تاریخ و فرهنگسبک زندگیسرگرمیکشورهامذهب

چشم سوم چیست؟ حقایق و رازهای ناگفته از چاکرا چشم سوم

0
()

چشم سوم که به نام چاکرای آجنا یا غده صنوبری نیز شناخته می‌شود، دروازه‌ای به سوی قلمرو الهی است. ادعا می‌شود که وقتی چاکرا چشم سوم باز باشد، فرد بینش روشن، ذهن باز، تعادل فکری و ارتباط قوی با شهود یا خرد درونی خود را تجربه خواهد کرد.

به همین ترتیب اگر چشم سوم مسدود باشد با مشکلاتی از جمله تنگ نظری، فکر بیش‌از حد، بی خوابی، باورهای خفه کننده، بی هدفی، افسردگی و ضعف روحی دست و پنجه نرم خواهید کرد.

اما این ادعا تا چه حد صحت دارد؟ آیا فعالیت این نقاط انرژی که «چاکرا» نامیده می‌شوند، واقعاً بر عملکرد و سلامتی ما اثر دارد یا هرچه می‌بینیم حاصل تلقین است؟ امروز در نجوافکت به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

چاکرا چیست؟

چشم سوم | چاکراهای هفت گانه

بیش از اینکه سراغ مسئله چشم سوم (به انگلیسی: Third Eye) برویم، ابتدا بیایید به چیستی چاکرا بپردازیم. به مجموعه ای از مراکز انرژی که در سراسر بدن قرار دارند، چاکرا گفته می‌شود. اعتقاد بر این است که وقتی چاکراها باز می‌شوند یا در یک راستا قرار می‌گیرند، انرژی آزادانه در ذهن، بدن و روح جریان می‌یابد. چاکرا چشم سوم به نام آجنا (Ajna) ششمین چاکراست. در ادامه به هر یک از هفت چاکرای اصلی و آنچه که آنها نشان می‌دهند نگاهی خواهیم داشت.

  • ساهاسرارا یا چاکرای تاج سر: این مرکز انرژی به دسترسی به آگاهی بالاتر کمک می‌کند و مرکز معنویت و روشنگری است.
  • آجنا یا چشم سوم: بیانگر شهود و توانایی مشاهده چیزهایی نادیدنی. تمرکز بر این چاکرا، به تجسم و درک جهان فراتر از خواسته‌ها و حواس پرتی کمک می‌کند.
  • ویشودا در قاعده گلو: این مرکز انرژی ارتباطات، تصمیم گیری و ابراز وجود را کنترل می‌کند. این چاکرا زمانی که هماهنگ و متعادل باشد، می‌تواند به شما کمک کند تا به وضوح ارتباط برقرار کنید و خود را با اصالت نشان دهید.
  • آناهاتا در ناحیه قلب: عشق، شفقت و محبت را کنترل می‌کند. اعتقاد بر این است که وقتی به تعادل برسد، منجر به احساس ارتباط با جهان می‌شود.
  • مانیپورا در زیر قفسه سینه: با آتش و دگرگونی همراه است. در سطح فیزیکی، دستگاه گوارش را کنترل می‌کند. در سطح ذهنی و عاطفی، اعتماد به نفس را نشان می‌دهد.
  • سوادهیستانا در سه انگشت زیر ناف: لذت، احساسات و انرژی خلاقانه را کنترل می‌کند. وقتی این چاکرا متعادل باشد، حس هماهنگی و لذت از زندگی به وجود می‌آید.
  • مولادهارا، چاکرای ریشه در پایه ستون فقرات: پایه و اساس مرتبط با احساس امنیت، ایمنی و بقاست. تمرکز آن بر ارضای نیازهای اساسی مانند غذا، آب و سرپناه است. در سطح ذهنی و عاطفی، به ما کمک می‌کند تا احساس امنیت و آرامش داشته باشیم.
  لیست 10 تا از پردرآمد ترین شغل ها؛ پولسازترین مشاغل دنیا را بشناسید!

چشم سوم (چاکرای آجنا) چیست؟

چشم سوم در بسیاری از باورها از جمله هندوئیسم، بودیسم و تائوئیسم یافت می‌شود. بر اساس متون مذهبی که از هند باستان منشا گرفته اند، زمانی که یک بند انگشت را روی پل بینی قرار بدهید، چشم سوم یا چاکرای آجنا بین ابروان و در نوک انگشت شست قرار خواهد داشت.

مانترای چشم سوم، یا مانترای بذر om معرفی می‌شود که نشان دهنده اتحاد و عدم تبعیض است. این چشم عرفانی بخشی از چیزی است که «بدن لطیف» نامیده می‌شود. این پیکر نادیدنی، نیروی مهمی در کنترل نحوه حرکت پرانا (انرژی) در بدن به حساب می‌آید.

معنای آجنا

آجنا در سانسکریت به معنای “درک کردن” و “فرمان دادن” است. شهود یکی از عملکردهای مرکزی چاکرای ششم به حساب می‌آید. بدون آن، درک کامل پدیده‌ها یا پذیرش رمز و راز آن دشوار می‌شود.

چاکرای آجنا برای درمان شرایط مربوط به ادراک مفید است. طبق اعتقادات، هنگامی که چاکرای ششم متعادل باشد شما می‌توانید چیزها را همانطور که هستند، بدون سایه غرور و تکبر ببینید. اگر چشم سوم نامتعادل باشد، ممکن است علائمی مانند سردرد یا میگرن، سرگیجه، اضطراب یا مشکلات بینایی یا شنوایی ایجاد شوند.

گورو یوگا و متخصص معنویت، خانم سیندو ساجیف توضیح می‌دهد: «نماد چشم سوم، یک نیلوفر آبی با دو گلبرگ است. در این سطح، دوگانگی به پایان می‌رسد و ما تنها یک انرژی الهی، جهانی و فراگیر را می‌بینیم. سلام دادن با عبارت «Namaste» با سر خم شده و نگه داشتن دستان نزدیک قلب، به این معناست که ما بدون تعصب به الوهیت وجودی هرکسی می‌نگریم. او می‌افزاید: «این نوع سلام دادن، در واقع تعظیم به روح الهی است که در وجود هرکسی قرار دارد».

  کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در سال 2024؛ با پاسپورت ایران به کدام کشور سفر کنیم؟

شیوا، خدای هندو با چند دست و پوست آبی، چاکرای آجنا را تجسم می‌بخشد. این الهه با دگرگونی مرتبط است. بر اساس برخی متون، دو گلبرگ در تصویر چشم سوم نیز نشان دهنده شیوا و شاکتی، الهه دیگری است که آفرینش و انحلال را به تصویر می‌کشد.

عملکردهای چشم سوم

ساجیف توضیح می‌دهد: «کسی که چاکرای آجنا فعال داشته باشد، توانایی شهودی بسیار قوی خواهد داشت. علاوه بر شهود، چاکرای آجنا به افراد کمک می‌کند تا تفاوت بین شادی موقت و دائمی را درک کنند.

ادعا می‌شود که چشم سوم، قادر است ما را راهنمایی کند تا بدون تبعیض با همه رفتار کنیم. ساجیف می‌گوید: «کسانی که چاکرای آجناشان فعال باشد، همه انسان‌ها را به یک چشم خواهند دید.»

فعال سازی چشم سوم

چشم سوم چیست؟ | نماد های چشم سوم

مدیتیشن، جملات تاکیدی مثبت، خواندن مانترای OM و تکنیک‌های یوگا مانند شیرشاسانا (جایگاه سر)، بالاسانا (ژست کودک) و گاروداسانا (ژست عقاب) به تراز کردن چاکرای آجنا کمک می‌کنند. با این حال، مراقب تعداد روزافزون مربیانی باشید که ادعا می‌کنند می‌توانند چشم سوم شما را فعال کنند. ساجیف هشدار می‌دهد که بیدار کردن آجنا، کاری است که هیچ کس دیگری نمی‌تواند برای شما انجام دهد. او اشاره می‌کند: «یک مرشد فقط می‌تواند مسیر را به شما نشان دهد. باقی کار را باید خودتان انجام دهید و مسیر را طی کنید».

  1. از حباب راحتی‌‌تان بیرون بیایید و باورها و ایده‌های جایگزین را کشف کنید. چشم‌های سوم بسته، موجب تنگ نظری خواهند شد. یکی از بهترین راه‌ها برای باز کردن ذهن، کنجکاوی سازنده و تفکر عمیق است.
  2. غذاهای فرآوری شده را محدود و ترجیحاً حذف کنید. بدن ما برای هضم مقادیر فراوان چربی، کربوهیدرات‌های فرآوری شده و قندهایی که در غذاهای راحت و فست فودها وجود دارد طراحی نشده است. کاهش مصرف گوشت هم روی فعالسازی چشم سوم اثر مثبتی دارد.
  3. غذاهای کامل، سبزیجات و میوه‌های مختلف بخورید. غذاهای بسته بندی و فراوری شده را با غذاهای کامل مانند حبوبات، آجیل، غلات کامل، سبزیجات و میوه‌ها جایگزین کنید. این‌ها نه تنها احساس سیری بیشتری به شما می‌دهند، بلکه برای بدن شما سالم تر هستند و هضمشان آسان تر است. رژیم غذایی مستقیماً بر سطح انرژی، هورمون‌ها و در نتیجه احساسات و افکار شما تأثیر می‌گذارد؛ از همین رو کنترل برنامه غذایی اهمیت زیادی دارد.
  4. مدیتیشن کنید. به جای تلاش برای کنترل افکار و وضعیت‌های بدن خود در طول تمرین مدیتیشن (مانند اکثر مردم)، فقط سعی کنید هرچه که ذهن و بدن شما انجام می‌دهد مشاهده کنید. هر چه بیشتر از افکار خود آگاه شوید، فضایی در درون شما باز خواهد شد.
  5. از استفاده آب و خمیر دندان حاوی فلوراید خودداری کنید. مطالعات نشان داده اند که فلوراید، ماده شیمیایی موجود در آب آشامیدنی و خمیردندان، موجب تجمع مواد معدنی در غده صنوبری می‌شود. هنگامی که غده صنوبری شما از مواد معدنی اشباع شود، دیگر به خوبی کار نخواهد کرد.
  6. از آنتی اکسیدان‌های طبیعی غافل نشوید. آنتی اکسیدان‌ها، ابرقهرمانان خوراکی‌ها هستند و در غذاهای فوق العاده مانند زغال اخته، کینوآ، چای سبز ماچا، کاکائو، اسپیرولینا، نارگیل و بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دیگر وجود دارند. آنتی اکسیدان‌ها بدن شما را سم زدایی و تقویت می‌کنند. بنیه قوی برای یادگیری نحوه فعالسازی چشم شهود بسیار عالی است.
  7. باورهای اصلی خود را کاوش کنید. باورهای اصلی شما، ایده‌های ناخودآگاه در مورد اینکه چه کسی هستید و در زندگی لیاقت چه چیزی را دارید، به شما می‌دهند. باورهای اصلی، شما در ذهنیت‌های محدود کننده ای که چشم سوم شما را بسته نگه می‌دارد، محبوس می‌کند.
  8. ورزش کنید و آب زیادی بنوشید. نوشیدن آب به دفع سموم بدن و هیدراته شدن مغز کمک می‌کند.
  9. احساسات و خواب‌هایتان را یادداشت کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد وضوح و نظم درونی، نوشتن احساستان است. این کار را روزانه انجام دهید و فواید روحی-روانی بسیاری را تجربه خواهید کرد.
  10. صدای “OM” را زمزمه کنید. گفته می‌شود «اُم» صدای اولیه جهان است و ارتعاشات قدرتمندی را حمل می‌کند که چشم سوم را شارژ، پاکسازی و فعال می‌کنند.
  11. چشم سومتان را تجسم کنید. آرام باشید، عمیق نفس بکشید و تصور کنید که یک گوی نور بنفش بالای سر شماست و چشم سومتان را پاکسازی می‌کند. این کار را هر روز به مدت پنج دقیقه انجام دهید و به احساسی که بعد از آن دارید توجه کنید.
  12. از کریستال‌های شفابخش استفاده کنید. بلورهایی مانند لاجورد، لابرادوریت، یاقوت کبود و کیانیت را تست کنید. از این کریستال‌ها در مدیتیشن و تجسم استفاده کنید، آنها را مستقیماً روی چشم سوم خود قرار دهید یا خیلی ساده همراه خود داشته باشید.
  این فیلم های ممنوعه را نبینید! | 15 مورد از ممنوعه ترین فیلم های جهان

ساجیف خاطرنشان می‌کند که وقتی چشم سوم شما فعال شود، دنیای مادی بر روحیه شما تأثیری نخواهد گذاشت. بی طرفی، افزایش آگاهی و تسلط بر خود به شهود قوی منجر می‌شود. او می‌گوید: «کسانی که چاکرای آجنا آنها به طور کامل فعال شده باشد، احساس قدردانی، پاسخگو بودن به جای واکنش‌پذیر بودن، و یاری دیگران را به‌طور طبیعی تجربه خواهند کرد».

علائم فعال سازی چاکرا چشم سوم

هنگامی که فعالسازی چشم سومتان را آموختید، قطعاً می‌خواهید بدانید علائم یا نشانه‌های فعال شدن چیست و چه انتظاری باید داشته باشید. بدیهی است که تجربه فعالسازی سومین چشم، از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. برخی از رایج‌ترین علائمی که ممکن است به آرامی یا خود به خود اتفاق بیفتند عبارتند از:

  • حس ارتعاش یا سوزن سوزن شدن در پیشانی؛
  • سردرد یا میگرن بیشتر از حد معمول (چون چشم سوم می‌کوشد خود را با جهان تطبیق بدهد)؛
  • بینایی یا تجربیات فراحسی در طول مدیتیشن؛
  • شفافیت ناگهانی پیرامون مسائل زندگی؛
  • تجربیات عرفانی؛
  • ارتباط قوی با شهود و شناخت درونی؛
  • توانایی بهتر در تفکر منطقی.

ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنید، اما اصلی‌ترین علامت‌هایی که می‌توانید انتظارش را داشته باشید همین موارد هستند.

فایده فعالسازی چشم سوم برای سلامت روان

چشم شهود | فعال شدن چشم سوم

باز کردن چشم سوم می‌تواند ارتباطات معنوی و احساسات درونی شما را عمیق تر کند. خانم آنجل دان (Angel Dawn)، اخترشناس بین‌المللی، مدیوم و معلم معنوی می‌گوید: «چشم سوم یک مرکز انرژی حیاتی است که برای تقویت شهود و هوش ذهنی و عاطفی عمومی نقش مهمی دارد. همچنین به ضمیر ناخودآگاه و دسترسی به خاطراتی که در آن نهفته است گره خورده است.»

  بهترین شخصیت های کالاف دیوتی موبایل و کنسول | فهرست 19 کاراکتر محبوب

کاهش اضطراب با فعالسازی چشم سوم

فعال کردن چشم سوم ممکن است برای کاهش اضطراب مفید باشد. رودریگز می‌گوید: «تمرین‌کنندگان کل‌نگر معتقدند که وقتی غده صنوبری فعال شود، می‌تواند منجر به افزایش حس شهود، وضوح فکر و افزایش آگاهی فرد از محیط اطراف گردد».

در نتیجه مزایای فوق، رودریگز خاطرنشان می‌کند که غده صنوبری فعال شده منجر به کاهش اضطراب و افسردگی گردیده و در نتیجه باعث ایجاد حس آرامش درونی خواهد شد.

بهبود قوه تخیل

به گفته گریف ویلیامز، بنیانگذار MindEasy و یک معلم مراقبه واجد شرایط در مدرسه مدیتیشن بریتانیا، باز کردن چشم سوم می‌تواند خلاقیت، تخیل، تمرکز و درک فرد را بهبود بخشد.

چشم سوم در قرآن

در قرآن کریم به طور مستقیم به چشم سوم اشاره ای نشده، اما آیاتی وجود دارند که به سه مفهوم بصیرت، فراست و تعقل اشاره می‌کنند.

برخی از این آیات عبارتند از:

  • آیه 46 سوره حج: “أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ.

ترجمه: مگر در زمین سیر نمی کنند تا دلهایی داشته باشند که با آن تعقل کنند؛ یا گوشهایی داشته باشند که با آن بشنوند، زیرا چشمها کور نمی‌شوند، بلکه دلهایی که در سینه‌هاست کور می شوند.

در این آیه به «قلب» و «عقل» اشاره شده است. در برخی تفاسیر، «قلب» به عنوان چشم بصیرت، و «عقل» به معنای دیدن با این چشم تعبیر شده است.

  • آیه 70 سوره احزاب: “یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا”

ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید، از خدا بترسید و سخن راست بگویید.

  از تزار تا اژدها؛ بزرگترین کشور های دنیا کدامند؟

در این آیه به «تقوا» اشاره شده است. در برخی تفاسیر، تقوا به عنوان توانایی دیدن با چشم بصیرت به همان چشم سوم تعبیر می‌شود.

آیا چشم سوم یک افسانه است؟

وجود یا عدم وجود چشم سوم، موضوعی است که در علم و فلسفه نیز مورد بحث و بررسی قرار دارد. در حال حاضر، هیچ مدرک علمی برای اثبات وجود چشم سوم در دست نیست. وجود چشم سوم، موضوعی پیچیده و بحث‌برانگیز است که از دیرباز در فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف مطرح می‌شود.

از نظر علمی، هیچ مدرک علمی قطعی برای اثبات وجود چشم سوم در انسان وجود ندارد. از نظر علمی، مغز انسان دارای دو نیمکره چپ و راست است که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. هیچ بخش مشخصی در مغز به عنوان چشم سوم شناخته نمی‌شود.

در بسیاری از فرهنگ‌ها و مذاهب، از جمله هندوئیسم، بودیسم و تائوئیسم، به مفهوم «چشم سوم» به عنوان یک مرکز معنوی و ادراکی در انسان اشاره شده است. از سوی دیگر، برخی افراد معتقدند که چشم سوم، دریچه‌ای به سوی دنیای معنوی و ماوراء الطبیعه است و می‌تواند به انسان قدرت‌های فرا حسی مانند بصیرت، تله پاتی و پیش‌بینی آینده را اعطا کند.

برخی از روانشناسان نیز چشم سوم را به عنوان نمادی از ناخودآگاه یا ضمیر ناخودآگاه انسان می‌دانند. آنها معتقدند که چشم سوم، منبع خلاقیت، شهود و بصیرت در انسان است. در نهایت، وجود یا عدم وجود چشم سوم، موضوعی است که به باور و اعتقاد هر فرد بستگی دارد. هیچ مدرک علمی قطعی برای اثبات یا رد وجود آن وجود ندارد.

  جنگ های صلیبی؛ ایران در جنگ های صلیبی چه نقشی داشت؟

جمع بندی‌

در طول تاریخ، در فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف، از چشم سوم به عنوان نمادی از بصیرت، ادراک و معنویت یاد می‌شود. با این اوصاف، وجود یا عدم وجود چاکرا چشم سوم موضوعی اثبات نشده و مبهم باقی مانده است و هیچ مدرک علمی قطعی برای تأیید یا رد وجود این مفهوم وجود ندارد.

فارغ از وجود یا عدم وجود چشم سوم به عنوان یک عضو فیزیکی، تمرین‌هایی که برای فعال کردن آن معرفی می‌شوند بدون شک آثار مثبتی روی سلامتی خواهند داشت. فعالیت‌هایی مانند انجام تمرین‌های خودآگاهی، رعایت اصول سبک زندگی سالم و دوری از تنش، می‌توانند فواید بسیاری برای سلامتی جسم و روان داشته باشند.

تمرین برای تقویت نیروهای شهودی می‌تواند به ما در شناخت بهتر خودمان، ارتقای روابطمان با دیگران و یافتن آرامش در زندگی کمک کند.

در نهایت رمز و راز چشم بصیرت نه در کالبد فیزیکی، بلکه در ژرفای وجود خود ما نهفته است. این مفهوم، می‌تواند دریچه‌ای به سوی دنیای ناشناخته و منبعی برای الهام و معنویت در زندگی ما باشد.

نظر شما درباره چاکرای چشم سوم چیست؟ آیا حقیقت دارد یا افسانه‌ای بیشتر نیست؟ مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم!

سؤالات متداول

آیا چشم سوم واقعا وجود دارد؟

هیچ مدرک علمی قطعی برای اثبات وجود چشم سوم در انسان وجود ندارد.
با این حال، برخی از افراد معتقدند که با تمرین‌های خاص، می‌توان این مرکز ادراکی را فعال کرد و به قدرت‌های فرا حسی مانند بصیرت، تله پاتی و پیش‌بینی آینده دست یافت.

آیا فعال کردن چشم سوم خطرناک است؟

برخی از افراد معتقدند که فعال کردن چشم سوم می‌تواند خطراتی مانند توهم، اضطراب و افسردگی به همراه داشته باشد.

  8 روش کسب درآمد از بازی + معرفی بهترین بازی‌ های پول ساز

با این حال، این خطرات تا حد زیادی اثبات نشده‌اند و به نظر می‌رسد که با تمرین صحیح و احتیاط، می‌توان از آنها جلوگیری کرد.

چگونه می‌توان چشم سوم را فعال کرد؟

روش‌های مختلفی برای فعال کردن چشم سوم وجود دارد.
برخی از این روش‌ها عبارتند از:
مدیتیشن
یوگا
تمرینات تنفسی
تکرار مانترا

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا