حیواناتترین هاعجیب ترین هاعلمی و جهانقوی ترین ها

10 تا از موجودات غول پیکر دنیا؛ بزرگترین حیوان جهان چیست؟

0
()

بزرگترین حیوانات جهان، همیشه برای ما انسان‌ها عجیب و شگفت انگیز بوده‌اند و خواهند بود. سیاره ما، جهان عجیب و اسرارآمیزی را دربر گرفته است که فرزندان مادر زمین، از کوچکترین تا بزرگترین حیوان جهان، در آن قدم می‌گذارند و به زندگی‌شان ادامه می‌دهند.

اما بر چه اساسی می‌توانیم بگوییم که یک جانور، بزرگترین حیوان خشکی یا آبی است؟ معیار سنجش ما برای موجودات غول پیکر دنیا چه خواهد بود؟ امروز در نجوافکت به این سؤالات پاسخ خواهیم داد و لیست 10 تا از عظیم ترین جانوران را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. حدس و گمان‌هایتان را نگه دارید تا در نهایت ببینید آیا حق با شما بوده است یا خیر!

بزرگترین حیوان جهان بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

معیارهای بسیار متنوعی برای سنجش بزرگترین حیوان خشکی زی یا آب زی وجود دارد. ممکن است معیار شما، صرفاً جثه جانور از سر تا دم باشد. شاید بخواهید بزرگترین موجودات غول پیکر دنیا را از نظر جنس، خانواده، تیره و یا حتی وضعیت مهره دار یا بی مهره بودن آنها دسته بندی کنید.

  10 عجیب ترین رسوم ازدواج جهان | چرا برخی از فرهنگ ها رسوم ازدواج عجیبی دارند؟

اما در لیست امروز نجوافکت، بزرگترین حیوان جهان بر اساس اندازه صرف جثه انتخاب شده است. به عبارت دیگر در لیست ما همه رقم جانوری وجود دارد؛ از پستانداران عظیم گرفته تا بی مهرگانی که در اعماق اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند.

10 تا از موجودات غول پیکر دنیا

بیایید باهم ببینیم بزرگترین موجودات غول پیکر دنیا در خانواده‌های مختلف، چه هستند و چه اندازه‌هایی دارند!

10. سوسک جالوت، بزرگترین و سنگین‌ترین حشره دنیا

سوسک جالوت یکی از موجودات غول پیکر دنیا
اندازه5 تا 10 سانتیمتر
وزن100 گرم

اگر با خودتان فکر می‌کردید آیا در فهرست بزرگترین حیوان جهان، جانوری وجود دارد که در کف یک دست جا شود، باید بگوییم بله وجود دارد، سوسک جالوت یکی از بزرگترین حشراتی است که در جهان وجود دارد. در قلمرو حشرات، این سوسک بزرگ‌ترین حیوان روی سیاره زمین به حساب می‌آید. سوسک‌های جالوت بیش از 300 میلیون سال قدمت دارند و ساکن جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری افریقا هستند. منبع غذایی اصلی این سوسک، میوه‌های مختلف و شیره درختان است.

سوسک‌های بالغ اندازه‌ای بیش از 11 سانتیمتر پیدا می‌کنند و به وزن بالای 100 گرم می‌رسند. جالب‌ترین نکته راجع به این سوسک، مرحله لاروی آنهاست. لارو سوسک جالوت ممکن است به بالای 25 سانتیمتر اندازه برسدو وزنی بیش از 120 گرم پیدا کند که آن را بی برو برگرد در لیست موجودات غول پیکر دنیا قرار می‌دهد. لاروهای این سوسک علاوه بر اندازه فوق العاده بزرگشان، برخلاف نوزاد سوسک‌های دیگر از رژیم پر پروتئینی تغذیه می‌کنند که درنوع خودش منحصر به فرد است.

9. سمندر چینی، بزرگترین حیوانات تاریخ در قلمرو دوزیستان

بزرگترین حیوان دوزیست، سمندر چینی
اندازه1.8 متر
وزن25 تا 50 کیلوگرم

سمندر چینی غول پیکر در حال حاضر بزرگترین حیوان جهان در گروه دوزیستان به شمار می‌رود که طول آن می‌تواند تا ۱.۸ متر و وزنش به ۶۴ کیلوگرم برسد. برخلاف سایر گونه‌های سمندر، این جانور کاملاً آبزی و بومی رودخانه‌ها و جویبارهای کوهستانی چین است. سمندر چینی غول پیکر عمدتاً شب‌زی است و بینایی ضعیفی دارد، بنابراین برای شناسایی طعمه خود به گره‌های حسی متکی است که در سراسر بدنش وجود دارند.

  سریال های HBO؛ معرفی بهترین سریال های اچ بی او

این گونه به دلیل توانایی تولید صدایش شناخته شده است. برخی از صداهای آن شباهت عجیبی به گریه کودک دارد، به همین دلیل، در چین محلی‌ها به این سمندر، «بچه ماهی‌» می‌گویند.

متأسفانه این جانور شگفت‌انگیز در معرض خطر جدی انقراض قرار دارد. از سال ۱۹۶۰ به دلیل تخریب و آلودگی زیستگاه و همچنین شکار بی‌رویه جمعیت سمندرها تا 80 درصد کاهش یافته است. شاید جالب باشد بدانید که بزرگترین حیوان خشکی و آبی، یکی از خوشمزه‌ترین غذاها در چین برشمرده می‌شود و شکار شدن بیش از حدش نیز به همین علت است.

8. شترمرغ، یکی از موجودات غول پیکر دنیا در قلمرو پرندگان

بزرگترین حیوان جهان، شترمرغ
اندازه2.1 تا 2.8 متر
وزن90 تا 136 کیلوگرم

هرچند که شترمرغ توانایی پرواز ندارد، با جثه‌ی عظیم خود از دیگر پرندگان پیشی می‌گیرد. قد یک شترمرغ بالغ می‌تواند تا ۲.۷ متر برسد و وزنشان ۱۴۵ کیلوگرم را نیز می‌گذراند و به راحتی در جمع بزرگترین حیوان جهان جا می‌گیرد. چشم‌های شترمرغ با قطری ۵ سانتی‌متری، بزرگترین چشم در میان جانوران خشکی‌زی است. تخم‌هایی که این پرندگان می‌گذارند نیز با ۱۵ سانتی‌متر طول و هم‌وزن دو دوجین تخم‌مرغ، بزرگترین تخم در میان پرندگان به شمار می‌روند. با وجود چنین تخم‌های بزرگی، در مقایسه با جثه‌ی یک شترمرغ بالغ، تخم شترمرغ کوچکترین نسبت را به اندازه‌ی پرنده‌ی بالغ در میان همه‌ی پرندگان دارد.

فکتی که بر هیچکس پوشیده نیست، سرعت بالای شترمرغ در دویدن است. برخلاف سایر پرندگان که چهار الی پنج انگشت دارند، شترمرغ در هر پای خود دو انگشت دارد و کف پای آن شباهت زیادی به سم اسب دارد. از همین رو می‌تواند مسافت‌های زیادی را در مسیرهای شنی و خاکی با سرعت زیاد بدود و حتی از پاهای خود به عنوان سلاح استفاده کند.

  دلیل رنگ آبی آسمان چیست؟ | ریشه های علمی علت رنگ آسمان

7. کروکودیل آب شور، بزرگترین حیوان جهان در قلمرو خزندگان

کروکودیل آب شور، بزرگترین حیوان خشکی
اندازه3.5 تا 6 متر
وزن75 تا 130کیلوگرم

کروکودیل آب شور یا تمساح‌ مصب، یکی از موجودات غول پیکر دنیا و بزرگترین خزنده جهان (بعد از مارهای عظیم) هستند. میانگین طول یک تمساح نر بالغ، 5 متر و وزن آن حدود 500 کیلوگرم است، در حالی که تمساح‌های ماده به طور قابل توجهی کوچک‌تر هستند. میانگین طول یک کروکودیل آب شور ماده کمی کمتر از 3 متر و وزن آن کمتر از 100 کیلوگرم می‌باشد.

بزرگترین کروکودیل آب شوری که تا به حال ثبت شده است، حدود 6.3 متر طول داشت، اما به احتمال زیاد در گذشته نمونه‌هایی تا 7 متر طول نیز وجود داشته‌اند. به دلیل شکار گسترده نمونه‌های بزرگتر، احتمالاً دیگر اثری از این تمساح‌های غول پیکر باقی نمانده است. وزن این نمونه‌های عظیم‌الجثه، طبق برآوردها بین 1500 تا 2000 کیلوگرم بوده است.

6. کوسه نهنگی، بزرگترین ماهی جهان

حیوانات عظیم الجثه، کوسه نهنگی
اندازه12 متر
وزن20 تا 22 تن

صحبت از بزرگترین حیوان جهان که می‌شود، بالاخره در یک جا نام کوسه‌های عظیم الجثه به عنوان غول پیکرترین ماهی‌های دنیا برده خواهد شد. کوسه‌های نهنگی که که طولشان تقریباً به 12 متر و وزن آن تا 22 تن می‌رسد، بزرگترین حیوان اقیانوس در گروه ماهیان هستند. گفته می‌شود که این موجودات تا 100 سال عمر می کنند و در اقیانوس های اطلس، اقیانوس آرام و هند زندگی می کنند. دیده شده که این کوسه‌ها، به وفور در طی مهاجرت‌های خود از آب‌های اطراف مکزیک هم عبور می‌کنند.

اگرچه اطلاعات زیادی درباره کوسه نهنگی بالغ کشف شده، اما هنوز چیز زیادی درباره نوزادهای این کوسه نمی‌دانیم. طی مسافت‌های طولانی توسط این جانوران، باعث شده است تا مطالعه عادت‌ها و رفتارهای تولید مثلی این کوسه کار دشواری باشد.

  بهترین خواننده سنتی ایرانی؛ معرفی 15 تا از خوانندگان کلاسیک ایرانی برتر

جالب است بدانید کوسه‌های نهنگی با اینکه بزرگترین حیوان جهان به حساب می‌آیند و از نواده‌های مگالودون بزرگ هستند، اما موجوداتی غول پیکر و مهربانند که خطری برای انسان ندارند چون از پلانکتون تغذیه می‌کنند. برای تغذیه از این نرم تنان ریز، کوسه نهنگی آب را در دهان خود فیلتر می‌کند و موجودات ریزی که در آب شناورند را می‌خورد. کوسه نهنگی می‌تواند بیش از 5300 لیتر آب دریا را در هر ساعت فیلتر کند!

5. خرس قطبی، بزرگترین موجود زنده در قطب شمال

بزرگ‌ترین حیوان روی سیاره زمین، خرس قطبی
اندازه1.8 متر (چهار دست و پا)؛ 2.4 تا 3 متر (ایستاده)
وزن450 کیلوگرم

خرس های قطبی شکارچیانی درنده و گوشتخواران خشکی زی هستند و بزرگترین حیوان جهان در قطب به حساب می‌آیند. بلندی قد خرس جماعت را معمولا از ناحیه شانه، زمانی که روی چهار دست و پا قرار دارند، اندازه گیری می‌کنند. به طور میانگین، قد خرس‌های قطبی بین 1 تا 1.5 متر است. اما زمانی که یک خرس قطبی نر بالغ روی پاهای عقبش بلند شود و بایستد، ارتفاع قد او به بیش از 3 متر خواهد رسید. طول بدن هر خرس بالغ از سر تا انتهای کمر بین 2.2 تا 2.5 متر است و دم آن ها نیز 7.5 تا 12.5 سانتی متر دیگر به این اندازه اضافه می کند.

شاید جالب باشد که بدانید خرس‌ها، به ویژه خرس قطبی، به طرز خارف العاده‌ای باهوش هستند و توانایی جهت یابی‌شان چندین برابر بهتر از انسان است. حافظه‌ای عالی دارند و در موقعیت‌های مختلف، از بازی گرفته تا هنگام شکار، از ابزارهای گوناگون استفاده می‌کنند.

  فهرست بهترین سریال های ترکی؛ 20 تا از دیدنی ترین سریال های ترکی

خرس ها به اعضای خانواده خود اهمیت عمیقی قائل هستند. آن ها برای نجات توله یا هم خون خود از خطر، جانشان را به خطر می‌اندازند و حتی تا پای مرگ مبارزه می‌کنند. زمانی که دچار فقدان شوند، برای عزیزانشان به شدت ناراحتی نشان می‌دهند. دیده شده توله خرس هایی که از مادرشان جدا شده اند، هفته‌ها ناله می‌کنند.

4. زرافه، بلندقدترین حیوان روی زمین

جانداران غول پیکر خشک، زرافه ها
اندازه4.8 تا 5.5 متر
وزن1180 تا 1900کیلوگرم

در زمین‌های سرسبز افریقا، بزرگترین حیوان جهان از لحاظ قد، یعنی زرافه سکونت دارد. ارتفاع یک زرافه بالغ از 4.8 متر تا 6 متر متغیر است. تنها گردن این حیوان با اندازه دو متر، به تنهایی نیمی از قد آن را تشکیل می‌دهد. نوزادان زرافه بعد از دوره آبستنی 15 ماهه به دنیا می‌آیند و در زمان تولد، 2 متر اندازه دارند. البته بزرگی زرافه به همینجا ختم نمی‌شود، زبان زرافه‎‌ها در نوع خود یکی از درازترین زبان‌ها در قلمرو حیوانات است و به بیش از 50 سانتیمتر می‌رسد.

جالب است بدانید زرافه‌ها در میان موجودات غول پیکر دنیا، کمترین ساعات خواب را دارند. شکل خوابیدن زرافه نیز یا به حالت ایستاده است و یا روی زمین نشسته و گردنشان را روی بدن قرار می‌دهند.

طول بسیار زیاد گردن و پاهای زرافه، به این جانور اجازه می‎‌دهد به کانوپی درختان بلندی که سایر حیوانات توانایی دسترسی به آنها را ندارند، برسند. از همین رو، زرافه‌ها با زبان فوق العاده بلند خود از شاخ و برگ درختان بلند تغذیه می‌کنند.

3. فیل افریقایی، بزرگترین حیوان خشکی

فیل افریقایی، بزرگترین جانداران زمین
اندازه3.9 متر ارتفاع؛ 11 متر طول
وزن7 الی 11 تن

در میان تمامی موجودات غول پیکر دنیا، فیل مقام نخست را در عظمت جثه داراست. فیل آفریقایی به وزنی تا 7 تن، طول 10.6 متر از خرطوم تا دم و ارتفاع میانگین 4.2 متر از شانه می‌رسد. فیل با لقب عظیم‌ترین پستاندار خشکی‌زی، صددرصد بزرگترین حیوان خشکی به حساب می‎‌آید. افزون بر آن، فیل دارای طولانی‌ترین دوران بارداری در میان پستانداران است، به طوری که دوران آبستنی آن 22 ماه به طول می‌انجامد! وزن فیل‌های تازه متولد شده حدود 90 کیلوگرم و قد آن‌ها نزدیک به یک متر است.

  10 ایده بهترین کادوهای ولنتاین برای خانم ها | برای ولنتاین چی بخریم؟

با یک فکت درباره فیل‎‌ها که احتمالا نمی‌دانستید، چطورید؟ اعتقاد بر این است که سال‌های دور، بیش از 300 گونه فیل وجود داشته است، اما امروزه تنها دو گونه از آن‌ها باقی مانده‌اند: فیل آسیایی و فیل آفریقایی.

فیل‌ها در گروه‌هایی زندگی و مهاجرت می‌کنند که توسط یک مادر (فیل راهبر) رهبری می‌شوند. ثابت شده است که فیل‌ها موجوداتی عاطفی هستند و روابط محبت‌آمیز آن‌ها با خانواده و دوستانشان یک عمر به طول می‌انجامد. بخشی از این رفتار را می‌توان به حافظه خارق‌العاده آن‌ها نسبت داد که به آن‌ها امکان می‌دهد بهترین مکان‌ها برای نوشیدن آب و غذا را به خاطر بسپارند.

 

2. اسکوئید عظیم الجثه، بزرگترین حیوان جهان در میان بی مهرگان

اسکوئید کلوسوس یکی از بزرگترین حیوانات تاریخ
اندازه12 تا 14 متر
وزن495 کیلوگرم

شاید صخره‌های مرجانی میزبان جانورانی با رنگ‌های عجیب و غریب باشند، اما اگر به دنبال بزرگترین جانوران دنیا باشیم آنها را در اعماق اقیانوس‌ها پیدا می‌کنیم. نمونه بارزش اسکوئید غول پیکر است که نباید با ماهی مرکب عظیم‌الجثه اشتباه شود.

شاید شما هم پست‌های اینترنتی وایرال را دیده باشید که اندازه اسکوئید کلوسوس را تا 18 متر و حتی 27 متر عنوان می‌کنند. اما فریب این حجم از پیازداغ را نخورید. بزرگترین اسکوئیدی که تا به حال کشف شده، 14 متر بیشتر طول نداشته است. البته این را نمی‌توان منکر شد که چشمان اسکوئید عظیم الجثه، حتی از بزرگترین حیوان جهان نیز عظیم‌تر است. قطر هر یک از چشم‌های این جانور به بالای 25 سانتیمتر می‌رسد.

اسکوئید غول پیکر در اعماق حدود 1000 متری زندگی می‌کند. همین موضوع، مشاهده آن‌ها در زیستگاه طبیعی‌شان را دشوار می‌سازد. به همین دلیل اطلاعات زیادی در مورد آن‌ها در دسترس نیست. فعلاً می‌دانیم که این جانور از ماهی‌های بزرگ تغذیه می‌کند و وزنش تقریباً 500 کیلوگرم است. تنها شکارچی شناخته‌شده برای اسکوئید غول پیکر، نهنگ عنبر می‌باشد.

  20 تا از بهترین فیلم های ابر قهرمانی؛ سفری به دنیای ابرقهرمانان افسانه ای

1. وال آبی، بزرگترین حیوان جهان

نهنگ آبی، بزرگترین جاندار زمین
اندازه20 تا 24 متر
وزن130 تا 150 تن

وال آبی بزرگترین حیوان جهان است که تا کنون شناخته شده. وزن این جانور در حدود 180 تن و طول 30 متر می‌رسد. تنها زبان آن‌ها به اندازه یک فیل و قلبشان به اندازه یک خودرو وزن دارد. اما جالب است که چنین هیکل عظیمی با رژیم غذایی سرشار از پلانکتون و سخت پوستان ریز زنده می‌مانند.

آیا می‌دانستید… یک وال آبی بالغ می‌تواند به‌طور روزانه 36000 کیلوگرم سخت پوست مصرف کند! وال‎‌های عظیم غذای خود را عمدتاً با شیرجه زدن به عمق تقریباً 500 متری به دست می‌آورند.

وال‌های آبی شکارچیان کمی دارند، اما زیاد پیش می‌آید که کوسه‌ها و نهنگ‌های قاتل به آن‌ها حمله می‌کنند. بسیاری از وال‌ها هر ساله بر اثر برخورد با کشتی‌های بزرگ زخمی یا کشته می‌شوند.

جمع بندی

ما انسان‌ها این سیاره زیبا را با موجودات شگفت‌انگیزی به اشتراک گذاشته‌ایم و بزرگترین حیوان جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

با وجود جثه عظیم آن‌ها، مواجه شدن با بزرگترین جیوان خشکی آنقدر نادر است که تقریباً یک امتیاز محسوب می‌شود. اگر هرگز فرصتی برای همزیستی یا حتی تحسین یکی از این موجودات از دور داشته باشید، مطمئناً آن را برای تمام عمر به خاطر خواهید سپرد.

به نظر شما بزرگترین موجودات غول پیکر دنیا که در لیست امروز نامی از آنها برده نشد، کدامند؟ بزرگترین جانوری که تا به حال دیده‌اید کدام است؟ منتظر نظرات ارزنده شما هستیم!

سؤالات متداول

 

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا