متحده آمریکا یک کشور بسیار قدرتمند و پیشرفته است، اما همچنین با مشکلاتی مانند تنش‌های داخلی، نابرابری درآمد، تنش های خارجی و تغییرات اقلیمی روبرو است. این موارد می‌توانند روی سطح زندگی، آزادی و رفاه مردم تأثیر منفی بگذارند.

سخن آخر

این بود 10 کشور برتر برای زندگی در 2023 که بر اساس میانگین شاخص‌های توسعه انسانی، آزادی جهانی و رفاه جهانی انتخاب شدند. البته، این رتبه‌بندی ممکن است با نظرات شخصی شما متفاوت باشد و بستگی به سلیقه، اهداف و شرایط هر فرد دارد. اما امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و جالب بوده باشد و شاید حتی شما را ترغیب به سفر یا مهاجرت به یکی از این کشورها کند.

سوالات متداول

جایگاه ایران در لیست بهترین کشورهای جهان کجاست؟

امتیاز ایران در 3 شاخص زیر به این صورت است
شاخص توسعه انسانی (HDI): ایران رتبه 67 را در بین 189 کشور دارد و با امتیاز 0.783 در دسته کشورهای با توسعه انسانی بالا قرار می‌گیرد4
شاخص آزادی جهانی (FI): ایران رتبه 149 را در بین 210 کشور و سرزمین دارد و با امتیاز 17 در دسته کشورهای غیرآزاد قرار می‌گیرد5
شاخص رفاه جهانی (GPI): ایران رتبه 138 را در بین 163 کشور دارد و با امتیاز 64.5 در دسته کشورهای کمترین رفاه را دارند قرار می‌گیرد3
همانطور که می‌بینید، ایران در شاخص توسعه انسانی نسبتا عملکرد مناسبی دارد اما در شاخص‌های آزادی جهانی و رفاه جهانی عملکرد ضعیفی دارد و در پایین‌ترین دسته قرار می‌گیرد. این ممکن است به دلایل مختلفی باشد، مانند تحریم‌های اقتصادی، تنش‌های سیاسی، تهدیدات امنیتی و محدودیت‌های فرهنگی که ایران را تحت فشار قرار می‌دهن

  بهترین فیلم های سینمای آلمان ؛ معرفی 30 عنوان از فیلم های آلمانی

بهترین کشور برای زندگی در 2023 کدام است؟

بهترین کشور برای زندگی در 2023 ایرلند است. ایرلند با میانگین 86.6 درصد، بالاترین نمره را دارد و در رتبه اول قرار می‌گیرد.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا