تاریختاریخ و فرهنگترین ها

10 تاثیرگذارترین زنان تاریخ | قوی ترین زنان دنیا در عرصه های مختلف

5
(1)

هنوز راه زیادی مانده تا به تساوی کامل حقوق بین زن و مرد برسیم. طبق گزارش تالار اقتصاد جهانی، هنوز 132 سال دیگر راه باقی مانده تا حقوق مردان و زنان به طور کامل به برابری برسد. اما آیا می‌دانید که بسیاری از تغییرات و اکتشاف‌های مهم دنیا، به دست تاثیرگذارترین زنان تاریخ جهان حاصل شده اند؟

10 تاثیرگذارترین زنان تاریخ را بشناسید!

در این مقاله از نجوافکت، با معرفی زنان موفق تاریخ و قوی ترین بانوان دنیا همراه شما خواهیم بود. این زنان با جرأت و جسارت در زمان خود آثار بزرگی بر جامعه گذاشتند و زبان جهان به تحسین آنان گشوده شد.

1. کلئوپاترا (Cleopatra)

زنان موفق تاریخ - 1. کلئوپاترا (Cleopatra)
ملیتمصر
سال تولد (و فوت)69 قبل از میلاد (30 قبل از میلاد)

در اکثر منابع از کلئوپاترای هفتم تئا فیلوپاتور، که معمولاً او را به عنوان کلئوپاترا می‌شناسیم، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین زنان تاریخ نام برده می‌شود. او آخرین فرمانروای پادشاهی بطلمیوسی مصر بود که نزدیک به 21 سال بر این سرزمین حکومت کرد. این زن به خاطر هوش، کاریزما و روابط عاشقانه‌اش با رهبران رومی (از جمله ژولیوس سزار و مارک آنتونی) معروف است.

  بهترین خواننده های پاپ ایرانی؛ لیست 20 نفر از خواننده های ایرانی سبک پاپ

کلئوپاترا اصالتی یونانی داشت اما به دلیل توانایی‌های زبانی و علاقه فراوانش به فرهنگ و مذهب مصر، جذب این کشور شد. او ادعا داشت که تناسخ الهه مصری ایزیس است و به طرز ماهرانه‌ای با گریم ظاهر خود به شکل این الهه، احترام و نفوذ فراوانی بین مردم مصر باستان به دست آورد. اتحاد او با ژولیوس سزار و بعداً با مارک آنتونی نقش مهمی در مبارزات قدرت امپراتوری روم ایفا کرد.

در پی شکست مارک آنتونی و او، کلئوپاترا با نیش یک مار کبرای مصری به زندگی خود پایان داد. مرگ او، نقطه پایانی بر دوره هلنی و آغاز دوران حکومت روم در مصر به حساب می‌آید. زندگی و سلطنت او همچنان موضوع جذابی باقی مانده و الهام‌بخش آثار بی‌شماری از ادبیات، هنر و فیلم است که به میراث و پیچیگی‌های شخصیتی این بانو از قوی ترین زنان دنیا می‌پردازند.

2. ورا اتکینز (Vera Atkins) از قوی ترین زنان دنیا

بهترین جنگجوی زن تاریخ - 2. ورا اتکینز (Vera Atkins)
ملیترومانی
سال تولد (و فوت)1908 (2000)

در دهه 1930، اتکینز و مادر یهودی‌اش برای فرار از ظهور فاشیسم از بخارست به بریتانیا مهاجرت کردند. اتکینز که یک زبان شناس با استعداد بود، به اداره عملیات ویژه (SOE)، شاخه ای از اطلاعات نظامی بریتانیا که مسئول آموزش و اعزام ماموران به خارج از کشور است، پیوست.

او از نقش‌های اداری به مقام یک افسر اطلاعاتی در بخش فرانسوی SOE رسید. در پایان جنگ جهانی دوم، به عنوان یکی از اعضای کمیسیون جنایات جنگی بریتانیا، اتکینز تصمیم گرفت تا دریابد که چه بلایی سر 118 مامور SOE که به خانه بازنگشته‌اند، آمده است. اتکینز قصد داشت به هر ترتیبی دریابد این مأموران چگونه و چه زمانی مرده‌اند.

  10 کتاب که باید قبل از مرگ بخوانید | لیست کتاب هایی که دنیای شما را تغییر خواهند داد!

در نهایت اتکینز موفق شد به جز یک نفر، سرنوشت همه ماموران مفقود را مشخص کند. او در سال 1948 به عنوان یکی از تاثیرگذارترین زنان تاریخ، نشان Croix de Guerre را دریافت کرد و در سال 1987 به عنوان فرمانده لژیون افتخار فرانسه منصوب شد.

3. پرنسس دایانا (Princess Diana) از تاثیرگذارترین زنان تاریخ

زنان فقیری که ثروتمند شدند - 3. پرنسس دایانا (Princess Diana)
ملیتولز
سال تولد (و فوت)1961 (1997)

پرنسس دایانا معروف به «شاهزاده مردمی» از چهره‌های برجسته و محبوب اواخر قرن بیستم و یکی از تاثیرگذارترین زنان تاریخ بود. دیانا فرانسیس اسپنسر در سال 1961 متولد شد. پس از ازدواج با پرنس چارلز در سال 1981 به شهرت رسید. عروسی آنها یک رویداد جهانی بود و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شاهد آن بودند.

به عنوان پرنسس ولز و یکی از زنان موفق جهان، دایانا به خاطر فعالیت های بشردوستانه اش مورد تحسین قرار گرفت و و در خیریه های متعددی فعال بود. دایانا در طی عمر کوتاهش خیریه‌های زیادی برای بیماران و فقرا راه انداخت. همچنین مسائلی مانند حذف مین‌های زمینی و مخالفت با بی‌احترامی به بیماری‌هایی مانند جذام و اچ آی وی (ایدز) را آزادانه مطرح می‌کرد. مصاحبه‌های صریح او در مورد چالش‌هایش با سلامت روان، در آن زمان به شدت جنجال برانگیز بود و سبب شد تا پیرو او، بسیاری از افراد جرئت بیان و صحبت درباره مشکلات خود را پیدا کنند.

مرگ نابهنگام دایانا در یک تصادف رانندگی در پاریس در سال 1997 جهان را شوکه کرد. میراث او، با این حال، از طریق فعالیت های خیریه او و از طریق دو پسرش، شاهزاده های ویلیام و هری، که همچنان از طریق خدمات عمومی خود، یاد او را گرامی می‌دارند، باقی مانده است.

  کادو روز دختر چی بخرم؟ 31 ایده کادوی روز دختر؛ از کوچولوها تا دخترخانم‎‌های جوان!

4. فلورانس نایتینگل (Florence Nightingale) یکی از زنان تاثیرگذار دنیا

زنان موفق سختی کشیده - 4. فلورانس نایتینگل (Florence Nightingale)
ملیتبریتانیا
سال تولد (و فوت)1820 (1910)

فلورانس نایتینگل، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین زنان تاریخ شناخته می‌شود که در طی جنگ جهانی دوم، نجات بخش جان بسیاری از مردم بود. او اولین تیم رسمی پرستاران نظامی بریتانیا را در طول جنگ کریمه که بین بریتانیا و روسیه روی داد (1853-1856) به سوی ترکیه هدایت کرد.

تعداد زیادی از سربازان در این جنگ بیمار شده و جان باختند. تعداد افرادی که در اثر بیماری جان خود را از دست می‌دادند، حتی از کشته شدگان نیز بیشتر بود. بانو نایتینگل با کوشش‌های خستگی ناپذیر خود، روش‌های درمان و مراقبت از بیماران، رسیدگی به زخمی‌ها و کاهش مرگ و میرهای قابل اجتناب تا حد امکان را به هم قطارانش می‌آموخت.

به دلیل فانوسی که نایتینگل همیشه به دست داشت، به «بانوی چراغ دار» نیز معروف شد. نام او به عنوان پرستار دائمی نظامی و یکی از تاثیرگذارترین زنان تاریخ که نقشی اساسی در بهبود خدمات پزشکی ارتش داشت، ماندگار شد.

5. رزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin) یکی از زن های تاثیرگذار جهان

زنان موفق جهان در علم - 5. رزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin)
ملیبریتانیا
سال تولد (و فوت)1920 (1958)

حتی امروز که صحبت از کشف DNA می‌شود، نام اولین دانشمندانی که به ذهن‎‌ها می‌رسد جیمز واتسون و فرانسیس کریک است. با این حال، کمتر کسی می‌داند که کشف مارپیچ دوگانه، حاصل تلاش یکی از تاثیرگذارترین زنان تاریخ به نام خانم رزالیند فرانکلین بوده است.

او یک متخصص کریستالوگرافی بود که عکس معروف 51، یعنی تصویر اشعه ایکس که صلیب تیره ای از نقاط را نشان می‌دهد را تهیه کرد. در این عکس، شکل مشخصی از یک مارپیچ مولکولی مشاهده می‌شود. با این وجود، هنگام دریافت جایزه نوبل نامی از خانم فرانکلین آورده نشد و امروزه نیز در میان زن های موفق و تاثیرگذار جهان، گمنام باقی مانده است.

  خاستگاه فراماسونری: فرقه ای اهریمنی یا جامعه‌ خیرخواهان؟

نوآوری‌های متحول کننده زندگی پس از این کشف مهم- یعنی نقشه برداری از ژنوم انسان، لقاح و تشکیل رویان در آزمایشگاه، مهندسی ژنتیک و هزاران خدمت دیگر – همه به درک پایه‌های شیمیایی وراثت بستگی دارد. باید بابت تمام این پیشرفت‎‌ها در علوم ژنتیک، از خانم فرانکلین که یکی از زنان موفق جهان در علم برشمرده می‌شود متشکر باشیم.

6. املین پانکهرست (Emmeline Pankhurst)

معرفی زنان موفق تاریخ - 6. املین پانکهرست (Emmeline Pankhurst)
ملیتبریتانیا
سال تولد (و فوت)1858 (1928)

خانم پانکهرست، یکی از جسورترین و تاثیرگذارترین زنان تاریخ به شمار می‌آید که داستان جسارت او، در نوع خود تحسین برانگیز است. در سال 1903 خانم پانکهرست به عنوان یکی از قوی ترین زنان دنیا و اصلاح‌طلب اجتماعی، اتحادیه اجتماعی و سیاسی زنان را تأسیس کرد.

این اتحادیه برای دریافت حق رأی پارلمان به زنان در بریتانیای ادواردایی مبارزات فراوانی انجام داد که شعار آنها این بود: «ما حرف نمی‌زنیم، عمل می‌کنیم.». خانم پانکهرست به عنوان یک رهبر کاریزماتیک و سخنور قدرتمند، هزاران زن را برانگیخت تا در جنبشی توده‌ای که در تاریخ بریتانیا بی‌نظیر بوده است، شرکت داشته باشند. هدف این بود که به جای درخواست محجوبانه، با سرسختی و تحکم حق دموکراتیک خود را مطالبه کنند. او همیشه در انبوه مبارزه زیست، 13 زندان را تحمل کرد و نام و آرمان او در سراسر جهان شناخته شد. این جمله املین در دادگاه معروف است: «ما قانون شکن نیستیم، ما آمده ایم تا قانون بسازیم.»

7. رزا پارکز (Rosa Parks)

تاثیرگذارترین زنان تاریخ - 7. رزا پارکز (Rosa Parks)
ملیتآلاباما، ایالات متحده
سال تولد (و فوت)1913 (2005)

در سال 1955، رزا پارکز، یک آمریکایی آفریقایی تبار ساکن مونتگومری آلاباما، مهم‌ترین جنبش‌های مخالفت با نژادپرستی و آپارتاید که در بخش‌هایی از ایالات متحده همچنان وجود داشت را به راه انداخت. از این رو به عنوان یکی از تاثیرگذارترین زنان تاریخ شناخته شد.

  بدترین تا بهترین بازیگران جوکر را بشناسید! + تصاویر

این جنبش، زمانی شعله ور شد که رزا پارکز حاضر نشد در اتوبوس از جای خود بلند شود و صندلی‌اش را به یک سفیدپوست بدهد. این چالش اجتماعی، برای جامعه نژادپرست سنگین بود. اعتراض او توسط بسیاری دیگر از آمریکایی‌های آفریقایی تبار مورد حمایت قرار گرفت و جرقه جنبش حقوق مدنی را برانگیخت. در دهه 1960، در نهایت جامعه سیاهپوست به حقوق برابر دست یافت. چهار سال پس از مرگ او در سال 2005، باراک اوباما اولین رئیس جمهور آفریقایی-آمریکایی ایالات متحده شد.

8. سیمون دوبووار (Simone de Beauvoir)

قوی ترین زنان دنیا - 8. سیمون دوبووار (Simone de Beauvoir)
ملیتفرانسه
سال تولد (و فوت)1908 (1986)

سیمون دوبوار نویسنده، روشنفکر و فیلسوف فمینیست فرانسوی بود و یکی از تاثیرگذارترین زنان تاریخ در عرصه تلاش جهت دستیابی به برابری حقوق زن و مرد به شمار می‌آید. او بیشتر به خاطر اثر پیشگامانه‌اش، کتاب «جنس دوم» که در سال 1949 منتشر شد، شناخته می‌شود. این کتاب یکی از اساسی‌ترین آثاری بود که جرقه فمینیسم مدرن را زد. خانم دوبوار در این کتاب به طور انتقادی به بررسی رفتار با زنان در طول تاریخ و در جامعه معاصر می‌پردازد و ستم‌هایی که در جامعه و خانواده بر زنان روا داشته شده است را مورد تحلیل و انتقاد قرار می‌دهد.

دوبووار یک شخصیت تأثیرگذار در جنبش اگزیستانسیالیستی بود و تأثیر قابل توجهی بر فلسفه قرن بیستم و نظریه فمینیستی داشت. او همچنین از نزدیکان نویسنده معروف، ژان پل سارتر بود که با او رابطه شخصی و فکری مادام العمر داشت.

دوبووار نویسنده ای پرکار بود که رمان، مقاله و خاطرات می‌نوشت. نوشته‌های او اغلب به موضوعات آزادی، اخلاق و ساخت اجتماعی جنسیت می‌پردازند. او در طول زندگی خود یک مدافع پرشور حقوق زنان و برابری جنسیتی باقی ماند. آثار سیمون دوبوار همچنان یکی از منبع الهام برای فمینیست‌ها و روشنفکران در سراسر جهان است.

  7 سلطان بی‌کفایت در خشن ترین امپراتوری عثمانی؛ بدترین پادشاه عثمانی را بشناسید

9. کاترین مدیچی (Catherine de’ Medici)

قدرتمندترین زنان دنیا - 9. کاترین مدیچی (Catherine de' Medici)
ملیتایتالیا
سال تولد (و فوت)1519 (1589)

کاترین دو مدیچی، ملکه ایتالیایی‌الاصل فرانسه و مادر سه پادشاه، در طول قرن شانزدهم نقشی پررنگ در استقلال و موفقیت فرانسه داشت و امروزه نیز یکی از زن های تاثیرگذار جهان به حساب می‌آید. او به عنوان یک یتیم، در فلورانس دوران کودکی و نوجوانی سختی را گذراند.

در اوایل جوانی، کاترین به دلایل مذهبی به فرانسه فرستاده شد و با هنری دوم ازدواج کرد. جنگ‌های داخلی و تنش‌های مذهبی اغلب او را به سوی اقدامات شدید سوق می‌داد. با این حال بانو مدیچی همچنین به خاطر طبیعت سرسخت خود به مسیرش ادامه می‌داد و حتی امروزه، یکی از موفق‌ترین زنان به حساب می‌آید که در فقر چشم به جهان گشوده بودند.

مخالفان مدیچی به اشتباه او را «ملکه مار» می‌نامیدند، چون به خوبی می‌دانست چگونه بدون برجا گذاشتن هیچ ردی دشمنان خود را مسموم کند. به علاوه رفتار بی‌عاطفه‌ای با مردم فرانسه داشت. کاترین نیز مانند هر فرمانروای دیگری، برای محافظت از اقتدار خود یا پسرانش – در صورت لزوم نقشه می‌کشید و دروغ می‌گفت، اما همچنین نشان داد که واقعاً چقدر به حفظ فرانسه اهمیت می‌دهد و همیشه سعی می‌کرد راه‌هایی برای ترویج صلح بیابد.

سریال Serpent Queen منتشر شده در سال 2022 به زیبایی به زندگی این ملکه که یکی از قدرتمندترین زنان دنیا است، می‌پردازد.

10. مارگارت تاچر (Margaret Thatcher)

قوی ترین زنان دنیا - 10. مارگارت تاچر (Margaret Thatcher)
ملیتبریتانیا
سال تولد (و فوت)1925 (2013)

مارگارت تاچر معروف به «بانوی آهنین» یک نماینده دولتی بریتانیایی بود که با اقدام‌های سیاسی متهورانه، تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین زنان تاریخ شد. تاچر از سال 1979 تا 1990 نخست وزیر بریتانیا بود و رهبری حزب محافظه کار را بر عهده داشت. او اولین زنی بود که در بریتانیا به سمت نخست وزیری می‌رسید.

  بهترین کادوهای ولنتاین برای آقایان؛ راهنمای خرید هدیه ولنتاین برای پسران

مشخصه دوره تصدی تاچر به عنوان نخست وزیر، سیاست‌های اقتصادی محافظه کارانه او بود که شامل خصوصی سازی، مقررات زدایی و تعهد به سرمایه داری در بازار آزاد بود. دولت او همچنین کاهش قابل توجهی در بودجه و سیاست‌های پولی سختگیرانه اعمال کرد که به تاچریسم معروف شد.

در سطح بین‌المللی، تاچر به خاطر رابطه نزدیکش با رئیس‌جمهور ایالات متحده رونالد ریگان و مواضع سخت‌گیرانه‌اش علیه اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد شناخته می‌شد. او نقشی کلیدی در شکل دادن به سیاست جهانی در یک دوره حساس قرن بیستم ایفا کرد و از همین رو، نامش به عنوان یکی از زنان تاثیرگذار دنیا ماندگار شده است.

11. ملکه سوندوک (Queen Seondeok)

زنان تاثیرگذار در تاریخ کره - 11. ملکه سوندوک (Queen Seondeok)
ملیتمصر
سال تولد (و فوت)1925 (2013)

قبل از اینکه کشور کره به صورتی که امروز می‌شناسیم متحد شود، در دوره ای به نام «سه پادشاهی» به صورت چندین بخش مجزا اداره می‌شد. یکی از آنها که ساحل شرقی کره جنوبی امروزی را دربر می‌گرفت، شیلا نام داشت. طبق روایات تاریخی، پادشاه شیلا یعنی جین پیونگ فرزند مذکری نداشت و در فکر واگذاری تاج و تخت به دامادش بود. اما سوندوک (با نام دختری دوکمان) از پدرش فرصتی خواست تا نشان دهد که شایسته سلطنت است.

در سال 632، او نه تنها رسما ملکه سوندوک شیلا شد، بلکه به اولین فرمانروای مؤنث و یکی از زنان تاثیرگذار در تاریخ کره تبدیل گشت. اگرچه برخی از مردان با این ایده که یک زن تاج و تخت را به ارث ببرد مخالف بودند و فکر یک کودتا را درسر داشتند، ملکه سوندوک تا زمان مرگش در سال 647 در قدرت ماند. پس از او نیز تاج و تخت به یکی از خویشان مؤنث خانم سوندوک واگذار شد. میراث او به عنوان یکی از رهبران دلسوز و مهربان برای مردمش باقی ماند و امروزه نیز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین زنان تاریخ آسیا و جهان شناخته می‌شود.

  جدیدترین سریال های نتفلیکس در ۲۰۲۴؛ معرفی 15 تا از سریال های جدید Netflix

12. ژاندارک (Joan de Arc)

تاثیرگذارترین زنان تاریخ 12. ژاندارک (Joan de Arc)
ملیتمصر
سال تولد (و فوت)1925 (2013)

ژاندارک (ژان از آرک) که به عنوان دوشیزه اورلئان نیز شناخته می‌شود، قهرمان و رهبر نظامی فرانسوی بود که در مقام یکی از زن های تاثیرگذار جهان، نقش مهمی در جنگ صد ساله بین فرانسه و انگلیس داشت. در سال 1412 در یک خانواده دهقانی در شمال شرقی فرانسه متولد شد. در سن 17 سالگی، او احساس کرد که باید به چارلز هفتم، پادشاه بی تاج و تخت فرانسه کمک کند تا با انگلیسی‌ها مقابله کند و به او در بازپس گیری تاج و تختش کمک کند.

ژان موفق شد چارلز هفتم را متقاعد کند که به او اجازه دهد یک عملیات نظامی را برای رفع محاصره اورلئان رهبری کند. مهارت‎‌های او در رهبری و اجرای استراتژی‌های نظامی، منجر به یک سری پیروزی‌های قاطع شد که روحیه فرانسوی‌ها را تقویت کرد و راه را برای تاج گذاری چارلز هفتم در ریمز هموار نمود.

با این حال، موفقیت او کوتاه مدت بود. ژاندارک توسط بورگاندی‌ها که متحدان انگلیس بودند، لو رفت و دستگیر شد. او توسط مقامات کلیسایی مورد محاکمه سیاسی قرار گرفت و او را به بدعت و جادوگری متهم کردند. علیرغم دفاع پرشورش، او در نهایت محکوم شد و در سال 1431 در سن 19 سالگی در آتش سوزانده شد.

در قرن‌های بعد، میراث ژاندارک به عنوان یکی از زنان موفق سختی کشیده ماندگار شد. ژان پس از مرگ از محکومیت‌هایش تبرئه شد. وی در سال 1920 توسط کلیسای کاتولیک به عنوان قدیس شناخته شد و در تاریخ و فرهنگ فرانسه به عنوان یک شخصیت محترم باقی مانده است. داستان ژان آرک همچنان الهام بخش آثار ادبی، هنری و فیلم بی‌شماری است و از او به عنوان نماد شجاعت، ایمان و اراده یاد می‌شود.

  بزرگترین کشور جهان؛ معرفی 15 تا از بزرگترین کشورهای دنیا به ترتیب

سخن آخر

هر برگ از تاریخ را که نگاهی بیندازید، نام تاثیرگذارترین زنان تاریخ در جای جای آن می‌درخشد. از تاج و تخت کلئوپاترا در جوار نیل گرفته تا شیوه‌های آهنین و بی‌نظیر تاچر در وستمینستر، قویترین بانوان تاریخ هرگز دست از فعالیت برای خلق جهانی بهتر برنداشته اند. صدای این زنان که زمانی زمزمه‌هایی پشت پرده بود، حالا تبدیل به فریادی جهانی شده است که در گوش تاریخ طنین می‌اندازد.

تاریخ زندگی زنان تاثیرگذار دنیا، به یاد ما می‌آورد که داستان آنها منحصر به دستاوردها و سختی‌هایی که تحمل کرده اند نیست؛ بلکه نمایانگر مسیری است که با جسارت، خون و عرق برای نسل‌های بعدی ساخته اند.

زن های تاثیرگذار جهان و قدرتمندترین زنان دنیا از نظر شما چه کسانی هستند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

سؤالات متداول

تأثیرگذارترین زنان دنیا در سال 2023 چه کسانی هستند؟

فهرست تأثیگذارترین زنان جهان در سال 2023 عبارت است از:
کریستن لام، مدیر عامل آمازون؛
مگان مارکل، فعال حقوق بشر و همسر شاهزاده هری؛
سوزانا بوچلی، مدیرعامل یونیلیور؛
مری بار، مدیرعامل اینتل؛
جین سیمپسون، مدیرعامل وال مارت؛
اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا .

زنان موفق جهان در حوزه علم و فناوری کدامند؟

مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی، اولین زنی بود که موفق به دریافت جایزه فیلدز، معتبرترین جایزه در ریاضیات شد؛
پریسا تبریز، مهندس نرم افزار و رئیس بخش امنیت سایبری گوگل؛
نینا تاندون، مهندس زیست پزشکی آمریکایی؛
آداما کوشینگ، مهندس نرم افزار آمریکایی، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Chime.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا