غذا و نوشیدنیسلامت و بدنعلمی و جهان

خواص سرکه سیب ؛ فواید شگفت انگیز سرکه سیب برای بدن!

5
(1)

تحقیقات نشان می‌دهد که سرکه سیب ممکن است خواص مفیدی برای سلامتی از جمله اثرات ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی داشته باشد. در این مطلب از نجوافکت با مرور خواص سرکه سیب همراه ما باشید.

سرکه سیب یک درمان خانگی محبوب است. مردم برای قرن‌ها از آن در آشپزی و طب طبیعی استفاده می‌کردند. سرکه سیب ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد؛ از جمله کمک به کاهش به وزن و کاهش کلسترول. با این حال، تحقیقات کمی وجود دارد و قبل از اینکه بتوان آن را به عنوان یک درمان جایگزین توصیه کرد، مطالعات بیشتری مورد نیاز است. در این مطلب مروری بر خواص سرکه سیب برای بدن خواهیم داشت.

خواص سرکه سیب

در ادامه نگاهی به فواید سرکه سیب می‌اندازیم. اگر برایتان سوال است که سرکه سیب برای سلامتی چه فوایدی دارد، در ادامه همراه ما باشید.

  آیا نظریه بیگ بنگ صحت دارد؟ چه کسی تئوری مه بانگ را مطرح کرد؟

1. سرشار از مواد سالم و مغذی

مزایا سرکه سیب

از خواص سرکه سیب برای زنان و مردان باید به مواد سالم آن اشاره کنیم. اسید استیک ترکیب فعال اولیه سرکه است که به آن بو و طعم قوی ترشی می‌دهد. محققان بر این باورند که این اسید مسئول فواید درمانی سرکه سیب است. سرکه‌های سیب 5 تا 6 درصد اسید استیکی هستند. سرکه سیب ارگانیک و بدون فیلتر همچنین حاوی ماده‌ای به نام مادر است که از رشته‌هایی از پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و باکتری‌های دوستانه تشکیل شده است و ظاهری تیره به محصول می‌بخشد.

برخی از مردم معتقدند که مادر مسئول بیشتر مزایا سرکه سیب است، اگرچه هیچ مطالعه‌ای در حال حاضر این موضوع را تایید نمی‌کند. در حالی که سرکه سیب حاوی ویتامین‌ها یا مواد معدنی زیادی نیست، اما مارک‌های باکیفیت آن ممکن است حاوی برخی اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان‌ها باشند.

2. می تواند به کشتن باکتری های مضر کمک کند

فواید درمانی سرکه سیب

از فواید سرکه سیب برای مردان و زنان می‌توانیم به کشتن باکتری‌های مضر اشاره کنیم. سرکه می‌تواند به کشتن پاتوژن‌ها از جمله برخی از گونه‌های باکتری کمک کند. مردم به طور سنتی از سرکه برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می‌کردند. بقراط، پدر طب مدرن، بیش از 2000 سال پیش از سرکه برای تمیز کردن زخم‌ها استفاده می‌کرد.

سرکه همچنین یک نگهدارنده مواد غذایی است. مطالعات نشان می‌دهد که سرکه جلوی رشد باکتری‌هایی مانند E. coli را می‌گیرد و از فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کند. اگر به دنبال راهی طبیعی برای حفظ مواد غذایی خود هستید، سرکه سیب می‌تواند به شما کمک کند. گزارش‌‌ها همچنین حاکی از آن است که سرکه سیب رقیق شده می‌تواند به درمان آکنه کمک کند، اما به نظر نمی‌رسد که هیچ تحقیق قوی‌ای برای تایید این موضوع وجود داشته باشد.

  لابستر یا شاه میگو چیست؟ با این سخت پوست خوشمزه آشنا شوید!

3. ممکن است به کاهش سطح قند خون و مدیریت دیابت کمک کند

خواص سرکه سیب برای دیابت

به خواص سرکه سیب برای دیابت نیز باید اشاره کنیم. تا به امروز، یکی از متقاعدکننده‌ترین کاربردهای سرکه کمک به درمان دیابت نوع 2 است. دیابت نوع 2 با سطوح بالای قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین مشخص می‌شود. با این حال، افراد بدون دیابت نیز می‌توانند از حفظ سطح قند خون خود در محدوده معمولی سود ببرند، زیرا برخی از محققان معتقدند که سطح قند خون بالا عامل اصلی پیری و بیماری‌های مزمن مختلف است.

موثرترین و سالم‌ترین راه برای تنظیم سطح قند خون، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و کم کربوهیدرات و قند است، اما سرکه سیب نیز ممکن است اثر مفیدی داشته باشد. یک کارآزمایی بالینی در سال 2019 نشان می‌دهد که مصرف سرکه سیب ممکن است اثرات مفیدی بر شاخص گلیسمی و استرس اکسیداتیو در افراد مبتلا به دیابت و دیس لیپیدمی داشته باشد.

بررسی آزمایشات بالینی در سال 2021 نشان داد که مصرف ACV ممکن است به وضعیت گلیسمی در بزرگسالان کمک کند. اما نویسندگان این مطالعات خاطرنشان می‌کنند که این یافته باید با احتیاط تفسیر شود، زیرا هنوز مطالعات گسترده‌تری برای درک بهتر فواید سرکه سیب مورد نیاز است. سایر مطالعات انسانی نشان دادند که سرکه ممکن است عملکرد انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را بعد از غذا کاهش دهد. متخصصان معتقدند که مهم است که مردم درمان پزشکی را با محصولات بهداشتی اثبات نشده جایگزین نکنند. سرکه سیب به طور کلی بی‌خطر شناخته می‌شود. اما اگر از داروهای کاهنده قند خون استفاده می‌کنید، قبل از افزایش مصرف سرکه با پزشک مشورت کنید.

  درباره‌ی مگالودون چه می‌دانید؟ | آیا مگالدون هنوز زنده است؟

4. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

خواص سرکه سیب برای لاغری

از خواص سرکه سیب برای لاغری نیز نباید بگذریم که شاید برای شما تعجب‌آور باشد. چندین مطالعه انسانی نشان می‌دهد که سرکه می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد. این می‌تواند منجر به دریافت کالری کمتر و کاهش وزن شود.

در مطالعه‌ای کوتاه مدت مشخص شد زمانی که شرکت‌کنندگان سرکه سیب را همراه با یک وعده غذایی حاوی غذاهای جامد مصرف کردند، 120 دقیقه بعد از غذا سرکوب اشتها را تجربه کردند. آنها همچنین به مدت 3 تا 24 ساعت پس از مصرف سرکه سیب کمتر میان وعده مصرف کردند.

با این حال، مطالعات طولانی‌مدت نشان داد که هیچ ارتباطی بین سرکه سیب و سرکوب اشتها وجود ندارد. افزودن یا کم کردن غذاها یا مواد تشکیل‌دهنده به ندرت تاثیر قابل توجهی بر وزن دارد. کاهش وزن طولانی مدت با اتخاذ عادات غذایی و سبک زندگی مفید و حمایتی ایجاد می‌شود. به طور کلی، سرکه سیب ممکن است با افزایش سیری، کاهش قند خون و کاهش سطح انسولین به کاهش وزن کمک کند. سرکه سیب تنها حاوی حدود سه کالری در هر قاشق غذاخوری است که بسیار کم است.

5. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

خواص سرکه سیب برای قلب

خواص سرکه سیب برای قلب نیز جالب است. بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر است. چندین عامل بیولوژیکی می‌توانند بر خطر ابتلا به بیماری قلبی تاثیر بگذارند. تحقیقات نشان می‌دهد که سرکه احتمالا می‌تواند برخی از آنها را بهبود بخشد. اما مطالعات زیادی در مورد فواید سرکه سیب روی حیوانات انجام شد که ممکن است منعکس‌کننده فواید آن در انسان نباشد.

  بهترین جایگزین شکر، بهترین انتخاب برای شما کدام است؟

یک بررسی در سال 2020 از مطالعات انجام شده بر روی انسان و حیوان نشان داد که سرکه سیب ممکن است به طور بالقوه برای سطوح لیپوپروتئین با چگالی بالا، لیپوپروتئین با چگالی کم، تری گلیسیرید و کلسترول تام مفید باشد. یک بررسی در سال 2021 از تحقیقات روی انسان نشان داد که سرکه سیب ممکن است برای سطح کلسترول تام مفید باشد. اما هر دو بررسی به محدودیت‌هایی در کیفیت و اندازه تحقیقات موجود برای حمایت از این ادعاها اشاره کردند. محققان قبل از رسیدن به هر گونه نتیجه‌گیری قوی باید مطالعات بیشتری انجام دهند.

6. ممکن است سلامت پوست را افزایش دهد

فواید سرکه سیب برای پوست

به فواید سرکه سیب برای پوست رسیدیم. برخی از افراد از سرکه سیب به عنوان یک درمان رایج برای بیماری‌های پوستی مانند پوست خشک و اگزما استفاده می‌کنند. پوست به طور طبیعی کمی اسیدی است، اما ممکن است در افراد مبتلا به اگزما کمتر اسیدی باشد. استفاده از سرکه سیب موضعی رقیق‌شده ممکن است به تعادل مجدد pH طبیعی پوست کمک کند و سد محافظ پوست را بهبود بخشد.

از سوی دیگر، صابون‌های قلیایی و پاک‌کننده‌ها می‌توانند اگزما را تحریک کرده و باعث تشدید آن شوند. سرکه سیب رقیق‌شده با توجه به خواص ضد باکتریایی خود، از نظر تئوری می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌های پوستی مرتبط با اگزما و سایر بیماری‌های پوستی کمک کند. برخی افراد از سرکه سیب رقیق‌شده در ماده شوینده صورت یا تونر استفاده می‌کنند. ایده این است که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و از ایجاد لکه‌ها جلوگیری کند.

با این حال، یک مطالعه روی 22 فرد مبتلا به اگزما گزارش داد که خیساندن سرکه سیب سد پوستی را بهبود نمی‌بخشد و باعث تحریک پوست می‌شود. قبل از استفاده از داروهای جدید، به خصوص در مورد پوست آسیب دیده، با یک پزشک صحبت کنید. از زدن سرکه رقیق‌نشده روی پوست خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث سوختگی شود.

  زیباترین گل های جهان کدامند؟ | لیست 18 تا از قشنگ ترین گل های دنیا

7. مزایای سرکه سیب برای مو

مزایای سرکه سیب برای مو

از خواص سرکه سیب برای مو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پاکسازی مو از محصولات قبلی و تجمع چربی
  • بازگرداندن درخشش و محافظت از رنگ
  • افزایش حجم، رفع خارش و شوره سر
  • افزایش رشد مو

8. فواید سرکه سیب قبل از خواب

فواید سرکه سیب قبل از خواب

برخی شواهد نشان می‌دهد که نوشیدن مقادیر کمی سرکه سیب قبل از خواب ممکن است به کاهش سطح قند خون صبحگاهی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند، اگرچه قبل از اینکه بتوان آن را به عنوان یک درمان طبیعی موثر توصیه کرد، تحقیقات بیشتری لازم است.

9. فواید سرکه سیب برای کبد چرب

فواید سرکه سیب برای کبد چرب

سرکه سیب تجمع چربی بیش از حد در کبد را کاهش می دهد و باعث کاهش وزن می شود. همچنین دارای خواص محافظتی از کبد است و عملکرد سالم کبد را حفظ می کند. 1 قاشق چایخوری سرکه سیب را در آب گرم اضافه کنید و دو بار در روز میل کنید.

10. خواص سرکه سیب برای مغز

خواص سرکه سیب برای مغز

مطالعات نشان می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند از سلامت مغز و بهبود خلق و خو حمایت کند. یک مطالعه در سال 2020 منتشر شده در کتابخانه ملی پزشکی نشان داد که سرکه سیب دارای پتانسیل آنتی اکسیدانی بالایی است که می‌تواند سلامت مغز و عملکرد شناختی را بهبود بخشد. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه ایالتی آریزونا نشان داد که افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی روزانه می‌تواند منجر به بهبود خلق و خو و سلامت روانی شود. مطالعه روی دانشجویان کالج زمانی که سرکه سیب به رژیم غذایی روزانه آنها اضافه شد، کاهش 20 تا 34 درصدی در خلق و خوی ضعیف را گزارش کرد.

  حقایق عجیب از گودال ماریانا | جیمز کامرون در عمیق‌ترین نقطه زمین چه می‌کرد؟

مقدار و طریقه مصرف سرکه سیب

بهترین راه برای گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی خود استفاده از آن در آشپزی است. این یک افزودنی ساده به غذاهایی مانند سس سالاد و سس مایونز خانگی است. برخی افراد نیز دوست دارند آن را در آب رقیق کرده و به عنوان نوشیدنی بنوشند. دوزهای استاندارد از 1-2 قاشق چایخوری (5-10 میلی‌لیتر) تا 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی‌لیتر) در روز در یک لیوان بزرگ آب مخلوط می‌شود.

فواید سرکه سیب

بهتر است با دوزهای کم شروع کنید و از مصرف مقادیر زیاد خودداری کنید. مصرف بیش از حد سرکه می‌تواند عوارض جانبی مضری از جمله فرسایش مینای دندان و تداخلات دارویی احتمالی ایجاد کند. برخی از متخصصان تغذیه استفاده از سرکه سیب ارگانیک و بدون فیلتر که حاوی مادر است را توصیه می‌کنند.

کلام آخر

بسیاری از وبسایت‌ها و طرفداران مراقبت‌های بهداشتی طبیعی ادعا می‌کنند که سرکه سیب دارای مزایای سلامتی استثنایی از جمله افزایش انرژی و درمان بیماری‌ها است. متاسفانه، تحقیقات کمی برای حمایت از بیشتر ادعاها در مورد فواید سرکه سیب وجود دارد. با این حال، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که سرکه سیب ممکن است فوایدی از جمله کشتن باکتری‌ها، کاهش سطح قند خون و ترویج کاهش وزن داشته باشد. در این مطلب مروری بر 10 تا از خواص سرکه سیب داشتیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اگر سوالی داشتید، می‌توانید در قسمت نظرات همراه ما باشید.

سوالات متداول

چه مقدار سرکه سیب در روز باید مصرف کرد؟

مصرف 1-2 قاشق چایخوری (5-10 میلی‌لیتر) تا 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی‌لیتر) در روز پیشنهاد می‌شود.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

مونا جلالی

فوق لیسانس مترجمی زبان انگلیسی، مترجم و تولیدکننده‌ی محتوا، شیفته‌ی سینما و دنیای بی‌کرانش

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا