ترین هاعلمی و جهانفیزیک و فضاقوی ترین ها

بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 | قدرتمندترین جنگنده های 2023 جهان کدامند؟

0
()

با شنیدن نام بهترین جنگنده دنیا در سال 2023، چه تصویری در ذهنتان تداعی می‌شود؟ جت‌های فوق سریع سوخو، اف-14های معروف، تانک پانزر یا T-34؟ در مقاله امروز نجوافکت، با 10 مورد از پیشرفته ترین جنگنده های 2023 جهان آشنا خواهید شد.

بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 را بشناسید!

جت‌های جنگنده، برجسته‌ترین و مهمترین بخش هر نیروی هوایی به حساب می‌آیند. جنگنده‌های مدرن، سریع، چابک و قدرتمند می‌توانند نقش‌های مختلفی را انجام دهند که حفظ امنیت، یکی از اصلی‌ترین وظایف آنهاست.

بسیاری از کشورها از مدل‌های قدیمی و ارزان‌تر جت‌های جنگنده استفاده می‌کنند. با این حال، ارتش‌های پیشرو همیشه سعی می‌کنند بر رقبای خود برتری داشته باشند و تجهیزات پیشرفته‌تری به آرسنال تسلیحاتشان بیفزایند.

هرچه جت پیشرفته تر باشد، می‌تواند در انجام نقش خود مؤثرتر عمل کند. بنابراین، جدیدترین تکنولوژی‌ها در ساخت پیشرفته ترین جنگنده های 2023 جهان جنگنده استفاده می‌شود. موتورهای قدرتمند، سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته و رادارهای پیچیده، به این جت‌ها اجازه می‌دهند که واقعاً چند منظوره عمل کنند.

  بهترین فیلم های نتفلیکس 2023 : بهترین فیلم ها برای هر سلیقه ای

برخی از این هواپیماها، از دماغه‌های موتور بردار رانش برای مانور بیشتر بهره می‌برند. در برخی دیگر از طرح‌های اختفا و سیستم‌های رادارگریز استفاده می‌شود. بهترین جنگنده‌های دنیا در سال 2023 مجهز به سیستم‌های کامپیوتری پیچیده و پیوندهای ارتباطی برای پردازش و به اشتراک گذاری دیتا بین مرکز مخابره و خلبانان هستند.

لیست ما از بهترین جنگنده دنیا در سال 2023، بر اساس فهرست منتشر شده مجله تخصصی ایرکرافت یعنی Aerotime تنظیم شده است. با ما همراه باشید تا پیشرفته ترین جنگنده های 2023 جهان را بشناسید.

10. سوخو Su-35S

برترین جنگنده جهان در سال  - سوخو Su-35S۲۰۲۳

جت‌های جنگنده معروف Sukhoi Su-30، Su-35 و Su-37، که یکی از بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 برشمرده می‌شوند، بر اساس پلتفرم مشهور سوخو-27 ساخته شده‌اند. به‌روزرسانی‌های مختلف در تکنولوژی مدل‌های جدید سوخو، قابلیت‌های نسل 4.5 را ارائه می‌دهند.

اما Su-35S را می‌توان نسخه نهایی همه آنها در نظر گرفت. این جت دارای جدیدترین سیستم‌های الکترونیکی است که توسط روسیه تولید می‌شود. همچنین پیشرفت‌های متعددی در بدنه آن اعمال شده اند. ویژگی بارز سوخو Su-35، دماغه موتور بردار رانش آن است که می‌تواند به هر جهت بچرخد و به جت قابلیت مانور بالایی می‌بخشد؛ به طوری که حتی نیازی به کانارد (ساختاری که در Su-30 و Su-35 به کار رفته بود) ندارد.

 

9. یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon)

بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 - یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon)

همانطور که از نامش پیداست، Eurofighter Typhoon به عنوان یکی از بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 طراحی شده است. این جت از عملکرد چشمگیر و فناوری پیشرفته برخوردار بوده و وزن سبکی دارد. با این حال، در خارج نیز اروپا مورد توجه زیادی قرار گرفته و اکنون توسط برخی از قوی‌ترین نیروهای هوایی در سراسر قاره اروپا (شامل بریتانیا، آلمان، ایتالیا) و خاورمیانه، به خصوص قطر و عربستان سعودی استفاده می‌شود.

  لیست 10 تایی کوچکترین گوشی های دنیا | کوچک ترین گوشی اندروید جهان کدام است؟

محبوبیت تایفون به عنوان یکی از برترین جنگنده‌های جهان در سال ۲۰۲۳، دلایل متعددی دارد. تایفون به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین جت‌های نسل چهارم معرفی شده و جدیدترین مدل آن یعنی Tranche 3 از تکنولوژی‌های فوق پیشرفته بهره می‌برد. Tranche 4 که حتی پیشرفته‌تر از مدل قبلی است، در سال 2020 معرفی شد. در این مدل، سیستم‌های الکترونیکی و تسلیحاتی موجود در Tranche 3 بهینه سازی شده اند تا عملکرد روان‌تر و سریعتری ارائه بدهند.

 

8. داسو رافال (Dassault Rafale)

بهترین جت های جنگنده جهان در سال  - داسو رافال (Dassault Rafale)2023

Dassault Rafale و Eurofighter Typhoon کاملاً مشابه هستند، و به همین دلیل در لیست بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 جا دارند. با این حال، در اواسط دهه 1980 فرانسه تصمیم گرفت یک جنگنده جداگانه و اختصاصی برای نیروی هوایی خودش تولید کند.

بر خلاف تایفون، گونه‌ای از رافال وجود دارد که می‌تواند روی یک ناو هواپیمابر فرود بیاید. همچنین دارای گواهینامه حمل تسلیحات هسته ای پرتاب هوایی است و می‌تواند یکی از خطرناک ترین جنگنده بمب افكن جهان در سال باشد.

فرانسه Rafale خود را به طور مداوم ارتقا می‌دهد. F3، جدیدترین نسخه این جت است و شامل جدیدترین سیستم‌ها و سنسورهای تسلیحاتی می‌شود.

Rafale 4 در حال حاضر در دست توسعه قرار داردو بهبودهای بیشتری در سیستم‌های راداری و اویونیک آن اعمال شده اند. فرانسه، امارات، هند و تعداد زیادی از مشتریان دیگر،در آینده نزدیک این جنگنده را برای نیرو هوایی خود تهیه خواهند کرد. ارتقاهای متعددی نیز در مدل‌های قدیمی‌تر ایجاد خواهند شد.

 

7. بویینگ F-15EX Eagle II

ابر جنگنده های جهان در سال 2023 - بویینگ F-15EX Eagle II

بویینگ F-15 Eagle یکی از اولین جت‌های جنگنده نسل چهارم بود. باورش سخت است که این جت، امسال به عنوان یکی از انواع بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 تولد 51 سالگی خود را جشن گرفته باشد.

  بهترین مینی سریال های 2023؛ 28 سریال کوتاه ۲۰۲۳ که باید ببینید!

با این حال، بویینگ Eagle II هنوز هم در دنیا به عنوان یک جنگنده قدرتمند و سریع به حساب می‌آید. این تنها جت جنگنده در جهان است که بیش از 100 نبرد هوایی را با موفقیت به انجام رسانده و هیچ تلفات هوایی را تجربه نکرده است. همچنین به طور مداوم ارتقا یافته و جدیدترین مدل‌های آن، پیشرفت‌های جالبی به خود دیده اند.

F-15EX Eagle II که توسط بوئینگ توسعه یافته ، جدیدترین نوع بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 به حساب می‌آید. این هواپیما دارای رادار جدید، سیستم‌های اویونیک به روز و سیستم‌های تسلیحاتی حرفه‌ای و همچنین پیشرفت‌های بی شمار دیگری است که ارتباط موفقیت آمیز آن در جنگ‌های هوایی معاصر را تضمین می‌کند.

 

6. شنیانگ FC-31 گیرفالکن (Shenyang FC-31 Gyrfalcon)

خطرناک ترین جنگنده بمب افكن جهان در سال 2023 - شنیانگ FC-31 گیرفالکن (Shenyang FC-31 Gyrfalcon)

پروژه Shenyang FC-31 Gyrfalcon چین که بیش از یک دهه پیش معرفی شده، اکنون به مرحله اجرا نزدیک شده است. اگرچه FC-31 هنوز رونمایی نشده، اما این جت با نام‌های مختلف، در آستانه تبدیل شدن به یکی از بهترین جنگنده‌های دنیا در سال 2023 قرار دارد که بر اساس سیستم شنیانگ چینی ساخته شده.

اگرچه قابلیت‌های دقیق این مورد از لیست بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 هنوز به طور کامل منتشر نشده اند، اما در جدیدترین تصاویر FC-31 شاهد طراحی مجدد محفظه موتور، سایبان جدید و ارتقاءهای جذاب دیگر هستیم.

 

5. سوخو-57

قدرتمندترین جنگنده های 2023 جهان - سوخو 57

سوخوی Su-57 Felon اولین هواپیمای رادارگریز روسیه است که به حق عنوان بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 را دریافت کرده. با این حال، ساخت و توسعه آن به دلیل مشکلات و تأخیرهای متعدد، با کندی مواجه شد. در ابتدا برنامه ریزی شده بود تا چندین سال پیش در دست بهره برداری قرار بگیرد، اما مشکلاتی پیش آمد که این روند را به تعویق انداختند.

  بهترین کشور برای مهاجرت کاری در سال 2023

در سال‌های آینده، Su-57 آماده دریافت یک موتور جدید و قدرتمندتر برای ارتقای بیشتر عملکرد و ارتقاهای مختلف دیگر خواهد بود. این جنگنده سنگین مجهز به قابلیت مانور با سرعت کم و همچنین ویژگی‌های رادارگریزی و سیستم‌های راداری پیشرفته است.

 

4. بورامه (KAI KF-21 Boramae) KF-21

پیشرفته ترین جنگنده های 2023 جهان - بورامه  (KAI KF-21 Boramae)

KAI KF-21 Boramae توسط کره جنوبی و با مشارکت اندونزی تولید می‌شود، نشان دهنده یک جهش قابل توجه در صنعت هوافضای کره است. این جت با ویژگی‌های رادارگریز، یک سیستم راداری پیشرفته AESA و برخی فناوری‌های مبتنی بر F-35، بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 و در کره برشمرده می‌شود. می‌توانیم KF-21 را حلقه بین جنگنده‌های نسل 4.5 و 5 بدانیم.

اولین KF-21 رونمایی شده، اولین پرواز خود را در جولای 2022 انجام داد. چندین نمونه اولیه دیگر در حال حاضر در حال تولید بوده و تحت تست قرار دارند. این کمپانی قصد دارد تحویل این جت‌ها به ارتش را در سال 2026 آغاز کند.

همچنین قرار است Boramae در آینده نزدیک بهبودهای بیشتری دریافت کند. انواع دیگر، مجهز به جایگاه‌های داخلی سلاح، حسگرهای بهبودیافته برای افزایش قابلیت رادارگریزی، و سیستم جنگ الکترونیک یکپارچه هستند. همه این عوامل در کنار هم، به افزایش بقای این جنگنده فوق العاده در نبرد کمک می‌کنند. با وجود این ویژگی‌ها، می‌توان بورامه را به عنوان یک جت نسل پنجم، از برترین جنگنده‌های جهان در سال ۲۰۲۳ دانست.

 

3. لاک‌هید مارتین اف-22 رپتور (Lockheed Martin F-22 Raptor)

سریع ترین جنگنده جهان در سال 2023 - لاک‌هید مارتین اف-22 رپتور (Lockheed Martin F-22 Raptor)

F-22 اولین جت جنگنده نسل پنجمی است و از بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 به شمار می‌آید. این جت، از اولین جنگنده‌هایی است که با ویژگی‌های رادارگریز ساخته شده. موتورهای بردار رانش و سیستم‌های تسلیحات پیشرفته، به این جت برتری می‌بخشند تا در داگ‌فایت با مدل‌های مختلف، برتری میدان را از آن خود کند. F-22 دارای حسگرهای قدرتمندی برای برد خارج از محدوده دید نیز هست.

  آشنایی با غول‌های آسمانی؛ بزرگترین ستاره جهان کدام است؟

نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) تنها سرویسی است که F-22 را در سطح عملیاتی به کار می‌برد. بسیاری از سران نظامی، F-22 را بسیار پیشرفته تر از آن می‌دانستند که به کشور دیگری فروخته شود. با این حال، F-22 به طور منظم در خارج از ایالات متحده در چندین ماموریت جنگی مورد استفاده قرار گرفت و به این ترتیب، ارزش خود را به عنوان بی رحم ترین جنگنده آمریکا در سال 2023 ثابت کرد.

USAF به طور مداوم در حال ارتقاء رپتورهای خود است. به عبارت دیگر، علیرغم اینکه F-22 بیش از دو دهه پیش طراحی شده تا امروز از بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 به حساب می‌آید.

 

2. چنگدو مایتی دراگون (J-20 Mighty Dragon)

بی رحم ترین جنگنده در سال 2023
چنگدو مایتی دراگون (J-20 Mighty Dragon)

اولین جت جنگنده نسل پنجم چین که در سال 2017 معرفی شد، J-20 Mighty Dragon بود. این جنگنده سنگین و قدرتمند، یکی از بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 محسوب می‌شود که برای رقابت با F-22 و Su-57 طراحی شده. به همین ترتیب، یک گام سازنده و رو به جلو در توسعه جت‌های جنگنده چینی برداشته شده که سیستم‌های اویونیک پیشرفته و عملکرد برتر را برای نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق (PLAAF) به ارمغان می‌آورد. شاید بدون اگزوزهای موتور با بردار رانش به اندازه همتایان خود قابلیت مانور نداشته نباشد، اما طراحی اسرارآمیز چنگدو J-20 هنوز به طرز باورنکردنی پیشرفته است.

پیشرفت‌های مداوم در ساخت این جت، تضمین می‌کنند که به عنوان یک تهدید جدی در نبردهای هوایی به کارش ادامه می‌دهد. انواع جدیدی در حال حاضر در حال توسعه هستند؛ از جمله یک جت دو نفره که برای کنترل پهپادها در نظر گرفته شده است. یک موتور جدید و قدرتمندتر نیز در حال حاضر روی این هواپیما در حال آزمایش است. چین کماکان در مورد توانایی‌های دقیق J-20 بیانیه‌هایی ارائه داده است.

  جدیدترین فیلم های ترسناک سینما ؛ ترسناک ترین فیلم 2023 کدام است؟

 

1. لاک‌هید مارتین F-35 Lightning II

لاک‌هید مارتین F-35 - بهترین جنگkده دنیا در سال 2023

لاک‌هید مارتین F-35 Lightning II پیرو پروپاگاندای رقبا، کامنت‌های ضد و نقیض زیادی دریافت کرد. اما شکی در این نیست که F35 بهترین جنگنده دنیا در سال 2023 در میان جت‌های نسل پنجم ایالات متحده محسوب می‌شود. از زمان ورود به عرصه تولید در سال 2006، F-35 مظهر جدیدترین پیشرفت‌ها در توسعه هواپیماهای جنگی بوده است. F-35 دارای ویژگی‌های اختفای بی‌نظیر، حسگر ترکیبی، قوی‌ترین موتور جنگنده، قابلیت‌های شبکه داده و پیشرفته‌ترین رادار است. خلبانان آن حتی از کلاه مخصوص VR استفاده می‌کنند که سطوح بی سابقه ای از آگاهی به موقعیت را برای آنها ارائه می‌دهد.

گفته می‌شود که عملکرد این بهترین جنگنده دنیا در سال 2023، با تکیه بر ترکیب حسگر و مخفی کاری همه جانبه خود به حداکثر می‌رسد و آن را در نبردهای فراتر از برد بصری تقریباً بی‌رقیب می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند در جنگ‌های هوایی نیز عملکرد خوبی داشته باشد. در سال 2017، در طول اولین تمرین پرچم قرمز مدل، F-35 نسبت کیل 20:1 را به دست آورد؛ به عبارت دیگر به ازای هر 20 برد، تنها یک شکست داشت. چنین مزیتی نتیجه آگاهی از موقعیت بی سابقه F-35 است. چیزی به نام نقطه کور برای این جنگنده وجود ندارد. F-35 می‌تواند اهداف را در همه جهات ردیابی و حمله کند، بنابراین، قرار گرفتن در دم F-35 به این معنی نیست که رقیب از موشک‌های آن در امان باشد.

F-35 دارای سه مدل متمایز است: F-35A برای برخاست و فرود معمولی که به عنوان جت جنگنده معمولی کار می‌کند، F-35B که قابلیت برخاستن و فرود عمودی را دارد، و جت F-35C که برای فرود بر روی ناوهای هواپیمابر طراحی شده است.

  25 تا از برترین فیلم های روسی؛ لیست بهترین فیلم های روسی

در ابتدا، این جت با چندین مشکل توسعه‌ای مواجه شد و با وجود اینکه به عنوان جایگزین ارزان قیمت برای F-22 در نظر گرفته شده بود، به سرعت به گران ترین سیستم تسلیحاتی جهان تبدیل شد.

سخن آخر

تعداد جنگنده‌های قدرتمند در سراسر جهان، بیشتر از چیزی است که بتوانیم همگی را در این مقاله نام ببریم. با این وجود، برخی از این جت‌ها مجهز به تکنولوژی فوق العاده پیشرفته بوده و شایان این هستند که نگاهی اجمالی به آنها داشته باشیم.

  •      TheSaab JAS 39 Gripen E، جدیدترین جت جنگنده سوئدی که حاصل اورهال و ارتقا به مدل‌های قدیمی گریپن به حساب می‌آید. این جنگنده مجهز به موتور نوسازی شده همراه خصوصیات رادارگریز است.
  •      TheHAL Tejasis ساخت کشور هند، یک جنگنده سبک بومی نسل 4 بوده و شامل بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته می‌شود. هند همچنین به آزمایش نوع Mk2 نزدیک شده که عملکرد بهتری نسبت به Tejasis دارد.
  •      ThePAC JF-17 Thunderis محصول مشترک چین و پاکستان که می‌تواند جانشینی سبک و کارآمد برای میگ-21 افسانه ای باشد.

لیست بهترین جنگنده دنیا در سال 2023، حاکی از مهارت‌های مهندسی ایرودینامیک به همراه تکنولوژی‌های پدافندی قرن بیست و یکم هستند. قابلیت‌های پیشرفته این جت‌هادر سرعت، قدرت آتش، پنهان کاری و مانور به آنها اجازه می‌دهد تا در سناریوهای رزمی نبرد هوا به هوا و یا هوا به زمین، تسلط خوبی بر اوضاع داشته باشند.

پیشنهاد شما برای بهترین جنگنده‌های دنیا در سال 2023 چیست؟ منتظر نظرات شما هستیم!

سؤالات متداول

خطرناک ترین جنگنده 2023 دنیا مربوط به کدام کشور است؟

خطرناک ترین جنگنده 2023 دنیا، جنگنده F-35 لایتنینگ II آمریکا است. این جنگنده دارای فناوری های پیشرفته ای مانند رادار گمراه کننده، سیستم های جنگ الکترونیک و تسلیحات دقیق است که آن را به یک تهدید جدی برای هر دشمنی تبدیل می کند.

  بهترین سریال ترسناک چیست؟ معرفی 28 تا از ترسناک ترین سریال های دنیا

پیشرفته ترین جت جنگنده دنیا چه ویژگی هایی دارد؟

رادار گمراه کننده (Stealth)؛
سیستم های جنگ الکترونیک پیشرفته (EW)؛
تسلیحات دقیق (Precision Weapons).

بهترین جت جنگنده ایران کدام است؟

برترین جت جنگنده ایران، جنگنده کوثر است. این جنگنده یک جنگنده تک‌موتوره و تک‌سرنشین است که توسط صنایع هوایی ایران طراحی و ساخته شده است. جنگنده کوثر در سال 1397 رونمایی شد و در سال 1399 وارد خدمت نیروی هوایی ایران شد.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا