سبک زندگیسرگرمیعلمی و جهانفناوری

گجت چیست؟ با انواع گجت هوشمند و کاربرد آنها آشنا شوید!

5
(1)

با شنیدن نام گجت به یاد چه چیزی می‌افتید؟ حتماً کارتون فرانسوی نوستالژیک کارآگاه گجت را به یاد دارید که از هزار و یک ابزار مختلف برای راه انداختن کارش استفاده می‌کرد. شاید عجیب و کمی خنده دار باشد، اما در دنیای امروز ما هم چندان تفاوتی با کارآگاه محبوبمان نداریم و از ابزارهای ریز و درشت برای کارهای مختلف استفاده می‌کنیم. تمام ابزارها، از همین گوشی همراه که احتمالاً مقاله ما را با استفاده از آن می‌خوانید تا کیبورد روی میز و ردیاب‌های علائم حیاتی، همگی گجت‌های متنوع به حساب می‌آیند.

همراه نجوافکت باشید تا بدانید اصولاً به چه چیزی گجت (یا ابزارک) گفته می‌شود، انواع ابزارک هوشمند را بشناسید و با مزایا و معایب این وسایل آشنا شوید.

گجت (Gadget) چیست؟

گجت در کامپیوتر چیست | انواع گجت

پاسخ به این سوال، هم ساده است و هم پیچیده. سادگی امر در این است که یک گجت، ابزاری است که کار مشخصی را انجام می‌دهد. اما مسئله به همین سادگی نیست چون انواع ابزارک، منابعی از خلاقیت، الهام و نوآوری برای ما به حساب می‌آیند و به کمک آنها می‌توانیم امور روزمره را با سرعت و بازدهی بالاتر و زحمت کمتر انجام بدهیم.

طبق اطلاعات سایت Vocabulary، ریشه کلمه گجت احتمالاً به سال‌های 1850 برمی‌گردد. ملوانان و دریانوردان، هر بخشی از کشتی که نامش را نمی‌دانستند، به فرانسوی «gâchette» می‌خواندند. به عبارت دیگر، این کلمه برای اشاره به اجزای مختلفی استفاده می‌شد که مکانیسم و عملکرد خاصی بر عهده داشت. این واژه فرانسوی به صورت انگلیسی Gadget راهش را به گفتار امروزی باز کرده است.

  بیوگرافی پارسا پیروزفر و حقایقی از زندگی او + تصاویر

بر اساس تعریف دیکشنری مریم-وبستر، گجت چنین تعریف می‌شود:

هر جسمی (الکترونیکی یا غیر الکترونیکی) که عملکرد خاصی انجام بدهد و معمولاً یک کالای شیک درنظر گرفته شود، یک گجت است.

پس بر اساس این تعریف، هر ابزاری که مکانیسم خاصی را برای ما انجام بدهد یا انجام آن را ساده تر کند، یک Gadget به شمار می‌آید. با این اوصاف ابزارهای متنوعی مانند رنده سیر خرد کن آشپزخانه، اندرویدباکسی که در خانه دارید، لوازم الکترونیکی کامپیوتر و حتی خودروهای بدون راننده گوگل، هریک نوعی گجت هستند. با این حال، امروزه از واژه Gadget عمدتاً برای اشاره به وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود. افزون بر آن، ابزارک‌هایی مانند کوادکوپتر که اجزای متحرک داشته باشند را گاهی گیزمو (Gizmo) نیز می‌نامند.

انواع گجت هوشمند

مزایای گجت های هوشمند | گجت های هوشمند خانه

امروزه در هر صنعت و هر زمینه‌ای که به ذهن شما برسد، انواع متنوعی از وسایل هوشمند ارائه شده است. ما برای ارتباط با جهان بیرون، آموزش و محک زنی دانش خود، سلامتی، زیبایی، خانه و آشپزخانه، ورزش و سرگرمی از انواع ابزارها استفاده می‌کنیم. استفاده از ابزارک‌ها سن و سال نمی‌شناسد؛ طبق آمار رسمی سایت Statista در حال حاضر بیش از 7 میلیارد نفر در سراسر جهان روزانه از انواع ابزارک هوشمند (به خصوص تلفن همراه) استفاده می‌کنند. پیش بینی می‌شود که این آمار در سال 2025، به 7.49 میلیارد نفر در جهان برسد.

رایج‌ترین انواع ابزارک‌های هوشمند، گجت‌های الکترونیکی هستند که بسیاری از ما روزانه آنها را برای مقاصد مختلف به کار می‌بریم. در ادامه، نگاهی به رایج‌ترین ابزارک‌های قرن بیست و یک خواهیم داشت.

گجت هوشمند الکترونیکی: هر ابزاری که بر مبنای یک سیستم الکترونیکی کار می‌کند، نوعی ابزارک هوشمند به حساب می‌آید. گوشی موبایل، لپ تاپ، اندروید باکس، وسایل بی‌سیم مانند انواع اسپیکر و هدفون، همگی نمونه‌های ملموس از وسایل هوشمند هستند که فعالیت‌های روزمره و حتی حیاتی را برای ما بسیار ساده می‌سازند. به کمک این ابزارها، ارتباطات شکل جدید و بسیار آسان‌تری به خود گرفته‌اند.

  درباره‌ی مگالودون چه می‌دانید؟ | آیا مگالدون هنوز زنده است؟

تقریباً همه اموری که برای انجام آنها نیاز به ارتباط با جهان بیرون داشته باشیم، از برقراری یک تماس ساده تا مسیریابی در یک محل جدید و ناشناخته، به کمک گجت‌های پیشرفته به طرز اعجاب انگیزی سه سوته انجام می‌شوند. برای خیلی از ما زندگی بدون گوشی هوشمند و لپ تاپی که کارهای مختلف را با آنها انجام بدهیم، واقعاً غیرقابل تصور است.

گجت پوشیدنی: اولین ابزارک پوشیدنی، در سال 1961 و توسط فردی به نام ادوارد تورپ طراحی شد. او با ساخت یک کامپیوتر کوچک که چهار دکمه بیشتر نداشت، با زیرکی در بازی‌های رولت تقلب می‌کرد. البته انواع وسایل هوشمند پوشیدنی در دنیای امروز، وظایف بهتری نسبت به تقلب در قمار دارند. جالب است بدانید سالانه اپل واچ با ارسال هشدارهای به موقع، جان صدها نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

ابزارک‌هایی مانند عینک گوگل، اپل واچ، ترکرهای علائم حیاتی و ابزارهای ثبت کننده سطح تحرک در روز، از جمله وسایلی هستند که می‌توانید آنها را درست مانند یک اکسسوری به همراه داشته باشید. ظهور ابزارک‌های تخصصی برای مراقبت سلامت شخصی، خدمت بزرگی به جامعه پزشکان به حساب می‌آید. با معرفی انواعی از گجت‌های مجهز به سنسورهای ویژه، پزشکان می‌توانند علائم و رکوردهای مختلف بیماران خود را در لحظه دریافت کنند. به این ترتیب در صورت بروز هر اختلال یا وضعیت غیرعادی، این فرصت را دارند که در زمان طلایی به داد بیمار برسند.

‌گجت‌های کامپیوتری: نام گجت کامپیوتری که می‌آید احتمالاً ذهن شما به سمت لپ‌تاپ، تبلت و ابزارک‌های ظریف می‌رود. اما هر چیزی که در کار با یک کامپیوتر تأثیر داشته باشد، حتی قطعات غول پیکری که برای اسمبل ابرکامپیوترها استفاده می‌شوند، جزء گجت‌ها به حساب می‌آیند.

  20 فیلم سینمایی برای شب یلدا؛ لیست فیلم های سینمایی مناسب شب یلدا

ابزارک‌های کامپیوتری محصولاتی هستند که به کاربران کمک می‎‌کنند فعالیت‌های عادی را با تجربه‌ای جدید و معمولاً به شیوه‌ای بسیار راحت‌تر انجام بدهند. این ابزارها می‌توانند فیزیکی باشند؛ مانند کیبورد، هاب USB، تجهیزات صوتی تصویری (مانند وبکم) و استندهای رومیزی. به علاوه هزاران نوع از گجت‌های دیجیتالی رایگان و پولی نیز وجود دارند که تجربه کاربری را فوق العاده آسان‌تر و لذتبخش‌تر می‌کنند. از ابزارک‌های دسکتاپ برای پیش بینی آب و هوا گرفته تا ابزارهای تخصصی بررسی آنالیتیک و آمار روزانه بازدید سایت‌ها و به خصوص آنتی ویروس‌های متنوع.

ابزارک‌های هوشمند خانگی: هر چیزی که برای آسایش اعضای ساکن در یک خانه نیاز باشد، از ایجاد دما و رطوبت مناسب تا تهویه و حفظ امنیت، از گجت‌های ریز و درشت برمی‌آید. ابزارک‌های پیشرفته در قرن بیست و یکم، حتی در کارهای خانه هم به یاری شما می‌آیند تا بدون دردسر و خستگی، به خانه و زندگی برسید و لذت ببرید. جاروهای اتوماتیک رومبا، قفل‌های هوشمندی که با گوشی همراه کنترل می‌شوند، دوربین‌های مداربسته و سنسورهای CO2 تنها چند نمونه از این ابزارها هستند.

گجت هوشمند با زیرکی راهش را به آشپزخانه‎ نیز پیدا کرده و از خانه‌های شخصی تا بزرگترین رستوران‌های میشلین کاربرد دارد. ابزارهایی مانند ماشین اسپرسوساز، دستگاه‌های بزرگ چند صد لیتری بخارپز و حتی چاقوهای مخصوصی که برای برش‌های ظریف در آشپزی حرفه‌ای استفاده می‌شوند، همگی مثال‌هایی از گجت‌های خانه و آشپزخانه به حساب می‌آیند.

گجت آموزشی: یکی از مفیدترین کاربردهایی که برای انواع ابزارک هوشمند (یا غیرهوشمند!) وجود دارد، استفاده از آنها در امر مهم آموزش است. کاربر چه کودک پیش دبستانی باشد و چه دانشجوی دکترا، قطعاً با ابزارکی که امکان آموزش، مرور دانسته‎‌ها و محک زنی را فراهم کند بازدهی خیلی بهتری خواهد داشت. کافیست سری به بازار ابزارک‌های کمک آموزشی بزنید تا با مدل‌های مختلف کاغذ الکترونیک، کتابخوان‌های دیجیتال، فلش کارت، باکس‌های تقویت حافظه و گجت‌های رسانه‌ای که با صوت و تصویر به آموزش کمک می‌کنند روبرو شوید.

  9 تا از برترین ربات های موزیک در تلگرام؛ دانلود آسان و رایگان آهنگ

ابزارهای کمک آموزشی در هر زمینه ای که فکرش را بکنید، از تمرین در خانه برای دانش آموزان مدرسه‎‌ای تا خودآموزهای متنوع برای هر علمی که زیر آسمان خدا وجود دارد، ارائه شده اند. با وجود مشغله‌های فراوان و دنیایی که با سرعت رو به پیشرفت است، استفاده از این ابزارها برای یادگیری و تمرین یک نعمت بزرگ به حساب می‌آید.

آیا واقعاً به ابزارک‌ها نیاز داریم؟

گجت چیست | Gadget چیست؟

امکان ندارد چشم‌هایتان را باز کنید و یک ابزارک را در اطراف نبینید. حتی اگر به آسمان نگاه کنید، بازهم احتمالش هست یک پهپاد فیلمبرداری پروازکنان بیاید و از مقابل شما عبور کند. با این حجم گسترده از کاربرد ابزارک‎‌های مختلف، یک سوال مهم پیش می‌آید: چرا به ابزارک‌ها نیاز داریم؟ دلیل اینکه تقریباً هر روز یک ابزار جدید به دنیا معرفی می‌شود چیست؟ چرا مردم تا این حد از گجت‌ها استقبال می‌کنند؟ آیا واقعاً تا این حد برای کارهای مختلف به ابزارک‎‌ها نیازمندیم؟

مزایا و معایب گجت‌ها

حقیقت امر این است که ابزارک‌ها، چیزی کم از یک شمشیر دولبه ندارند. از سویی باعث می‎‌شوند به هزار و یک دلیل، زندگی بهتر، سریع‌تر و با بازدهی خیلی بهتری داشته باشیم. به کمک ابزارهایی که در اختیار داریم می‌توانیم شغل خود را بهتر انجام بدهیم، فارغ از محدودیت‌های جغرافیایی با عزیزانمان در ارتباط باشیم، از زیبایی و سلامتی خود مراقبت کنیم و غیره.

نمی‌توان نقش کلیدی ابزارها در زندگی مدرن را انکار کرد. امروزه زندگی بدون تلفن همراه که ملموس‌ترین نوع ابزارک باشد، در یک کلام طاقت فرسا خواهد بود. اما هرچیزی که از حد بگذرد، به عاملی مخرب تبدیل می‌شود. اثر منفی آن می‌تواند بازدهی ما را نه تنها پایین بیاورد، که آن را از عرش به فرش بکشد و موجب کاهلی، بی‌ثباتی، تنبلی و افت تحرک شود. با این اوصاف، بد نیست نگاهی به مزایا و معایب استفاده از ابزارک‌ها داشته باشیم.

  بهترین سریال های کره ای | معرفی 20 سریال برتر کره ای

مزایا:

  • انجام بسیاری از امور روزمره همراه با انواع ابزارک، بسیار ساده‌تر خواهد بود. به کمک تکنولوژی‌هایی که در اختیار داریم می‌توانیم به راحتی با هر نقطه از جهان تماس داشته باشیم، اطلاعات مختلف را رد و بدل کنیم و فعالیت‌هایی مانند مسیریابی که پیشتر شاید بیش از یک ساعت به طول می‌انجامیدند را طی کمتر از چند دقیقه انجام بدهیم.
  • ابزارهای هوشمند، چیزی که زمانی رویای نابغه‌هایی مانند لئو داوینچی بود را برای ما به حقیقت تبدیل کرده اند. این ابزارک‌ها مجموعه وسیعی از اطلاعات اینترنت را تنها با یک کلیک در اختیار ما قرار می‌دهند تا بی درنگ هرچیزی که مدنظر داریم را ببینیم، بشنویم و یاد بگیریم. حتی می‌توانیم به کمک ابزارهایی مانند دوربینی که در گوشی موبایل هریک از ما هست (یا اگر حرفه‌ای هستید، دوربین عکاسی دیجیتال شما)، لحظه‌های شیرین آنی را به خاطراتی ماندگار و ابدی تبدیل کنیم.
  • بسیاری از ابزارک‌ها، ما را یاری می‌کنند تا برخی اموری که به راحتی از پس آنها برنمی‌آییم را به انجام برسانیم. عزیزانی که دچار مشکلات جسمی یا ذهنی باشند، با استفاده از گجت‌های مختلف (مانند دستبند و کمربندهای هوشمند) می‌توانند به طور مستقل و در امنیت، به زندگی طبیعی خود ادامه بدهند.
  • استفاده از ابزارک‌ها، بسیار ساده و لذتبخش است. طبق آمار، در سراسر دنیا حدود 30 درصد کودکان پیش از دبستان قادرند حداقل از یک گجت استفاده کنند.

معایب:

  • یکی از مهم‌ترین آثار سوء، گسترش فرهنگ نادرست مصرف گرایی است. انواع ابزارک پیشرفته رنگ و لعاب شیک با کارکردهای جذاب، در پلتفرم‌های پربازدیدی از جمله یوتوب و اینستاگرام مقابل چشمان مخاطبان قرار دارند. تولیدکنندگان با آب و تاب از ابزارک‌ها تعریف می‌کنند و این حس را به مخاطب القا می‌کنند که بدون تهیه فلان ابزار، زندگی غیرممکن خواهد بود.
  • مصرف گرایی گسترده و خرید بی رویه، تنها به آثار نامطلوب اقتصادی محدود نمی‌شود بلکه تأثیر مخربی هم روی محیط زیست و کیفیت زندگی خواهد داشت. استفاده از ابزارک برای انجام کارها، می‌تواند موجب وابستگی شود؛ به حدی که برخی افراد بدون وجود ابزاری مانند تلفن همراهشان قادر به انجام امور روزمره نخواهند بود. یکی از آثار ثابت شده استفاده افراطی از ابزارهای پیشرفته نیز کاهش تحرک است که نتیجه آن را به صورت افزایش آمار چاقی و بیماری در جوامع می‎بینیم.
  • تنوع بیش از حدی که معرفی ابزارهای مختلف به همراه دارد، زمینه کاهش تمرکز و حواس پرتی فراوان را فراهم می‌کند. این وضعیت نه تنها باعث افت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان می‌شود بلکه می‌تواند در محیط کار نیز عامل برهم خوردن تمرکز و افت بازدهی کاری شود.
  • ابزارهایی که امکان اتصال به اینترنت را داشته باشند (نمونه بارز آن، تلفن همراه شما) همیشه ریسک به سرقت رفتن اطلاعات و افتادن آنها به دست افراد ناباب را درپی خواهند داشت. تصور کنید هک شدن قفل هوشمند در خانه چقدر می‌تواند وحشتناک باشد.
  چشم سوم چیست؟ حقایق و رازهای ناگفته از چاکرا چشم سوم

سخن آخر

دو دهه پیش، ایده به همراه داشتن یک منبع اطلاعات شخصی که بتوان با آن با هرمکانی در دنیا تماس گرفت، کتاب خواند، به جدیدترین اخبار دسترسی داشت و حتی با آن فیلم تماشا کرد، یک فانتزی خنده دار به حساب می‌آمد. اما امروزه حتی معرفی جدیدترین اپل واچ‌هایی که علائم حیاتی شما را لحظه به لحظه ثبت می‎کنند و با کوچکترین ناهنجاری به شما هشدار می‌دهند، امری عادیست.

ابزارک‌ها، به جزء لاینفک زندگی همه ما تبدیل شده اند. با کمک انواع گجت‌های هوشمند و غیر هوشمند، همه امور روزمره را با سرعت و لذت انجام می‌دهیم، بدون اینکه از بازدهی ما کاسته شود یا به دام کلافگی و کسالت بیفتیم.

اما به عنوان یک قانون سرانگشتی، همیشه باید به یاد داشته باشیم که افراط و تفریط در هر چیزی مخرب خواهد بود. استفاده بی رویه (بخوانید اعتیاد) به تکنولوژی نه تنها روزگار بهتری برای ما نمی‌سازد، بلکه پتانسیل به فنا دادن کیفیت زندگی را نیز دارد. ابزارک‌ها درست مانند چاقوی آشپزخانه هستند، می‌توانید با آن یک وعده خوراک خوشمزه تهیه کنید یا یک نفر را به خاک سیاه بنشانید.

کلید امر، اختیار و قدرت انتخاب شماست. تعادل، رمز خوشبختی است. ما به عنوان اشرف مخلوقات، این قدرت را داریم که بر اعمال و رفتار خود مسلط باشیم و از هر گجتی که در دسترس داریم، برای بهبود زندگی خود و عزیزانمان بهره ببریم.

سؤالات متداول

چگونه می‌توانم یک گجت را انتخاب کنم؟

برای انتخاب یک گجت، باید نیازهای خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر به دنبال یک گجت برای سرگرمی هستید، باید به دنبال یک گجت با صفحه نمایش بزرگ، پردازنده سریع و دوربین باکیفیت باشید. اگر به دنبال یک گجت برای کنترل خانه از راه دور هستید، باید به دنبال یک گجت با قابلیت‌های کنترل از راه دور، مانند بلوتوث یا Wi-Fi باشید.

  بهترین فیلم های ولنتاین | معرفی 20 فیلم عاشقانه برای روز ولنتاین

گجت گوشی چیست؟

گجت گوشی به هر دستگاه الکترونیکی کوچک و قابل حملی گفته می شود که به گوشی هوشمند متصل می شود و عملکرد آن را بهبود می بخشد. گجت های گوشی می توانند برای اهداف مختلفی مانند برقراری ارتباط، سرگرمی، سلامتی و ورزش استفاده شوند.

مزایای استفاده از گجت های هوشمند چیست؟

گجت های هوشمند می توانند زندگی ما را راحت تر، لذت بخش تر و کارآمدتر کنند. با انتخاب گجت های مناسب می‌توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:

راحتی و سهولت استفاده
قابلیت حمل راحت
قابلیت اتصال بالا (به اینترنت، بلوتوث و غیره)
تنوع فراوان

 

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا