مکان هاتاریخ و فرهنگترین هامنتخب سردبیر

بلندترین برج جهان؛ با 12 مورد از بزرگترین سازه های جهان آشنا شوید

0
()

از بلندترین برج جهان چه می‌دانید؟ با نجوافکت همراه باشید تا به معرفی 12 مورد از بلندترین و بزرگترین سازه های جهان بپردازیم.

از دیرباز، بشر در تلاش بوده تا با دستاوردهای مهندسی خود، به بلندترین نقطه ی ممکن بر روی زمین دست یابد. این میل به اوج گرفتن، منجر به خلق سازه‌های شگفت انگیزی شده است که به عنوان نمادی از قدرت، نوآوری و زیبایی در سراسر جهان شناخته می‌شوند. برج‌ها، به عنوان بلند مرتفع‌ترین دستاوردهای معماری بشر، همواره توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند و رقابت برای ساخت بلندترین برج جهان در میان کشورهای مختلف، روز به روز در حال افزایش است.

در این پست، سفری به میان بلندترین برج های جهان خواهیم داشت و ضمن معرفی آنها، به بررسی تاریخچه‌ی ساخت، کاربری و ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک خواهیم پرداخت. از غول سر به فلک کشیده‌ی دبی، برج خلیفه، تا شاهکار مهندسی چین، برج شانگهای، و آسمان خراش‌های نوظهور در کره جنوبی، گشتی در میان این غول‌های فولادی و شیشه ای خواهیم داشت و خواهیم دید که چگونه این سازه‌های عظیم، افق شهرهای مختلف را متحول کرده و به نمادهایی از پیشرفت و نوآوری تبدیل شده‌اند. با لیست بلندترین برج های جهان نجوافکت همراه شوید.

فهرست محتوا:

توضیح مختصری از هر نوع برج

  • برج مخابراتی: سازه‌ای بلند که برای ارسال و دریافت امواج مخابراتی مانند تلفن همراه، رادیو و تلویزیون استفاده می‌شود. مثلا برج میلاد در رتبه ششمین برج مخابراتی بلند جهان جا دارد.
  • برج مسکونی: ساختمانی مرتفع که برای سکونت افراد طراحی و ساخته شده است.
  • برج رادیویی: سازه‌ای بلند که برای ارسال و دریافت امواج رادیویی استفاده می‌شود.
  • برج تلویزیونی: سازه‌ای بلند که برای ارسال و دریافت امواج تلویزیونی استفاده می‌شود.
  • برج فلزی: سازه‌ای بلند که از جنس فلز، مانند فولاد، ساخته شده است.
  • برج آجری: سازه‌ای بلند که از آجر ساخته شده است. مثلا در این بخش، بلندترین برج جهان در ایران قرار داشته و میل گنبد (برج گنبد کاووس واقع در شهری با همین اسم در استان گلستان) نام دارد.
  • برج لگویی: سازه‌ای که با استفاده از قطعات اسباب‌بازی لگو ساخته شده است.

فهرست بلندترین برج جهان در سال 2024

در ادامه به معرفی بلندترین برج های جهان به ترتیب ارتفاع خواهیم پرداخت.

12. مرکز مالی جهانی شانگهای، در شانگهای چین

بزرگترین سازه دنیا

مرکز مالی جهانی شانگهای، درست در کنار برج دیگری از این لیست، یعنی برج شانگهای، به ارتفاع 492 متر (1614 فوت) می‌رسد. این ساختمان علاوه بر کاربری‌های دیگر، محل دفاتر و هتل‌ها نیز می‌باشد. این برج به دلیل شکل غیرمعمولش، لقب بامزه‌ای دارد: «دربازکن بطری»! این برج توسط شرکت معماری آمریکایی Kohn Pedersen Fox (KPF) طراحی شده؛ استودیویی که مسئول طراحی تقریباً نیمی از ساختمان‌های این لیست است.

11. برج تایپه 101، در تایپه‌ی تایوان

برج تایپه 101 با ارتفاع 508 متر (1667 فوت) بر فراز دیگر ساختمان‌های تایپه سر به فلک کشیده است.

  بهترین کشور برای زندگی کدام است؟ لیست کشور های برتر 2023

بلندترین سازه جهان

این برج در مقایسه با سایر ساختمان‌های این لیست، به لطف شکل غیرمعمولش که از معماری سنتی چین الهام گرفته شده، بسیار متمایز ظاهر شده است. این آسمان‌خراش عمدتا محل استقرار دفاتر اداری است، اما چند رستوران و یک سکوی تماشای منظره نیز دارد. هر شب سال نو، آتش بازی‌هایی از پشت بام آن به راه می‌افتد که تماشاگران این جشن را از سراسر جهان جذب می‌کند.

10. برج چاینا زون در پکن چین؛ بلندترین برج جهان

بلندترین ساختمان پکن هم در میان بلندترین ساختمان‌های جهان قرار دارد: برج چاینا زون که با نام برج سیتیک (CITIC Tower) نیز شناخته می‌شود.

بلندترین برج جهان در سال 2024

این آسمان‌خراش با ارتفاع 528 متر (1732 فوت) عمدتا محل استقرار دفاتر اداری است. «زون» نام یک ظرف قدیمی چینی برای نگهداری شراب است و نمای ساختمان این شکل را تداعی می‌کند. طراحی این برج حاصل همکاری شرکت‌های معماری فارلز و KPF بوده است.

9. مرکز مالی سیتی‌گروپ تیانجین، در تیانجین چین

شباهت‌های مرکز مالی سیتی‌گروپ تیانجین (تیانجین سی‌تی‌اف) و مرکز مالی سیتی‌گروپ گوانگژو فراتر از نام‌های نزدیک آن‌هاست: هر دو برج نیز هم‌ارتفاع هستند.

لیست بلندترین برج های جهان

هر دوی این برج‌ها با کسب رتبه‌های هشتم و نهم این فهرست، ارتفاعی برابر با 530 متر (1739 فوت) دارند. دیوارهای شیشه‌ای با انحنای ملایم برج، فراتر از زیبایی، کارکردی عملی نیز دارند؛ آن‌ها به طور قابل توجهی میزان قرارگیری در معرض باد، نور خورشید و رطوبت را کاهش می‌دهند. کاربری اصلی این ساختمان، مانند سایر موارد موجود در این لیست، شامل دفاتر، آپارتمان‌ها، فضاهای تجاری و اتاق‌های هتل است. این آسمان خراش توسط معماران شرکت اسکیدمور، اوینگز و مریل (Skidmore, Owings & Merrill) طراحی شده است.

  خطرناک ترین حیوانات جهان + تصاویر

8. مرکز مالی سیتی‌گروپ گوانگژو، در گوانگژوی چین

برخلاف مرکز مالی سیتی‌گروپ تیانجین، مرکز مالی سیتی‌گروپ گوانگژو ظاهری جعبه‌ای شکل دارد و در کنار سکویی هشت طبقه‌ای قرار گرفته است.

فهرست بلندترین برج های جهان

این ساختمان شامل دفاتر اداری، اتاق‌های هتل و فضاهای تجاری می‌باشد. فورت بگلی، معمار ارشد پروژه، از کاشی‌های لعابدار سفید برای ستون‌های عمودی سازه استفاده کرده است که اشاره‌ای به سنت صنایع دستی محلی به شمار می‌رود. این آسمان‌خراش بلندقامت، اثر دیگری از شرکت KPF محسوب می‌شود.

7. مرکز تجارت جهانی یک در نیویورک؛ بلندترین سازه جهان

مرکز تجارت جهانی وان در نیویورک، با ارتفاع 541 متر (1775 فوت)، هم بلندترین ساختمان این شهر و هم بلندترین ساختمان کل ایالات متحده است.

بلندترین برج جهان در حال ساخت برای درک بهتر این عظمت، کافیست بدانید امپایر استیت تنها 443 متر (1453 فوت) ارتفاع دارد. این برج توسط دیوید چایلدز از شرکت اسکیدمور، اوینگز و مریل طراحی و در همان سایتی ساخته شده که برج‌های دوقلو مرکز تجارت جهانی تا پیش از یازدهم سپتامبر 2001 قرار داشتند. مرکز تجارت جهانی وان نه تنها یک آسمان‌خراش سر به فلک کشیده است، بلکه به عنوان یادبودی قدرتمند و نمادی از مقاومت در برابر حوادث تلخ نیز شناخته می‌شود.

6. برج لوته ورلد تاور در سئول؛ بلندترین برج جهان در کره جنوبی

در ادامه فهرست بلندترین برج های جهان، برج جهانی لوت (Lotte World Tower) در سئول، کره جنوبی قرار دارد.

بلندترین برج های جهان به ترتیب ارتفاع

این برج با ارتفاع 555 متر (1821 فوت)، بلندترین ساختمان کره جنوبی و ششمین ساختمان بلند جهان به شمار می‌رود. برج جهانی لوت نیز توسط همان شرکت KPF طراحی شده است و کاربری‌های متنوعی از جمله دفاتر اداری، آپارتمان، هتل، فروشگاه، سالن کنسرت و سکوی تماشای مناظر را در خود جای داده است.

  بهترین آثار چخوف | لیست برترین کتاب های آنتوان چخوف

5. مرکز مالی پینگ ان در شنژن چین؛ بزرگترین سازه دنیا

در مقایسه بلندترین برج های جهان، مرکز مالی پینگ ان (Ping An Finance Center) در شنژن، چین، با ارتفاع خیره‌کننده‌ی 599 متر (1965 فوت) بر فراز آسمان این شهر خودنمایی می‌کند.

عکس بلندترین برج جهان

این آسمان‌خراش ۱۰۰ طبقه‌ای که برای نقش‌آفرینی به عنوان قطب اصلی منطقه‌ی تجاری شهر ساخته شده، حول یک فضای مرکزی (atrium) بنا شده است و به عنوان دفتر مرکزی شرکت بیمه‌ پینگ آن فعالیت می‌کند. شرکت KPF، همانند بسیاری دیگر از آسمان‌خراش‌های این فهرست، مسئول طراحی این برج نیز بوده‌است.

4. برج ساعت سلطنتی مکه؛ بلندترین برج جهان در عربستان

برج ساعت سلطنتی مکه (Makkah Royal Clock Tower) که با نام «ابراج البیت» نیز شناخته می‌شود، در مکه واقع شده و به ارتفاع شگفت انگیز ۶۰۱ متر (۱,۹۷۲ فوت) می‌رسد.

بلندترین برج جهان در دبی

مجموعه برج ساعت شامل هفت هتل بوده که پذیرای میلیون‌ها زائری است که هر ساله به مکه سفر می‌کنند. مسجدالحرام، مقدس‌ترین مکان در دین اسلام، در فاصله‌ای کمتر از ۴۰۰ متر از این مجموعه قرار دارد. این سازه علاوه بر اینکه چهارمین ساختمان بلند جهان به شمار می‌رود، ساعتی که بر فراز آن قرار دارد، بزرگترین ساعت جهان است. این ساعت عظیم‌الجثه بر روی هر چهار وجه خود صفحه‌ای به قطر ۴۳ متر (۱۴۱ فوت) دارد.

3. برج شانگهای، واقع در شانگها؛ بلندترین برج جهان در چین

برج شانگهای، که توسط شرکت آمریکایی گنسلر طراحی شده و در کلانشهر شانگهای با همین نام قرار دارد، با ارتفاع ۶۳۲ متر (۲,۰۷۳ فوت) سر به فلک می‌کشد.

بلندترین برج جهان در چین

این برج درست در کنار مرکز تجارت جهانی شانگهای واقع شده و بلندترین ساختمان چین به شمار می‌رود. در میان موارد متعدد که این برج را تحت تاثیر قرار می‌دهند، یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های آن، 9 منطقه‌ی داخلی مجزا است که هرکدام دارای تالار مرکزی، باغ و کافه‌های مخصوص به خود هستند. فرم پیچشی برج شانگهای علاوه بر زیبایی، کاربردی نیز هست و آن را از آثار وزش باد مصون می‌دارد.

  بهترین برنامه ادیت عکس با هوش مصنوعی کدام است؟ لیست بهترین برنامه‌های ویرایش عکس با AI

2. برج مردیکا ۱۱، در کوالالامپور مالزی؛ بلندترین برج جهان در حال ساخت

برج مردیکا ۱۱۸ در کوالالامپور، مالزی، که قبلا با نام PNB ۱۱۸ شناخته می‌شد، دومین ساختمان بلند جهان و جدیدترین عضو این مجموعه آسمان‌خراش‌های حیرت‌انگیز است.

بلندترین برج جهان در آینده

این برج با ارتفاع خیره کننده‌ی ۶۷۹ متر (۲,۲۸۸ فوت) به تازگی در سال 2022 تکمیل شده است. نام اصلی این سازه برگرفته از «بِرمودالن ناشنال برهاد» (Permodalan Nasional Berhad)، یک شرکت مالزیایی مدیریت سرمایه‌گذاری است که مسئول توسعه‌ی پروژه بوده و قرار است بخش اعظم ساختمان را پس از افتتاح در سال احتمالا ۲۰۲۴ به خود اختصاص دهد. با این حال، نام فعلی آن یعنی «مردیکا» به معنی «استقلال» در زبان مالایی است و به افتخار و احترام نزدیک بودن به استادیوم مردیکا، محل اعلام استقلال این کشور در سال ۱۹۵۷، انتخاب شد.

1. برج خلیفه در عمارات متحده عربی؛ بلندترین برج جهان در دبی

برج خلیفه، که در حال حاضر عنوان بلندترین برج جهان را به خود اختصاص داده، آسمان‌خراشی به ارتفاع ۸۲۸ متر (۲٬۷۱۷ فوت) محسوب می‌شود که در دبی واقع شده است. این برج کاربری‌های متنوعی از جمله واحدهای مسکونی، دفاتر اداری و اتاق‌های هتل را در خود جای داده و همچنین بلندترین رستوران دنیا و مرتفع‌ترین سکوی تماشای جهان را نیز در خود جای داده است.

بزرگترین و بلندترین برج جهان

ساخت بلندترین برج جهان در گینس که توسط آدریان اسمیت از شرکت Skidmore, Owings & Merrill طراحی شده، در سال ۲۰۰۴ آغاز شد و در سال ۲۰۱۰ به طور رسمی به بهره‌برداری رسید. از آن زمان تاکنون، برج خلیفه نه تنها لقب بلندترین ساختمان جهان را یدک می‌کشد، بلکه ساختمانی با بیشترین تعداد طبقات نیز به شمار می‌رود. جالب است بدانید که برج خلیفه به افتخار شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس‌ جمهور سابق امارات متحده عربی، نامگذاری شده است.

  سریال های جدید نتفلیکس 2023 | لیست به روز جدیدترین سریال های نتفلیکس

سخن پایانی

بطور کلی در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی 12 مورد از بلندترین برج جهان بپردازیم. ارتفاع بلندترین برج جهان که در این رقابت به برج خلیفه تعلق می‌گیرد، 828 متر است. اما همانطور که سالهاست دیگر برج ایفل بلندترین برج جهان نیست، این رقابت نفس‌گیر همچنان ادامه دارد و غول‌های جدیدی مانند برج مردیکا 118 در کوالالامپور، نشان می‌دهند که این رکورد قابل شکستن است. با وجود تمام چالش‌های فنی و اقتصادی، احداث این غول‌های عظیم‌الجثه متوقف نمی‌شود و انتظار می‌رود در سال‌های آینده، شاهد ظهور آسمان‌خراش‌های مرتفع‌تر و شگفت‌انگیزتر باشیم.

شما نیز می‌توانید نظرات خود را درمورد آینده بزرگترین سازه دنیا و سایر آسمان‌خراش‌ها برایمان بنویسید.

سوالات متداول

کدام کشور بلندترین برج جهان را دارد؟

امارات متحده عربی، بلندترین برج جهان یعنی برج خلیفه را در خود جای داده است.

بلندترین برج جهان کدام است؟

3 مورد از بلندترین برج جهان، به ترتیب برج خلیفه واقع در دبی، برج مردیکا 118 در کوالالامپور و برج شانگهای در چین است.

بلندترین برج جهان چند متر است؟

بلندترین برج جهان با نام برج خلیفه، 828 متر ارتفاع دارد.

بلندترین برج جهان چند طبقه است؟

بلندترین برج جهان برج خلیفه نام دارد که 162 طبقه است.

برج میلاد چندمین برج جهان است؟

برج میلاد تهران با ۴۳۵ متر ارتفاع به‌عنوان ششمین برج بلند «مخابراتی» در جهان به حساب می‌آید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا