تاریخ و فرهنگسفر و گردشگریمکان ها

دیدنی های هرمزگان؛ از تاریخ و فرهنگ تا طبیعت خیره کننده

5
(1)

دیدنی های هرمزگان را می‌شناسید؟ از جاذبه های گردشگری هرمزگان بازدید کرده‌اید؟ با معرفی این مکان‌های جذاب همراه ما در نجوافکت باشید.

هرمزگان استانی در ایران در شمال تنگه هرمز است که مرکز آن نیز کلانشهر بندرعباس محسوب می‌شود. این استان 14 جزیره دارد که از جذاب‌ترین جاهای دیدنی هرمزگان محسوب می‌شوند؛ جزایری چون قشم، کیش و هرمز. اکثر مردم هرمزگان از طریق کشاورزی و ماهیگیری کسب روزی می‌کنند و همچنین معادن مهمی چون نفت، گاز و… در این استان وجود دارند. در این مطلب با معرفی محبوب‌ترین دیدنی های هرمزگان همراه ما باشید.

بهترین فصل بازدید از دیدنی های هرمزگان

از آنجایی که اکثر شهرهای هرمزگان آب و هوای گرم و مرطوبی دارند، تابستان در هرمزگان خیلی خیلی گرم می‌شود. اما پاییز و زمستان در هرمزگان هوای معتدلی دارد و بهترین زمان سفر به هرمزگان نیز از همان روزهای اول پاییز تا روزهای پایانی زمستان است.

  بهترین کشور برای زندگی کدام است؟ لیست کشور های برتر 2023

روستا های دیدنی هرمزگان

در این قسمت از مقاله دیدنی های هرمزگان، روستا های دیدنی هرمزگان را معرفی می‌کنیم.

1. روستای شمیل هرمزگان

روستا های دیدنی هرمزگان

  • مسیر دسترسی: بخش شمیل، دهستان شمیل، 80 کیلومتری شمال شرق شهر بندر عباس به طرف میناب

روستایی شمیل یک روستای بکر و کمتر شناخته‌شده است که قلعه‌های دفاعی زیادی از حکومت‌های مختلف در آن ساخته شده‌اند. این موضوع نیز به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص آن است. از دیدنی‌های این روستا می‌توانیم به سد شمیل، قلعه شمیل، چشمه آب گرم، آبشار نیان و گنبد سرخ اشاره کنیم.

2. روستای ماشاری هرمزگان

دیدنی های هرمزگان

  • مسیر دسترسی: راه دسترسی به این روستا به طول پنج کیلومتر خاکی است و باید پیاده به آنجا برسید

یکی دیگر از دیدنی ترین مکان های هرمزگان روستای ماشاری است که به خاطر آب و هوای کوهستانی و طبیعت بکری که دارد، برای سفر در تابستان نیز انتخاب خوبی‌ست. همچنین در این روستا باغ‌های نارنگی و انبه زیادی وجود دارد.

3. روستای خرسین هرمزگان

جاذبه های گردشگری هرمزگان

  • مسیر دسترسی: در جوار روستای خرسین، دهستان سیاهو

یکی از جاهای دیدنی بندرعباس هرمزگان در زمستان روستای خرسین محسوب می‌شود روستایی کوهستای، دره‌ای یا تپه‌ای است. غار نمکی این روستا از جاذبه های گردشگری هرمزگان است و نباید بازدید از این غار شگفت‌انگیز را از دست بدهید.

جزایر گردشگری هرمزگان

در این قسمت از مقاله جاهای دیدنی هرمزگان، چند جزیره جذاب در این استان را معرفی می‌کنیم.

1. جزیره قشم

جزایر دیدنی استان هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: قسمتی از شهرستان بندرلنگه، استان هرمزگان

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس و از دیدنی های هرمزگان محسوب می‌شود. این جزیره از مسیر دریا تا بندرعباس 22 کیلومتر فاصله دارد و با انواع وسایل نقلیه می‌توانید به آن سفر کنید. جزیره قشم یکی از برجسته‌ترین جاذبه های گردشگری هرمزگان به حساب می‌آید که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد. از جمله جاهای دیدنی هرمزگان در جزیره قشم می‌توانیم به دره ستارگان، جزیره ناز، تنگه چاهکوه، جنگل حرا، غار خربس، غار نمکدان، سد گوران، دره تندیس‌های قشم و پارک کروکودیل اشاره کنیم.

  رازهای اهرام مصر | عجیب ترین رازهای اهرام فراعنه مصر چیست؟

2. جزیره کیش

جزایر گردشگری هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: شهرستان بندر لنگه، استان هرمزگان

کیش هم یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین مکان های دیدنی استان هرمزگان محسوب می‌شود و سالانه گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند. برخی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی این جزیره عبارتند از دره پرتغالی‌ها، کشتی یونانی، قلعه جنی، پایاب کیش، روستای باغو، گذر هنرمندان کیش، موزه خلیج فارس، پارک آبی کیش، باغ پرندگان کیش، پارک دلفین کیش، اسکله تفریحی کیش، آکواریوم کیش و شهر حریره.

3. جزیره هرمز

جزایر گردشگری هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: 8 کیلومتری شهر بندرعباس، استان هرمزگان

جزیره هرمز یکی از زیباترین جزایر هرمزگان است که در فهرست بهترین مکان های گردشگری هرمزگان قرار می‌گیرد. در این جزیره افراد بومی به جای ماشین، بیشتر از نوعی موتورهای سه‌چرخ استفاده می‌کنند. برخی از مکان های دیدنی استان هرمزگان در جزیره هرمز عبارتند از قلعه پرتغالی‌ها، دره رنگین‌کمان، موزه دکتر نادعلیان، ساحل سرخ، فرش خاکی هرمز، غار الهه نمک، دره مجسمه‌ها، زیارتگاه خضر و مقام الیاس، ساحل سنگ مرغان و قصر بی‌بی‌گل.

4. جزیره لارک

جاذبه های گردشگری هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: تنگه هرمز، جنوب غربی خلیج فارس، استان هرمزگان

جزیره لارک نیز از بهترین جزایر گردشگری هرمزگان محسوب می‌شود که از کوه‌های آتشفشانی مخروطی‌شکل ایجاد شده است. قلعه پرتغالی‌های جزیره لارک و قبرستان تاریخی آن از مکان های تاریخی هرمزگان به حساب می‌آیند. برخی از دیگر دیدنی های هرمزگان در جزیره لارک عبارتند از فانوس دریایی و سواحل جزیره لارک.

5. جزیره هندورابی

جاهای دیدنی هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان

یکی دیگر از جزایر دیدنی استان هرمزگان جزیره هندورابی محسوب می‌شود که مساحت کمی دارد و در کمتر از 20 دقیقه می‌توانید دور این جزیره را طی کنید. در این جزیره می‌توانید به ماهیگیری، تفریحات آبی یا پیاده‌روی در طبیعت بکر آن بپردازید.

  بیوگرافی تیلور سوئیفت؛ رکوردار جایزه آلبوم سال در مراسم گرمی

6. جزیره ابوموسی

مکان های دیدنی استان هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: از توابع شهرستان بوموسی در استان هرمزگان

جزیره ابوموسی با نام بوموسی نیز شناخته می‌شود و یکی از جزایر سه‌گانه جنوب خلیج فارس (تنب بزرگ و تنب کوچک و ابوموسی) است. برای سفر به این جزیره می‌توانید از طریق مسیر هوایی یا آبی اقدام کنید. این جزیره قدمت تاریخی دارد و هفت محوطه تاریخی در آن کشف شده است. همواره دعوایی بر سر مالکیت جزیره ابوموسی میان ایران و امارات متحده عربی وجود داشته است. به خاطر همین وضعیت ویژه، سپاه پاسداران و ارتش ایران در این جزیره همیشه حضور دارند.

7. جزیره لاوان

دیدنی ترین مکان های هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان بندر لنگه، استان هرمزگان

جزیره لاوان بعد از قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در آب‌های خلیج فارس است. این جزیره را با لقب مروارید پنهان خلیج فارس می‌شناسند؛ چرا که از گذشته در آن صید مروارید انجام می‌گرفته است. از نظر حیات وحش نیز لاوان اهمیت ویژه‌ای دارد و حدود 150 راس جبیر (نوعی آهو) و تعداد زیادی گوسفند وحشی در آن زندگی می‌کنند.

8. جزیره هنگام

جزایر دیدنی استان هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: جنوب جزیره قشم در استان هرمزگان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری هرمزگان جزیره هنگام است که سالانه گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند. این جزیره هم به لحاظ صنعت گردشگری و هم به خاطر داشتن معادن سرب، خاک و نمک اهمیت ویژه‌ای دارد. از جاهای دیدنی هرمزگان در جزیره هنگام می‌توانیم به ساحل هنگام، ساحل کله خماسی، ساحل نقره‌ای و ساحل خنیزی اشاره کنیم. سواحل جزیره هنگام از جاهای دیدنی هرمزگان در شب هستند که چشم‌انداز متفاوت و جذابی برای شما فراهم می‌کنند.

  روز ولنتاین چیست؟ | داستان، تاریخچه، و آیین جشن ولنتاین 2024

9. جزیره سیری

جزایر گردشگری هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: اندکی بالاتر و در غرب جزیره ابوموسی، استان هرمزگان

جزیره سیری از جاهای دیدنی هرمزگان محسوب می‌شود که شکل ذوزنقه‌ای دارد و در 72 کیلومتری بندر لنگه قرار گرفته است. این جزیره مساحت کمی دارد و برای بازدید از آن فقط به یک روز نیاز دارید. علاوه بر اهمیت این جزیره از لحاظ صنعت گردشگری، سیری بزرگ‌ترین منبع نفت ایران است.

مکان های تاریخی هرمزگان

در این قسمت برخی از جاذبه های گردشگری هرمزگان از نظر تاریخی را معرفی می‌کنیم.

1. شهر زیرزمینی کاریز

مکان های تاریخی هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: جزیره کیش، استان هرمزگان
  • مسیر دسترسی: از داخل جزیزه بلوار میرمهنا و میدان المپیک که با تاکسی امکان‌پذیر است

کاریز یکی از جاهای دیدنی هرمزگان در جزیره کیش است که شهرت جهانی دارد. قدمت این شهر به 2500 سال پیش برمی‌گردد و عمق آن 16 متر است. برخی از ویژگی‌های جذاب شهر کاریز عبارتند از مرجانی بودن، جریان آب شیرین، هوای خنک در زیر زمین و سقف مرجانی مملو از فسیل‌های با قدمت بسیار بالا.

2. شهر باستانی حریره

فهرست بهترین مکان های گردشگری هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: جزیره کیش، استان هرمزگان
  • مسیر دسترسی: ابتدا باید به شمال جزیره بروید، وقتی به مجموعه المپیک در قسمت کناری جاده کرانه برسید، شهر حریره را می‌بینید

شهر حریره از مکان های دیدنی استان هرمزگان در جزیره کیش است که قدمتی 1000 ساله دارد و دوران طلایی این شهر به قرن‌های 4 تا 10 هجری قمری برمی‌گردد. در حال حاضر سازه‌هایی با سقف و پوشش سالم در این شهر کم هستند، با این حال همچنان بازدید از آن جذاب است. بناهای شهر باستانی حریره از سنگ‌های آهکی و مرجانی ساخته شده‌اند که خیلی محکم هستند.

  زندگینامه سئو این گوک، حقایق ناگفته از این بازیگر جذاب کره ای

3. معبد هندوها یا پرستشگاه بت گوران

جاهای دیدنی بندرعباس هرمزگان در زمستان

  • موقعیت جغرافیایی: شهر بندرعباس، استان هرمزگان
  • مسیر دسترسی: از ضلع شمالی خیابان امام خمینی بندرعباس

معبد هندوها در سال 1310 هجری قمری یا 1270 خورشیدی در زمان حکومت محمدحسن خان سعدالملک ساخته شده است. این معبد برای هندوهایی که از سال‌های 1300 تا 1344 خورشیدی در این شهر زندگی می‌کردند ساخته شد. در ساخت معبد هندوهای بندرعباس که از دیدنی های هرمزگان محسوب می‌شود، از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی خاک و گچ‌های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده شده است.

4. حمام گله داری

مکان های تفریحی هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: شهر بندرعباس، استان هرمزگان
  • مسیر دسترسی: خیابان دلگشا و در نزدیکی ساحل خلیج فارس

حمام گله داری توسط شیخ احمد گله داری که تاجری سرشناس بود ساخته شد. قدمت این حمام به دوره قاجاریه برمی‌گردد و رونق زیادی داشته است. این حمام در سال‌های 1333 تا 1338 نیز بازسازی شد. در ساخت حمام گله داری که از جاذبه های گردشگری هرمزگان در بندرعباس محسوب می‌شود، از سنگ‌های اسفنجی و ساروج محلی به‌اضافه گچ دستکوب استفاده شده است.

5. عمارت کلاه فرنگی بندرعباس

بهترین فصل سفر به هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: شهر بندرعباس، استان هرمزگان
  • مسیر دسترسی: بلوار ساحلی روبروی اسکله حقانی، درون محوطه حوزه علمیه

قدمت عمارت کلاه فرنگی بندرعباس به دوران حکومت صفویان برمی‌گردد و در گذشته گمرک و محل تجارتخانه داخلی و خارجی بوده است. این عمارت از جاهای دیدنی هرمزگان محسوب می‌شود و در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

6. مسجد جامع دلگشا

مکان های تاریخی هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: شهر بندرعباس، استان هرمزگان
  • مسیر دسترسی: در امتداد خط ساحلی، بلوار طالقانی
  اتحاد جماهیر شوروی: از تولد تا مرگ اتحاد جماهیر شوروی سابق

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس از مکان های دیدنی استان هرمزگان محسوب می‌شود که به ثبت آثار ملی ایران نیز رسیده است. قدمت این مسجد به بیش از 250 پیش برمی‌گردد و در این مدت بارها بازسازی شده است.

7. قلعه تاریخی فین

دیدنی ترین مکان های هرمزگان

  • موقعیت جغرافیایی: بخش فین شهرستان بندرعباس، استان هرمزگان

قلعه تاریخی فین در سال 1381 به ثبت ملی رسید و از دیدنی های هرمزگان محسوب می‌شود. از روی سفال‌هایی که در این قلعه کشف کرده‌اند، قدمت آن به قرون میانه اسلامی برمی‌گردد. این قلعه احتمالا در زمان ساختش اهداف نظامی داشته است.

کلام آخر

در این مطلب با معرفی دیدنی های هرمزگان از نظر تاریخی و طبیعی همراه شما بودیم. اگر قصد سفر به این استان جنوبی ایران را دارید، حتما از جزایر زیبایی چون قشم و کیش بازدید کنید و از جاذبه های گردشگری هرمزگان لذت ببرید.

سوالات متداول

بهترین جاذبه های گردشگری هرمزگان کدامند؟

از بهترین جاذبه های گردشگری هرمزگان می‌توانیم به جزایر کیش و قشم، روستاهای ماشاری و خرسین و مکان‌های تاریخی‌ای چون شهر کاریز و حریره اشاره کنیم.

چه زمانی بهترین زمان برای سفر به جاذبه های گردشگری هرمزگان است؟

بهترین فصل سفر به هرمزگان پاییز و زمستان است که این استان هوای مطبوع‌تری دارد.

کدام جزایر هرمزگان برای سفر مناسب هستند؟

جزایر قشم، کیش، هرمز و هنگام و بهترین جزایر هرمزگان برای سفر هستند.

مونا جلالی

فوق لیسانس مترجمی زبان انگلیسی، مترجم و تولیدکننده‌ی محتوا، شیفته‌ی سینما و دنیای بی‌کرانش

مقالات مرتبط

یک نظر

  1. سومین باره که هرمزگان میرم تو چند سال اخیر، واقعا فوق العادست، مخصوصا بندر لنگه و سخره هاش واقعا به اونایی که نرفتن پیشنهاد میکنم حتما برن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا