ترین هاسرگرمیفناوریمحبوب ترین ها

لیست 10 تایی کوچکترین گوشی های دنیا | کوچک ترین گوشی اندروید جهان کدام است؟

0
()

شاید تعجب نکنیم اگر ابزارهای الکترونیکی مانند هدفون، باتری، گیرنده‌های بلوتوثی و حتی پاوربانک روز به روز آب بروند و در ریزترین اندازه‌هایی که می‌شود تصور کرد عرضه شوند. اما در دنیایی که گوشی‌های پیشرفته و پرچمدار با پیشرفت امکاناتشان در سایزهای بزرگتری عرضه می‌شوند، شاید انتظارش را نداشته باشید که کوچکترین گوشی های دنیا هم یکی از پرفروش‌ترین کالاهای دیجیتال باشند.

تصورش هم عجیب است، اما خریداران برای کوچک ترین گوشی اندروید جهان که دستپخت سامسونگ محبوب باشد، حسابی سرودست می‌شکنند. ارائه تکنولوژی‌های جدید ارتباطی بین تجهیزات هوشمند الکترونیکی باعث شده است تا نیاز به انواع دکمه، جک و پورت از بین برود. همین امر، مسیر را برای ساخت مجموعه‌ انواع کوچکترین موبایل لمسی دنیا هموار کرده است.

شاید شما هم کنجکاو باشید تا بدانید کوچک ترین گوشی دنیا چیست، و آیا این کاهش سایز تأثیری روی کارآیی آن داشته یا خیر. در مقاله امروز نجوافکت، نگاهی به 10 تا از کوچکترین گوشی های دنیا خواهیم داشت.

فهرست محتوا:

کوچکترین گوشی های دنیا کدامند؟

تصور اولیه ما از کوچکترین گوشی های دنیا، احتمالاً چیزی مشابه تلفن‌های تاشو باشد که در دهه هشتاد حسابی گردوخاک کرده بودند. البته با انقلابی که در تکنولوژی ساخت لوازم الکترونیکی روی داده، ابرکمپانی‌هایی مانند اپل و سامسونگ دست به ساخت مجموعه‌ای از گوشی های کوچک جهان زده اند که در عین جمع و جور بودن، از لحاظ مجموعه امکانات هیچ قصوری را جایز نشمرده اند.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به لیست کوچکترین گوشی های دنیا که سایزشان حتی تا ابعاد 5 سانتیمتری نیز کاهش پیدا کرده است و رسماً تلفن‌های همراه نقلی به حساب می‌آیند.

1. Moto Razr Plus

ابعاد1.49×7.39× 17.09سانتیمتر
وزن188.5 گرم
Moto Razr Plus بهترین تلفن همراه کوچک و پیشرفته

لیست را با Moto Razr پلاس از شرکت موتورولا شروع می‌کنیم که اولین تلفن همراه تاشو در لیست کوچکترین گوشی های دنیا به حساب می‌آید. این تلفن در حالت باز شده، طول 17 سانتیمتر و عرض 7.3 سانتیمتری دارد که سرجمع، فضایی به اندازه یک گوشی سامسونگ گلکسی عادی را اشغال می‌کند. شاید بتوان از این لحاظ، موتورولا Razr را بزرگترین عضو خانواده کوچک ترین گوشی اندروید جهان در لیست امروز دانست!

البته در همین قد و قواره کوچک، امکانات زیادی جا گرفته اند. صفحه گوشی در حالت تا شده، عملکردهای مهمی مثل ارسال پیام متنی و جستجوهای سریع و سبک در اینترنت را به راحتی انجام می‌دهد. زمانی که گوشی را باز کنید نیز عملکرد آن چندان تفاوتی با تلفن‌های همراه لمسی کلاسیک نخواهد داشت، جز اینکه مثل باقی موارد کوچکترین موبایل های لمسی دنیا جثه باریکی دارد.

  بهترین کشور برای زندگی کدام است؟ لیست کشور های برتر 2023

یکی از نقاط قوت این گوشی کوچک، باتری قدرتمند 3700 میلی آمپری آن است. عملکرد گوشی هم در حالت تا شده و هم حالت عادی، بازدهی قابل قبولی دارد و نمی‌توان ایرادی به آن گرفت. جالب است که بدانید درحال حاضر این گوشی با قیمت 999 دلار در آمازون به فروش می‌رسد.

2. BLU C4

BLU C4، کوچک ترین گوشی های هوشمند موجود در بازار
ابعاد1.09×6.42× 12.42سانتیمتر
وزن118.5 گرم

اگر از قیمت فضایی اولین مورد لیست کوچکترین گوشی های دنیا شوکه شده اید، از دیدن مورد بعدی کمی امیدوار خواهید شد. BLU C4 با قیمتی زیر 100 دلار، امروزه کمی دشوار گیر می‌آید اما همچنان یکی از گوشی های کوچک دنیاست که اولین بار در سال 2018 به بازار معرفی شد. ویژگی‌های فنی این گوشی ریز در سطح معقولی قرار دارند و نسبت به عملکردهای سنگین گوشی‌های هم قیمت با هیکل درشت‌تر، ابتدایی‌ اما کار راه انداز هستند.

این گوشی ریزه میزه و سبک از پس بسیاری از کارهای عادی برمی‌آید. با نمایشگر 480 پیکسلی و باتری کوچک 1300 میلی آمپری، با یک گوشی مینیمال طرف هستید که حتی عملکرد HD نیز ندارد. پردازنده Mali-400 این موبایل در میان گوشی های کوچک دنیا، اندکی عجیب است چون به غیر از تماس‌های صوتی و کمی جستجو در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی کار خاص دیگری از دستش برنمی‎‌آید. BLU C4 این باور عمومی که کوچکترین موبایل لمسی دنیا کارایی کمتری نسبت به گوشی‌های سایز عادی دارند را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد.

3. Cubot Pocket

کوچکترین گوشی لمسی جهان؛ Cubot Pocket
ابعاد1.24×5.79× 11.91سانتیمتر
وزن128.0گرم

یک تلفن همراه نقلی که از اسمش برمی‌آید در قد و قواره جیبی طراحی شده است. Cubot Pocket به عنوان یکی از کوچکترین گوشی های دنیا، طراحی جالبی دارد که باعث شده با فرمت مستطیلی معمولی گوشی‌های مدرن متفاوت باشد. به علاوه رنگ و بافت خاص بدنه گوشی هم آن را به انتخابی جذاب در لیست کوچکترین گوشی های دنیا تبدیل کرده اند.

  بهترین فیلم های عاشقانه، لیست عاشقانه های ماندگار سینمای جهان

طراحی این گوشی ریز به گونه‌ای صورت گرفته که در مقابل شرایط محیطی نامساعد، باد و باران یا حتی پرتاب شدن و ضربه دوام خوبی داشته باشد. این موبایل یکی از مقاوم‌ترین گوشی های کوچک دنیاست و با صفحه کوچولوی 4 اینچی، حتی از آیفون 13 مینی هم کوچکتر طراحی شده است. با این وجود، کیفیت دوربین و صفحه نمایش Cubot Pocket قابل قبول توصیف شده؛ شاید تنها ایرادی که بتوان به آن گرفت پردازش آهسته و رم 4 گیگابایتی‌اش باشد.

4.Cubot KingKong Mini 2 Pro، کوچک ترین گوشی اندروید جهان

Cubot KingKong Mini 2 Pro کوچکترین موبایل در ایران
ابعاد1.24×5.79× 11.91سانتیمتر
وزن122.7 گرم

در نوع خودش، Cubot KingKong Mini 2 Pro یکی از جذاب‌ترین و کوچکترین گوشی های دنیا برشمرده می‌شود. طراحی قاب خارجی این نلفن همراه به گونه‌ای انجام شده که بی‌شباهت به دیزاین‌های اوایل دهه 2010 نیست و راستش را بخواهید، همین باعث محبوبیتش در میان علاقمندان به گوشی‌های رترو شده است. ابعاد این گوشی تقریباً مساوی با هم‌قطارش یعنی Cubot Pocket اجرا شده و به همان اندازه نیز مقاومت از خود نشان می‌دهد.

همانطور که از نگاه اول می‌شود حدس زد، این موبایل به عنوان کوچکترین گوشی لمسی جهان در برابر آب، فشار و غبار آسیبی نمی‌بیند و قاب خارجی‌اش به حدی ضخیم است که حتی نیازی به استفاده از گارد محافظ هم نیست. از لحاظ عملکرد هم روی شرکت Cubot را سفید کرده و به عنوان کوچک ترین گوشی اندروید جهان، کارهایی مانند ارسال پیام متنی یا سروکله زدن با شبکه‌های اجتماعی مانند تیک تاک را به راحتی انجام می‌دهد. البته انتظار نداشته باشید با این هیکل، بازی‌های متنوعی را ساپورت کند. می‌شود امیدوار بود باتری 3000 میلی‌آمپری این گوشی هم ماندگاری خوبی از خود نشان بدهد.

  با 10 کانال یوتیوب فارسی محبوب آشنا شوید! بهترین کانال های یوتیوب ایران

5. BLU Advance L5

BLU Advance L5، کوچکترین گوشی اندروید موجود در بازار ایران
ابعاد1.04×6.52× 12.47سانتیمتر
وزن104گرم

گوشی BLU Advance L5 یکی دیگر از گوشی های اندرویدی کوچک و ارزان بازار برشمرده می‌شود و آنقدر ریزه میزه هست که بتوان در لیست کوچکترین گوشی های دنیا نامش را برد. این تلفن همراه نیز مانند خیلی از مدل‌های BLU، در رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شود و رایج‌ترین آنها، گارد فیروزه‌ای است. سیستم این موبایل در میان لیست کوچک ترین گوشی اندروید جهان، نسبتاً زیرخاکی به حساب می‌آید و نمی‎‌شود از اندروید 8.1 آن انتظار شق‌القمر داشت.

خصوصیات فنی BLU Advance L5 نیز مانند سایر هم رده‌های کوچکش در سطح متوسطی قرار دارند. نمایشگر 480 پیکسلی، پردازنده و رم متوسط و حتی باتری 1300 میلی آمپری، یک تلفن همراه عادی اما نسبتاً مقاوم تحویل خریداران می‌دهند. با این اوصاف توانایی انجام کارکردهای عادی مانند برقراری تماس و ارسال پیام را دارد و اپ‌های سبک را اجرا می‌کند. البته با وجود قیمت پایین 29 دلاری آن در آمازون، طبیعی است که در حد یک گوشی مینیمال کارکرد داشته باشد.

6. Samsung Galaxy Z Flip 5

گوشی اندروید کوچک و ارزان؛ Samsung Galaxy Z Flip 5
ابعاد1.49×7.39× 17.09سانتیمتر
وزن187.5 گرم

سامسونگ زمانی که Samsung Galaxy Z Flip 5 را به عنوان یکی از کوچکترین گوشی های دنیا رو کرد، انتظارات زیادی را در جامعه کاربران برانگیخت. البته این گوشی به عنوان ظریف‌ترین و کوچک ترین گوشی اندروید جهان که از قضا در دسته تاشوها نیز قرار می‌گیرد، تا حدی نسبت به عوامل محیطی و به خصوص غبار حساس توصیف شده است.

البته با توجه به طراحی ظریف و فوق العاده، سیستم دوربین باکیفیت و پردازنده قوی که انرژی لازمش را از باتری 3700 میلی آمپری تأمین می‌کند، ایرادات جزئی این کوچک ترین گوشی سامسونگ را می‌شود نادیده گرفت. با وجود اینکه باتری این گوشی نسبت به هیکلش یکی از بزرگترین باتری‌ها در میان لیست کوچکترین موبایل لمسی دنیا محسوب می‌شود، اما در طولانی مدت پاسخگوی عملکرد سنگین نیست.

  15 پیشنهاد برای انتخاب بهترین گل آپارتمانی | زیباترین گیاهان آپارتمانی کدامند؟

7. Unihertz Atom؛ مقاوم‌ترین عضو خانواده کوچکترین گوشی های دنیا

کوچکترین گوشی های دنیا Unihertz Atom
ابعاد1.77×4.57× 9.65 سانتیمتر
وزن108.0 گرم

گوشی Unihertz Atom که هم یکی از کوچکترین گوشی های دنیا به شمار می‌آید و هم در زمره مقاوم‌ترین گوشی‌های نقلی قرار دارد، حاصل یک کمپین استارتر موفق است که امروز در بازار در دست خریداران ذوق زده می‌چرخد. سیستم این گوشی با اندروید 9 کار می‌کند و رسماً ریزترین گوشی تاریخ است. در کمال شگفتی، این ابعاد کوچک با رم 4 گیگابایتی و پردازنده متناسبش، تمام کارهایی که از یک گوشی هوشمند انتظار می‌رود را انجام می‌دهد. شاید نتوانید با آن یک دست نینجافروت بزنید، اما برای تمام کارهای روزمره پاسخگوی شما خواهد بود.

نکته جالب کوچکترین موبایل لمسی دنیا، مجهز بودنش به امکاناتی از جمله دوربین باکیفیت، تشخیص اثر انگشت و امکان اتصال به USB دیتای تایپ C است. یکی از ویژگی‌های این گوشی نقلی هم پورت جک 3 و نیم میلی‌متری هدفون است که امروزه کمتر دیده می‌شود. یونی‌هرتز اتم طراحی فوق العاده ماندگاری دارد و با وجود گارد ضخیم و محافظ شیشه گوریلا گلس، در برابر شوک و ضربه مقاومت خوبی از خودش نشان می‌دهد. مصداق بارز «فلفل نبین چه ریزه».

8. Apple iPhone SE 2022

کوچکترین موبایل لمسی دنیا؛Apple iPhone SE 2022
ابعاد0.73×6.73× 13.84 سانتیمتر
وزن221.0 گرم

شاید Apple iPhone SE به اندازه آیفون مینی 13 جذاب نباشد، اما قطعاً به عنوان یکی از کوچکترین گوشی های دنیا که در جیب جای زیادی نمی‌گیرد با قیمت 300 دلاری‌اش یکی از اقتصادی‌ترین مدل‌های ‌آیفون محسوب می‌شود. صفحه نمایشگر Apple iPhone SE درمقایسه با آیفون مینی، اندکی از بابت روشنی و وضوح کم گذاشته است که با توجه به قدرت کمتر پردازنده و ظرفیت پایین‌تر باتری، بعید هم به نظر نمی‌رسد.

  معرفی ثروتمندترین گربه جهان | لیست پولدارترین گربه جهان

خوشبختانه به عنوان یکی از بهترین انواع تلفن همراه کوچک و پیشرفته، دوربین 12 مگاپیکسلی باکیفیتی روی این گوشی به کار گرفته شده که رسالت آیفون در تصویربرداری درجه یک را به انجام می‌رساند.

9. Palm Phone؛ کوچکترین موبایل لمسی دنیا

کوچکترین گوشی شیائومی
ابعاد0.73×5.05× 9.6سانتیمتر
وزن65.0 گرم

شاید بتوان Palm Phone را ابتکاری‌ترین گزینه در میان کوچکترین گوشی های دنیا برشمرد. همانطور که از نامش برمی‌آید، کل این گوشی در کف دست جا می‌شود. تفاوت اصلی این ریزترین گوشی تاریخ با بقیه کوچک ترین گوشی های هوشمند موجود در بازار این است که کارایی مستقل برای آن درنظر گرفته نشده. سازندگان Palm Phone در حقیقت این محصول را به عنوان همراه جیبی برای گوشی‌های هوشمند بزرگتر طراحی کرده اند که دردسر جابجایی و بیرون آوردن تلفن‌های همراه بزرگتر از کیف یا جیب را از بین می‌برد.

کاربران خیلی راحت می‌توانند این گوشی نقلی را با سیمکارت مستقل یا اتصال مشترک با گوشی هوشمند اصلی استفاده کنند. یکی دیگر از فلسفه‌های ابداع این محصول، کاهش وابستگی به تلفن همراه است. ویژگی Life Mode به کار رفته در این گوشی (که بیشتر یک گجت به حساب می‌آید تا تلفن همراه حقیقی)، به کاربر اجازه می‌دهد تا برای مدت معین، نوتیفیکیشن‌های ورودی را سایلنت کند. با این حال، امکانات مینیمال از جمله عملکردهای کامل یک گوشی عادی با دوربین و سیستم عامل اندروید 8 نیز برای آن درنظر گرفته شده اند.

10. Zanco tiny t1؛ فسقلی‌ترین موبایل تاریخ

ریزترین گوشی تاریخ
ابعاد1.2×2.1× 4.6 سانتیمتر
وزن13.0 گرم

در نهایت رکورد کوچکترین گوشی های دنیا می‌رسد به زانکو تاینی که در نگاه اول، بیشتر شبیه یک شوخی به نظر می‌آید تا تلفن همراهی که از پس کارکردهای روزمره بربیاید. هرچه بیشتر به این گوشی نگاه می‌کنید، این سؤال برای شما پررنگ‌تر می‌شود که هدف از ساخت چنین موبایل میکروسکوپی چه بوده است. اما طرفداران زانکو تاینی نظر دیگری دارند. شمایل بامزه و فوق العاده ریز Zanco tiny که از اندازه یک انگشت شست فراتر نمی‌رود، تأثیر خوبی روی بازاریابی آن داشته است.

  معرفی بهترین خودرو های سال 2023 در جهان

با وجود این ابعاد، تاینی از سیمکارت نانو پشتیبانی می‌کند، قادر است تا سقف 50 پیام را ذخیره کند و به پورت شارژر میکرو USB مجهز است. شرکت Zini Mobiles Ltd بعد از تولید این موبایل دکمه‌ای، نظرسنجی‌هایی برای طراحی و ساخت گوشی‌هایی حتی کوچکتر نیز به راه انداخته است. باید منتظر ماند و دید نتیجه نهایی چه خواهد شد؛ آیا می‌توانیم منتظر یک گوشی حتی کوچولوتر باشیم یا خیر.

سخن آخر

امروزه حداقل 80 درصد گوشی‌های موجود در بازار با ابعادی بزرگ عرضه می‌شوند و کمتر پیش می‌آید در بین آنها، نشانی از تلفن‌های همراه ظریف گذشته ببینیم. ولی کوچکترین گوشی های دنیا، هنوز حرفی برای گفتن دارند و بسیاری از مشتریان بازار دیجیتال، به خصوص کسانی که دست‌های کوچکی دارند یا عاشق گجت‌های خلاقانه هستند را به سمت خود می‌کشانند.

شاید در نگاه اول تصور کنید با یک وسیله غیرواقعی طرف هستید که ادای تلفن همراه را درمی‌آورد، اما تولید محصولاتی مانند زد فلیپ سامسونگ به عنوان یکی از کوچک ترین گوشی اندروید جهان، ثابت کرد این موبایل‌های فسقلی را نباید دست کم گرفت. با وجود ابعاد ریز و ساختاری ظریف، این تلفن‌های همراه در جدیدی از تنوع در عرصه تکنولوژی گشوده اند.

شما چطور، حاضرید از کوچکترین موبایل لمسی دنیا استفاده کنید؟ کوچکترین موبایلی که تا کنون به دست گرفته‌‍اید چه بوده است؟ در بخش نظرات منتظر شما هستیم!

سؤالات متداول

چه امکاناتی در کوچکترین گوشی های دنیا وجود دارد؟

امکانات این گوشی ها بسته به مدل و قیمت آنها متفاوت است. به طور کلی، می توان انتظار داشت که این گوشی ها از امکاناتی مانند تماس، پیامک، رادیو FM، چراغ قوه، بلوتوث و پورت USB پشتیبانی کنند. برخی از مدل های پیشرفته تر، مانند Atom Palm، از سیستم عامل اندروید، 4G LTE، GPS، دوربین، Wi-Fi و بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کنند.

قیمت کوچکترین گوشی های دنیا چقدر است؟

قیمت این گوشی ها نیز بسته به مدل و امکانات آنها متفاوت است. Zanco Tiny T1 با قیمت حدود 50 دلار و Atom Palm با قیمت حدود 129 یورو عرضه می شوند.

هدف از ساخت کوچکترین گوشی های دنیا چیست؟

جلب توجه
ارائه یک گزینه مینیمال
حمل آسان
نوستالژی
قیمت مناسب
کاربردهای خاص

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

  جدیدترین فیلم های ترسناک سینما ؛ ترسناک ترین فیلم 2023 کدام است؟

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا