سلامت و بدنسبک زندگیعلمی و جهان

10 اسکراب بدن خانگی ارزان و بی دردسر | بهترین لایه بردار پوست بدن چیست؟

0
()

قطعاً در فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی با انواع محصولات اسکراب بدن روبرو شده‌اید. در تبلیغات این محصولات هم سخنان فراوانی درباره فواید آنها برای لایه برداری، لطافت و سلامت پوست می‌شنوید. استفاده از لایه بردار پوست بدن، تأثیر زیادی روی خلاصی از شر لایه‌های مرده دارد، از دانه دانه شدن پوست جلوگیری می‌کند و موهای زیرپوستی را از بین می‌برد. اما مشکل اینجاست که بسیاری از افراد به علت گرانقیمت بودن اسکراب‌های آماده یا حساسیت به آنها، بی‌خیال لایه برداری پوست می‌شوند.

جالب است بدانید که برای لایه برداری، نیازی نیست حتماً خدا تومان صرف خرید محصولات شیمیایی کنید! در آشپزخانه همه ما، مواد مختلفی وجود دارند که می‌توانند به عنوان اسکراب خانگی برای بدن، لب و صورت به کار بروند.

اگر می‌خواهید در مراقبت از پوست ارزشمندتان خلاقیت به خرج بدهید، مقاله امروز نجوافکت برای شماست. با این دستورهای خانگی، بهترین اسکراب‌های بدن را تهیه کنید و از لطافت و درخشندگی پوست‌تان لذت ببرید!

فهرست محتوا:

لایه برداری پوست یا اسکراب بدن چیست؟

اگر اولین بار است که به کلمه «اسکراب بدن» برمی‌خورید، احتمالاً می‌خواهید بدانید این ترفند چیست و چطور انجام می‌شود. اسکراب بدن (به انگلیسی: Body Scrub) یک لایه بردار فیزیکی است. لایه بردارهای طبیعی حاوی مواد زبری مانند نمک و شکر (یا پودرهای دانه ریز برای لایه برداری ملایم) هستند و سلول‌های مرده را از خارجی‌ترین لایه پوست می‌زدایند. این پاکسازی و لایه برداری، ظاهر شفاف‌تری به پوست می‌دهد و می‌تواند برای جلوگیری از آکنه و جوش مفید باشد.

به گفته دکتر سوزانه فریدلر، کسانی که دچار خشکی پوست مزمن باشند می‌توانند با استفاده از اسکراب بدن ملایم برای لایه برداری، سلامت را به پوست خود بازگردانند.

انواع مختلفی از اسکراب بدن وجود دارند که باید بسته به نوع و جنس پوست، انتخاب شوند. برخی صرفاً لایه بیرونی پوست را پاکسازی می‌کنند و بعضی دیگر همزمان با پاکسازی، لایه برداری هم انجام می‌دهند.

کاربرد اسکراب بدن چیست؟

پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن، مدام درحال بازسازی و ترمیم خودش است. به عبارت دیگر، سلول‌های جدید مدام جایگزین سلول‌های قدیمی و مرده سطح پوست می‌شوند. حدوداً هر 45 الی 60 روز، پوست شما خود را کاملاً بازسازی می‌کند.

با این اوصاف، همواره لایه‌ای از سلول‌های مرده روی سطح پوست وجود دارد. این سلول‌ها معمولاً خود به خود زدوده می‌شوند، اما استفاده از یک اسکراب بدن خانگی مناسب سرعت پاکسازی را بالا می‌برد و به پوست جوان و لطیفی که زیر لایه مرده قرار دارد، اجازه تنفس می‌دهد.

چند مرتبه در هفته اسکراب بدن خانگی استفاده کنیم؟

دکتر دیان رابینسون، مؤسس Modern Dermatology، یک الی دو مرتبه استفاده از اسکراب بدن خانگی در هفته را ایده‌آل می‌داند.

  ایکیگای چیست؟ هرآنچه که باید درباره فلسفه Ikigai در ژاپن بدانید

با این حال هیچ تجویز مشخصی برای لایه‌برداری وجود ندارد؛ دفعات لایه برداری در هفته به عوامل مختلفی مانند نوع ترکیب مورد استفاده، جنس پوست و ترجیح شخصی خود شما بستگی خواهد داشت. در هر مرتبه استحمام می‌توانید از اسکراب‌های ملایم استفاده کنید. لایه برداری هفتگی هم برای بهبود بافت و رنگ کلی پوست مفید خواهد بود.

استفاده از لایه بردار بدن برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از اسکراب بدن، برای روتین مراقبت پوستی همه مناسب است. به طور کلی، استفاده از لایه بردار بدن برای هرکسی که شرایط زیر را داشته باشند توصیه می‌شود:

  • پوست خشک: استفاده از اسکراب بدن به زدودن پوسته‎‌های مرده کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا رطوبت و اکسیژن به لایه‌های عمیق‌تر پوست برسد.
  • پوست چرب: لایه برداری، چربی اضافی پوست را می‌زداید و از انسداد منافذ جلوگیری می‌کند.
  • موهای زیرپوستی: لایه برداری مداوم، از رشد موهای زیرپوستی جلوگیری می‌کند و پوست مرده‌ای که ممکن است فولیکول‌های مو را به دام بیندازد، از بین می‎‌برد.
  • پوست ناهموار: لایه برداری، به رفع مشکلاتی مانند هایپرپیگمنتیشن (افزایش تراکم رنگدانه پوستی) و غیریکنواخت شدن رنگ پوست کمک می‌کند.
  • آماده سازی بدن برای برنزه: لایه برداری ملایم، سطح پوست را صاف و یکنواخت می‌کند تا مواد برنزه کننده را بهتر بپذیرد.

البته به یاد داشته باشید که این نسخه، برای همه صدق نمی‌کند. اگر پوست خیلی حساس یا آسیب دیده دارید، آفتاب سوخته شده‎‌اید و دچار زخم یا بثورات پوستی هستید، پیشنهاد می‌کنیم بی‌خیال شوید. پیش از هر اقدامی برای مراقبت پوستی، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن باشید استفاده از مواد مختلف در روتین پوستی ضرری برای بدن شما نداشته باشد.

  مجیک ماشروم (قارچ سیلوسایبین) چیست و چه عوارضی دارد؟

نحوه انجام اسکراب بدن

اگر قصد دارید از اسکراب بدن خانگی برای پاکسازی پوست استفاده کنید، ابتدا یک حمام مفصل بگیرید تا آلودگی، چربی اضافه و هر عامل زائد دیگری از بدن شما پاک شود.

هر ترکیبی که مدنظر دارید را به آهستگی روی پوست خود ماساژ بدهید. این کار، لایه برداری ملایمی انجام می‌دهد و حس لطافت و تنفس خوبی به پوست‌تان می‌بخشد. در نهایت، با یک حوله تمیز و نرم خود را خشک کنید. از یک روغن یا لوسیون مرطوب کننده نیز استفاده کنید تا پوست، رطوبت و لطافت خود را از دست ندهد.

به توصیه متخصصان پوست و مو، بهتر است بین زمان استفاده از اسکراب بدن و شیو حداقل چند ساعت فاصله بیندازید تا به پوست خود استراحت بدهید. شیو بلافاصله، ممکن است مشکلاتی مانند حساسیت و آسیب دیدگی را به همراه داشته باشد.

10 اسکراب بدن خانگی آسان و بی‌دردسر

اگر به سلامتی و شفافیت پوست‌تان اهمیت می‌دهید، می‌توانید با کمترین هزینه و تنها در چند دقیقه در خانه اسکراب‌های متنوعی تهیه کنید! در ادامه 10 اسکراب لایه بردار پوست بدن را باهم بررسی خواهیم کرد که برای پوست‌های خشک تا چرب و حساس مفید هستند و به روشنی و لطافت کمک فراوانی می‌کنند.

1. اسکراب بدن با قهوه

اسکراب بدن با قهوه

اگر با مشکل لایه پوست مرده یا موهای زیرپوستی مواجه هستید، استفاده از اسکراب بدن قهوه یک حال حسابی به پوست شما خواهد داد. به گفته متخصص زیبایی آنیتا زوراو، ترکیب قهوه و عسل یکی از بهترین لایه بردارهای طبیعی پوست به حساب می‌آید. این ترکیب علاوه بر بوی خوش، آبرسانی پوست را نیز انجام می‌دهد و برای استفاده دو الی سه مرتبه در هفته عالی خواهد بود.

  15 پیشنهاد برای انتخاب بهترین گل آپارتمانی | زیباترین گیاهان آپارتمانی کدامند؟

نحوه تهیه:

  1. سه الی چهار قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده (دانه زبر) را دم کنید.
  2. تفاله قهوه را با پنج قاشق غذاخوری عسل و پنج قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا به خمیر چسبناکی تبدیل شود.
  3. بعد از استحمام، از اسکراب بدن استفاده کنید. اجازه بدهید یک دقیقه روی پوست شما بماند و سپس با آب ولرم آبکشی کنید.

2. اسکراب بدن آبرسان با گلاب

اسکراب بدن با گلاب

اگر دچار خشکی، قرمزی یا التهاب مزمن پوست هستید، بهتر است از یک اسکراب بدن ملایم بهره ببرید. استفاده از گلبرگ، روغن رز یا گلاب، یک لایه بردار ملایم و پاک کننده است و به کاهش التهاب کمک می‌کند.

به گفته کارینا سولزر، مؤسس Skin Gym، گل رز فوایدا زیادی برای سلامت و لطافت پوست دارد. ترکیب گلاب به همراه روغن جوجوبا، بهترین آبرسان طبیعی پوست است و از مشکلاتی مانند پسوریازیس و اگزما جلوگیری می‌کند.

نحوه تهیه:

  1. یک قاشق غذاخوری روغن گل رز یا گلاب را داخل کاسه‌ای بریزید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری گلبرگ تازه گل رز هم به کاسه اضافه کنید تا حس و حال بهتری به این اسکراب بدن خانگی ببخشید.
  2. ترکیب را با یک فنجان شکر دانه ریز و یک چهارم پیمانه روغن جوجوبا مخلوط کنید و خوب هم بزنید.
  3. به مدت 5 دقیقه روی بدن ماساژ بدهید و سپس آبکشی کنید.

3. اسکراب بدن ضدالتهاب زردچوبه

اسکراب بدن خانگی ساده با زردچوبه

عوامل مختلفی مانند آب و هوا، استرس، حساسیت و… باعث التهاب پوست می‌شوند. اگر تأیید پزشک‌تان را برای استفاده از اسکراب بدن زردچوبه بگیرید، می‌توانید از این ترکیب جادویی برای آرامبخشی و التیام قرمزی و حساسیت پوستی استفاده کنید.

  حقایق جالب درباره روز شکرگزاری: از ریشه های مذهبی تا تاثیر فرهنگی

زردچوبه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان و ضدباکتریایی است که با رادیکال‌های آزاد و مواد آلرژن مقابله می‌کند. این اسکراب بدن طبیعی، لطافت و شفافیت دلپذیری به پوست می‌بخشد. نگران اثر زردی هم نباشید، چون وجود روغن از باقی ماندن رنگ زردچوبه جلوگیری خواهد کرد.

طرز تهیه:

  1. یک پیمانه شکر، یک چهارم پیمانه روغن نارگیل، دو قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و نصف قاشق چایخوری روغن ویتامین E راداخل یک کاسه بریزید و مخلوط کنید.
  2. بعد از استحمام، ترکیب را به صورت دورانی (حرکات چرخشی) روی پوست بمالید. بعد از 1 دقیقه آبکشی کنید و به آرامی با حوله نرم پوست را خشک کنید.

4. اسکراب روشن کننده پرتقال

نحوه انجام اسکراب بدن با پرتقال

اسکراب بدن خانگی پرتقال، یکی از روش‌های طب سنتی چینی برای پاکسازی و روشن سازی پوست به حساب می‌آید. پوست پرتقال به دلیل وجود ویتامین‌های B کمپلکس و C، کاربرد فراوانی برای آرامبخشی به پوست و سیستم گوارش دارد و می‌تواند ظاهر روشن‌تری به پوست شما ببخشد.

می‌توانید این لایه بردار بدن خانگی ساده را در طی فصل‌های زمستان و بهار، دو مرتبه در هفته استفاده کنید و نتیجه شگفت انگیز آن را ببینید.

نحوه تهیه:

  1. یک پیمانه شکر، یک سوم پیمانه روغن زیتون (یا هر روغن دیگری که ترجیح می‌دهید)، دو قاشق غذاخوری عسل و پوست رنده شده پرتقال را باهم مخلوط کنید. آب نصف پرتقال را بگیرید و به ترکیب اضافه کنید.
  2. خوب هم بزنید و اجازه بدهید چند دقیقه‌ای بماند تا آب پرتقال به خورد شکر برود.
  3. هنگام استحمام، لایه بردار پوست بدن را به صورت یکنواخت به کار ببرید و آهسته ماساژ بدهید. در پایان با آب ولرم آبکشی کنید.

5. اسکراب بدن جو پرک

اسکراب بدن برای رفع تیرگی با جو پرک

جو پرک نه تنها برای تهیه سوپ‌های فوق العاده خوشمزه مجلسی مناسب است، بلکه به عنوان یک اسکراب بدن هم به داد شما می‌رسد. لایه بردار تهیه شده از جو پرک، بافت لطیف‌تری به پوست می‌بخشد و فرایند ترمیم پوست آسیب دیده را تسریع می‌کند.

  14 تا از زیباترین گربه های دنیا را بشناسید!

جو پرک خاصیت آرامبخشی دارد و دارای پلی‌ساکاریدهای طبیعی است که با آب پیوند تشکیل داده و سد حفاظتی پوست را تقویت می‌کنند. ترکیب جو پرک به همراه روغن‌هایی مانند زیتون، نارگیل و جوجوبا، با خواص آنتی اکسیدانی خود مولکول‌های مضر رادیکال آزاد را از بین می‌برد، از انباشته شدن چربی اضافی در منافذ پوستی جلوگیری می‌کند و ظاهر سالم‌تری به پوست شما می‌بخشد.

نحوه تهیه:

  1. یک پیمانه جو پرک، یک پیمانه شکر قهوه‌ای، نصف پیمانه روغن زیتون و هشت قطره روغن معطر (به خصوص روغن گریپ فروت برای بهبود گردش خون) را داخل ظرفی خوب مخلوط کنید.
  2. در انتهای استحمام، از این اسکراب بدن استفاده کنید و اجازه بدهید پنج دقیقه‌ای روی پوست بماند. سپس آبکشی کنید. باقیمانده ترکیب را می‌توان تا پنج روز داخل یخچال نگهداری کرد.

6. اسکراب بدن آرامبخش عسل

اسکراب بدن خانگی ساده با عسل

یک اسکراب بدن خانگی محبوب که حتی سلبریتی‌هایی مانند کیم کارداشیان نیز طرفدار پروپاقرص آن هستند، لایه بردار طبیعی عسل است. عسل به عنوان یکی از مواد شفابخش طبیعی شناخته می‌شود و تأثیر شگفت انگیزی روی بهبود آسیب دیدگی ناشی از آفتاب سوختگی، اشعه UV و انسداد منافذ دارد. به علاوه استفاده از این مخلوط، از بروز جوش و آکنه نیز جلوگیری می‌کند.

نحوه تهیه:

  1. نیم پیمانه شکر قهوه ای، یک چهارم پیمانه نمک دریا، نیم پیمانه روغن زیتون و دو قاشق غذاخوری عسل را داخل یک کاسه مخلوط کنید.
  2. خوب هم بزنید. اگر خواستید اسکراب سفت‎‌تری داشته باشید، مقداری شکر به ترکیب اضافه کنید.
  3. بعد از دوش گرفتن، از این لایه بردار روی پوست مرطوب استفاده کنید و به آرامی ماساژ بدهید.
  خواص سرکه سیب ؛ فواید شگفت انگیز سرکه سیب برای بدن!

7. اسکراب بدن روشن کننده با ماست

تهیه اسکراب بدن برای رفع تیرگی با ماست

همگی ماست را به عنوان یک خوراکی پروبیوتیک با پروتئین بالا و خواص فراوان برای سیستم گوارشی می‌شناسیم، اما می‌دانستید که این ماده می‌تواند برای سلامت پوست شما نیز مفید باشد؟ استفاده از ماست در تهیه اسکراب بدن برای رفع تیرگی مفید بوده و در مقایسه با ترکیباتی که حاوی شکر و نمک هستند، بافت ملایم‌تری دارد.

ماست بهترین ماده برای کاهش التهاب پوستی، آبرسانی و شفاف سازی پوست به حساب می‌آید. علاوه بر لایه برداری بدن، می‌توانید از ماست برای پاکسازی صورت هم بهره ببرید.

نحوه تهیه:

  1. سه قاشق غذاخوری جو پرک، دو قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری عسل را داخل یک کاسه مخلوط کنید.
  2. به مدت دو دقیقه، مخلوط را روی بدن مالش بدهید و اجازه بدهید 15 دقیقه بماند.
  3. با یک حوله خیس و نرم، به آهستگی پوست را تمیز کنید.

8. بادام، یک اسکراب بدن خانگی پاک کننده

نحوه انجام اسکراب بدن با بادام

اگر پوست شما مستعد بروز آکنه باشد، احتمالاً مدام وسوسه بشوید که لایه برداری انجام بدهید تا از شر جوش‌های ریز و درشت خلاص شوید. اما این کار می‌تواند باعث خشکی و التهاب پوست شده و جوش‌های بیشتری به بار بیاورد. اگر با مشکلات حساسیت و آکنه مزمن دست به گریبان هستید، لایه بردار بادام می‌تواند بهترین اسکراب بدن برای شما باشد.

بادام منبعی سرشار از ویتامین E و ترکیبات آنتی اکسیدان است. برخلاف بسیاری از اسکراب‌های زبر که پوست را تحریک می‌کنند، ترکیب بادام آسیاب شده به همراه روغن‌های طبیعی از خشکی و حساسیت جلوگیری می‌نماید. اگر از چربی مداوم پوست (به خصوص در قسمت‌هایی مانند پشت و شانه) شاکی هستید، این ترکیب خانگی را امتحان کنید.

  تزیین سفره شب یلدا و نحوه سفره آرایی جذاب در شب طولانی سال

نحوه تهیه:

  1. یک سوم پیمانه بادام را آسیاب کنید.
  2. نیم پیمانه روغن زیتون را با نیم قاشق چایخوری ویتامین E مخلوط کنید. بادام‌های آسیاب شده را اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  3. بعد از حمام، با دقت ترکیب را روی بدن ماساژ دهید. مراقب باشید تا اسکراب بدن بادام با صورت شما تماس پیدا نکند. در نهایت با آب گرم آبکشی نمایید و مرطوب کننده استفاده کنید.

9. اسکراب بدن التیام بخش نمک

لایه بردار پوست بدن نمک

این اسکراب بدن خانگی فوق العاده ساده اما تأثیرگذار است. نمک اپسوم نه تنها یک لایه بردار ملایم به حساب می‌آید، بلکه آرامش فوق العاده‌ای به عضلات شما می‌بخشد و گردش خون را بهبود می‌دهد.

وجود درصد بالایی از منیزیم سولفات در نمک اپسوم، به تسکین دردهای عضلانی کمک می‌کند. وجود مواد دیگری مانند چای سبز و روغن اسطوخدوس نیز موجب آرامبخشی و شفاف سازی این ترکیب می‌شوند.

نحوه تهیه اسکراب بدن نمک:

  1. یک چهارم پیمانه روغن زیتون، پنج قطره روغن معطر دلخواه (ترجیحاً اسطوخدوس)، سه قاشق چایخوری نمک اپسوم و یک قاشق چایخوری چای سبز دم شده را داخل یک کاسه بریزید. ترکیب را خوب هم بزنید تا بافتی خمیری پیدا کند.
  2. ترکیب را روی تمام بدن (به جز صورت) بمالید و بعد از یک دقیقه آبکشی کنید.

10. اسکراب ملایم شکر

اسکراب بدن شفاف کننده شکر

یکی از رایج‌ترین اسکراب‌هایی که برای بدن و لب استفاده می‌شود، ترکیب شکر به همراه روغن‌های معطر است. برای تهیه این اسکراب دست شما باز است تا مواد تسکین دهنده دیگری مانند نمک اپسوم، روغن زیتون یا نارگیل، بادام آسیاب شده و چای سرد هم به مخلوط شکر اضافه کنید.

  ناگفته‌هایی از بمب تزار؛ هیولایی در میان تسلیحات هسته‌ای شوروی سابق

نحوه تهیه:

  1. چهار قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق غذاخوری عسل و نیم قاشق چایخوری روغن معطر (مانند روغن بادام شیرین) را باهم مخلوط کنید.
  2. برای تأثیر آرامبخشی بیشتر، چهار قطره روغن معطر لیمو، اسطوخدوس یا گلاب داخل ترکیب بچکانید.
  3. بعد از حمام، مخلوط شکر را روی تمام بدن (به جز صورت) ماساژ بدهید و با آب ولرم آبکشی کنید.

جمع بندی

یکی از لطف‌هایی که می‌توانید در حق پوست‌تان انجام بدهید، استفاده از اسکراب بدن است. این کار به از بین بردن پوست‌های مرده و زائد کمک کرده، سلول‌های آسیب دیده را از روی سطح بدن پاک می‎‌کند و بافت یکدست‌تر و روشن‌تری به پوست می‌بخشد. مواد لایه بردار مزایای مختلفی دارند، اما اسکراب به سرعت شما را از شر پوست مرده خلاص می‌کند. بلافاصله بعد از انجام لایه برداری، متوجه شفافیت و روشنی پوست‌تان خواهید شد.

اگر به محصولات شیمیایی و آماده اطمینان ندارید یا نمی‎‌خواهید هزینه زیادی صرف مواد مراقبت پوستی کنید، لیست 10 تایی بهترین اسکراب های بدن خانگی ما برای شما فوق العاده مفید خواهند بود. این ترکیبات، خواص ملایمی دارند و احتمال بروز حساسیت بعد از استعمال آنها بسیار پایین است.

شما از چه ترکیبی برای اسکراب بدن استفاده می‌کنید؟ به نظر شما بهترین لایه بردار پوست بدن چیست؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم!

سؤالات متداول

بهترین روش خانگی اسکراب برای بدن چیست؟

انتخاب بهترین روش اسکراب خانگی به نوع پوست و ترجیحات شما بستگی دارد. چندتا از محبوب‌ترین ترکیبات عبارتند از:
اسکراب شکر قهوه
اسکراب نمک دریا
اسکراب جو پرک

بهترین اسکراب بدن برای شیو کدام است؟

بهترین اسکراب بدن برای شیو، اسکرابی است که به آرامی سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و موهای زیرپوستی را آزاد کند. در اینجا چند نمونه از اسکراب‌های مناسب برای شیو آورده شده است:
اسکراب شکر و روغن نارگیل
اسکراب قهوه و روغن زیتون
اسکراب جو پرک و عسل

  باستی هیلز، شهرک ورود ممنوع تهران | با شهرک اعیان نشین تهران آشنا شوید

مزایای اسکراب بدن چیست؟

لایه‌برداری و حذف سلول‌های مرده؛
بهبود گردش خون؛
جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست و اثرگذاری بیشتر؛
کاهش ظاهر سلولیت و ناهمواری، کمک به داشتن پوستی سفت‌تر و صاف‌تر؛
بهبود خلق و خو، حس آرامش و شادابی.

معایب اسکراب بدن چیست؟

زیاده روی در اسکراب ممکن است معایب زیر را به همراه داشته باشد:

از بین رفتن رطوبت طبیعی پوست، خشکی و تحریک در اثر لایه برداری زیاد؛
سوزش و التهاب در پوست‌های حساس؛
زخم شدن پوست در اثر استفاده از اسکراب‌های زبر یا فشار زیاد و ایجاد خراش و زخم‌های میکروسکوپی؛
بدتر شدن مشکلات پوستی در صورت وجود بیماری‌هایی مانند اگزما یا پسوریازیس.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا