سلامت و بدنسبک زندگیعلمی و جهانفشن و زیبایی

موخوره چیست؟ بهترین روش های پیشگیری و درمان مو خوره

5
(1)

یکی از مشکلاتی که برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد (فارغ از سن، جنسیت و نژاد)، موخوره است. به طور کلی، موهای ما ساختاری قرص و محکم دارند، اما امکان دارد در طی زمان دچار مشکل شوند و آسیب ببینند. یکی از آسیب‌دیدگی‌های رایج، مو خوره است. البته تصور نکنید موجودی به جان موها می‌افتد و آنها را می‌خورد. موخوره زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای موها می‌شکند و چندشاخه می‌شود.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با موخوره درگیر هستید، یا می‌خواهید از بروز این مشکل پیشگیری کنید، با مقاله امروز نجوافکت همراه باشید.

موخوره چیست؟

موخوره | موخوره چیست

چه کسی است که نخواهد موهایش زیبا و براق باشند؟ حتماً شما هم برای اینکه جلوه جذابتری به موهایتان ببخشید، از انواع محصولات تقویت مو (از جمله انواع ماسک، رنگ و…) استفاده کرده اید. اما متاسفانه گاهی تمام این کارها، نتیجه  عکس می‌دهد. زمانی که مو آسیب ببیند، ضعیف خواهد شد و در خطر موخوره قرار خواهد گرفت. مویی که بدنه آن ضعیف شده باشد، مستعد ابتلا به مو خوره خواهد بود و در نتیجه، ظاهر وز و ناسالمی به خودش می‌گیرد. در نهایت اگر اقدامی برای خلاصی از مو خوره انجام ندهید ممکن است موهایتان بیشتر و شدیدتر آسیب ببینند. در بدترین حالت، شکنندگی مو را تجربه خواهید کرد و لکه‌های کچلی روی پوست سرتان پدیدار خواهند شد.

  خواص سرکه سیب ؛ فواید شگفت انگیز سرکه سیب برای بدن!

چه چیزی باعث مو خوره می‌شود؟

عوامل زیادی وجود دارند که باعث مو خوره می‌شوند. اگر عادت‌های زیر را دارید، بدانید که همین کارها از جمله رایج‌ترین علل ایجاد موخوره هستند!

  • موهایتان را محکم با شامپو می‌شویید که صدای «تمیزی» بدهند؛
  • از نرم کننده استفاده نمی‌کنید؛
  • موهایتان در معرض مواد شیمیایی مضری از جمله ضدعفونی کننده‌های استخر قرار می‌گیرند و بعد آنها را نمی‌شویید؛
  • با حوله موهایتان را می‌مالید که خشک شوند؛
  • بعد از حمام و درحالی که موها هنوز خیس هستند آنها را شانه می‌کنید؛
  • از سشوار و اتو مو در داغ‌ترین حالت ممکن استفاده می‌کنید؛
  • از محصولات ماندگار آرایش مو برای حالت دادن به موهایتان استفاده می‌کنید؛
  • موها را محکم می‌بندید؛
  • از اکستنشن و فر استفاده می‌کنید؛
  • موهایتان را زیاد رنگ و دکلره می‌کنید؛
  • و بیش از حد موها را برس می‌کشید.

علاوه بر تمام این عوامل، موخوره می‌تواند در اثر عوامل ژنتیکی، محیطی و کمبود برخی مواد مغذی هم ایجاد شود.

مو خوره چه علائمی دارد؟

درمان موخوره | موخوره گیری

اصولاً شکل تمام انواع مو خوره یکسان است. زمانی می‌گوییم مو دچار مو خوره شده که انتهای آن شکسته و چندشاخه شود. دلایل ایجاد انواع مو خوره نیز باهم متفاوت هستند.

  • مو خوره دوشاخه: رایج‌ترین نوع مو خوره که به راحتی شناسایی می‎شود. این حالت زمانی رخ می‌دهد که انتهای موهای شما، دوشاخه شده و حالت Y به خود بگیرند. آسیب دیدگی کوتیکول مو، باعث این نوع موخوره می‌شود. اغلب برس کشیدن بیش از حد یا دستکاری کردن زیاد مو، باعث دوشاخه شدن مو خواهد شد.
  • موخوره چندشاخه: شبیه دوشاخه است اما در مقیاس کوچکتر و با تعداد شاخه‌های بیشتری رخ می‌دهد. خوشبختانه مو خوره چندشاخه زیاد جدی نیست. مویی که آسیب دیده باشد، در خطر چندشاخه شدن قرار خواهد داشت. با مقداری مراقبت و اهمیت به سلامت و زیبایی موها، می‌توانید قبل از اینکه مشکل تشدید شود، آن را رفع کنید.
  • مو خوره درختی: اگر تارهای مو از چند قسمت شاخه شاخه شده اند، یعنی دچار این نوع مو خوره شده اید. مشاهده موخوره درختی به این معناست که موهایتان آسیب جدی دیده اند و باید به فکر رفع مشکل باشید. یکی از دلایل رایج ابتلا به این نوع مشکل، خشکی مو و  عدم آبرسانی صحیح است.
  خوشبوترین و بهترین عطر زنانه 2023 که همه را مجذوب شما می کند!

فرقی ندارد به کدام نوع مو خوره دچار باشید. به هر حال، زمانی که علائمش را ببینید متوجه وجود مشکل خواهید شد.

آیا موخوره مشکلی جدی است؟

مو خوره بیماری خطرناکی نیست، اما نشان می‌دهد که سلامت موهایتان در ریسک شدیدی قرار دارد و اگر هرچه زودتر اقدامی برای بهبود آن انجام ندهید، امکان دارد به مشکلات جدی تری بربخورید. حتی اگر اهمیتی به وضعیت موها ندهید ممکن است مجبور شوید آنها را تا حد زیادی کوتاه کنید.

چطور از شر موخوره راحت شویم؟

موخوره گیری با قیچی | موخوره گیری با شمع

بسیاری از محصولات مخصوص سلامت و زیبایی مو، ادعا می‌کنند که به تقویت موهای شما کمک خواهند کرد. با این حال، هیچ کدام به اندازه ای که باید، برای حفظ سلامت موها کافی نیستند. بگذارید با شما صادق باشم، برای درمان موخوره هیچ روش قطعی وجود ندارد. تنها راه خلاصی از شر شاخه‌های شکسته موها، این است که آنها را کوتاه کنید. تنها با این روش است که می‌توانید از شکستن بیشتر موها جلوگیری کنید.

یکی از جدیدترین ترندهای مبارزه با مو خوره، ولاتراپیاست که به کوتاهی مو با شمع هم معروف شده. این روش زمانی معروف شد که سوپرمدل معروف الساندرا آمبروسیو، در اینستاگرامش تصویری از آرایشگرش گذاشت که درحال ترمیم موهای او با شعله شمع بود.

در روش کوتاهی با شمع، آرایشگر قسمتی از موها را می‌پیچاند و آن را بالای یک شمع روشن می‌گیرد و سریع عبور می‌دهد. تصور بر این است که با اعمال حرارت شدید و ناگهانی، شاخه‌های نازک ناشی از موخوره می‌سوزند و از بین می‌روند. اما بسیاری از متخصصان پوست و مو معتقدند این روش، اصولی نیست و باعث آسیب دیدگی ساقه مو و فولیکول‌ها می‌شود. بنابراین توصیه می‎‌کنیم این روش را در خانه امتحان نکنید؛ چون ممکن است کنترل از دستتان در برود و بزنید موهای زیبایتان را بسوزانید.

  آناتیدافوبیا چیست؟ | علائم و روش های درمان ترس از اردک و غاز

اما اخیراً روش دیگری نیز برای درمان مو خوره معرفی شده است که در ایران با نام روش مو خوره گیری روسی شناخته می‌شود. در این روش، آرایشگر دسته کوچکی از موها (معمولاً به اندازه یک سانتیمتر) را در دست می‌گیرد تا موخوره‌ها خودشان را نشان بدهند. سپس با یک قیچی تیز، شاخه‌ها را کوتاه می‌کند. در این روش، طول موهای شما کاهش پیدا نمی‌کند. اما بازهم پیشنهاد می‌کنم این روش را بدون مهارت کافی انجام ندهید. استفاده از قیچی خانگی که به اندازه کافی تیز نیست و زاویه تیغه مناسبی ندارد، می‌تواند باعث تشدید مو خوره شود.

چطور مو خوره را پنهان کنیم؟

دستگاه موخوره گیر

نگرانید که با وجود ظاهر وز و چندشاخه موهایتان چطور می‌توانید به دورهمی و مهمانی بروید؟

روش‌های متعددی وجود دارند که کمک می‌کنند به طور موقتی ظاهر چندشاخه و ناسالم موها را بپوشانید. می‌توانید روغن‌های طبیعی و مفید را روی موهای مرطوب بمالید و به آرامی موهایتان را شانه بزنید. تا زمانی که به حمام نروید، این محصولات ظاهر سالم شما را حفظ خواهند کرد.

اما این روش‌ها، در طولانی مدت قطعاً جواب قطعی مو خوره نخواهند بود و حتی ممکن است شما را از مشکلات مهمتر موهایتان غافل کنند.

اگر عجله دارید که سریعاً ظاهر سالمی به موهایتان ببخشید، می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید.

  • روغن بادام شیرین: این روغن، آبرسان خوبی به شمار می‌آید و در عین حال سبک است. بنابراین بدون اینکه ظاهر خیس و سنگینی به موهایتان بدهد، چندشاخه شدگی موها را می‌پوشاند و تا حدی خشکی مو را از بین می‌برد. روغن بادام عطر فوق العاده ای هم دارد و ظاهر براقی به موهایتان می‌بخشد.
  • روغن رزماری: یکی از گزینه‌هایی که برای پنهان کردن موخوره پیشنهاد می‌شود، استفاده از روغن رزماری است. ترکیبات این روغن، باعث می‌شوند تا لایه ای محافظ روی موهایتان بنشیند و شاخه‌ها را به طور موقتی، دوباره به هم بچسباند.
  • روغن آرگان: یکی از رایج‌ترین محصولاتی که برای رفع خشکی و آسیب دیدگی مو به کار می‎‌رود، روغن آرگان است. این روغن، از دانه‌های درخت آرگان استخراج می‎‌شود و رطوبت بالایی دارد؛ در نتیجه به نرم شدن موها کمک می‌کند.
  خوراکی های شب یلدا کدامند؟ آشنایی با خوراکی های شب چله

روش جلوگیری از موخوره چیست؟

درمان خانگی موخوره | راهکار رفع موخوره مو | روغن رزماری برای مو

درست است که درمان قطعی برای مو خوره وجود ندارد، اما با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید از بروز مو خوره جلوگیری کنید.

  • هرروز موها را نشویید. شستن بیش از حد موها، به خصوص زمانی که هر مرتبه شامپو استفاده کنید، روغن‌های طبیعی که پوست برای حفظ رطوبت و لطافت موها تولید می‌کند را از بین می‌برید. شسته شدن این روغن‌ها، موجب خشکی مو خواهد شد و ریسک مو خوره را افزایش خواهد داد.
  • موها را درست شانه بزنید. هر برس و هر شانه ای مناسب موهای شما نیست. برسی را انتخاب کنید که دندانه‌های نرم و انعطاف پذیر داشته باشد. قبل از برس کشیدن، اول گره موهایتان را باز کنید و بعد با حرکات آرام و آهسته، برس بکشید. استفاده از برس‌های دندانه فلزی و زبر نه تنها ریسک مو خوره را بالا می‌برد بلکه به پوست سر نیز آسیب می‌زند و امکان دارد مبتلا به شوره نیز شوید.
  • موهای خیس را برس نکشید. حدالامکان در حمام موهایتان را شانه نکنید. اگر پس از حمام می‌خواهید موها را برس بکشید، از یک شانه دانه درشت استفاده کنید و به موهایتان فشار نیاورید.
  • شامپو را به موهایتان نمالید. هنگام استحمام، شامپو را به پوست سرتان بمالید و آهسته ماساژ بدهید. هنگام شسته شدن شامپو، انتهای موها نیز تمیز خواهند شد.
  • نرم کننده را اول به انتهای موها بزنید. با این کار، به موهایتان فرصت می‌دهید تا رطوبت کافی جذب کنند و نرم باقی بمانند. آبرسانی مو، ساقه مو را تقویت می‌کند و از شکنندگی مو جلوگیری خواهد کرد.
  • از حوله درست استفاده کنید. موهای خیس را با حوله نسابید. آهسته حوله را روی موهایتان فشار بدهید تا آب اضافی جذب شود. بعد اجازه دهید موها طبق روند طبیعی خشک شوند.
  • انتهای موهایتان را در معرض گرما و فشار زیاد قرار ندهید. انتهای مو، آسیب پذیرترین بخش آن است. اگر هنگام استفاده از سشوار یا اتو مو، حرارت زیادی به انتها برسانید، ریسک مو خوره در کمین خواهد بود. به علاوه، موها را محکم نبندید و به آنها فشار نیاورید.
  14 روش آسان برای تهیه بهترین اسکراب لب خانگی

تجربه کاربران ردیت از تلاش برای خلاصی از مو خوره

راه های پیشگیری از موخوره | دستگاه موخوره گیری

یکی از وسایلی که امروزه ترند شده و تقریباً در هر آرایشگاهی پیدا می‌شود، دستگاه مو خوره گیر است. طبق ادعای سازنده دستگاه، مو خوره گیر تارهای مو را از هم جدا می‌کند و موهای چندشاخه شده را جمع می‌کند. به این ترتیب بدون اینکه نیازی به کوتاهی مو باشد، مو خوره را رفع می‌نماید. اما آیا این ادعا حقیقت دارد؟ بیایید باهم نگاهی به تجربه یکی از کاربران ردیت بیندازیم.

«من یک دستگاه موخوره گیر دارم و چندباری از آن استفاده کرده ام. قبل از استفاده، موها باید خشک و تمیز باشند و خوب برس کشیده شده شوند. برای اینکه بهترین نتیجه را از این دستگاه بگیرید، باید دسته‌های کوچک مو را یکی یکی از میان آن عبور بدهید تا موهایتان کشیده نشوند. بسته به جنس موهایتان، شاید مجبور شوید هر دسته را دو، سه بار از میان موخوره گیر بکشید تا تمام شاخه‌ها جدا شوند.

حقیقت این است که تیغه‌های دستگاه، به اندازه قیچی آرایشگری حرفه ای تیز نیستند. اگر مهارت کافی نداشته باشید ممکن است بیشتر به موهایتان آسیب بزنید. توصیه می‌کنم برای درمان موخوره، سراغ آرایشگرتان بروید تا بدون آسیب دیدن یا کوتاه شدن بخش زیادی از موها، از شر موخوره راحت شوید.»

سخن آخر

شکی در این نیست که مو خوره ظاهر نامرتب و ناسالمی به موها می‌دهد. اگر به فکر خلاصی از آن نباشید، ممکن است در طولانی مدت آسیب بیشتری متحمل شوید.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. با رعایت نکاتی که در بالا آوردیم، تا می‌توانید از موهای ارزشمندتان مراقبت کنید تا همیشه سالم و زیبا بمانید!

  10 تا از موجودات غول پیکر دنیا؛ بزرگترین حیوان جهان چیست؟

سؤالات متداول

آیا موخوره درمان دارد؟

موخوره یک بیماری با عامل پاتوژنی نیست و بنابراین درمان قطعی ندارد؛ این تغییر به صورت فیزیکی رخ می‌دهد و تنها راه برای خلاصی از موخوره، کوتاه کردن بخش‌های ضعیف و شاخه شاخه شده مو خواهد بود.

چطور از موخوره پیشگیری کنیم؟

استفاده از نرم کننده: نرم کننده به آبرسانی موها کمک می کند و از خشک شدن آنها جلوگیری می کند. خشک شدن موها یکی از عوامل اصلی ایجاد موخوره است.
استفاده از روغن های طبیعی: روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آرگان به آبرسانی موها و تقویت آنها کمک می کنند.
ترک استفاده از وسایل حرارتی حالت دهنده: استفاده از وسایل حرارتی حالت دهنده مانند سشوار، اتو مو و بابلیس می تواند به موها آسیب برساند و باعث ایجاد موخوره شود.
تغذیه مناسب: داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل به سلامت موها کمک می کند و از ریزش مو و ایجاد موخوره جلوگیری می کند.

موخوره مو چرا به وجود می آید؟

خشک شدن موها: خشک شدن موها باعث می شود که ساقه مو شکننده شود و در نتیجه بیشتر در معرض آسیب قرار گیرد.
استفاده از وسایل حرارتی حالت دهنده مو: استفاده از وسایل حرارتی حالت دهنده مو مانند سشوار، اتو مو و بابلیس می تواند به موها آسیب برساند و باعث ایجاد موخوره شود.
شانه زدن بیش از حد موها: شانه زدن بیش از حد موها، به ویژه با شانه های دندانه ریز، می تواند باعث ایجاد موخوره شود.
رنگ کردن و دکلره کردن موها: رنگ کردن و دکلره کردن موها می تواند به موها آسیب برساند و باعث ایجاد موخوره شود.
کمبود مواد مغذی: کمبود مواد مغذی مانند روی، آهن و ویتامین B می تواند باعث خشک شدن و آسیب دیدن موها شود و در نتیجه خطر ابتلا به موخوره را افزایش دهد.

  حقایق عجیب از گودال ماریانا | جیمز کامرون در عمیق‌ترین نقطه زمین چه می‌کرد؟

روش موخوره گیری روسی چیست؟

روش موخوره گیری روسی یک روش سنتی و دستی برای کوتاه کردن انتهای موها است که به حفظ طول مو کمک می کند. این روش بر اساس این اصل است که موخوره از ساقه مو جدا شده و از آن جدا می شود.

برای انجام روش موخوره گیری روسی، ابتدا موها را به قسمت های کوچک تقسیم می کنید. سپس، با استفاده از یک قیچی مخصوص موخوره گیری، انتهای موها را به آرامی و با دقت کوتاه می کنند.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا