عجیب ترین هاتاریخ و فرهنگترین هاکشورها

12 تا از عجیب ترین قوانین چین که شما را شگفت زده خواهد کرد

0
()

چین یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و با وجود جمعیت زیادش، وضعیت اقتصادی نسبتاً خوبی دارد. برای مدیریت چنین جمعیت عظیمی که مرز 2 میلیارد را گذرانده، باید قوانین و مقرراتی تنظیم شود تا اطمینان حاصل شود که شهروندان می‌دانند چه کاری خطا و چه کاری جایز است. با این حال، برخی از قوانین چین شاید احمقانه به نظر برسند، و باعث شود شک کنیم آیا واقعاً وجود دارند و تصویب شده اند، یا خطایی از سوی سیاست گذاران صورت گرفته!

قوانین عجیب چین

در مقاله امروز نجوافکت، لیستی از عجیب‌ترین قوانین چین را بررسی خواهیم کرد که هم برای شهروندان و هم برای افرادی که از این کشور بازدید می‌کنند، عجیبند.

  بهترین سایت های ادیت عکس با هوش مصنوعی در سال 2024

1. قوانین چین: خودروها مجاز به توقف در کنار خط عابر پیاده نیستند.

قوانین چین

خودروها اجازه توقف روی خط عابر پیاده را ندارند. البته نکته عجیب این قوانین چین، آنجاست که اتومبیل‌ها به هر حال باید قبل از خطوط عابر پیاده توقف کنند تا عابران بتوانند از جاده عبور کنند. اما در چین که خودروها اجازه توقف و عبور از روی خطوط عابران پیاده را ندارند، اینطور نیست. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی پکن، توقف خودروهای برقی در کنار خط عابر پیاده ممنوع بوده و حتی در صورت توقف امکان دارد جریمه شوند.

بنابراین، هنگامی که شخصی در یک گذرگاه عابر پیاده در چین باشد، باید قبل از عبور از جاده صبر کند تا اتومبیل‌ها عبور کنند.

2. قرار گذاشتن با همکاران ممنوع است.

قوانین غیرمعمول در چین | قانون باورنکردنی چین

در اکثر محیط‌های کاری، کارفرمایان با اینکه کی با کی قرار می‌گذارد کاری ندارند. با این حال یکی از قوانین عجیب چین در استان گوانگژو این است که قرار گذاشتن با همکاران، ممنوع اعلام شده و جریمه در پی خواهد داشت. یک شرکت اینترنتی برخی از سیاست‌های سختگیرانه را در رابطه با دوستیابی اعمال کرده است که در آن، کارمندان مردی که کمتر از یک سال سابقه کاری داشته باشند، مجاز به قرار ملاقات گذاشتن با همکارانشان نیستند. زنانی که در شرکت به مدت سه ماه در شرکت مشغول به کار شده اند و بعد با فردی آشنا می‌شوند که کارمند شرکت نیست، شرکت باید او را بررسی کند تا مشخص شود که آیا مناسبش است یا خیر.

این قانون از این جهت عجیب است که شریک زندگی یک شخص، به شرکت مربوط نمی‌شود. قوانین عجیب چین، به کارفرما اجازه می‌دهند در زندگی خصوصی کارکنانش دخالت کند!

  بهترین خواننده های راک جهان | با 10 بهترین خواننده های راک خارجی آشنا شوید!

3. عجیب ترین قوانین چین در راهنمایی و رانندگی

قوانین خاص چین

اگر تصادفی بین عابر پیاده یا دوچرخه سوار و یک وسیله نقلیه موتوری اتفاق بیفتد، مهم نیست که عابر پیاده چه کاری انجام داده یا اصلاً مقصر هست یا خیر. وسیله نقلیه موتوری باید مسئولیت کامل را بر عهده بگیرد. اگر ثابت شود که عابر پیاده اشتباهی انجام داده ، مسئولیت وسیله نقلیه موتوری تا 90 درصد کاهش می‌یابد. این بدان معناست که یک راننده بی گناه به هر حال بایستی 10 درصد جریمه بپردازد، حتی اگر هیچ اشتباهی انجام نداده باشد.

4. رازهای ابریشم بافی نباید به اشتراک گذاشته شوند.

قوانین چین | قانون باورنکردنی چین

هنر ابریشم سازی، در چین باستان متولد شده و در قرن‌های گذشته، به دلیل همین تجارت منسوجات ابریشمی شهرت فراوانی داشته است. بنابراین، یک قانون امپراتوری باستانی وضع شد که فاش کردن اسرار کشاورزی، پرورش کرم ابریشم و تهیه این منسوجات ارزشمند را ممنوع می‌کرد.

به موجب این قوانین چین باستان، هرکسی که مرتکب جرم می‌شد مجازاتش شکنجه تا سرحد مرگ بود. این قانون چین، از این نظر بسیار عجیب است که در جامعه معاصر، تبادل نظر کاری بسیار پسندیده و عادی به حساب می‌آید و هر فردی باید بتواند با دیگران به تبادل نظر بپردازد تا راه بهتری برای انجام بهتر و آسانتر کارها پیدا کند.

اما در مورد چین، اینطور نیست. هرکسی که از جانش سیر شده باشد می‌تواند اسرار ابریشم بافی و پرورش کرم ابریشم را فاش کند.

5. انتخاب نام‌های عجیب برای کودکان ممنوع است.

قانون های عجیب و غریب چین

قوانین چین، انتخاب نام‌های عجیب و غریب برای کودکان را ممنوع کرده اند. این قانون شاید عجیب به نظر برسد، چون اصولاً انتخاب نام نوزاد به والدین بستگی دارد و حق دارند نام کودکشان را انتخاب کنند. اما در چین، اوضاع کاملاً متفاوت است زیرا دولت اجازه نمی‌دهد نامی برای کودک بگذارند که در نظر جامعه غیرمتعارف و غیرمعمول باشد.
بنابراین، اگر والدین نوزاد نامی انتخاب کنند که به نظر خودشان خوب باشد اما دولت آن را نپسندد، بیخیال آن نام می‍‌شوند. البته فکرش را که بکنید این قانون زیاد هم بد نیست چون باعث می‌شود مردم نام‌هایی که معانی عجیب و غریبی داشته باشند، روی بچه‌هایشان نگذارند. عجیب و بی معنی بودن نام (و در برخی موارد، سخیف بودنشان) باعث می‌شوند مردم به چشم ناجور به بچه و والدینش نگاه کنند. به علاوه نامی که والدین انتخاب می‌کنند باید به ماندارین قابل ترجمه باشد.

  بهترین فیلم های نتفلیکس 2023 : بهترین فیلم ها برای هر سلیقه ای

6. بچه‌ها موظفند به خودروهای درحال عبور سلام کنند.

قوانین عجیب و تعجب‌آور چین | قانون های عجیب و غریب چین

در چین رسم بر این است که کودکان با بالا بردن دست، به خودروهای عبوری سلام می‌کنند. این مورد از قوانین عجیب چین، در استان گوئیژو وجود دارد. دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی لولانگ، طبق قانون موظفند با دیدن خودرویی که در خیابان حرکت می‌کند، بایستند و دستشان را بلند کنند تا سلام بدهند.
این مورد از قوانین خاص چین، بیشتر از اینکه عجیب باشد مفید است. به علاوه خیلی جالب است که بدانید همین قانون، کلی به کاهش موارد تصادف کودکان خردسال با خودرو کمک می‌کند. وقتی بچه‌ها با دیدن ماشین دستان خود را بالا می‌برند، راننده‌ها می‌توانند آنها را ببینند و در نتیجه مراقب خواهند بود که آسیبی به بچه‌ها نرسد.

7. نزدیک شدن خارجی‌ها باید با صدای بلند اعلام شود.

این قانون، یکی از قوانین غیرمعمول در چین است که قدمت آن به سال 1907 برمی‌گردد. پیش از آن در طی سال‌های 1860 تا 1880، چینی‌ها در منچوری با روس‌ها درگیری‌هایی داشتند و همین امر باعث اختلافاتی بین چین و روسیه شد. از آن زمان، شهروندان چینی به محض رؤیت یک فرد خارجی (به خصوص روس) باید بلند اعلام کنند که یک روس درحال نزدیک شدن است. به موجب آن، اگر شخصی اعلام نمی‌کرد که یک روس در حال نزدیک شدن است، مجازاتش اعدام بود.

از عجیب بودن این قانون، همین بس که چینی‌ها باید نزدیک شدن یک خارجی را به همدیگر گزارش می‌دادند؛ آن هم فقط به دلیل خارجی بودنش.

8. نگهداری مواد منفجره در زیرزمین غیرقانونی است.

قانون های کشور چین

یکی از قوانین عجیب و تعجب‌آور چین این است که مالکان خانه‌ها، نباید بیش از یک تن مواد منفجره و وسایل آتش بازی در زیرزمین خانه‌شان داشته باشند. از هر زاویه ای به این قانون نگاه می‌کنیم، از عجیب بودنش کم نمی‌شود. تصویب چنین قانونی به این معناست که بعضی از چینی‌های خجسته واقعاً در زیرزمینشان چندین تن ماده منفجره مخصوص آتش بازی ذخیره می‌کردند. اینکه اصلاً چرا باید کسی در خانه اش یک تن مواد منفجره جاساز کند، الله اعلم.

  لیست 12 کانال سریال کره ای؛ بهترین چنل تلگرامی سریال های کره جنوبی برای طرفداران کی دراما

9. محتوای مستهجن ممنوع است.

یکی از قوانین جالب کشور چین، این است که انتشار هر گونه محتوای مستهجن در این کشور ممنوعیت دارد. البته با وجود محدودیت‌های شدید اینترنتی در کشور چین، عجیب است که چنین محتوایی با شدت زیادی ممنوع اعلام شود. به هر حال، ممنوعیت محتوای مبتذل باعث نخواهد شد که ذهن مردم پاک و مطهر و عاری از هر گونه افکار کثیف شود.

10. مجازات اعدام در چین بیداد می‌کند.

قوانین غیرعادی چین| قوانین جالب کشور چین

در بیشتر کشورها و سرزمین‌های آسیای شرقی، از جمله ژاپن، کره شمالی، مالزی، تایلند، اندونزی، ویتنام، سنگاپور و تایوان، مجازات اعدام هنوز هم انجام می‌شود. به موجب عجیب تری قوانین چین، تعداد افرادی که در چین اعدام می‌شوند سالانه بیشتر از مجموع همه کشورهای دیگر است.

دولت تنها در سال 2014 حدود 2400 نفر را به دلیل انواع جنایات از جمله جنایات غیرخشونت آمیز اعدام کرد. به عنوان مثال، جرایم مربوط به مواد مخدر، و همچنین کلاهبرداری‌های شرکتی و مالی، بیش از سایر جرایم باعث می‌شوند مجرم بدبخت یکراست فرستاده شود پای دار.

با این حال، برخی از خانواده‌های چینی، ادعا می‌کنند که عزیزانشان برای پنهان سازی پرونده‌های فساد دولتی اعدام شده اند.

11. تمام زمین‌ها متعلق به دولت است.

قوانین چین

بسیاری از مردم چین نیز مانند اکثر صاحب خانه‌های دنیا، رویای این را دارند که در آینده خانه‌های خود را به فرزندان خود بسپارند. خانه یک سرمایه گذاری عظیم محسوب می‌شود، بنابراین منطقی است که آن را پس از گذشت یا پیری به نسل بعدی منتقل کنند.
با این حال، قوانین چین مردم را حتی دم مرگ هم راحت نمی‌گذارند. شاید مالکان چینی خانه خود را داشته باشند، اماا مالک زمینی نیستند که خانه بر روی آن ساخته شده. دولت چین مالک تمام زمین‌هاست. نمونه تمام و کمال کمونیسم!

  10 مورد از عجیب ترین قوانین مدارس دنیا

12. بهداشت صنایع غذایی صوری است.

قانون باورنکردنی چین | قوانین عجیب چین

قوانین چین، شامل هیچ بندی مربوط به ایمنی مواد غذایی نمی‌شوند. اگر هم چنین چیزی وجود داشته باشد، به آن عمل نمی‌شود. به همین دلیل است که گاه و بیگاه، انتشار اخبار هولناک از چین دنیا را تکان می‌دهند. دو سال پیش، تقریباً 100.000 تن گوشت تاریخ مصرف گذشته توسط قاچاقچیان گوشت (بله، قاچاقچیان گوشت) به فروش رسید.
منظورم از تاریخ مصرف گذشته فقط این نیست که چند روزی از تاریخ انقضای گوشت‌ها گذشته باشد. گوشتی که برادران قاچاقچی به مردم انداختند، بیشتر از 40 سال قدمت داشت! این واقعیت که قاچاقچیان حتی به خود زحمت نداده بودند بسته‌هایی که مشخصاً با مهر دهه 1970 تاریخ خورده بودند را پنهان کنند، این موضوع را نگران کننده تر می‌کند.

تجربه کاربران ردیت از سفر به چین

قوانین شگفت‌انگیز چین | قوانین خاص چین

بیایید نگاهی بیندازیم به تجربه یکی از کاربران ردیت که چند سالی را برای کار و تحصیل در چین گذرانده است.

«… شاید عجیب و بی معنی به نظر برسد اما طبق قوانین چین، محدودیت اینترنت به شدت بیداد می‌کند. هر سرویسی که فکرش را بکنید، در این کشور تحت محدودیت شدید قرار دارد… من مجبور بودم برای تماس با خانواده ام در اروپا، هزینه بالایی برای پروکسی بپردازم. با این حال، خرید پروکسی هم در استان محل اقامت من به نوعی جرم به حساب می‌آمد و باید همین کار را مخفیانه انجام می‌دادم! از سرویس‌های خیلی ساده مانند تلگرام و واتساپ گرفته تا ردیت و حتی جیمیل، همه چیز در چین تحت نظارت و سا*نسور شدید قرار دارد.»

سخن آخر

چین مجموعه‌ای از قوانین و مقررات بسیار متنوع دارد که اغلب برای کسانی که در خارج از کشور هستند عجیب یا غیرعادی به نظر می‌رسند. چین با تاریخ و فرهنگ غنی خود، طیف گسترده ای از مقررات را اجرا کرده است که نشان دهنده جامعه و ارزش‌های منحصر به فرد آن هستند.

  بهترین نوشیدنی های تابستانی؛ طرز تهیه 10 نوشیدنی خنک

اگرچه برخی از این قوانین ممکن است عجیب و یا حتی بی معنی به نظر برسند، اما نتیجه شرایط و فرهنگ منحصر به فرد کشور هستند. مهم اینجاست که پیش از قضاوت یا حدس و گمان زدن درباره زمینه و استدلال پشت قوانین منحصر به فرد چین آگاه شوید.

سؤالات متداول

آیا قوانین عجیب چین فقط برای خارجی ها اعمال می شود؟

خیر، قوانین عجیب چین فقط برای خارجی ها اعمال نمی شود. شهروندان چینی نیز باید این قوانین را رعایت کنند. در واقع، برخی از این قوانین برای شهروندان چینی سخت گیرانه تر هستند.

به عنوان مثال، قانون تک فرزندی که تا سال 2015 اجرا می شد، فقط برای شهروندان چینی اعمال می شد. این قانون باعث شد که بسیاری از زوج های چینی نتوانند فرزنددار شوند.

همچنین، قانون ممنوعیت استفاده از رسانه های اجتماعی خارجی مانند فیس بوک و توییتر، برای شهروندان چینی نیز اعمال می شود. این قانون باعث شده است که شهروندان چینی دسترسی محدودی به اطلاعات خارجی داشته باشند.

ممنوعیت بازی کردن در کشور چین چیست؟

دولت چین قوانین سخت گیرانه ای را برای بازی کردن در این کشور وضع کرده است. این قوانین با هدف کاهش اعتیاد به بازی های ویدیویی در میان نوجوانان و جوانان چینی وضع شده اند.

بر اساس این قوانین، نوجوانان زیر 18 سال تنها مجاز به بازی کردن 3 ساعت در هفته هستند. این محدودیت در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه اعمال می شود. همچنین، نوجوانان زیر 18 سال مجاز به بازی کردن بین ساعت 10 شب تا 8 صبح نیستند.

  چهارشنبه سوری؛ تاریخچه و رسوم رقص شعله‌ها در آخرین چهارشنبه سال

علاوه بر این، دولت چین محدودیت هایی را برای بازی های ویدیویی در این کشور وضع کرده است. به عنوان مثال، بازی های ویدیویی که محتوای خشونت آمیز یا جنسی دارند، در چین ممنوع هستند. شرکت‌های بازی سازی چینی که از این قوانین تخطی کنند، به شدت مجازات خواهند شد.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا