غذا و نوشیدنیسلامت و بدنعلمی و جهان

طرز تهیه شیر بادام خانگی در 4 مرحله

5
(1)

امروزه شیر حاصل از انواع دانه‌های لگومی و آجیلی، از جمله شیر بادام، شیر سویا و سایر محصولات، دنیای مواد غذایی را دگرگون کرده اند. شیر بادام از جمله این فرآورده‌های سالم و فاقد گلوتن به حساب می‌آید که امروزه برای بسیاری از مردم سراسر جهان، جایگزین لبنیات شده است. شما می‌توانید طرز تهیه شیر بادام خانگی را نیز یاد بگیرید و یک قدم سازنده برای حفظ سلامتی خود و عزیزانتان بردارید!

در مقاله امروز نجوافکت، طرز تهیه شیر بادام خانگی و خواص آن را باهم بررسی خواهیم کرد. این ماده غذایی خوشمزه، هم به صورت شیر قابل مصرف است و هم می‌توانید از آن در تهیه انواع شیرینی، کیک، غذاهای مختلف آسیایی و لاتین و دسر استفاده کنید.

شیر بادام چیست؟

شیر بادام یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های افراد گیاهخوار و وگان است که می‌خواهند از جایگزین مناسبی برای لبنیات استفاده کنند. طعم ملایم و آجیلی بادام، همراه با مواد مغذی بالای آن، شیر بادام را به انتخابی عالی برای کسانی که به دنبال یک گزینه سالم هستند، تبدیل می‌کند. به علاوه، شیر بادام برای کسانی که دچار عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به گلوتن باشند نیز مفید است و عوارضی ایجاد نمی‌کند.

  14 تا از زیباترین گربه های دنیا را بشناسید!

فرآیند تهیه شیر بادام ساده است، اما برای ایجاد شیری لذیذ و لطیف نیاز به استفاده از مواد با کیفیت بالا دارد. نتیجه جایگزینی برای شیر سنتی است که هم مغذی و هم خوشمزه است و آن را به گزینه ای محبوب در میان مصرف کنندگانی که به دنبال بهبود رژیم غذایی خود هستند تبدیل می‌کند.

چرا طرز تهیه شیر بادام خانگی را یاد بگیریم؟

درست است که می‌توانید انواع و اقسام شیر بادام ساده، شیرین، طعم دار و غیره را در فروشگاه‌ها پیدا کنید، اما هیچ چیز بهتر از طرز تهیه شیر بادام خانگی، نمی‌تواند شما را از کیفیت بالا و مطلوب شیر بادام مطمئن سازد. به علاوه، ممکن است در فروشگاه‌های محل زندگی شما شیر بادام مناسب و باکیفیت به راحتی پیدا نشود.

شیر بادام خانگی به دلایلی از جمله علل زیر، بر شیر بادام فروشگاهی برتری دارد:

نحوه تهیه شیر بادام خانگی، راهی امن است و مطمئن خواهید بود هیچ گونه افزودنی، طعم دهنده، مواد کریر و مضر در تهیه آن به کار نرفته اند.

شما برای نحوه تهیه شیر بادام در خانه، قطعا از بادام تازه و خام استفاده می‌کنید. به این ترتیب اطمینان دارید که بادام، کیفیت عالی و درجه یک دارد!

شیر بادام یا شیر هر آجیل دیگری، به سرعت و طی کمتر از چند روز ترش می‌شود. معمولاً عمر شیرهای فروشگاهی دقیق قابل ارزیابی نیست. پس بهتر است خودتان شیر بادام را تهیه کنید تا نگران تازگی آن نباشید.

از چه نوع بادامی برای نحوه تهیه شیر بادام استفاده کنیم؟

نحوه تهیه شیر بادام | مواد لازم برای تهیه شیر بادام

بهترین بادام برای شیر بادام خانگی، بادام ارگانیک و خام است. بادامی که برشته یا شور باشد گزینه مطلوبی نخواهد بود، زیرا این روغن و نمک در نهایت وارد شیر خواهد شد و طعم آن را تغییر خواهد داد. اما اگر ترجیح می‌دهید دستور تهیه شیر بادام شما مزه دار باشد، می‌توانید کمی نمک دریایی به آن اضافه کنید.

  جت لگ (Jet Lag) چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

طرز تهیه شیر بادام خانگی به طرز شگفت انگیزی ساده است. در این دستور کافی است بادام‌ها را بخیسانید، آنها را در مخلوط کن بریزید و بعد مایع حاصل را صاف کنید! برخلاف تصوری که برخی عزیزان دارند، در تهیه این نوشیدنی خوشمزه از شیر لبنی استفاده نمی‌شود.

خود این شیر فوق العاده، کاربردهای بی‌نهایت جذابی دارد. می‌توانید از شیر بادام در هر دستور غذا و نوشیدنی که دوست داشته باشید استفاده کنید؛ به قهوه و نوشیدنی‌های اسموتی اضافه کنید، به عنوان سس سالاد به کار ببرید، با شیرین کننده‌های سالمی مانند خرما، عسل و گواوا برای صبحانه نوش جان کنید یا در انواع غذا، نان و شیرینی استفاده کنید. نوع استفاده شما از شیر بادام، کاملاً به ذائقه شما بستگی خواهد داشت.

طرز تهیه شیر بادام خانگی در 4 مرحله

اگر وگان هستید یا عدم تحمل لاکتوز دارید، این دستور برای طرز تهیه شیر بادام خانگی عالی خواهد بود. با طی چند مرحله فوق العاده ساده، می‌توانید شیر بادام خوشمزه ای تهیه کنید و میل نمایید.

مواد لازم برای تهیه شیر بادام

  • 1 فنجان بادام خام (یک شب در آب خنک، یا 1 تا 2 ساعت در آب داغ خیسانده شود)
  • 5 لیوان آب
  • 1 پیمانه نمک دریا
  • 2 تاریخ کامل (اختیاری)
  • 1 قاشق چایخوری عصاره وانیل (اختیاری)
  • 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو (اختیاری)

1. بادام را بخیسانید.

طرز تهیه شیر بادام خانگی | راهنمای درست کردن شیر بادام

هیچ تحقیقات علمی انجام نشده که نشان بدهد خیساندن آجیل‌ها، باعث بهبود هضم آنها می‌‍شود یا مواد (احیاناً) مضر داخل آنها را کاهش می‌دهد. اما خیساندن بادام‌ها باعث می‌شود نرم‌تر باشند و زمانی که در مخلوط کن ریخته شدند، به خوبی خرد شوند و بافت یکدستی پیدا کنند.

  بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 | قدرتمندترین جنگنده های 2023 جهان کدامند؟

اگر می‌خواهید این مرحله از طرز تهیه شیر بادام خانگی را درست و حسابی انجام بدهید، روی بادام‌ها آب بریزید تا حداقل 5 سانتیمتر روی آنها را بپوشاند. باید ظرف بزرگی درنظر بگیرید تا بادام‌ها در حین منبسط شدن، فضای کافی داشته باشند و از آب بیرون نمانند یا از ظرف بیرون نریزند. اجازه دهید تا 8 ساعت خیس بخورند. بعد بادام‌ها را آبکش کنید تا آب اضافی آنها گرفته شود.

2. بادام‌ها را داخل مخلوط کن بریزید.

طرز تهیه شیر بادام و فواید آن | نحوه درست کردن شیر بادام

در این مرحله از طرز تهیه شیر بادام خانگی، بادام‎‌های خیس خورده را به همراه 4 فنجان آب در مخلوط کن بریزید و آن را با دور تند روشن کنید. درب مخلوط کن را ببندید و آنقدر ادامه بدهید تا بادام‌ها کاملاً شکسته شوند و مخلوط بافتی خامه ای به خودش بگیرد. بسته به قدرت مخلوط کن و اندازه تیغه‌های آن، حدود 60 الی 90 ثانیه برای این مرحله از نحوه تهیه شیر بادام زمان نیاز خواهد بود. در نهایت نباید هیچ قطعه بادام مخلوط نشده‌ای برجا مانده باشد.

3. مخلوط را از صافی بگذرانید.

بهترین روش تهیه شیر بادام خانگی | طرز تهیه شیر بادام خانگی

یک تور دانه ریز یا پارچه با بافت درشت را روی کاسه بزرگی بیندازید. سپس مخلوط بادام را روی پارچه بریزید. گوشه‎های کیسه را جمع کنید و با احتیاط فشار بدهید. مایعی که خارج می‌شود را داخل کاسه جمع کنید. آنقدر فشار بدهید تا دیگر مایعی در پالپ بادام باقی نماند.

4. لذت ببرید!

شیر بادام شما آماده است! شما می‌توانید بعد از اتمام طرز تهیه شیر بادام خانگی، بلافاصله از شیر بادام استفاده کنید، یا هر طعم دهنده‌ای مانند وانیل، عسل، شیره خرما یا کمی نمک دریایی را به آن بیفزایید تا طعم بگیرد. شیر بادام را در ظرف دربسته‌ای بریزید تا بوی یخچال را به خودش جذب نکند. این شیر بایستی حداکثر 3 روز بعد از تهیه، مصرف شود. اگر بخواهید مدت بیشتری شیر بادام را نگهداری کنید بایستی آن را داخل فریزر قرار بدهید. در حالت منجمد، تا 3 ماه قابل نگهداری خواهد بود.

  بزرگترین مارهای ایران + تصاویر

از آنجایی که در این دستور غذا از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود، به اندازه شیرهای خریداری شده در فروشگاه دوام نخواهد داشت. (وقتی بو یا طعمش ترش شد، می‌توانید بفهمید که دارد خراب می‌شود.) بهتر است پیش از شروع طرز تهیه شیر بادام خانگی، فقط مقداری که در چند روز مصرف خواهید کرد را درست کنید تا فاسد نشود و از بین نرود.

فواید شیر بادام

شیر بادامی که محصول طرز تهیه شیر بادام خانگی باشد، از لحاظ سلامتی و تازگی بهترین کیفیت را خواهد داشت. شیر بادام، یک گزینه وگان و فوق العاده خوشمزه و سالم به حساب می‌آید. این شیر، فاقد لاکتوز (قند طبیعی در شیر لبنیاتی) است و همانطور که اشاره کردیم، برای افرادی که مبتلا به عدم تحمل گلوتن هستند نیز مناسب خواهد بود. به علاوه، روغن طبیعی بادام شامل کلسترول‌های خوب و اشباع نشده است و برای کسانی که نگران چربی خونشان هستند، انتخاب ایمنی به حساب می‌آید.

شیر بادام منبع خوبی از منیزیم است. این ماده معدنی، در رژیم غذایی بسیاری از هم وطنان ما به اندازه کافی دریافت نمی‌شود. منیزیم برای عملکرد عضلات، کنترل قند خون، فشار خون و ساخت استخوان، پروتئین و DNA مهم است.

شیر بادام سرشار از ویتامین E است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. شیر بادام منبع خوبی از ویتامین E به حساب می‌آید و برای سیستم ایمنی و عروق خونی شما اهمیت زیادی دارد. برخی از مطالعات، ارتباط بین مصرف بهینه ویتامین E و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی مانند بیماری آلزایمر را ثابت کرده‌اند. ویتامین E از سلول‌ها در برابر اثرات مولکول‌های خطرناکی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

  درباره‌ی مگالودون چه می‌دانید؟ | آیا مگالدون هنوز زنده است؟
کالری40 گرم
پروتئین1 گرم
چربی3 گرم
کربوهیدرات2 گرم
فیبر1 گرم
قند0 گرم
درصد مواد مغذی در یک پیمانه (150 گرم) شیر بادام شیرین نشده
کالری73 گرم
پروتئین1 گرم
چربی3 گرم
کربوهیدرات10.5 گرم
فیبر1 گرم
قند10 گرم
درصد مواد مغذی در یک پیمانه (150 گرم) شیر بادام شیرین شده

 

عوارض احتمالی شیر بادام

طرز تهیه شیر بادام خانگی فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما ممکن است برای برخی افراد مشکل ایجاد کند.

اگر سابقه حساسیت به مغز و آجیل‌های مختلف را دارید، شیر بادام ننوشید زیرا می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

شیر بادام نسبت به شیر گاو یا شیر سویا، پروتئین کمتری دارد. بنابراین اگر قصد دارید در رژیم غذایی خود، از طرز تهیه شیر بادام خانگی برای جایگزین سازی شیر لبنی استفاده کنید حتماً از روش‌های دیگر، پروتئین و آمینواسیدهای ضروری خود را تأمین نمایید.

شیر بادام برای نوزادان مناسب نیست. از آنجایی که شیر بادام پروتئین پایینی دارد، مصرف آن برای نوزادان یک الی دو ساله توصیه نمی‌شود.

تجربه ما از طرز تهیه شیر بادام خانگی

بخش بزرگی از جمعیت ایران و سراسر جهان، به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند. این مسئله، باعث می‌شود تا بعد از مصرف فرآورده‌های لبنی از دل‌پیچه رنج ببرند و وضعیت روده‌هایشان به هم بریزد.

 

خواهر بنده اخیراً علائمی از حساسیت به لاکتوز نشان داده و به همین دلیل، تا حد امکان از مصرف غذاهایی که در آنها محصولات لبنی به کار رفته باشند پرهیز می‌کند.

نتایج آزمایش، حساسیت او به لاکتوز را تایید کرد. من و خواهرم مدتی به جستجو در کتاب‌های مختلف و اینترنت پرداختیم و در نهایت، متوجه شدیم شیرهای مختلفی مانند شیر بادام، شیر فندق و شیر سویا، می‌توانند جایگزین مناسبی برای شیر عادی باشند. البته مصرف شیر بادام به تنهایی برای پاسخگویی به نیازهای بدن کافی نیست. به همین دلیل برای تأمین پروتئین و کلسیم موردنیاز، از سایر مواد غذایی و مکمل‌های کلسیم استفاده می‌کند.

سخن آخر

شیر بادام یک جایگزین مغذی و خوشمزه برای شیر لبنی است که طعم ملایم و آجیلی و سطوح بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را دربر دارد. شیر بادام یک انتخاب عالی برای کسانی است که به عدم تحمل لاکتوز، حساسیت غذایی یا عدم تحمل گلوتن مبتلا هستند، یا قصد دارند تغذیه سالم‌تری داشته باشند.

  12 روش درمان خانگی سرفه در سریعترین زمان ممکن

برای نحوه درست کردن شیر بادام، از بادام تازه و خام استفاده کنید تا نتیجه نهایی، یک شیر نرم و خامه‌ای باشد. شما می‎‌توانید این شیر را به عنوان یک نوشیدنی میل کنید، یا در انواع غذاها و شیرینی‌ها به کار ببرید.

اگر به دنبال یک جایگزین خوشمزه و سالم برای شیر لبنی هستید، شیر بادام را امتحان کنید. حدس می‌زنم که عاشقش خواهید شد!

سؤالات متداول

چه نوع مغز بادام برای تهیه شیر بادام مناسب است؟

بهترین نوع مغز بادام برای تهیه شیر بادام، مغز بادام شیرین است. این نوع بادام دارای طعم شیرین و خامه ای بوده و به شیر بادام طعم و بافت بهتری می بخشد.

آیا می توان از شیر بادام برای تهیه غذا یا نوشیدنی های دیگر استفاده کرد؟

بله، می توان از شیر بادام برای تهیه غذا یا نوشیدنی های دیگر استفاده کرد. شیر بادام یک جایگزین عالی برای شیر گاو است و می توان از آن در هر دستور غذایی به عنوان جایگزین شیر لبنی استفاده کرد.

آیا می توان شیر بادام را برای مدت طولانی نگهداری کرد؟

شیر بادام تازه را می توان در یخچال به مدت 3 تا 4 روز نگهداری کرد. همچنین می توان شیر بادام را منجمد کرد و تا 3 ماه در فریزر نگهداری کرد.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

  ایکیگای چیست؟ هرآنچه که باید درباره فلسفه Ikigai در ژاپن بدانید

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا