کشورهاتاریخ و فرهنگترین هاسفر و گردشگری

معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023، کدام کشور بیشترین آزادی سفر را دارد؟

0
()

با برداشته شدن محدودیت‌های ویروس کرونا، سفرهای توریستی و کاری به سراسر جهان دوباره از سر گرفته شده اند. با این حال، به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، امکان دارد که پاسپورت برخی کشورها از سوی مناطق مختلف جهان در لیست سیاه قرار بگیرد.

در مقاله امروز نجوافکت، نگاهی به لیست معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023 خواهیم داشت. با ما در نجوافکت همراه باشید تا قوی ترین پاسپورت دنیا در سال ۲۰۲۳ را بشناسید!

معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023 کدام است؟

از زمانی که روسیه در سال 2022 به اوکراین حمله کرد، بسیاری از کشورها شرایط ویزا برای دارندگان پاسپورت اوکراینی را لغو کردند. به نوبه خود، بسیاری از کشورها صدور ویزا برای شهروندان روسیه را نیز متوقف کرده و خطوط هوایی روسیه را از استفاده از حریم هوایی خود منع کرده اند.

با وجود همه این موارد، پاسپورت امارات متحده عربی در حال حاضر قوی ترین پاسپورت دنیا در سال ۲۰۲۳ به حساب می‌آید که به 180 مقصد بدون ویزا یا بدون ویزا دسترسی دارد. بر اساس شاخص پاسپورت Passport Index، رتبه‌بندی پاسپورت‌های جهان به ترتیب تعداد مقاصدی که دارندگان آن‌ها می‌توانند بدون دریافت ویزا وارد خاک آن کشورها شوند، انجام شده است.

  15 فیلم پرفروش 2023 ؛ فیلم های صدر نشین باکس آفیس ۲۰۲۳

قوی ترین پاسپورت دنیا در سال ۲۰۲۳ بر چه اساسی انتخاب می‌شود؟

رتبه‌بندی قوی ترین پاسپورت دنیا در سال ۲۰۲۳، یعنی شاخص پاسپورت هنلی، قدرت معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023 را بر اساس تعداد مقاصدی تعیین می‌کند که دارندگان آن پاسپورت می‌توانند بدون اینکه قبل از سفر به دنبال ویزا بروند، وارد کشورهای معین شوند. این رتبه بندی شامل 199 پاسپورت و 227 مقصد است.

از آنجایی که سیاست‌های خارجی به طور مکرر تغییر می‌کنند، رتبه بندی‌ها در طول زمان دچار نوسان می‌شوند. این شاخص هر سه ماه یکبار به روز رسانی می‌شود تا آخرین تغییرات را منعکس کند.

لیست معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023

معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023

امارات متحده عربی پس از سقوط در رتبه بندی در سال‌های اخیر، بازگشت چشمگیری داشت و به صدر لیست معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023 برگشت. امارات این افزایش رتبه را مدیون یارانه دادن به غرفه‌های کشورهای مختلف در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی است. ارائه تسهیلات برای کشورهای کم درآمد در ازای توافق نامه‌های بدون ویزا ، این دستاورد را برای امارات عربی به همراه داشته است.

در حال حاضر 11 کشور پس از امارات متحده عربی، در لیست معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023 قرار دارند. رتبه سوم با یک تساوی هشت طرفه بین دانمارک، نروژ، بلژیک، پرتغال، لهستان، بریتانیا، ایرلند و نیوزلند با دسترسی به 174 مقصد است. (ایالات متحده با دسترسی به 173 مقصد در رتبه چهارم این فهرست قرار دارد).

با وجود محدودیت‌های سفر فعلی، روسیه در رتبه 37 فهرست قوی ترین پاسپورت دنیا در سال ۲۰۲۳ قرار دارد که از سال 2022 تا به امسال، دو رتبه کاهش یافته است. روسیه تنها دسترسی بدون ویزا به 126 مقصد را برای خود حفظ کرده است.

  حقایق جالب درباره روز شکرگزاری: از ریشه های مذهبی تا تاثیر فرهنگی

اوکراین یک رتبه نسبت به 2022 پیشرفت داشت و در لیست رتبه بندی پاسپورت های جهان در سال 2023 به رتبه نوزدهم رسید. به این ترتیب دسترسی بدون ویزا خود را از 144 مقصد در سال 2022 به 148 مقصد افزایش داد.

افغانستان در حال حاضر با دسترسی تنها به 39 مقصد در انتهای رده بندی و در رتبه 95 قرار دارد. سوریه و عراق به ترتیب با دسترسی به 40 و 41 مقصد تنها اندکی بالاتر از این رتبه‌بندی شده اند.

با در نظر گرفتن وضعیت COVID-19 در برخی کشورها و سایر محدودیت‌های سفر، رتبه‌بندی معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023 به شرح زیر است:

  • امارات متحده عربی (180 مقصد)؛
  • آلمان، سوئد، فنلاند، لوکزامبورگ، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند، اتریش، سوئیس، کره جنوبی (175 مقصد)؛
  • دانمارک، نروژ، بلژیک، پرتغال، لهستان، بریتانیا، ایرلند، نیوزلند (174 مقصد)؛
  • ایالات متحده، جمهوری چک، یونان، مجارستان، ژاپن، استرالیا، کانادا (173 مقصد)؛
  • سنگاپور، مالت، اسلواکی، لیتوانی (172 مقصد)؛
  • استونی، لتونی، اسلوونی، لیختن اشتاین (171 مقصد)؛
  • ایسلند (170 مقصد)؛
  • قبرس، کرواسی، رومانی، بلغارستان (169 مقصد)؛
  • مالزی (168 مقصد)؛
  • موناکو (167 مقصد).

این رتبه‌بندی‌ها نشان‌دهنده بازگشت قابل توجهی در تحرک در سراسر جهان است که از زمان شروع همه‌گیری کرونا، رخ داده بود. در طول سال 2020، معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023 اجازه ورود بدون ویزا به 112 مقصد را می‌دادند. بلژیک، فنلاند، اتریش، لوکزامبورگ، اسپانیا، ایرلند، بریتانیا و سوئیس در آن سال رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده بودند.


کم اعتبارترین پاسپورت‎‌های دنیا در سال 2023


کشورهای زیر کمترین امتیاز را برای سفر بدون ویزا را دارند که آن‌ها را به عنوان کم‌قدرت‌ترین پاسپورت‌ها در این شاخص به حساب می‌آورد.

  • افغانستان: 27 مقصد
  • عراق: 29 مقصد
  • سوریه: 30مقصد
  • پاکستان: 33 مقصد
  • سومالی و یمن: 35 مقصد
  • سرزمین فلسطین: 38 مقصد
  • نپال: 39 مقصد
  • بنگلادش و کره شمالی: 40 مقصد
  • لیبی و سریلانکا: 41 مقصد
  • کوزوو: 42 مقصد
  فقیر ترین کشورهای دنیا | فقیر ترین کشور جهان کدام است؟

در این میان، ایران با دسترسی به 57 مقصد (که اکثراً کشورهای افریقایی هستند) در رتبه 87 لیست قرار دارد.

فهرست برترین پاسپورت‌های 2023 بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

شاخص پاسپورت آرتون، پاسپورت‌های 193 کشور عضو سازمان ملل متحد به اضافه 6 قلمرو (ROC تایوان، ماکائو، هنگ کنگ، کوزوو، سرزمین فلسطین و واتیکان) را در رتبه بندی خود در نظر می‌گیرد، اما سرزمین‌های ضمیمه شده به سایر کشورها را استثنا نمی‌کند. مانند پلی‌نزی فرانسه و جزایر ویرجین بریتانیا. این مناطق نیز در فهرست مقاصد سفر احتمالی که دارندگان گذرنامه می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند، برشمرده می‌شوند.

شاخص پاسپورت هنلی همان ۱۹۹ پاسپورت را رتبه‌بندی می‌کند، اما هر یک از این گذرنامه‌ها را با ۲۲۷ مقصد سفر ممکن در جهان بررسی می‌کند، حتی اگر این مناطق گذرنامه خود را صادر نکنند.

به خاطر داشته باشید که رتبه‌بندی آرتون بیشتر در معرض تغییر است زیرا محدودیت‌های سفر COVID-19 و تهاجم روسیه به اوکراین در طول سال 2023 ادامه دارد.

هنلی و شرکا چگونه رتبه بندی پاسپورت های جهان در سال 2023 را تعیین می‌کنند؟

Henley & Partners از داده‌های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (Iata) و همچنین تحقیقات خود برای جمع آوری رتبه بندی استفاده می‌کنند.
پاسپورت هر کشوری به ازای هر مقصدی که دارنده آن می‌تواند بدون درخواست ویزا قبل از سفر وارد شود، یک امتیاز خواهد گرفت. همچنین در صورتی که مسافر بتواند در بدو ورود ویزا، مجوز بازدیدکننده یا مرجع الکترونیکی سفر (ETA) دریافت کند، امتیاز یک به کشور مقصد تعلق می‌گیرد.
برای هر مقصدی که ویزا قبل از سفر مورد نیاز است، یا در جایی که تایید ویزا قبل از خروج در هنگام ورود لازم است، نمره صفر در نظر گرفته می‌شود.
سپس این فقط یک مورد افزایش اعداد است. پاسپورت‌هایی که بالاترین امتیاز را دارند قدرتمندترین پاسپورت‌ها محسوب می‌شوند.

  با 10 کانال یوتیوب فارسی محبوب آشنا شوید! بهترین کانال های یوتیوب ایران

بهترین پاسپورت جهان 2023: کاربران چه می‌گویند؟

تعداد مقاصد پاسپورت هر کشور، حرف‌های زیادی برای گفتن درباره ارتباط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به طور کلی، دیپلماسی آن کشور دارد.

یکی از کاربران ردیت، نقشه شماتیک زیر را در ارتباط با قدرتمندترین و ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان پست کرده که به خوبی گویای وضعیت معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023 است.

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال 2023

سخن آخر

پاسپورت کلید سفر به خارج از کشور است. با این حال، برخی از پاسپورت‌ها “قوی تر” از بقیه تلقی می‌شوند. قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان آنهایی هستند که بیشترین آزادی سفر را ارائه می‌دهند.
قوی‌ترین پاسپورت‌ها آنهایی هستند که به دارنده آن اجازه می‌دهند به راحتی و بدون نیاز به ورود اضافی مانند ویزا وارد اکثر کشورها شوند.

عوامل مختلفی بر آزادی سفر و قدرت پاسپورت تأثیر می‌گذارد. شاخص پاسپورت هنلی (HPI) که توسط هنلی و شرکا گردآوری شده است، به عنوان مرجع قدرت پاسپورت در نظر گرفته می‌شود. این گذرنامه هر پاسپورت در جهان را با آزادی سفر رتبه بندی می‌کند.

نظر شما درباره قوی ترین پاسپورت‌های جهان در سال 2023 چیست؟ به نظر شما ایران در سال 2024 چه جایگاهی در این لیست خواهد داشت؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

سؤالات متداول

اعتبار پاسپورت چیست؟

اعتبار یک پاسپورت، نشان دهنده تعداد مقاصدی در جهان است که دارنده می‌تواند بدون اقدام برای دریافت ویزا به آنها سفر نماید. هرچه تعداد مقاصدی که بدون ویزا قابل سفر باشند بیشتر باشد، قدرت پاسپورت بیشتر خواهد بود.

چه عواملی بر اعتبار پاسپورت تأثیر می گذارد؟

وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور صادرکننده پاسپورت: کشورهایی که از نظر سیاسی و اقتصادی قوی تر هستند، معمولاً پاسپورت های قدرتمندتری دارند. این به این دلیل است که این کشورها روابط دیپلماتیک قوی تری با سایر کشورها دارند و شهروندان آنها کمتر در معرض خطر رد ویزا قرار می گیرند.
میزان ثبات سیاسی و اقتصادی کشور صادرکننده پاسپورت: کشورهایی که از نظر سیاسی و اقتصادی پایدارتر هستند، معمولاً پاسپورت های قدرتمندتری دارند. این به این دلیل است که این کشورها کمتر دچار ناآرامی های سیاسی یا اقتصادی می شوند و شهروندان آنها کمتر در معرض خطر از دست دادن پاسپورت یا اخراج از کشور میزبان قرار می گیرند.
میزان روابط دیپلماتیک کشور صادرکننده پاسپورت با سایر کشورها: کشورهایی که روابط دیپلماتیک قوی تری با سایر کشورها دارند، معمولاً پاسپورت های قدرتمندتری دارند. این به این دلیل است که این کشورها موافقت نامه های ویزا با سایر کشورها دارند و شهروندان آنها می توانند بدون نیاز به ویزا یا با ویزای فرودگاهی به این کشورها سفر کنند.
میزان امنیت کشور صادرکننده پاسپورت: کشورهایی که از نظر امنیتی امن تر هستند، معمولاً پاسپورت های قدرتمندتری دارند. این به این دلیل است که این کشورها کمتر دچار خشونت یا جنایت می شوند و شهروندان آنها کمتر در معرض خطر سرقت یا از دست دادن پاسپورت قرار می گیرند.

  سریال های مدرسه ای کره ای؛ معرفی 10 تا از سریال های تینیجری کره جنوبی

چرا داشتن پاسپورت معتبر مهم است؟

داشتن پاسپورت معتبر مهم است زیرا به شما امکان می دهد آزادانه به کشورهای دیگر سفر کنید. پاسپورت یک سند رسمی است که هویت و تابعیت شما را تأیید می کند. این سند همچنین به شما امکان می دهد از حقوق و مزایای شهروندی خود در کشورهای دیگر بهره مند شوید.

لیست معتبرترین پاسپورت های جهان بر اساس چه منبعی تهیه می شود؟

لیست معتبرترین پاسپورت های جهان بر اساس تعداد کشورهایی که شهروندان آن کشور می توانند بدون نیاز به ویزا یا با ویزای فرودگاهی یا الکترونیکی به آنها سفر کنند، تهیه می شود. این لیست توسط موسسات مختلفی مانند Henley & Partners، Arton Capital، و Nomad Capitalist منتشر می شود.

موسسه Henley & Partners یکی از معتبرترین موسسات در زمینه رتبه بندی پاسپورت های جهان است. این موسسه سالانه لیست معتبرترین پاسپورت های جهان را بر اساس داده های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) منتشر می کند.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

  20 تا از بهترین فیلم های ابر قهرمانی؛ سفری به دنیای ابرقهرمانان افسانه ای

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا