بدترین هاتاریخ و فرهنگترین هاکشورها

رتبه بندی عصبی ترین کشورهای جهان در سال 2023 | جایگاه ایران کجاست؟

5
(1)

تقریباً هرکسی در این جهان روزانه به دلایل مختلفی خشم و ناراحتی را تجربه می‌کند. شاید مسئله دخل و خرج اعصابش را بهم ریخته باشد، یا تبعیض‌های اجتماعی، بی‌عدالتی و عدم رضایت از کیفیت زندگی. در این میان، عصبی ترین مردم جهان بیش از سایر کشورها با تنش‌های روزمره دست و پنجه نرم می‌کنند.

حدس می‌زنید خشمگین ترین کشور دنیا کدام باشد؟ در مقاله امروز نجوافکت نگاهی به لیست عصبانی ترین مردم جهان خواهیم داشت. در ادامه مطلب متوجه خواهید شد که درست حدس زده‌اید یا خیر!

معیار ارزیابی عصبی ترین مردم جهان چیست؟

شاخص سنجش احساسات منفی و مثبت مؤسسه گالوپ، بر اساس عوامل مختلفی که بر کیفیت زندگی جوامع تأثیرگذار هستند سنجیده می‌شود. البته تعیین عصبی ترین مردم جهان بر اساس آمار و ارقام معمول مانند شاخص‌های اقتصادی (از جمله GDP) کافی نیست؛ بلکه ارزیابی احساسات عمومی بر اساس پارامترهای کیفی و با تمرکز بر تجربه‌ها و عواطف افراد انجام می‌شود تا نگرشی کلی از سلامت روان جوامع به دست آید.

  بهترین خواننده های 2023 جهان، هنرمندان برتر موسیقی در سال 2023

مؤسسه گالوپ در روند تهیه گزارش خشمگین ترین کشور دنیا، پرسشنامه‌ای را برای بزرگسالان اقشار مختلف در 142 کشور جهان ارائه می‌دهد تا وضعیت تجربه احساسات منفی مختلف مشخص شود. در مقایسه با آمار سال 2022، عواطف منفی از جمله استرس، اندوه و نگرانی با کاهش اندکی روبرو بودند. اما درصد احساس خشم همچنان بالاست و در سال 2023، سهم 23 درصدی از تمام احساسات منفی را به خود اختصاص داده است.

تعیین درصد تجربه عواطف در جوامع نمونه آماری، بر اساس پرسشنامه استاندارد صورت می‌گیرد. سپس نتایج به جمعیت کل کشور تعمیم داده می‌شوند تا تخمینی حدودی از عصبانی ترین مردم جهان به دست آید. هرچه درصد نهایی بالاتر باشد، مشخص خواهد شد که میزان تجربه عواطف منفی بیشتر بوده است.

خشمگین ترین کشور دنیا کجاست؟

طبق گزارش ارزیابی بیش از 100 ملت در سراسر جهان توسط مؤسسه گالوپ، لیستی از عصبانی‌ترین کشورها منتشر شده است. به گفته محققان، احساسات منفی و به‌خصوص خشم در کشورهای خاورمیانه‌ و افریقایی بیشترین سطح بروز را دارند.

1. لبنان، رتبه اول لیست عصبی ترین مردم جهان

لبنان، رتبه اول لیست عصبی ترین مردم جهان

لبنان به فرهنگ زیبا و تاریخ غنی‌اش شناخته می‌شود، اما به دلایل متعددی یکی از عصبی ترین مردم جهان را دارد. این کشور از مدت بسیار طولانی تا به امروز، گرفتار درگیری‌های داخلی و خارجی و وضعیت نابسامان اقتصادیست که نارضایتی فراوانی را برای لبنانی‌ها به همراه داشته‌اند.

تنوع قومی و نژادی گسترده در لبنان به همراه سیستم سیاسی متغیر، به تفرقه‌های متعدد دامن زده‌اند که نتیجه آن در فسادهای گسترده و ناکارآمدی دولتی مشاهده می‌شود. ترکیب ناپایداری سیاسی و جنگ‌های طولانی در دهه 90 میلادی مانعی بر سر راه رشد اقتصادی و اجتماعی کشور بوده اند و سبب شده اند تا لبنان طی سال‌های متمادی به عنوان خشمگین ترین کشور دنیا شناخته شود. این ملت با وجود بهبودهای نسبی همچنان از ضعف زیرساختی، تورم و بحران بدهی رنج می‌برد.

  بازیگران سریال بازی مرگ ۲۰۲۳؛ معرفی تمام بازیگران سریال کره ای Death's Game

2. ترکیه در جایگاه دوم خشمگین ترین کشور دنیا

ترکیه در جایگاه دوم خشمگین ترین کشور دنیا

طبق گزارش اخیر، ترکیه در جایگاه دوم عصبی ترین مردم جهان قرار گرفته است. شهروندان ترک بسیاری هستند که از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور اظهار نارضایی می‌کنند. شکاف‌های سیاسی، مشکلات عمیقی که در جوامع ریشه دوانده و همچنان موجب بروز خشونت و جرایمی علیه حقوق انسانی می‎‌شوند، خشم و تنش روانی زیادی برای مردم این کشور به همراه داشته اند.

درصد روزافزونی از مردم ترکیه معتقدند نیازهای اصلی‎‌شان توسط دولت تأمین نمی‌شود و نهادی پاسخگوی فریاد مددجویی آنها نیست. این امر موجب ایجاد احساس یأس در میان نسل‎‌های مختلف و به ویژه جوانان شده است. البته وطن دوستی ملت و میراث کهن تاریخی سبب شده تا ترکیه بیش از اینکه به عنوان خشمگین ترین کشور دنیا شناخته شود، به زیبایی فرهنگ و تاریخ خود معروف باشد.

3. ارمنستان، رتبه سوم با بی اعصاب ترین مردم دنیا

ارمنستان، رتبه سوم با بی اعصاب ترین مردم دنیا

تعجبی ندارد که وضعیت اجتماعی، امنیت سیاسی و نوسان‌های اقتصادی، همسایگان ارمنی ما را به یکی از عصبی ترین مردم جهان تبدیل کرده باشند. یکی از مؤثرترین عوامل مسبب این رنج و خشم ملی، تاریخ پرتلاطم و بی‌عدالتی‌هایی هستند که بر این کشور روا داشته شده اند. تلاش برای به رسمیت شناساندن نسل کشی ارامنه و درگیری با کشورهای مجاور، در تنش‌های دیپلماتیک و روانی ارمنستان نقش پررنگی ایفا می‌کنند.

چالش‌های متعدد دیگری مانند بالا بودن نرخ بیکاری، دشواری در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تورم، حس افسردگی و خشم را تشدید می‌کند. ترکیب این عوامل موجب شده تا ارامنه در نتیجه احساس ستم‌های فراوان و عدم رضایت نسبت به دولت، در لیست بی اعصاب ترین مردم دنیا جا داشته باشند.

  بهترین ماشین های چینی 2023 در بازار ایران

4. عراق

عصبانی ترین مردم جهان در عراق

سالهاست که عراق به عنوان یکی از خطرناک‌ترین کشورهای منطقه شناخته می‌شود و طبعاً عصبی ترین مردم جهان را دارد. جنگ‌های طولانی، درگیری‎‌های مداوم داخلی و خارجی و ناپایداری سبب شده است تا پیچیدگی‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زیادی در این کشور سربرآورند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که سبب می‌شود عراقی‌ها به عنوان ملت یکی از خشمگین ترین کشورهای دنیا شناخته شوند، ناامنی در این کشور است. ناآرامی‌های سیاسی و خشونت، ترس را با زندگی بسیاری از ساکنان عراق عجین کرده‌اند. علاوه بر آن، اقتصاد این کشور نیز توسط تنش‌های متعدد تحت الشعاع قرار گرفته است.

5. افغانستان

افغانستان، خشمگین ترین مردم جهان بر اساس آمار

ملت افغانستان با وجود تاریخ و فرهنگ ارزشمند، همواره به عنوان یکی از عصبی ترین مردم جهان شناخته می‌شوند. تاریخ نابسامانی‌های اجتماعی، خشونت و عدم رعایت حقوق انسانی، مشکلات سیاسی مداوم و تعصبات مذهبی – فرهنگی، به ایجاد حس خشم و نفرت عمیق دامن زده اند.

در نتیجه درگیری‌های قبیله‌ای و قومی همراه با جنگ‌های داخلی طولانی، درصد زیادی از ملت افغانستان امید خود برای آینده‌ای روشن را از دست داده‎‌اند. اقتصاد ناپایدار این کشور که همچنان به مددهای بین المللی وابسته است، منجر به بیداد فقر و بیکاری شده و استیصالی مداوم برای افغانستانی‌ها به وجود می‌آورد. با وجود نرخ پایین امید به زندگی، مرگ‌ومیر بالا و خطر مداوم جانی و مالی، عجیب نیست که افغانستان علاوه بر لیست خشمگین ترین کشور دنیا، در زمره غمگین‌ترین کشورهای جهان نیز جا داشته باشد.

6. اردن

عصبی ترین مردم جهان در اردن

با وجود وضعیت اجتماعی، ضعف‌های اقتصادی و سیاست پرتنش، از ساکنان اردن اغلب به عنوان یکی از عصبی ترین مردم جهان در خاورمیانه یاد می‌شود. ترکیب این عوامل سبب شده اند تا افت شدیدی در فرصت‌های شغلی برای نسل جوان اردن به وجود آید و حس خشم، درماندگی و افسردگی در میان اردنی‌ها به وضوح لمس شود. دورنمای سیاسی این کشور نیز ظاهر چندان جالبی ندارد. به ویژه پس از اعتراض‌های گسترده ملل عرب که موجب کارشکنی‌های دولتی و ناآرامی گردید، اردن به عنوان یکی از خشمگین ترین کشورهای دنیا شناخته شد.

  معرفی بهترین خودرو های سال 2023 در جهان

جمعیت جوانان اردنی که بیش از دو سوم آنها از افراد زیر 30 سال تشکیل می‌شوند، به حمایت از تغییرات اجتماعی و سیاسی رو آورده اند. به علاوه حمایت‌های جهانی برای تقویت و حفاظت از محیط زیست، تأمین آب پاک و انرژی در اردن نیز در جریان هستند و نور امیدی برای این ملت برشمرده می‌شوند.

7. مالی

مالی و خشمگین ترین کشور دنیا

کشور مالی در غرب قاره افریقا، مانند بسیاری دیگر از ملت‌های افریقایی با چالش‌های فراوان روبروست. نرخ بالای فقر و تحصیلات پایین، بیکاری و عدم دسترسی به امکانات رفاهی گسترده سبب شده است تا ملت مالی در جمع عصبی ترین مردم جهان جا بگیرند.

مالی در گزارش شاخص توسعه جوامع انسانی تهیه شده توسط سازمان ملل متحد نیز در میان 190 کشور جهان، رتبه بسیار پایینی دریافت کرد. این امر حاکی از آن است که دسترسی ساکنان مالی به امکانات تحصیلی و رفاهی، فرصت‌های کمی برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی گذاشته اند. به علاوه تهدیدهای داخلی که حملات تروریستی گروهک‌های رادیکال تنها بخشی از آنها هستند، همچنان سلامت و امنیت مردم را تهدید می‌کنند.

8. سیرالئون

عصبانی ترین مردم جهان در سیرالئون

یکی از کشورهایی که در دهه‌های اخیر چالش‌های قابل توجهی را از سر گذرانده، سیرالئون است. همانطور که می‌توانید حدس بزنید، حجم عظیم تنش و فشار سبب شده تا این کشور یکی از عصبی ترین مردم جهان را داشته باشد.

یکی از عوامل اصلی مؤثر بر کیفیت زندگی ساکنان سیرالئون، تنش‌های مداوم اقتصادی و اجتماعی در این کشور هستند. هرجای تاریخچه این کشور را بنگرید با جنگ‌های داخلی، فساد دولتی و استعمار مواجه خواهید شد. عدم اطمینان به دولت و حتی بی‌اعتمادی مردم به یکدیگر، بیکاری و فقر شدید باعث ناامیدی گردیده و سیرالئون را به یکی از خشمگین ترین کشورهای دنیا تبدیل کرده است.

  زیباترین زنان جهان در سال 2023 + تصاویر

9. هند

هند با عصبی ترین مردم دنیا بر اساس آمار گالوپ

عجیب نیست که کشوری درحال توسعه با جمعیتی بالای 2 میلیارد نفر، یکی از عصبی ترین مردم جهان را داشته باشد. امروزه هند را به تنوع و غنای فرهنگی و مذهبی با سابقه طولانی کوشش‌های طاقت فرسا برای استقلال می‌شناسیم. با این وجود، مشکلاتی از جمله فساد در بخش‌های گسترده، فقر، شکاف طبقاتی و تبعیض‌های اجتماعی همچنان پابرجا هستند و هندی‌ها را به یکی از عصبانی ترین مردم جهان بدل نموده‌اند.

با وجود رشد انفجاری جمعیت، اشباع پُست‌های شغلی، افزایش هزینه‌های زندگی و رقابت تنگاتنگ با سایر کشورها، بسیاری از هندی‎‌ها و به ویژه جمعیت جوان نگران آینده خود هستند. نرخ بالای جنایت، عدم امنیت کامل برای زنان، ضعف خدمات درمانی و بهداشتی و عدم دسترسی بسیاری از نواحی محروم به نیازهای اولیه بشری، حس خشم و درماندگی را در میان جوامع این کشور (به ویژه درحومه شهرها و نواحی روستایی) تشدید می‌کند. با این حال هندی‎‌ها همچنان به عنوان یکی از میهن‎‌دوست‌ترین مردم جهان شناخته می‌شوند و با سرسختی برای پیشرفت و کامروایی می‎‌کوشند.

10. ایران

ایران در میان خشمگین ترین کشورهای دنیا

مایه افتخار نیست که بگوییم ایران نیز در بین 10 تا از عصبی ترین مردم جهان نام برده شده. کشور زیبای ما با پتانسیل‎ بی‌نهایت برای شکوفایی، منابع سرشار و ملتی که در جهان نظیر ندارد، تحت تأثیر فشارهای داخلی و خارجی دستخوش چالش‌های زیادی شده است.

چالش‌های مداوم در دهه‌های متمادی که در طی چند سال اخیر شدت گرفته‌اند، مشکلات فراوانی را برای ملت ایران به همراه داشته‌اند. تنش‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی، تعصب در جنبه‌های مختلف، مشکلات اقتصادی و مسائل اجتماعی که ظاهراً قصد کوتاه آمدن ندارند، روی حس رضایت و امید ایرانیان اثر منفی فراوانی می‌گذارند. خشم و عدم رضایت (به ویژه در اقشار جوان جامعه)، بدبینی و تنگنای اقتصادی موجب شده اند تا یکی از بی اعصاب ترین مردم دنیا را داشته باشیم.

  بهترین فیلم های درام سینما، لیستی از بهترین درام های عاشقانه و داستانی تاریخ

سخن آخر

جهان هرگز داستان گل و بلبل نبوده است. هر برهه زمانی را که در تاریخ بنگرید با آشوب و اغتشاش، تنش‌های اجتماعی، تبعیض، جنگ و نابسامانی مواجه خواهید شد. همه این عوامل سبب شده اند بسیاری از کشورها عصبی ترین مردم جهان را داشته باشند.

چالش‌های سمج و سختی‌های روزمره، حس آسایش و آرامش را از ملت‌ها سلب می‌کنند و نام بسیاری از مناطق، به خصوص ملل خاورمیانه و جهان سوم را به عنوان خشمگین ترین کشور دنیا سر زبان‌ها می‌اندازند.

مسیر تغییر، دشوار است و قطعاً با چالش‌های مضاعف و فشارهای سنگینی همراه خواهد بود. اما زانوی خشم و غم بغل گرفتن، از ملتی که برچسب عصبانی ترین مردم جهان را خورده دردی دوا نمی‌کند. هنر در این است که تحت فشارهای مداوم، بر حفظ متانت و امید تمرکز داشته باشیم تا از لحظاتی که در این جهان فانی می‌گذرانیم، به بهترین نحو بهره ببریم. نور امید هنوز در این جهان وجود دارد؛ در لبخند یک عزیز، در زیبایی‌های زندگی و نور صبحگاهی که نوید از شروعی نو می‌دهد.

سؤالات متداول

چه عواملی باعث عصبانیت مردم در جهان می‌شود؟

عوامل مختلفی می‌توانند در عصبانیت مردم در جهان نقش داشته باشند:

مشکلات اقتصادی: بیکاری، تورم، فقر و نابرابری اقتصادی؛
مشکلات سیاسی: بی‌ثباتی سیاسی، فساد، جنگ و ناامنی؛
مشکلات اجتماعی: تبعیض، خشونت، بی‌عدالتی و عدم وجود فرصت‌های برابر؛
مشکلات شخصی: مشکلات خانوادگی، مشکلات سلامتی، استرس و اضطراب.

بر اساس چه معیاری می‌توان عصبی‌ترین مردم جهان را تعیین کرد؟

چه راهکارهایی برای کاهش عصبی بودن وجود دارد؟

حل مشکل خشم ملی دشوار است اما غیرممکن نیست. با کوشش برای رفع مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حل مسائلی مانند بیکاری، فقر و تبعیض‌های نژادی و جنسیتی، می‌توان در راستای کاهش عصبانیت و خشم قدم مؤثری برداشت.

 

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا