مناسبت هاتاریخ و فرهنگترین هاعجیب ترین هاکشورها

10 عجیب ترین رسوم ازدواج جهان | چرا برخی از فرهنگ ها رسوم ازدواج عجیبی دارند؟

5
(1)

در بسیاری از فرهنگ‌ها و به خصوص کشورهای آسیایی، نام عروسی با عیش و نوش، مجالس بزرگ و گرم همراه است. البته در همه کشورها، عروسی به لباس‌های زیبا و غذاهای لذیذ ختم نمی‌شود. بلکه مراسم شامل سنت‌هایی عجیب هم خواهد بود که در مراسم و شادی عروس و داماد در آینده ضروری قلمداد می‌شوند. از شکستن ظروف قدیمی در آلمان گرفته تا تیراندازی به سمت عروس با کمان و تیر در چین، در سراسر این کره خاکی عجیب ترین رسوم ازدواج جهان را می‌بینیم.

10 عجیب ترین رسوم ازدواج جهان

در مقاله امروز نجوافکت، به 10 مورد از عجیب ترین رسوم ازدواج جهان خواهیم پرداخت. عجیب‌ترین آداب و رسوم ازدواج در جهان را که بشنوید، دزدیدن کفش‌های داماد و درست کردن چای دورنگ به نظرتان خیلی عادی خواهد آمد!

1. رسوم عجیب عروسی در جهان: سیاه کردن عروس و داماد

خجالت آورترین سنت های ازدواج در جهان

یکی از عجیب ترین رسوم ازدواج جهان، در اسکاتلند انجام می‌شود. شب قبل از عروسی، دوستان عروس و داماد آنها را می‌گیرند و با هرچیزی که به دستشان برسد، از آرد و انواع سس گرفته تا دوده و ذغال، به اصطلاح «سیاهشان» می‌کنند. بعد با همین سرووضع در شهر راه می‌افتند و همراه دوستانشان خوش می‌گذرانند.

  لیست 10 تا از پردرآمد ترین شغل ها؛ پولسازترین مشاغل دنیا را بشناسید!

طبق منطق اسکاتلندی‌ها، با این کار شرارت را از زوج جوان دور می‌کنند. بعضی نیز می‌گویند اگر عروس و داماد بتوانند چنین رسمی از عجیب ترین رسوم ازدواج جهان را تحمل کنند، در طی زندگی زناشویی خود قدرت تحمل هرچیزی را خواهند داشت! این سنت هنوز در اورکنی، آبردین شایر، آنگوس و فایف ادامه دارد و در سراسر کشور انجام می‌شود.

2. عروس دزدی

یکی از سنت‌های قدیمی که در بعضی از روستاهای ایران انجام می‌شود، از جمله رسوم عجیب عروسی در جهان است و در رومانی همچنان رواج دارد! دوستان عروس، قبل از مراسم او را «می‌دزدند» و در خانه خودش یا اتاق هتل، زندانی می‌کنند. و جناب داماد باید به دوستان عروس رشوه بدهد (با پول، نوشیدنی یا ابراز عشق دم در اتاق زندان عروس). به این ترتیب می‌تواند همسرش را نجات بدهد و بعد مراسم عروسی واقعی شروع می‌شود!

این مورد از عجیب ترین رسوم ازدواج در جهان، درام و هیجان خوبی به مراسم عروسی اضافه می‌کند و برای زوج جوان خاطره ساز می‌شود.

3. شکستن ظروف کهنه

عجیبترین آداب ازدواج در جهان

ظاهراً برخلاف مادرهای ما ایرانی‌ها، خانم‌های آلمانی زیاد دلواپس ظروف چینی گلسرخی نیستند. چون یکی از عجیب ترین رسوم ازدواج جهان در آلمان، شکستن ظرف‌های چینی قدیمی در مراسم عروسی است! در یک مراسم رایج به نام پولترابند، خانواده و اقوام عروس و داماد در شب قبل از عروسی مقابل خانه زوج جوان می‌روند و تعداد زیادی ظروف چینی قدیمی را جلوی در به زمین می‌زنند و می‌شکنند. معمولاً این عجیب ترین رسم ازدواج در جهان، یک مهمانی کوچک خودمانی هم به همراه دارد. فلسفه شکستن ظروف در مقابل خانه عروس و داماد جوان، این است که از بین رفتن خاطرات و اشیای قدیمی خوش شانسی به همراه دارد و باعث خوشبختی می‌شود.

  11 تا از بزرگترین هکرهای دنیا | خطرناک ترین هکرهای جهان را بشناسید

4. کش رفتن کفش داماد

عجیب ترین سنت های ازدواج در جهان

این مورد از عجیب ترین رسوم ازدواج جهان، در ایران و خاورمیانه طرفداران زیادی دارد! یکی از کشورهایی که در آن کفش دامادها دزدیده می‌شود، هند است. جناب داماد وقتی به اتاقی که مراسم در آن برگزار می‌شود قدم می‌گذارد، کفش‌هایش را درمی‎‌آورد. زنان و دختران اقوام عروس، کفش داماد را کش می‌روند و قایم می‌کنند. داماد که بدون کفش نمی‌تواند اتاق را ترک کند، باید با پول یا شیرینی به خانم‌ها رشوه بدهد تا کفش‌هایش را پس بگیرد.

این رسم، نمادی از پیوند بین دو خانواده است و درست قبل از عقد سنتی انجام می‌شود. دو خانواده با این کار، نشان می‌دهند که رابطه مسالمت آمیز و دوستانه‌ای باهم دارند تا به خوبی و خوشی، در کنار هم به زندگی ادامه بدهند.

5. سرویس بهداشتی ممنوع!

عجیب ترین رسوم ازدواج جهان

اکثر زوج‌های تازه ازدواج کرده، بعد از یک مراسم طولانی و خسته کننده دلشان می‌خواهد تنی به آب بزنند و خستگی در کنند اما در قبیله تیدونگ در اندونزی، از این خبرها نیست. یکی از عجیب ترین رسوم ازدواج جهان، این است که سه روز و سه شب بعد از عروسی، زوج جوان اجازه ندارند از سرویس بهداشتی و حتی توالت استفاده کنند! در تمام این مدت نیز تحت نظارت دوستان و خانواده هستند که مطمئن باشند زوج بینوا از سرویس بهداشتی استفاده نمی‌کنند. برای اینکه کار سخت نشود، در این مدت حداقل خوراکی و نوشیدنی را در اختیارشان می‌گذارند.

عقیده این عجیب ترین سنت های ازدواج در جهان، این است که با رعایت سنت عدم استفاده از سرویس به مدت سه روز، ازدواجی خوش و شاد به ارمغان خواهد آمد. زوج جوان مدت طولانی در کنار هم خواهند بود و فرزندان سالم خواهند داشت. مردم معتقدند در صورت عدم رعایت این سنت عجیب و غریب، بدشانسی و خیانت، مرگ نابهنگام یا ناخلف از آب درآمدن فرزندان در انتظار زوج خواهد بود.

  رازهای اهرام مصر | عجیب ترین رازهای اهرام فراعنه مصر چیست؟

6. مراسم گریه عروس

رسوم عجیب ازدواج در چین

یکی از مراسم‌های رایج در چین و مغولستان که امروزه نیز در برخی از خانواده‌های سنتی رسم است، مراسم عجیب گریه عروس است. در این مراسم، عروس از یک ماه قبل مراسم هرروز یک ساعت کامل گریه می‌کند. 10 روز بعد، مادرش هم به او محلق می‌شود و در 10 روز باقیمانده تا روز عروسی، مادربزرگ و اقوام مؤنث هم به آنها می‌پیوندند و روزانه گریه می‌کنند.

البته این عجیبترین آداب ازدواج در جهان، برای نمایش غم و اندوه نیست بلکه به عقیده خود چینی‌ها، همبستگی و همدلی خانواده را نشان می‌دهد. به قولی، عروس اشک شوق می‌ریزد و اطرافیان نیز همراه او ابراز شادی می‌کنند!

البته اشک ریختن یک عروس به عنوان نشانه ای از ضعف هم در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند منجر به قضاوت شدید جامعه شود. این آیین در اوایل قرن هفدهم بسیار رایج بود، اگرچه امروزه هنوز در بسیاری از خانواده‌های توجیا رواج دارد.

7. تیراندازی به عروس

عجیبترین آداب ازدواج در جهان

رویای این را دارید که یک فرشته بیاید به سمت شما تیر عشق شلیک کند؟ احتمالاً عروس‌های چینی هم چنین خیالی در سر می‌پرورانند اما با تیراندازی داماد به سمتشان روبرو می‌شوند. ولی نگران نباشید، این تیراندازی خطری ندارد و تیرهای نرمی بدون پیکان به سمت عروس شلیک می‌شوند. داماد تیرها را در یک کمان می‌گذارد و به سمت عروس پرتاب می‌کند. بعد همه تیرها را جمع می‌کند، همراه کمان همه را می‌شکند و دور می‌اندازد تا عشق ابدی او به عروس تضمین شود.

8. ازدواج با درخت در هند

رسم های عجیب ازدواج در هند

در هند، زمان منگال دوشا (ترکیب نجومی هندو) به معنای زمانی است که مریخ و زحل باهم در برج هفتم قرار گرفته باشند. زنانی که در این زمان به دنیا بیایند، «مانگلیک» نامیده می‌شوند و تصور می‌شود که با بدشانسی مورد نفرین قرار گرفته اند. طبق خرافات، گفته می‌شود این نفرین باعث می‌‌شود ازدواج اول زن، موفقیت آمیز نباشد و به مرگ خودش یا شوهرش منجر شود.

  10 کانال سریال ترکی در تلگرام | معرفی کانال های دانلود فیلم و سریال ترکیه ای

البته برای رفع این مشکل، یکی از عجیب ترین رسوم ازدواج جهان به وجود آمده است که به موجب آن، خانم نفرین شده باید با یک درخت پیپال یا درخت موز ازدواج کند. بعد این درخت قطع می‌شود تا نفرین از روی زن برداشته شود و بتواند با خیال راحت، با مرد موردعلاقه اش ازدواج کند! آیشواریا رای باچان، بازیگر بالیوود نیز قبل از ازدواج با بازیگر همکارش، آبیشک باچان در سال 2007، همین مراسم عجیب را انجام داد.

9. عروس و داماد اره به دوش

رسوم عجیب عروسی در جهان

برگردیم به آلمان با یکی دیگر از عجیب ترین رسوم ازدواج جهان! یکی از آداب و رسومی که در بسیاری از استان‌های آلمان همچنان رواج دارد، این است که عروس خانم و آقا داماد اره به دست می‌شوند و همراه یکدیگر، یک کُنده چوب را اره می‌کنند تا از وسط نصف شود. فلسفه این رسم عجیب، نمایش اتحاد و قدرت زوج جوان همراه با یکدیگر است. به نوعی، زن و شوهر ثابت می‌کنند که همراه هم قادرند بر هر مشکلی فائق بیایند.

10. جرقه‌های شانس

عجیب‌ترین آداب و رسوم ازدواج در جهان

یکی از عجیبترین آداب ازدواج در جهان، در مهد عجایب یعنی ژاپن انجام می‌شود. اقوام مسن عروس و داماد، هنگام خروج زوج جوان از آستانه در برای رهسپاری به سوی زندگی مشترک، پشت سر آنها دو سنگ چخماق را به هم می‌زنند. جرقه ای که از دو سنگ می‌پرد حتماً باید به پشت آنها برخورد کند تا شانس و خوشبختی به همراه بیاورد.

تجربه ما از عجیب‌ترین رسم‌های عروسی!

یکی از رسم‌های عجیب عروسی که در ایران و کشورهای امریکای جنوبی مشترک است، شاباش گرفتن از خانواده‌هاست. این را هنگام صحبت با یکی از دوستان برزیلی متوجه شدم!

در عروسی‌های برزیل، ساقدوش‌های عروس کفش او را روی یک سینی قرار می‌دهند و بین مهمانان زن می‌روند تا شاباش بگیرند. مهمانان نیز هدیه‌های نقدی‌‍شان را داخل کفش می‌گذارند. به علاوه، هرکسی که همراه عروس برقصد باید یک اسکناس را به لباس او سنجاق کند. زوج جوان با این رسم عجیب اما دوست داشتنی، هزینه سفر ماه عسلشان را تأمین می‌کنند.

سخن آخر

با وجود تمام این مراسم‌های عجیب و غریب، در نهایت عروسی یک مناسبت خاص است که در فرهنگ‌های مختلف اهمیت فوق العاده ای دارد. این جشن‌ها می‌توانند از نظر نحوه برگزاری متفاوت باشند، اما جوهر اساسی عشق و تعهد بدون تغییر باقی می‌ماند.

  برترین خواننده های زن خارجی | خوش صدا ترین خواننده های زن خارجی کدامند؟

همانطور که در آداب و رسوم و آداب عروسی سنتی ذکر شده در بالا نشان داده شده، این رسم‌ها اغلب با فولکلور، مذهب و باورهای فرهنگی مرتبط هستند. از پوشیدن لباس‌های منحصربه‌فرد گرفته تا انجام مراسم غیر متعارف، این سنت‌ها یادآور روش‌های متفاوتی هستند که مردم عشق و تعهد خود را به یکدیگر ابراز می‌کنند و عروسی را به رویدادی به یاد ماندنی تبدیل می‌کنند که مردم را دور هم جمع می‌کند.

سؤالات متداول

عجیب ترین رسم ازدواچ در افغانستان کدام است؟

یکی از عجیب ترین رسوم ازدواج در افغانستان، رسم "شیربها" است. در این رسم، خانواده عروس از خانواده داماد مبلغی پول به عنوان شیربها دریافت می کند. مبلغ شیربها معمولاً بسیار زیاد است و گاهی حتی می تواند معادل قیمت یک خانه یا زمین باشد. این رسم باعث شده که بسیاری از جوانان در افغانستان نتوانند ازدواج کنند.
رسم دیگر ازدواج در افغانستان، رسم "پا اجاقی" است. در این رسم، خانواده عروس موظف است برای خانواده داماد یک بره یا گوسفند قربانی کند. این رسم نیز باعث می شود که هزینه ازدواج در افغانستان بسیار زیاد باشد.

رسوم عجیب ازدواج در افریقا چیست؟

یکی از عجیب ترین رسم‌های ازدواج در برخی قبایل افریقایی، این است که پدر عروس هنگام فرستادن دخترش به خانه بخت، روی سر او تف می‌اندازد. به عقیده خود افریقایی‌ها این کار، نشانه‌ای از احترام و محبت است و پدر عروس در حقیقت با تف انداختن، برای زوج جوان آرزوی خوشبختی می‌کند.

خنده دار ترین رسوم ازدواج در دنیا کدام است؟

یکی از عجیب ترین و البته خنده دار ترین رسوم ازدواج در جهان، احتمالاً در ایران خودمان باشد. کش رفتن وسایل داماد، از جمله کفش و کت او یا گرفتن جلوی ماشین عروس، از جمله رایج‌ترین رسومی است که در کشورهای خاورمیانه انجام می‌شود و خنده زیادی به همراه دارد. داماد باید با دادن پول یا شیرینی، وسایلش را پس بگیرد.

  12 تا از عجیب ترین قوانین چین که شما را شگفت زده خواهد کرد

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا