مکان هاتاریخ و فرهنگترین هاخطرناک ترین هاسفر و گردشگریعجیب ترین ها

10 تا از ترسناک ترین مکان های ایران؛ با نقاط ترسناک کشورمان آشنا شوید!

0
()

اکثر ما به لطف تماشای فیلم‌های وحشتناک، تصور تیپیکالی از مکان‎‌های ترسناک داریم؛ از خانه‌های جن زده تا جنگل‌های تاریکی که موجوداتی عجیب در آنها پرسه می‌زنند. ولی آیا خبر دارید که ترسناک ترین مکان های ایران، درست بیخ گوش ما هستند و انتظار ماجراجویان شجاعی مثل شما را می‌کشند؟!

پیش از هرچیز باید اشاره کنیم هر مکانی که در لیست نقاط ترسناک ایران معرفی می‌شود، لزوماً جن زده نیست یا جلوه وحشتناکی ندارد. برخی از آنها در نگاه اول خیلی عادی به نظر می‌رسند؛ نمونه یکی مانده به آخر لیست ما مصداق این امر است. این تاریخچه و خرافات محلی است که ترسناک ترین جاهای ایران را به اماکنی رعب آور برای بازدیدکنندگان کنجکاو تبدیل می‌کند. داستان‌هایی که از آن مکان‌ها توسط مردم محلی یا اجدادشان گفته می‌شود هم در به تصویر کشیدن این جاذبه‌ها به‌عنوان مکان‌های ترسناک یا اسرارآمیز مؤثر بوده است.

چراغ‌ها را خاموش کنید، صدای موسیقی را قطع کنید تا باهم لیست نجوافکت از مکان های مرموز و ترسناک ایران را ببینیم. شاید دلتان بخواهد در تعطیلات بعدی، سری به یکی از این جاهای دیدنی و ترسیدنی بزنید!

فهرست محتوا:

ترسناک ترین مکان های ایران کدامند؟

از شمال تا جنوب، شرق تا غرب، نمونه‌های فراوانی از ترسناک ترین مکان های ایران پراکنده شده‌اند. یکی از دلایل اصلی این امر، گستردگی تاریخچه و تمدن هزارساله ایران ماست. یادگارهای باقیمانده از اجداد ما و حتی آثاری که در دوران معاصر ایجاد شده‌اند، رعب آورترین مکان های ایران را شکل می‌دهند.

بیایید سری به مخوف‌ترین و دلهره‌آور ترین مکان های ایران بزنیم!

1. باغ سنگی درویش خان

باغ سنگی درویش خان، یکی از مکان های مرموز و ترسناک ایران

این باغ هیچ شباهتی به تصور شما از یک باغ عادی ندارد. حتی درختان عظیم الجثه و پوشش گیاهی انبوهی ندارد که هرلحظه انتظار داشته باشید جنی از میان آنها بیرون بپرد. باغ سنگی سیرجان در استان کرمان واقع شده و یکی از ترسناک ترین مکان های ایران به شمار می‎‌آید.

فضای بیابانی، درختانی که تا کمر در چاله‌های عمیقی در زمین خشک دفن شده‌اند و سنگ‌هایی که به هر درخت آویزانند، حس وحشتناکی به باغ درویش خان بخشیده. صاحب این باغ، پیرمردی ناشنوا و لال به نام درویش خان بود که در اطراف سیرجان زمین‌های کشاورزی داشت.

در سال 1340 بر اثر اصلاحات ارضی درویش خان تمام زمین‌های خود را از دست داد و همین موضوع او را بسیار اندوهگین و ناامید کرد. پس از چند سال او که هنوز از دست دادن سرزمینش غمگین بود تصمیم گرفت به نشانه این ناراحتی دست به اقدامی بزند. این آغاز داستان چگونگی خلق یکی از نقاط ترسناک ایران است.

او درختان بزرگ باغش که خشک شده بودند را در چاله‌های عمیقی در یک زمین بیابانی کاشت و به این کار ادامه داد. زمانی که کاشت درختان خشکیده به پایان رسید، شروع به آویختن سنگ از شاخه‌های درختان کرد. در نهایت باغ سنگی به وسعت 1000 متر رسید و 180 درخت در آن کاشته شد. سنگ‌هایی که مانند میوه از آن آویزان شده بود، حس عجیب و گاهی وحشتناکی به این باغ می‌داد و باعث شد به عنوان یکی از مکان های مرموز و ترسناک ایران شهرت یابد.

  25 تا از برترین فیلم های روسی؛ لیست بهترین فیلم های روسی

او به غیر از سنگ، چیزهای دیگری مانند لاستیک‌های سوراخ شده، آینه‌های شکسته، فنر و هر چیز دیگری دم دستش بود به درخت آویزان می‌کرد. حتی در اوایل سر گوسفندانی که توسط گرگ دریده شده بودند را نیز به درختان می‌آویخت، اما با اعتراض روستاییان دست از این کار برداشت. اما بیشتر باغ صخره ای سیرجان از همین میوه‌های سنگی تشکیل شده است.

2. جنگل سربرج یا جنگل جیغ مشهد

جاهای ترسناک مشهد؛ جنگل جیغ در میان رعب آورترین مکان های ایران

این جنگل در طول روز کاملا عادی و آرام است. اما در شب صدای عجیب و وحشتناکی از درختان این جنگل به گوش می‌رسد که لقب یکی از ترسناک ترین مکان های ایران را برای این جنگل به ارمغان آورده است. صدای سوت یا جیغ به محض تاریک شدن هوا شنیده می‌شود و تا سحر ادامه دارد. شنیدن صدای جیغ در جنگل ممکن است یکی از ترسناک ترین اتفاقاتی باشد که برای افرادی که تصمیم می‌گیرند یک شب در جنگل بمانند اتفاق بیفتد. جنگل سربرج مشهد یکی از اسرارآمیزترین نقاط ترسناک ایران است.

برخی از اهالی روستای سربرج این صداهای هولناک را به ملخ‌هایی که به منطقه هجوم آورده اند، نسبت می‌دهند که شب‌ها به درختان و علفزارهای اطراف پناه می‌برند و سروصدا می‌کنند. برخی دیگر هم معتقدند صدای پیچیدن باد در میان درختان و شاخ و برگ آنها، به این صورت وهم انگیز به گوش می‌رسد.

صداهای این جنگل هیچ شباهتی به صدای جیرجیرک یا بادهای تند یک درخت ندارد. ادعا می‌شود زمانی که صداها به گوش می‌رسند، حتی برگ‌های درخت نیز در اثر باد تکان نمی‌خورند. برخی جنگل سربرج مشهد را ملعون می‌دانند و می‌گویند این جنگل یکی از رعب نگیزترین مکان های دیدنی ایران و محل زندگی اجنه و شیاطین است. به گفته آنها، شیاطین و ارواح نفرین شده شب‌ها در جنگل‌ها پرسه می‌زنند و صداهای آزاردهنده ای تولید می‌کنند.

  بهترین سریال ترسناک چیست؟ معرفی 28 تا از ترسناک ترین سریال های دنیا

3. دره ستاره‌ها، قشم

نقاط ترسناک ایران؛ دره ستاره های قشم در میان ترسناک ترین مکان های ایران

دره ستارگان معروف به گذرگاه ارواح در 5 کیلومتری جنوب ساحل جزیره قشم قرار دارد. شاید در نگاه اول، این مکان یک دره جذاب به چشم بیاید، اما با فرا رسیدن تاریکی ناهمواری‎‌های سنگلاخ دره و آسمان ستاره بارانی که به طرز اسرارآمیزی می‌درخشد، این سایت را به یکی از مکان های مرموز و ترسناک ایران تبدیل می‌کند.

این دره زیبا یکی از بهترین مکان‌ها برای منجمان و زمین شناسان است. اگر از تماشای ستاره‌ها لذت می‌برید و از ماجراجویی در ترسناک ترین مکان های ایران بدتان نمی‌آید، پیشنهاد می‌کنیم به دره ستاره‌ها و دره مجسمه‌ها در جزیره کوچک و زیبای قشم سر بزنید.

4. قنات قصبه، گناباد

قنات قصبه، مکان های ترسناک خراسان

این قنات باستانی با ویژگی‌های عجیب و غریبش یکی از ترسناک ترین مکان های ایران است که قدمتی ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ ساله دارد و جزو قنات‌های ایرانی است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. این قنات همچنین دو دالان زیرزمینی به طول 33 کیلومتر و چاه‌های بسیار عمیقی دارد که به خودی خود پتانسیل این را دارند که به عنوان یکی از نقاط ترسناک ایران معروف شوند.

قنات قصبه را می‌توان طولانی ترین قنات جهان دانست. فکرش را بکنید، حفر 33 کیلومتر به هیچ وجه کار آسانی نیست. به همین دلیل اهالی می‌گویند این قنات را شیاطین حفر کرده اند!

علاوه بر برخی داستان‌های اساطیری و تاریخی که حکایت از قدمت این قنات دارد، باستان‌شناسانی که این قنات را موضوع خود قرار داده‌اند، با استفاده از سفال‌های جمع‌آوری‌شده از دهانه چاه‌های اصلی، قدمت این قنات را نشان می‌دهند. قدمت این قنات عجیب به دوران حکومت هخامنشیان می‌رسد.

  باستی هیلز، شهرک ورود ممنوع تهران | با شهرک اعیان نشین تهران آشنا شوید

5. کویر ریگ جن در دشت کویر

ریگ جن، اسرارآمیزترین کویر ایران

کویر ریگ جن شگفت‌انگیزترین و ترسناک‌ترین منطقه ایران است که اتفاقات بی‌پاسخ بسیاری در آن رخ داده و موجودات زنده زیادی در آن به کام مرگ فرستاده شده‌اند. با این حال، این کویر و باتلاق نمکی بزرگش هنوز هم به عنوان یکی از ترسناک ترین مکان های ایران، مورد علاقه بسیاری از گردشگران ماجراجو قرار دارند.

اتفاقات ریز و درشتی که در کویر ریگ جن رخ داده، سؤالات زیادی پیرامون این نقطه از نقاط ترسناک ایران ایجاد کرده و کویر ریگ جن را به یکی از مکان‌های ترسناک و مرموز ایران تبدیل کرده‌اند.

کویر ریگ جن با وسعت 3800 کیلومتر مربع، منطقه ای پر از تپه‌های ماسه ای در کویر مرکزی ایران است. این منطقه وسیع فاقد چاه آب و منبع آبی بوده و به همین دلیل هرگز مورد علاقه کاروانیان نبوده است. با این وجود، ایرانگردان ماجراجو عاشق کویر اسرارآمیز ایران هستند و در چند سال اخیر حتی توریست‌های فراوانی بسیاری از آن بازدید کرده‌اند.

بومیان کویر معتقدند صحرای تپه‌های شنی، منطقه ای نفرین شده است که ارواح شیطانی و شیاطین بر آن حکومت می‌کنند. به همین دلیل است که محلی‌ها معتقدند هرکس به تپه شنی می‌رود هرگز برنمی گردد. کویر دشت کویر مملو از نمکزارهایی است که مردم را می‌بلعد. این کویر را مثلث برمودای ایران نیز می‌نامند. البته این داستان‌ها نیز مانند سایر نقاط از ترسناک ترین جاهای ایران، پیازداغشان زیاد شده و خبری از جن و پری در این کویر نیست.

اما خطر ریگ روان را نمی‌توان نادیده گرفت. یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای یک گردشگر ناآگاه بیفتد، فرو رفتن در گل و لای است که می‌تواند به راحتی انسان را بکشد. به همین دلیل چندین سال هیچکس جرات سفر به این کویر و کشف راز آن این مورداز ترسناک ترین جاهای ایران را نداشت. البته چند صباحی است که کویرگردهای ماجراجو همراه راهنماهای کاربلد، به بازدید از ریگ جن می‌پردازند.

  بهترین خواننده های راک جهان | با 10 بهترین خواننده های راک خارجی آشنا شوید!

6. غار پراو یا غار آدمخوار

غار پراو، یکی از مکان های مرموز و ترسناک ایران

در اعماق یکی از کوه‌های استان کرمانشاه، غاری وجود دارد که به عنوان خطرناک‌ترین غار و یکی از ترسناک‌ترین مکان‌های ایران شناخته می‌شود. عمق فراوان و ید طولای آن در به کشتن دادن محققان و غارنوردان، این غار را به یکی از مکان‌های ترسناک و مرموز ایران تبدیل می‌کند. در این سایت، کوهی مرتفع غاری را پنهان کرده که عمیق ترین غار ایران به حساب می‌آید. غار پراو ۱۴۵۴ متر طول و ۷۵۱ متر عمق داشته و ۲۶ حلقه چاه در قسمت‌های مختلف آن قرار دارد.
در این غار آب روانی وجود دارد که از ذوب یخچال‌های زیرزمینی غار سرازیر شده است و به همین دلیل نام این غار را پراو به معنی پر آب (Por Av) گذاشته اند.
مسیرهای این غار بسیار صعب العبور است. به جز هوای سرد داخل غار و جاده‌های سخت آن، دیوار ناهموار و متخلخل نیز لباس غارنوردان را پاره می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا آب سرد به بدن آنها برسد و طی مسیر را با مشکل مواجه کند.
سختی عبور از مسیرهای این غار باعث شده 5 غارنورد داخل این غار سقوط کرده و کشته شوند. اگر روزی به این غار قدم بگذارید، در مسیر این غار علائمی خواهید دید که نشان دهنده محل سقوط این غارنوردان است. دیدن همین علائم در یکی از مکان های مرموز و ترسناک ایران، سهم زیادی در ایجاد رعب و وحشت دارد.

7. دودکش جن (هودو)

دودکش جن، یکی از وحشتناک ترین مکان های ایران

پدیده دودکش‌های جن به عنوان یکی از ترسناک ترین مکان های ایران، از جمله جاذبه‌هایی است که در نقاط مختلف دنیا دیده می‌شود. استان زنجان در ایران نیز نمونه‎ای عالی از این پدیده ژئولوژیکی دربر دارد. در اصطلاح زمین شناسی به این سایت طبیعی «هودو» می‌گویند.
هودو در واقع سنگی قارچ مانند است که در اثر فرسایش به شکل مناره بلند و نازکی درآمده و سنگ دیگری روی آن قرار دارد. در زنجان به این هودوها «دودکش‌های جن» می‌گویند. شاید بپرسید که چرا مردم محلی به این دودکش‌ها «دودکش‌های جن» می‌گویند؟ در گذشته ساختن هر بنایی که برای انسان سخت بود را به جن و شیاطین نسبت می‌دادند، بنابراین بعید نیست که چنین مکان اسرارآمیزی با چنین نام بامسمایی در میان نقاط ترسناک ایران شهرت پیدا کند.

  13 بازی عجیب اندروید، با عجیب غریب ترین بازی های موبایل آشنا شوید!

8. قلعه آدمخوار (بوینی یوغون)

قلعه بوینی یوغون اردبیل، یکی از ترسناک ترین جاهای ایران

یکی از ترسناک ترین مکان‌های ایران، قلعه‌ای با دیوارهای غول آسایی به ارتفاع بیش از 300 متر است که نام بامسمای بوینی یوغون (گردن کلفت) بر آن نهاده شده‌اند. این مکان در شهرستان نیر در 50 کیلومتری مرکز اردبیل و روستای کورعباسلو واقع شده است. قدمت این مکان ترسناک به طور قطع مشخص نیست اما حدس زده می‌شود که بیش از 4500 سال عمر داشته باشد. برخی مورخان این پدیده را به عصر مفرغ (زمان جنگ‌های ایران و روم) نسبت می‌دهند.

از زمان‌های قدیم، اعتقاد محلی‌ها بر این بوده که هرکسی داخل این قلعه برود ناپدید خواهد شد. از همین رو نام قلعه آدمخوار بر آن گذاشته شده است و به عنوان یکی از آیتم‌های توریستی ترسناک به حساب می‌آید.

9‎. زندان سلیمان

زندان سلیمان، یکی از نقاط ترسناک ایران

در قلب استان آذربایجان غربی، مجموعه‌ای باستانی به نام تخت سلیمان قرار دارد که گویی از دل تاریخ بیرون آمده است. در کنار این مجموعه، کوهی مخروطی شکل و توخالی به نام کوه زندان سلیمان خودنمایی می‌کند که راز و رمزهای بسیاری را در خود جای داده است.

کوه زندان سلیمان در 3 کیلومتری غرب تخت سلیمان و در نزدیکی تکاب واقع شده است. این کوه حدود 100 متر ارتفاع دارد و دهانه گودال آن 65 متر است. در کنار کوه زندان سلیمان، دریاچه‌ای به نام دریاچه تخت سلیمان قرار دارد که به خاطر رنگ فیروزه‌ای و زیبایی منحصر به فردش شهرت یافته. این دریاچه در اثر رسوب املاح معدنی به وجود آمده و عمق آن به حدود 120 متر می‌رسد.

در مورد کوه زندان سلیمان و دریاچه تخت سلیمان، عقاید خرافاتی بسیاری وجود دارد. برخی معتقدند که این کوه محل زندانی شدن دیوهای سرکش توسط حضرت سلیمان بوده است.

  بهترین فیلم های ماجراجویی دنیا، برترین فیلم ماجراجویی سینمای دنیا کدام است؟

اهالی محلی می‌گویند که در شب‌های مهتابی، می‌توان صدای ناله و فریاد دیوها را از داخل کوه شنید. همچنین، برخی معتقدند که این دریاچه محل زندگی پری دریایی است و هرکس که به آن نزدیک شود، به داخل آب کشیده می‌شود.

هنوز هم رازهای بسیاری در مورد کوه زندان سلیمان و دریاچه تخت سلیمان وجود دارد که به طور کامل کشف نشده است. باستان شناسان در تلاشند تا با کاوش‌های بیشتر، حقایق ناگفته این مکان را به وضوح برملا کنند.

تجربه تحریریه نجوافکت: خانه ارواح کلاردشت

تا به حال تصور کرده‌اید اگر یکی از خانه‌های عجیب و غریبی که در فیلم‌های تیم برتون می‌بینید، در واقعیت وجود داشت چگونه می‌بود؟

خانه ارواح کلاردشت، یکی از دلهره‌آور ترین مکان های ایران

 

وجود این خانه در نگاه اول، شما را به شک می‌اندازد و از خود می‌پرسید: «خیالاتی شده‌ام یا چنین خانه‌ای واقعاً وجود دارد؟!». ظاهر این خانه که محلی‌ها آن را جن کولی می‌نامند، کافیست تا یکراست در لیست ترسناک  ترین مکان های ایران جا بگیرد. یکی از دوستان که از این خانه عجیب بازدیدی داشت، درباره حفره‌ای عجیب در کف خانه و قفس آهنی بزرگی در طبقه اول که کم شباهت به قفس فیلم‌‎های ومپایری نبود، صحبت می‌کرد. اگر دلتان برای یک ماجراجویی ترسناک لک زده، سری به روستای کُلُمه در کلاردشت بزنید و از این خانه عجیب دیدن کنید!

جمع بندی

در اعماق ایران، سرزمین عجایب و رمز و راز، مکان‌هایی نهفته‌اند که لرزه بر اندام شجاع‌ترین مردان نیز می‌اندازند. ترسناک ترین مکان های ایران، از قلعه‌های متروکه گرفته تا قبرستان‌های متروکه و جنگل‌های وهم‌آور، داستان‌های ترسناک و ماوراء الطبیعه را در خود جای داده‌اند.

  بزرگترین اختلاس ها در جهان | با پرونده 11 فساد مالی در جهان آشنا شوید!

اگر به دنبال هیجان و ترس هستید، پیشنهاد می‌کنیم جانتان را بگیرید کف دستتان و به نقاط ترسناک ایران سر بزنید! در این مقاله، شما را به ترسناک ترین جاهای ایران بردیم، جایی که تاریکی مطلق بر همه چیز سایه افکنده است و اگر صدای جیغ ارواح نباشد، سکوت تنها صدایی است که به گوش می‌رسد.

به نظر شما وحشتناک‌ترین سایت در میان مکان های مرموز و ترسناک ایران کدام است؟ منتظر شنیدن تجربه‌های هیجان انگیز شما هستیم!

سؤالات متداول

آیا بازدید از ترسناک ترین مکان‌ های ایران خطرناک است؟

برخی از این مکان‌ها به دلیل شرایط جغرافیایی یا وضعیت نامناسب بنا، ممکن است خطرناک باشند. به طور کلی، توصیه می‌شود قبل از بازدید از هر مکانی، اطلاعات کافی راجع به آن جمع‌آوری کنید و در صورت نیاز، با راهنما یا گروهی از افراد باتجربه همراه شوید.

آیا داستان‌های مربوط به این مکان‌ها واقعیت دارند؟

هیچ مدرک علمی برای اثبات وجود ارواح یا پدیده‌های ماوراء الطبیعه در این مکان‌ها وجود ندارد. بسیاری از این داستان‌ها از خرافات، افسانه‌ها و شایعات محلی سرچشمه می‌گیرند.

چه مکان‌هایی در ایران به عنوان ترسناک‌ترین مکان‌ها شناخته می‌شوند؟

برخی از مشهورترین نقاط ترسناک ایران عبارتند از:
ریگ جن
قلعه الموت
قلعه بوینی یوغون
زندان سلیمان
خانه جن زده کلاردشت

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

  10 کتاب از بهترین کتاب های ادبیات ژاپن | بهترین نویسندگان ادبیات ژاپن که باید بشناسید

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا