کشورهاتاریخ و فرهنگترین ها

شادترین کشور های دنیا کدامند؟ لیست 7 کشور خوشحال جهان در سال 2024

0
()

در دنیایی مملو از فرهنگ‌ها، مناظر و سنت‌های متنوع، طبیعی است که همه انسان‌ها به دنبال خوشبختی باشند و برای خلق شادترین کشور های دنیا بکوشند. همه ما خواهان شادی، رضایت و سعادتمندی هستیم. خوشبختی صرفاً یک آرزو نیست، بلکه از اصلی‌ترین حقوق انسانی به شمار می‌آید.

در این مقاله از نجوافکت، لیست 7مورد از شادترین کشور های دنیا را باهم بررسی خواهیم کرد تا بدانیم چه عواملی سبب شده اند تا این ملل، خوشحال ترین کشورهای دنیا را داشته باشند.

شادترین کشور های دنیا بر چه اساسی تعیین می‌شوند؟

پیش از اینکه شادترین کشور های دنیا را نام ببریم، بیایید به این سوال پاسخ بدهیم: چه چیزی باعث می‌شود برخی از کشورها، نسبت به سایرین درصد رضایت بیشتری از زندگی داشته و به عنوان خوشحال ترین کشورهای دنیا شناخته شوند؟

معیارهای تعیین شادترین کشور های دنیا در سال 2024، چشم انداز گسترده‌تری در مورد موفقیت کشورها ارائه می‌دهد. این پارامترها علاوه بر شاخص‌های اقتصادی، جنبه‌های اجتماعی و عاطفی جمعیت را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

گزارش لیست شادترین کشور های دنیا به منظور ترویج راه حل‌های توسعه پایدار، یک ابتکار جهانی از سازمان ملل است. هر گزارش سالانه در وب سایت گزارش World Happiness Report در دسترس عموم قرار می‌گیرد. رتبه بندی شادی ملی طبق نظرسنجی جهانی انجام شده توسط شرکت گالوپ صورت می‌پذیرد. در این نظرسنجی از افراد خواسته شده تا زندگی فعلی خود را بر اساس مقیاس 0 تا 10 ارزیابی کنند. سپس مجموعه این ارزیابی‌ها با توجه به پارامترهای مشخص، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

  بهترین سریال های چینی 2023؛ معرفی 15 سریال چینی جدید

در این گزارش کارشناسان زمینه‌های مختلف (از جمله اقتصاد، روانشناسی، تجزیه و تحلیل نظرسنجی و آمار ملی) تأثیر آمار مربوط به پیشرفت یک کشور را به طور مؤثری ارزیابی می‌کنند. آمار تهیه شده روی موضوعات مربوط به خوشبختی مانند سلامت روان، امید به زندگی سالم، نقش اخلاق ، پیامدهای سیاست و ارتباط با سازمان‌های کشوری برای همکاری اقتصادی و رویکرد توسعه (OECD) تمرکز دارد.

معیارهای کلیدی تعیین خوشحال ترین کشورهای دنیا

به طور کلی، لیست شادترین کشور های دنیا بر اساس معیارهای زیر تعیین می‌شود:

  • حمایت اجتماعی قوی: شادترین کشور های دنیا دارای سیستم‌های پشتیبانی اجتماعی قوی هستند که شامل مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و درصد اشتغال مطلوب است. این شبکه ایمنی تضمین می‌کند که شهروندان بتوانند با اعتماد به نفس با چالش‌های زندگی روبرو شوند.
  • آزادی و اعتماد: سطح بالای آزادی و اعتماد به دولت و هموطنان، به احساس امنیت و بهزیستی کمک می‌کند.
  • تعادل کار و زندگی: برترین کشورها از نظر خوشحالی، تعادل کار و زندگی را در اولویت قرار می‌دهند. تایم کاری معقول، تعطیلات مناسب ر و سیاست‌های دوستانه خانوادگی، هم بازدهی کاری را حفظ می‌کند و هم روی ارتباطات انسانی و روحیه افراد تأثیر مثبتی می‌گذارد.
  • ارتباط با طبیعت: دسترسی به مناظر طبیعی زیبا و فعالیت در فضای باز، اغلب در شادی جمعیت هر کشوری نقش مفیدی ایفا می‌کند.
  • برابری: سطح تعادل درآمدی بین اقشار مختلف جامعه و کارکنان زن و مرد، احساس قوی برابری اجتماعی به وجود می‌آورد. این حس تساوی حقوق، نقش تعیین کننده‌ای در رضایت افراد از زندگی دارد.

فهرست شادترین کشور های دنیا

برآورد سطح خوشبختی یک کشور، بینش ارزشمندی در مورد کیفیت زندگی شهروندان خوشحال ترین کشورهای دنیا ارائه می‌دهد. این امر به دولت‌ها، سیاست گذاران و سازمان‌ها کمک می‌کند تا عواملی را که در رضایت مردم نقش دارند درک نمایند و بخش‌هایی را که ممکن است نیاز به پیشرفت داشته باشند، شناسایی کنند. این رتبه بندی‌ها می‌تواند بر تخصیص منابع و توسعه سیاست‌هایی که باعث افزایش کیفیت کلی زندگی می‌شود نیز تأثیر سازنده‎ای بگذارد. در ادامه لیستی از شادترین کشورهای دنیا را بررسی کرده ایم:

  حقایق عروسک آنابل | آیا فیلم آنابل حقیقت دارد؟

1. فنلاند

فنلاند در لیست شادترین کشور های دنیا در سال 2024

این کشور با جمعیتی بالغ بر 5 و نیم میلیون نفر، رتبه اول را در فهرست شادترین کشور های دنیا با جایگاه 7.842 داردو فنلاند از سال 2018 تاکنون، جایگاه اول خود را حفظ کرده است. زبان‌های رسمی این کشور، فنلاندی و سوئدی هستند. صنایع اصلی کشتی سازی، فلزکاری، خودروسازی، مهندسی و الکترونیک باعث شده اند تا از نظر صنعتی و اشتغال، فنلاند از جمله کشورهایی با GDP متناسب با جمعیتش باشد. رشد اقتصادی در درجه اول به فعالیت‌های صنعتی مبتنی بر صادرات نسبت داده می‌شود. گردشگری هم یکی دیگر از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشور است.

2. دانمارک

دانمارک با خوشحال ترین مردم دنیا 2023

ارزش شاخص شادی دانمارک در گزارش شادترین کشور های دنیا، برابر با 7.62 اعلام شده است. این کشور در شمال اروپا واقع شده و جمعیتی حدود 5 میلیون و 800 نفر دارد. صنایع عمده کشور دانمارک شامل داروسازی، تولید تجهیزات پزشکی، ماشین آلات، فرآوری مواد غذایی و ساخت و ساز هستند. این کشور یکی از آزادترین بازارهای کار را در میان کشورهای اروپایی دارد که همراه با مقررات رفاهی گسترده تحت حمایت دولت، سرویس‌های مناسبی برای شهروندان دانمارکی ارائه می‌دهد. از این رو، منافع کارگران همیشه حفظ می‌شود.

3. سوئیس

سوئیس در رتبه بندی کشورهای دنیا از نظر خوشحالی

جای تعجب نیست که سوئیس رتبه بالایی در لیست شادترین کشور های دنیا در سال 2024 دارد. بازدید از این کشور، آرزوی جهانی هر گردشگری است. با این حال، اگر جاذبه‌های طبیعی سوئیس را فاکتور بگیریم، بازار کار بسیار انعطاف پذیر با نرخ بیکاری بسیار پایین نیز یکی از پارامترهای اصلی کیفیت بالای زندگی در این کشور محسوب می‌شوند.

برترین موسسات مدیریت هتل در سطح جهانی و همچنین دانشگاه‌های علوم، فناوری و مدیریت بازرگانی، در سوئیس واقع هستند. بانکداری و امور مالی، تولیدات دقیق و مهندسی برخی از مشارکت کنندگان برجسته در اقتصاد سوئیس، شرایط مناسبی برای رفاه شهروندان فراهم آورده اند. این کشور همچنین در تحقیقات و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر پیشتاز است.

  بهترین خواننده های پاپ ایرانی؛ لیست 20 نفر از خواننده های ایرانی سبک پاپ

4. ایسلند

ایسلند در فهرست شادترین کشورهای دنیا

ایسلند کشوری با محیط تجاری کارآمد، مالیات شرکتی پایین، دسترسی بدون تعرفه به بازارهای اروپایی و در دسترس بودن نیروی کار تحصیل کرده و ماهر است. از همین لحاظ، طبیعی است که در میان شادترین کشور های دنیا جا داشته باشد. این کشور به دلیل هوای تازه، آب با کیفیت، درآمد سرانه بالا، امنیت و ایمنی، عدالت اجتماعی و مدیریت عمومی قابل اعتماد، در شاخص شادی قرار دارد.

با این حال، از آنجایی که یک کشور کم جمعیت است، ممکن است همیشه تعاملات اجتماعی گرمی نداشته باشد. ایسلند تقاضای زیادی برای نیروی کار ماهر و تحصیل کرده در بخش‌هایی مانند اکوتوریسم، آموزش، معدن، شیلات و کشاورزی دارد.

5. هلند

هلند در رتبه بندی شادترین کشورهای دنیا 2024

هلند به عنوان یکی از شادترین کشور های دنیا، جامعه روشن فکر و وضعیت اجتماعی بسامانی دارد. این کشور به استاندارد بالای آموزش، علم و نوآوری‌های تکنولوژیکی و اقتصاد ثابتش هم مشهور است. بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر مانند ایالات متحده، مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت در این کشور مقرون به صرفه هستند. اگر به صنایعی مانند فناوری اطلاعات، طراحی صنعتی، هنر و خلاقیت، مهندسی هوافضا، انرژی‌های تجدیدپذیر، علوم زیستی و کشاورزی با فناوری پیشرفته علاقه دارید، می‌توانید به دنبال فرصت‌های تحصیل و کار در این کشور باشید. هلند می‌تواند مکانی عالی برای شروع یک کسب و کار جدید باشد؛ این کشور طرح‌های ویزای استارت آپ را برای افرادی با ذهنیت کارآفرینی ارائه می‌دهد.

6. سوئد

شادترین کشور های دنیا - سوئد

می‌رسیم به مهد پدیده‌های محبوب جهانی از جمله IKEA و بسیاری از گروه‌های بزرگ متال، یعنی سوئد. این کشور در سال 2024 یکی از شادترین کشور های دنیا گزارش شده است. عواملی از جمله برابری اجتماعی و عدم وجود شکاف طبقاتی، تساوی جنسیتی (در زمینه‌های مختلف، به ویژه درآمد)، اعتماد و تعاون اجتماعی، سبب افزایش رضایت عمومی از کیفیت زندگی در این کشور شده اند.

  بهترین انیمه های سریالی جهان؛ معرفی 25 انیمه سریالی که باید تماشا کنید

7. نروژ

خوشحال ترین کشورهای دنیا - نروژ

هفتمین مورد از لیست شادترین کشور های دنیا در سال 2023، نروژ است. گزارش جهانی شادی امسال نشان می‌دهد که این کشور از رتبه هشتم در سال 2022 یک پله پرش کرده است. نروژ نیز مانند بسیاری از سایر کشورهای اسکاندیناوی، در امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از تعادل نسبتاً متناسبی برخوردار بوده و تراکم جمعیت زیادی ندارد.

نروژ مرزی طولانی با سوئد دارد. این کشور به آبدره‌ها و شفق‌های شمالی اش معروف است و یک مقصد گردشگری محبوب برای توریست‌های علاقمند به طبیعت گردی به حساب می‌آید.

پارادوکس‌هایی درباره شادترین کشور های دنیا

با تمام این اوصاف، اگر سری به اخبار جرم و جنایت، خودکشی و رفتارهای خودتخریبی در سراسر جهان بزنید، از دیدن نام برخی از کشورهای توسعه یافته که در صدر لیست شادترین کشورهای جهان قرار دارند تعجب خواهید کرد. سوالی که ذهن را مشغول می‌کند، این است: مگر نه که رفاه و پیشرفت، موجب آسایش است؟ پس دلیل این حجم آمار وحشتناک خودکشی و افسردگی در کشورهای توسعه یافته چیست؟

یکی از چیزهایی که باید در مورد افسردگی ساختاری بدانید (که می‌تواند منجر به خودکشی شود)، عزت نفس پایین است. در کشورهایی که شرایط بدی را می‌گذرانند و ما نیز با آن ناآشنا نیستیم، برای مردم آسان تر است که شرایط را مقصر بدانند و به این ترتیب، تمام احساس گناه ناشی از ناتوانی در دستیابی به اهدافشان را به دوش خودشان نیندازند. اما تصور کنید فردی که در کشوری توسعه یافته، به تمام امکانات دسترسی دارد اما همچنان به اهدافش دست پیدا نمی‌کند، چه چیزی را می‌تواند ملامت کند جز خودش؟

همین عامل، موجب افسردگی مزمن در کشورهای توسعه یافته می‌شود و به تدریج، فرد را به سوی رفتارهای خودتخریبی و در نهایت خودکشی سوق می‌دهد. از ظاهر هیچ چیز نمی‌توان حقیقت آن را قضاوت کرد.

سخن آخر

در این مقاله، نگاهی به شادترین کشور های دنیا داشتیم و راز خوشبختی مردمانشان را رمزگشایی کردیم. از طبیعت بکر و چشم‌نواز فنلاند و دانمارک تا سیستم‌های رفاهی قوی و آموزش و پرورش رایگان در اسکاندیناوی، همه و همه عواملی هستند که به شادی و رضایت مردم این کشورها کمک می‌کنند.

  11 تا از افسرده ترین کشورهای جهان | غمگین ترین کشور جهان کجاست؟

اما راز شادی فقط در ثروت و امکانات رفاهی خلاصه نمی‌شود. در جوامع خوشحال ترین کشورهای دنیا، حس قوی همبستگی، اعتماد و تعلق خاطر به جامعه موج می‌زند. مردمان این کشورها به یکدیگر یاری می‌رسانند، در غم و شادی هم شریک هستند و برای ساختن دنیایی بهتر تلاش می‌کنند.

شادی یک مقصد نیست، بلکه یک سفر است. سفری که هر انسانی می‌تواند با گام‌های کوچک آغاز کند. با کمی دگراندیشی، شکرگزاری برای داشته‌ها، و تلاش برای ساختن دنیایی بهتر برای خود و دیگران، می‌توانیم طعم خوش شادی را در زندگی بچشیم.

سؤالات متداول

چه عواملی باعث می‌شوند این جوامع، شادترین کشور های دنیا باشند؟

سیستم‌های رفاهی قوی
طبیعت بکر و زیبا
حس قوی همبستگی و تعلق خاطر به جامعه
اعتماد به دولت و نهادهای اجتماعی
آزادی‌های فردی و اجتماعی

آیا ثروت و امکانات رفاهی تنها عوامل شادی هستند؟

خیر، ثروت و امکانات رفاهی تنها عوامل شادی نیستند. در واقع، تحقیقات نشان داده است که عواملی مانند روابط اجتماعی قوی، حس هدفمندی در زندگی، شکرگزاری برای داشته‌ها و داشتن فعالیت‌های معنادار نیز نقشی کلیدی در شادی دارند.

آیا می‌توان به گزارش جهانی شادی اعتماد کرد؟

گزارش جهانی شادی توسط یک تیم معتبر از متخصصان و با استفاده از داده‌های نظرسنجی از مردم سراسر جهان تهیه می‌شود. با این حال، این گزارش فقط یک معیار برای سنجش شادی است و عوامل متعددی می‌توانند بر نتایج آن تأثیر بگذارند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا