تاریختاریخ و فرهنگترین هاعجیب ترین ها

رازهای اهرام مصر | عجیب ترین رازهای اهرام فراعنه مصر چیست؟

5
(1)

اهرام مصر قطعاً یکی از عجیب‌ترین و جذاب‌ترین سازه‌هایی هستند که تاریخ تا کنون به خودش دیده است. هرساله جمعیت عظیمی از توریست‌های سراسر جهان، محققان، دانشجویان و دانشمندان برای بازدید و تحقیقات روی اهرام ثلاثه، راهی مصر می‌شوند. رازهای اهرام مصر، تعجب و تحسین فراوانی از سوی جامعه معماران و هنرمندان و تاریخ شناسان معاصر برانگیخته اند. اسرار و سؤالات زیادی پیرامون اهرام ثلاثه مصر وجود دارند که هنوز بسیاری از آنها بی پاسخ مانده اند.

12 فکت از عجیب ترین رازهای اهرام مصر

در مقاله امروز نجوافکت، به 12 نکته جالب از عجیب ترین رازهای اهرام فراعنه مصر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا درباره این سازه‌های بی نظیر بیشتر بدانید!

12. هرم پلکانی جوسر، اولین هرم در مصر

راز ساخت اهرام مصر

هرم پلکانی جوسر، اولین هرمی بود که مصریان باستان ساخته اند و اولین بنای سنگی عظیم در تاریخ به حساب می‌آید. پیش از آن، مقبره‌های سنگی از ماسه سنگ ساخته می‌شدند. برای ساخت هرم جوسر از سنگ گرانیت آسوان جنوبی، و سنگ آهکی استفاده شده که از آن سوی رود نیل به دست می‌آمده اند.

  گرانترین خانه تهران چه ویژگی هایی دارد؟ | لیست گرانترین خانه های ایران با قیمت نجومی

در ساخت دیواره اتاقک شاهی در داخل هرم نیز از گرانیت آسوان استفاده شده است. ساخت هرم پلکانی، می‌تواند به نوعی نماد پله‌هایی باشد که جوسر با بالا رفتن از آنها، پیکر زمینی خود را ترک می‌گوید و به آسمان می‌رود.

11. هرم سرخ، اولین هرم حقیقی مصر

رمز و رازهای بی‌پاسخ اهرام مصر

یکی از عجیب ترین رازهای اهرام فراعنه مصر این است که اهرام برای حفاظت از تابوت پادشاهان ساخته می‌شدند تا در کمال آرامش، در دنیای پس از مرگ راه خود را به سمت خورشید آخرت پیدا کنند. هرم سرخ سنفرو، اولین هرم حقیقی مصر باستان به حساب می‌آید. این هرم با الهام از اشعه‌های آفتاب ساخته شده است و مسطح‌ترین هرم مصر باستان به حساب می‌آید. اما متاسفانه شیب ملایم این هرم باعث می‌شد تا دزدان بتوانند به راحتی از هرم بالا بروند و سنگ آهکی که هرم سرخ را می‌پوشاند به سرقت ببرند.

10. موقعیت سه هرم بزرگ جیزه

رمز و رازهای بی‌پاسخ اهرام مصر

یکی از جالب‌ترین رازهای اهرام مصر این است که گوشه جنوب شرقی هرم بزرگ خوفو در شمال شرقی این قبرستان سلطنتی، هرم خفرع و هرم کوچکتر منکائورا، در یک راستا قرار دارند. این سه سازه، عمداً به این گونه طراحی شده اند تا مستقیماً رو به روی معبد رع در هلیوپولیس قرار بگیرند. نکته جالب اینجاست که سه هرم بزرگ، دقیقاً مطابق با موقعیت ستارگان صورت فلکی اوریون ساخته شده اند. فرعون‌های سلسله چهارم بر این باور بودند که نوادگان مستقیم رع هستند. بنابراین زاویه اهرام آنها به گونه‌ای تنظیم شده است که بخشی از چرخه گردش روزانه خورشید باشد تا اظهار ارادتی به خدای خدایان خود کرده باشند.

  معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2023، کدام کشور بیشترین آزادی سفر را دارد؟

9. آرامگاه روح شاهان در اتاقک‌های مخفی اهرام

رازهای اتاق‌های زیرزمینی اهرام مصر | زندگی پس از مرگ در مصر

بسیاری از رازهای اهرام مصر، مربوط به باورهای مذهب باستانی آنها هستند. یکی از بخش‌های مهمی که داخل همه اهرام ساخته می‌شد، اتاقکی مخفی به نام سرداب بود. سرداب در نزدیکی مومیایی فرعون قرار داشت و داخل آن، مجسمه کا (یا نگهبان روح فرعون) قرار داده می‌شد تا بعد از مرگ، از او حفاظت کند.

مصریان باستان بر این باور بودند که اگر مومیایی فرعون از بین برود، روح وی می‌تواند در مجسمه کا به زندگی خود ادامه بدهد. با توجه به اینکه خطر سرقت و تخریب به هر حال اهرام مصر را تهدید می‌کرد، مصریان تمام تلاش خود را می‌کردند تا داخل اتاقک سرداب، فضای امنی برای مجسمه کا بسازند. به عقیده آنها، مجسمه کا محافظ آرامش روح فرعون در دنیای پس از مرگ بود.

8. متون داخل اهرام، قدیمی‌ترین متون مذهبی جهان

راز ساخت اهرام مصر | تله های اهرام مصر

200 سال پس از ساخت هرم منکائورا، هرم شاه اوناس در سقاره ساخته شد. در داخل دیواره‌های مدفن، «متون اهرام» کشف شدند. این متون که با خط هیروگلیف نگاشته شده بودند، وظیفه حفاظت از روح شاه اوناس را داشتند تا با آرامش به سفر دنیای آخرت برود.

متون هیروگلیف به عنوان قدیمی‌ترین متون مذهبی جهان، کمک زیادی به دانشی که امروزه درباره عجیب ترین رازهای اهرام فراعنه مصر داریم کرده اند. با رمزگشایی از این متون و رازهای اهرام مصر، امروزه حقایق زیادی درباره نقش فراعنه مصر در حکومت، وظایف آنها و امور روزانه زندگی مصریان باستان کشف شده اند. متن‌های هرم اوناس، به خدای جهان زیرین یعنی اوزیریس نیز اشاره داشته اند.

  کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در سال 2024؛ با پاسپورت ایران به کدام کشور سفر کنیم؟

7. ابولهول، نگهبان اهرام مصر

عجایب اهرام مصر | اسرار اهرام ثلاثه مصر

مجسمه عظیم ابولهول، نیمی انسان و نیمی شیر، یکی از عجیب ترین رازهای اهرام فراعنه مصر محسوب می‌شود. هنوز سوالات زیادی درباره چیستی این مجسمه، نحوه ساخت آن و حتی مقاومت آن در برابر فرسایش وجود دارد که مانند بسیاری دیگر از رازهای اهرام مصر سر به مهر باقی مانده اند.

برخی دانشمندان بر این باورند که ابولهول، نماد فرعون خفرع است که دومین هرم عظیم مصر را ساخت. اما این تئوری نه تایید و نه رد شده است.

امروزه مجسمه ابولهول همچنان پابرجاست. سوالات زیادی نیز پیرامون علت تخریب بینی مجسمه وجود دارد که جوابی برای آن یافت نشده است. برخی متعقدند یک عرب برای جلوگیری از بت پرستی، بینی مجسمه را تخریب کرد تا مردم از تقدیم پیشکش و قربانی برای ابولهول دست بردارند. برخی دیگر نیز می‌گویند سربازان ناپلئون، بینی مجسمه را هدف تمرینی برای شلیک توپ قرار داده بودند. به هر حال، حتی تخریب بینی ابولهول نیز یکی از رازهای اهرام مصر است که هنوز حقیقت آن را درنیافته ایم!

6. مومیایی‌ها کجا هستند؟

دستاورد مهندسی بی نظیر اهرام مصر

اهرام مصر با دو هدف ساخته می‌شدند: یا مقبره شاهان بوده اند و یا به عنوان معبد، برای فرعون فقید بنا می‎‌شدند. با این وجود، برخلاف تصورات مردم هیچ مومیایی در اهرام ثلاثه مصر کشف نشده است.

در هرم خوفو، تابوت سنگی در حالی کشف شد که شکسته و کوچکتر از آن بود که بدن یک انسان در آن جا شود. به علاوه، شباهت چندانی به تابوت‌های فراعنه که پیشتر کشف شده بودند نداشت. اتاقک مقبره سلطنتی شاه نیز با سه قطعه سنگ بزرگ مهر و موم شده بود. مشخص بود که بعد از تکمیل مقبره، اتاقک بسته شده است. با این اوصاف حدس و گمان‎‌هایی وجود دارند که می‌گویند احتمالاً این اتاقک محل نگهداری گنجینه‌های شاهی بوده اند.

  بیوگرافی بیلی ایلیش؛ زندگی و حرفه، آهنگ ها و حقایق جالب

اما عجیب ترین رازهای اهرام فراعنه مصر اینجاست که چرا هیچ مومیایی در این سه هرم یافت نشده؟ جسد خوفو، خفرع و منکائورا تا به امروز کشف نشده است و محققان هنوز اطلاعی درباره محل این سه مومیایی ندارند.

5. رنگ سفید اهرام مصر

سنگ‌های نمای اهرام، به خودی خود یکی از رازهای اهرام مصر به حساب می‌آیند. سطح اهرام از سنگ آهک سفید و صیقلی ساخته شده و روی سنگ‎های زیرین را می‎‌پوشاندند. اما امروزه اثری از سنگ‎‌های سفید باقی نمانده و لایه سنگ‎های زیرین، تنها چیزی است که می بینیم. سنگ‌های سفید آهک، با دقت و منظم کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند و سطح صاف و صیقلی زیبایی به هر هرم می‌بخشیدند. بخش زیادی از سنگ‌های آهک امروزه یا به سرقت رفته اند یا برای ساخت بناهای یادبود دیگر استفاده شده اند. باقیمانده این سنگها نیز در اثر عوامل طبیعی، مانند زلزله‌ای که در قرن سیزدهم در قاهره رخ داد، از بین رفتند.

4. تلاش یک سلطان برای تخریب هرم منکائورا

اسرار اهرام ثلاثه مصر | رازهای اتاق‌های زیرزمینی اهرام مصر

طی قرن دوازدهم، سلطان عثمان العزیز، دومین سلطان ایوبی مصر و فرزند صلاح الدین ایوبی، کوشید هرم منکائورا را تخریب کند. اما تلاش وی برای تخریب اهرام ثلاثه مصر ناتمام ماند.

العزیز گروه عظیمی از کارگران خود را برای تخریب معبد منکائورا اجیر کرد اما با وجود تمام هزینه و زمان و تلاش‌های طاقت فرسای کارگران طی یک سال، در مقابل سنگ‎‌های سرسخت و مقاوم کار چندانی از دست او برنیامد. نتیجه تلاش سلطان العزیز، یک حفره عمودی است که امروزه در قسمت شمالی کوچکترین هرم از اهرام ثلاثه مصر باقی مانده.

  بهترین فیلم های کریسمس برای خانواده | بهترین فیلم های کریسمسی جذاب

3. سازندگان اهرام ثلاثه مصر

اسرار رعب آور اهرام مصر | حقایق ترسناک درباره اهرام مصر

برخلاف تصور عموم و ادعای مورخ یونانی معروف هرودوت، هیچ برده ای برای ساخت اهرام ثلاثه به بیگاری گماشته نشده بود. اهرام مصر به دست تیم‌های متخصص معماری و کارگران مزدبگیر ساخته شده بودند. در کنار این اهرام، شهرهایی نیز بنا شده بودند و خانواده‎‌های کشاورز، همزمان با زراعت برای ساخت اهرام فراعنه مصر نیز کار می‌کردند و دستمزد می‌گرفتند.

اخیراً باستان شناسان بقایای ابزار ساخت و ساز معماران و سنگتراشان مصر باستان را نیز در اطراف اهرام کشف کرده اند. در اطراف دره شاهان در القصر، مقبره‌های کارگران در نزدیکی اهرام خوفو و خفرع نیز کشف شده اند.

2. استفاده 3 میلیون بلوک سنگ آهک در ساخت هرم خوفو

عجیب ترین رازهای اهرام فراعنه مصر

طبق تخمین محققان، چیزی حدود 3 میلیون بلوک عظیم سنگ آهک برای ساخت هرم عظیم خوفو به کار رفته اند. این بلوک‌ها، از آسوان در جنوب مصر استخراج می‌شدند و هر کدام چیزی حدود 50 تن وزن داشته اند. ساخت هرم خوفو بیش از 23 سال به طول انجامید. طبق محاسبات دانشمندان، احتمالاً کارگران در هر ساعت از روز، 12 سنگ را به سمت محل ساخت و ساز می‌برده اند. تکنولوژی برش، انتقال و جابجایی این سنگ‌های عظیم که هریک بیش از 2 تن وزن داشته اند، به خودی خود یکی از بزرگترین اسرار اهرام مصر حساب می‌شود.

در طی انجام این پروژه عظیم، بیش از 100 هزار کارگر مشغول به کار بوده اند. حداقل تعداد کارگران در این بازه زمانی نیز هزار نفر بوده است. ارتفاع ورودی اصلی هرم بزرگ از سطح زمین، 17 متر است. البته امروزه توریست‌ها از طریق تونل دزدان که در سال 820 میلادی به دستور مزدوران شاه قاهره ایجاد شده بود، از هرم بازدید می‌کنند. سالانه چیزی حدود 14 میلیون توریست از اهرام ثلاثه دیدن می‌کنند. این میزان استقبال، سودی 9 میلیارد دلاری برای مصر به ارمغان می‌آورد. اهرام ثلاثه مصر تنها مورد از عجایب هفتگانه دنیا هستند که هنوز پابرجا باقی مانده اند.

  11 تا از بهترین برنامه های دوست یابی ایرانی

1. عجیب ترین رازهای اهرام فراعنه مصر که سر به مهر مانده اند

حقایق ترسناک درباره اهرام مصر| اسرار ناگفته اهرام ثلاثه مصر

با تمام این اوصاف، هرچه بیشتر راجع به اهرام مصر بدانیم، سوالات بیشتری در ارتباط با رازهای اهرام مصر برای ما پیش خواهند آمد. با وجود تمام تئوری‌هایی که پیرامون نحوه ساخت این اهرام مطرح شده اند، اما هنوز شواهد محکمی نداریم که بدانیم سنگ‌های عظیم این اهرام دقیقاً چگونه بریده شده، انتقال داده شده و با این دقت روی یکدیگر قرار گرفته و محکم شده اند. حتی دانشمندان با تمام تلاش‌هایی که انجام داده اند، موفق نشده اند ترکیب دقیق ملات به کار رفته برای ساخت اهرام را مشخص نمایند.

سخن آخر

مصر باستان همچنان یکی از اسرارآمیزترین تمدن‌های تمام تاریخ به شمار می‌آید. تکنولوژی هرم سازی در نوع خود، یک فناوری بی نظیر به حساب می‌آید. حیرت آور است که مصریان باستان موفق شده اند هزاران سال پیش، چنین بناهای غول پیکری را با دقت بالا بسازند و استحکامی به آنها ببخشند که حتی با وجود گذشت سالهای طولانی، همچنان با افتخار پابرجا مانده اند.

با وجود تمام تحقیقاتی که تا به امروز انجام شده، هنوز اسرار زیادی از رازهای فراعنه و اهرام مصر سر به مهر باقی مانده اند و هیچکس برای آنها جوابی ندارد. همین هاله ابهام و معماگونه الهام بخش بسیاری از نویسندگان، فیلمسازان و ترانه سرایان بوده است. اگر علاقه مندید که درباره اسرار مصر باستان و رازهای فراعنه بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مستند «گنجینه‌های مصر باستان» ساخت سال 2014 را از دست ندهید.

امیدواریم در طی سالیان آینده، به پاسخ برخی از سوالاتی که پیرامون مصر باستان و اسرار اهرام آنها، دره شاهان و فرهنگ این تمدن شگفت انگیز وجود دارند، برسیم.

  مجموعه ای بی ‌نظیر از بهترین فیلم های برد پیت؛ آثار فراموش نشدنی برد پیت کدامند؟

سؤالات متداول

چه کسی اهرام مصر را ساخته است؟

اهرام مصر توسط کارگران و معماران حرفه ای مصر باستان ساخته شده‌اند. اولین هرم‌های مصری در سقاره، شمال غربی ممفیس، ساخته شدند. قدیمی‌ترین این هرم‌ها، هرم جوزر است که مربوط به شاه جوزر از دودمان سوم می‌شود. هرم و مجموعه آرامگاه کنار آن توسط وزیر دانشمند جوزر، ایمهوتپ، طراحی و ساخته شدند و قدیمی‌ترین سازه‌های ساخته شده توسط بشر از سنگ‌تراش‌خورده به‌شمار می‌روند.
برخلاف تئوری‌هایی که در ارتباط با دست داشتن فرازمینی‌ها و یا بیگاری کشی از برده‌ها برای ساخت اهرام مطرح شده است، امروزه شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهند کارگران و معمارانی که در ساخت اهرام نقش داشته اند با کمال رضایت و برای هدفی که آن را مقدس می‌پنداشته اند، مشغول به کار بوده اند.

اهرام مصر چه نقشی در فرهنگ مصر باستان داشته‌اند؟

اهرام مصر، نمادی قاطعانه از ثروت، قدرت و فناوری پیشرفته برای این تمدن باستانی به شمار می‌آمده اند.
فراعنه مصر با ساخت اهرام بزرگ، سه پیام را به جهانیان القا می‌کردند:
1) ساخت اهرام، یک قدرت نمایی بی برو برگرد بود. جنگ و عداوت با تمدنی که قادر بود چنین بناهای سنگی عظیمی بسازد قطعاً نتیجه ای نداشت.
2) فراعنه مصر با ساخت اهرام، ثروت و منابع غنی خود را به رخ دنیا می‌کشیدند.
3) تمدن مصر باستان، به شدت به باورهای فرهنگی و مذهبی خود پایبند بود. مردم مصر با اعتقاد قوی به باورهای خود، آماده بودند تا با رضایت کامل در ساخت این بناهای مقدس همکاری کنند.
3)

رازهای حل نشده اهرام مصر کدامند؟

نحوه ساخت اهرام: هنوز مشخص نیست که چگونه مصریان باستان توانستند اهرام را با چنین دقت و پیچیدگی بسازند. آنها چگونه بلوک‌های سنگی عظیم را به بالای اهرام حمل می‌کردند؟ چگونه آنها توانستند اهرام را با دقت در جهت شمال واقعی قرار دهند؟
هدف اهرام: مصریان باستان معتقد بودند که اهرام مکانی برای دفن فرعون‌ها هستند. با این حال، برخی از محققان معتقدند که اهرام ممکن است اهداف دیگری نیز داشته باشند، مانند کاربردهای مذهبی یا نجومی.
رازهای اتاق‌های پنهان: در اهرام مصر، اتاق‌های پنهان زیادی وجود دارد که هنوز کشف نشده‌اند.
رمز و راز نوشته‌های هیروگلیف: بسیاری از نوشته‌های هیروگلیف روی دیوارهای اهرام هنوز رمزگشایی نشده‌اند.

  ناگفته‌هایی از بمب تزار؛ هیولایی در میان تسلیحات هسته‌ای شوروی سابق

چرا بالا رفتن از اهرام مصر ممنوع است؟

بالا رفتن از دیوارهای اهرام مصر به دلایل زیادی ممنوع اعلام شده است.
دیوارهای اهرام شیب‌دار و ناهموار هستند و ممکن است باعث سقوط افراد شوند.
علاوه بر خطرات فیزیکی، بالا رفتن از اهرام نیز باعث آسیب به این بناهای تاریخی می‌شود. گردشگران ممکن است به دیوارهای اهرام آسیب برسانند یا آثار باستانی را از بین ببرند.
دولت مصر برای محافظت از اهرام و گردشگران، بالا رفتن از آنها را ممنوع کرده است. اگر کسی از این قانون سرپیچی کند، ممکن است جریمه نقدی یا حبس دریافت کند.

آیا فرازمینی‌ها در ساخت اهرام مصر دست داشته اند؟

نظریه دخالت فرازمینی‌ها در ساخت اهرام مصر یکی از نظریه‌های توطئه‌ای محبوب است که از سال‌ها پیش مطرح می‌شود. این نظریه بر این اساس استوار است که اهرام مصر با چنان دقت و پیچیدگی ساخته شده‌اند که ساخت آنها با فناوری‌های موجود در آن زمان غیرممکن بوده است. بنابراین، برخی معتقدند که این سازه‌ها توسط موجودات فرازمینی ساخته شده‌اند که از فناوری پیشرفته‌تری برخوردار بوده‌اند.

با این حال، هیچ مدرک علمی یا تاریخی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد. باستان‌شناسان بر این باورند که مصریان باستان، بسیار پیشرفته تر از چیزی بوده اند که ما تصور می‌کنیم. ابزارها، کتیبه‌ها و متون باستانی کشف شده حاکی از آن هستند که مصریان باستان در علومی مانند ریاضی، معماری، فیزیک، نجوم و مهارت‌های ساخت ابزار و ابداع تکنولوژی، بی نظیر بوده اند.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا