مناسبت هاتاریخ و فرهنگ

همه چیز درباره جمعه سیاه: تاریخچه، حراج ها و حقایق

5
(1)

در سراسر جهان، جمعه سیاه (بلک فرایدی) به عنوان شروع غیر رسمی فصل خرید تعطیلات در نظر گرفته می‌شود. جمعه سیاه که امسال در 24 نوامبر اتفاق افتاد، به لطف فروش و تخفیف‌هایی که ظاهراً هر فروشگاهی ارائه می‌دهد، به بخشی جدا نشدنی از آخر هفته طولانی بعد از روز شکرگزاری تبدیل شده است.

برای خریدارانی که عاشق هیجان شکار تخفیف‌های فوق العاده هستند و می‌خواهند خریدهای مهمشان را شروع کنند، حراجی بلک فرایدی فرصتی برای تکمیل خرید فعلی و در عین حال صرفه‌جویی در پول است. شاید شما در این رزوز دنبال تخفیف در لوازم خانگی بزرگ مانند ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی هم باشید.

اما چرا به آن «جمعه سیاه» می‌گویند؟ در مقاله امروز نجوافکت، به تاریخچه جمعه سیاه خواهیم پرداخت تا ببینیم چه اتفاقاتی در گذشته روی داده اند که امروزه، نتیجه آنها را به عنوان یک مناسبت عظیم و پر از تخفیف می‌بینیم.

فهرست محتوا:

جمعه سیاه یا بلک فرایدی به چه معناست؟

در ایالات متحده، روز شکرگزاری آخرین پنجشنبه ماه نوامبر است. روز بعد، یعنی جمعه سیاه، محبوب ترین تعطیلات خرید در سال به حساب می‌آید و بسیاری از خرده فروشان بیشترین تخفیف‌ها و بهترین فروش‌های خود را برای این روز خاص رزرو می‌کنند.

نام بلک فرایدی بی ارتباط با «وضعیت سیاه» در حسابداری هم نیست که به سودآوری اشاره می‌کند. بسیاری از خرده فروشان در بیشتر سال متحمل زیان می‌شوند (وضعیت قرمز) اما در فصل خرید تعطیلات در نوامبر و دسامبر سود می‌برند.

با شروع سال‌های 2013 و 2014، خرده‌فروشان زیادی از ساعات خیلی زود در طی صبح، فروششان را شروع می‌کنند تا بتوانند در این روز محبوب، فروش بیشتری داشته باشند. خیلی از فروشندگان و به خصوص آنلاین شاپ‌ها، قبل از جمعه سیاه و حتی یکی دو هفته زودتر، آفرها و تخفیف‌های ویژه‌شان را رو می‌کنند تا مشتریان علاقمند را به سوی خود بکشانند.

تاریخچه جمعه سیاه چیست؟

تاریخچه جمعهٔ سیاه | تاریخ بلک فرایدی

استفاده از نام جمعه سیاه برای اشاره به روز پس از روز شکرگزاری به کار می‌رود که بنا به گزارش‌ها در فیلادلفیا، در دهه 1950 آغاز شده است. در آن زمان، افسران پلیس در شهر از این اصطلاح بین خودشان و برای اشاره به جمعیت زیادی از عابران پیاده و وسایل نقلیه استفاده می‌کردند که سالانه در آن روز منطقه خرید فیلادلفیا را شلوغ می‌کردند. ازدحام مردم و اتومبیل‌ها، منجر به تصادفات و خشونت فراوان می‌شد. همین اتفاقات و حوادث بالقوه، باعث می‌شدند تک تک افسرها مجبور باشند شیفت‌های کاری 12 ساعته را بگذرانند تا بتوانند این هرج و مرج را مدیریت کنند.

  بی رحم ترین پادشاهان جهان: 12 حاکم دیکتاتور و مستبد تاریخ را بشناسید

واژه جمعه سیاه، اولین بار در یک آگهی در سال 1966 و توسط فروشنده تمبرهای کلکسیونی و کمیاب به نام ارل آپفلبام در فیلادلفیا استفاده شد. با این حال، این اصطلاح عمدتاً تا اوایل دهه 2000 منطقه ای باقی ماند و در دهه 1980 در مناطق دیگر استفاده افزایش یافت.

در ابتدا، خرده فروشان در برابر این نام مقاومت می‌کردند چون روزهای سیاه هفته، در طی تاریخ معنای چندان جالبی نداشتند؛ مثل موارد زیر:

  • دوشنبه سیاه، 19 اکتبر 1987: بزرگترین افت یک روزه در تاریخ بورس، زمانی که شاخص داوجونز 22 درصد افت کرد.
  • پنجشنبه سیاه، 24 اکتبر 1929: سقوط بازار سهام که از نظر تاریخی شروع رکود بزرگ تلقی می‌شود.
  • جمعه سیاه، 24 سپتامبر 1869: جمعه سیاه اولیه سقوط بازار طلای ایالات متحده بود. در آن زمان، طلا یکی از بازارهای تجاری اولیه بود، با سرمایه‌گذارانی از هر سطح درآمدی که بیشتر آنها ورشکست شدند.

تعریف مدرن جمعه سیاه

حراج بلک فرایدی | جمعه سیاه چه روزی است

خرده فروشان تصمیم گرفتند داستان جدیدی برای جمعه سیاه بسازند تا از ارتباط منفی با روزهای سیاه هفته دور شوند. همانطور که گفتیم، در حسابداری زیان‌های مالی معمولاً با جوهر قرمز ثبت می‌شوند و سود نیز با جوهر سیاه نوشته می‌شود. بسیاری از خرده فروشان تا پاییز در وضعیت قرمز گیر می‌کنند اما در فصل خرید قبل از تعطیلات، به وضعیت سیاه برمی‌گردند.

برای ایجاد ارتباط مثبت‌تر با جمعه سیاه، خرده فروشان از این مثال استفاده کردند تا توضیح دهند که چرا جمعه سیاه به این نام خوانده می‌شود. در نهایت، این معنی ماندگار شد و از دهه 50 میلادی به بعد در بین خریداران، به همین مفهوم شناخته شده است. در اواخر دهه 80، خرده‌فروشان جمعه سیاه را به یک رویداد خرید اختصاصی تبدیل کردند. فروشگاه‌های خود را زودتر باز می‌کردند، دیرتر تعطیل می‌کردند و فروش‌های ویژه یک روزه ارائه می‌دادند.

  فلسفه هفت سین چیست؟ نگاهی به تاریخچه و نمادهای سفره هفت سین 1403

فصل تخفیف‌های تعطیلات چه زمانی است؟

بلک فرایدی بخشی از مجموعه ای از تعطیلات غیررسمی محسوب می‌شود که بر فرصت‌های خرید در زمانی که آغاز فصل تعطیلات در نظر گرفته می‌شود متمرکز هستند. این دوره با جمعه سیاه، قدیمی ترین و ثابت ترین روز، آغاز می‌شود. دوشنبه سایبری، همراه با شنبه مشاغل کوچک (روز خرید از مشاغل کوچک) از جمله مناسبت‌های جدیدتری به حساب می‌آید که اخیرا باب شده. کمپین اعطای خیریه سالانه معروف به سه شنبه بخشندگی، در سه شنبه پس از روز شکرگزاری برگزار می‌شود.

خرید آنلاین و تخفیف‌های جمعه سیاه

جمعه سیاه به انگلیسی | قیمت اجناس در جمعه سیاه

محبوب ترین معاملات جمعه سیاه اغلب حول محور لوازم الکترونیکی مانند تلویزیون، رایانه، تبلت و سیستم‌های بازی می‌چرخند. البته با وجود اینکه برخی از خریداران حاضرند ساعت‌ها در صف منتظر بمانند تا تخفیف‌های تپل را از دست ندهند، بسیاری ترجیح می‌دهند از شلوغی پرهیز کنند و به جای آن خرید آنلاین کنند.

به همین دلیل، بسیاری از فروشندگان آنلاین‌شاپ‌های خودشان را راه می‌اندازند تا مشتریانی که به خرید اینترنتی رو می‌آورند را از دست ندهند. فروش حضوری و آنلاین جمعه سیاه، همزمان آغاز می‌شود. علاوه بر این، فروشگاه‌هایی هستند که تخفیف‌های خرید درب را به تعداد محدود ارائه می‌دهند، ممکن است درب‌های مختلف را منحصراً برای خریداران آنلاین ارائه دهند.

میل به اجتناب از صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت، راه را برای مشتریان دوشنبه سایبری هموار کرد. دوشنبه سایبری، دوشنبه‌ای پر از تخفیف‌های فراوان است که مستقیماً بعد از جمعه سیاه رخ می‌دهد و به خریداران آنلاین اختصاص داده شده است. حتی بعضی از سایت‌های فروشگاه آنلاین، پا را از این فراتر می‌گذارند و هر ساعت تخفیف‌های جدیدتری ارائه می‌دهند. بسیاری از معاملات دوشنبه سایبری حتی زودتر از معاملات جمعه سیاه شروع می‌شوند، بنابراین اگر قصد دارید از تخفیف‌های این هفته بهره ببرید پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به طور مرتب سایت‌های خرید آنلاین مورد علاقه خود را برای فروش جدید بررسی کنید.

  تاثیرگذارترین زنان ایران؛ لیست 10 بانوی موفق معاصر ایرانی

دوشنبه سبز، جدیدترین روزی است که به مجموعه روزهای معاملات ویژه فصل خرید تعطیلات اضافه شده. دومین دوشنبه ماه دسامبر است و هدف آن جلب خریداران در فروشگاه‌ها و آنلاین است که هنوز در لیست خود چیزهایی برای خرید دارند.

چه کالاهایی در جمعه سیاه تخفیف می‌خورند؟

اگر تا به حال متوجه نشده اید، باید بگوییم که تقریباً همه چیز در طول جمعه سیاه تخفیف می‌خورد! بنابراین اگر برای خریدهای بزرگتان پس انداز کرده اید یا فقط می‌خواهید چیز جدیدی بخرید، جمعه سیاه واقعاً بهترین زمان است.

شرکت‌هایی مانند سامسونگ، از کالاهای الکترونیکی و لوازم آشپزخانه گرفته تا تلویزیون‌ها و تبلت‌های 4K را برای تخفیف بلک فرایدی خود کنار می‌گذارند. فروشگاه‌های مد، قیمت تی‌شرت‌های برند، وسایل ورزشی، لوازم بدنسازی و اکسسوری و امثال آن را در طی بلک فرایدی با تخفیف‌های فوق العاده به فروش می‌رسانند.

اگر کالای خاصی در ذهن دارید، بهتر است از اول ماه نوامبر تخفیف‌های سایت‌های فروشگاه آنلاین مورد علاقه تان را درنظر داشته باشید. مدام ایمیل‌ها و پیام‌هایتان را چک کنید و به سایت سر بزنید تا از جدیدترین تخفیف‌ها آگاه شوید. بسیاری از فروشندگان قبل از بلک فرایدی، محصولات خود را پیش فروش نیز می‌کنند.

چگونه برای خرید جمعه سیاه آماده شویم؟

Black Friday چه روزی است؟

برنامه ریزی کنید

برای اینکه از تخفیف‌های جمعه سیاه بهترین استفاده را ببرید، باید حتماً از قبل برنامه ریزی کنید. بسیاری از خرده فروشان، تخفیف‌ها و فروش بلک فرایدی خود را زود شروع می‌کنند. بنابراین به جای اینکه منتظر بمانید تا صبح جمعه تازه شروع به بالا و پایین کردن وب سایت‌های مختلف کنید، از همین امروز به هر شاپی که درنظر دارید سر بزنید و ببینید کدام محصولات انبار تخفیف خواهند خورد! حتی اگر فروش شروع نشده باشد، بیشتر سایت‌ها زمان شروع تخفیف‌های اصلی را ذکر می‌کنند.

  درباره روز عشق ایرانی (سپندارمذگان) چه می‌دانید؟ | تاریخچه، فلسفه و داستان جشن اسفندگان

آرامش خود را حفظ کنید!

وقت بگذارید، خوب فکر کنید و با دقت تصمیم بگیرید برای خودتان یا برای دیگران چه چیزهایی می‌خواهید بخرید. یک لیست کامل تهیه کنید و سعی کنید چیزی را جا نیندازید. هرچه لیست شما دقیقتر و کامل‌تر باشد، احتمال اینکه سراغ خرید چیزهایی بروید که به آنها نیاز ندارید کمتر خواهد شد. اگر نگران شلوغی ترافیک و ازدحام در فروشگاه‌های خرید حضوری هستید، می‌توانید برای خرید آنلاین برنامه ریزی کنید.

به وعده‌های تعدیل قیمت توجه کنید

بسیاری از فروشگاه‌ها، مانند Best Buy، سیاست‌های تطبیق قیمت دارند، بنابراین اگر کالایی را در روز شکرگزاری خریداری کردید و قیمت آن در جمعه سیاه بیشتر شد، می‌توانید درخواست تعدیل قیمت کنید. (فقط توجه داشته باشید که برخی فروشگاه‌ها، استثناهایی اعمال می‌کنند).

مقایسه کنید

قبل از اینکه دکمه «افزودن به سبد خرید» را بزنید، کمی وقت بگذارید و موردی را که در نظر دارید در گوگل جستجو کنید. ببینید آیا همان کالا در جاهای دیگر با قیمت پایینتر فروخته می‌شود یا خیر. به این ترتیب می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا بهترین تخفیف بلک فرایدی را پیدا کرده اید یا خیر.

مراقب اقلام فروش نهایی باشید

هیچ چیز بدتر از این نیست که چیزی را به صورت آنلاین پیدا کنید که فکر می‌کنید دوستش دارید، متوجه شوید که همه چیز اشتباه است و بعد نتوانید آن را برگردانید. اگر این احتمال وجود داشته باشد که نیاز به تعویض یا بازگرداندن کالا داشته باشید، حتماً خط مشی و مقررات بازگشت شاپ را بخوانید تا ناامید نشوید.

آیا خرید جمعه سیاه ارزشش را دارد؟

پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که چقدر هزینه می‌کنید و واقعاً چه چیزی را می‌خرید. اگر قصد دارید وسایلی که معمولاً با قیمت بالا به فروش می‌رسند (مانند وسایل الکترونیکی، لوازم خانگی سنگین و امثال آن)، خرید در بلک فرایدی می‌تواند فرصتی عالی باشد که بتوانید لوازم موردنیاز خود را با قیمت مناسب بخرید.

  12 نا امن ترین کشور ها برای زندگی | بدترین کشورها برای زندگی کدامند؟

بلک فرایدی برای فروشندگان نیز فرصتی عالی فراهم می‌کند تا فروش خود را به طور شگفت انگیزی افزایش بدهند. اگر کسب و کاری دارید، حتماً با سیاست‌های بازاریابی و استراتژی‌های تعیین تخفیف آشنا شوید، ترفندهای فروش را به کار بگیرید و مشتریان را تشویق و ترغیب به خرید کنید.

اگر مایل به حمایت از کسب و کارهای کوچک هستید، بلک فرایدی نیز فرصت خوبی برای خرید از طریق آن کانال‌ها ارائه می‌دهد، زیرا می‌توانید مطمئن باشید که آنها نیز شرکت خواهند کرد.

سخن آخر

جمعه سیاه فقط در یک روز از سال برگزار می‌شد. خریداران بیرون از فروشگاه ها چادر می زدند و مشتاقانه منتظر فرصتی بودند تا به محض اینکه در فروشگاه باز شد، به داخل هجوم ببرند و کلی از تخفیف‌های فوق العاده استفاده کنند. با گذشت زمان، رویداد فروش رشد کرده است. امروزه در طی کل ماه نوامبر، فروشندگان در سرتاسر دنیا (چه فروشگاههای حضوری و چه آنلاین شاپ‌ها) تخفیف‌هایشان را اعلام می‌کنند و آماده خدمت رسانی به مشتریان خواهند بود.

فروشگاه‌های آنلاین بیش از هر زمان دیگری تخفیف‌های عالی ارائه می دهند؛ به عبارت دیگر برای خرید جنس‌های تخفیف خورده نیازی نیست حتی از خانه بیرون بیایید.

از استراتژی‌های خرید که برای شما لیست کردیم استفاده کنید، برنامه ریزی داشته باشید، قیمتها را باهم مقایسه کنید و منطقی و اصولی خرید کنید تا از جمعه سیاه امسال بهترین استفاده را ببرید!

سؤالات متداول

تاریخ جمعه سیاه 1402 چه زمانی است؟

جمعه سیاه سال 1402 در روز 24 نوامبر یا 3 آذر خواهد بود.

جمعه سیاه از کجا آمده است؟

تاریخچه جمعه سیاه به سال 1869 برمی گردد. در آن زمان، بازار سهام نیویورک دچار سقوط شدیدی شد و بسیاری از سرمایه گذاران متضرر شدند. این روز به عنوان "جمعه سیاه" شناخته شد و به مرور زمان به عنوان روزی که حراج ها و تخفیف های بزرگی در فروشگاه ها برگزار می شود، شناخته شد.

  بیوگرافی اما استون؛ بازیگر فیلم جذاب Poor Things

جمعه سیاه چه ارتباطی با روز شکرگزاری دارد؟

جمعه سیاه معمولاً روز بعد از روز شکرگزاری است. روز شکرگزاری یک تعطیلات ملی در ایالات متحده است که برای شکرگزاری از خداوند برای نعمت های فراوانی که به مردم عطا کرده است، برگزار می شود.
اما جمعه سیاه یک روز مهم در اقتصاد کل جهان است و باعث افزایش فروش در فروشگاه ها و سایر مشاغل می شود.

چه محصولاتی در جمعه سیاه تخفیف می خورند؟

در جمعه سیاه، انواع مختلفی از محصولات تخفیف می خورند. برخی از محبوب ترین محصولاتی که در جمعه سیاه تخفیف می خورند عبارتند از:

الکترونیک: تلویزیون، رایانه، تلفن همراه، و سایر محصولات الکترونیکی
مد و پوشاک: لباس، کفش، و لوازم جانبی
لوازم خانگی: وسایل آشپزخانه، وسایل برقی، و مبلمان
بازی های ویدیویی و سرگرمی: کنسول های بازی، بازی های ویدیویی، و فیلم ها
وسایل نقلیه: اتومبیل، کامیون، و موتورسیکلت

نکات خرید در روز جمعه سیاه چیست؟

درست است که در روز بلک فرایدی تخفیف‌های فوق العاده جذابی اعمال می‌شوند، اما دقت داشته باشید که در این روز فروشگاه ها شلوغ هستند و ممکن است افراد زیادی در صف خرید باشند. همچنین، ممکن است افراد زیادی برای خرید محصولات با یکدیگر رقابت کنند.

برای ایمن ماندن در جمعه سیاه، باید نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:

قبل از رفتن به فروشگاه، برنامه ریزی کنید.
در ساعات شلوغ روز به فروشگاه نروید.
با دوستان یا خانواده به فروشگاه بروید تا تنها نباشید.
مراقب باشید که وسایل خود را گم نکنید.
اگر احساس خستگی کردید، استراحت کنید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا