ترین هاسلامت و بدنعجیب ترین هاعلمی و جهان

کوتاه قدترین مرد ایران کیست؟ | 9 کوتاه قد ترین مرد جهان

5
(1)

کنجکاوید که کوتاه قد‌ترین مردان دنیا را بشناسید؟ آیا می‌دانید که در سال 2023، کوتاه قد ترین مرد جهان معرفی شده است؟ با مقاله امروز نجوافکت همراه باشید تا با لیست کوتاه‌ترین مردان که به ثبت جهانی در گینس رسیده اند، آشنا شوید.

کوتاه قد ترین مرد جهان کیست؟

دنیای قد و قامت انسان‌ها، حقیقتاً وادی جالب و عجیبی است. عوامل زیادی تعیین می‌کنند هر نفر از زمانی که پا روی خاک می‌گذارد تا هنگامی که به دل خاک برمی‌گردد، چه قامتی خواهد داشت. از ژنتیک و سابقه خانوادگی گرفته تا نژاد، عوامل جغرافیایی و تغذیه ای، هزاران فاکتور وجود دارند که باعث می‌شوند افراد مختلف جثه‌های متنوعی داشته باشند.

شاید کوتاه قد بودن شرایط جالبی به نظر نیاید؛ دنیای امروز و تمام ابزارهای آن برای افرادی با جثه‎‌های رنج متوسط ساخته شده اند. از ساده‌ترین وسایل مانند ابزار آشپزخانه و پله‌های ساختمانی گرفته تا صندلی و سیستم هدایت خودرو، و حتی تلفن همراهی که در دست دارید. تصور کنید قد شما به عنوان فرد بزرگسالی که مسئولیت‌های زندگی را نیز بر عهده دارد، زیر یک متر می‌بود. هزار و یک مشکل برای کوتاه قد ترین انسان‌های دنیا وجود دارد که برخی آنها حتی از تصور ما خارجند.

  بهترین فیلم های ولنتاین | معرفی 20 فیلم عاشقانه برای روز ولنتاین

البته با این وجود، بسیاری از قدکوتاه ترین مردان دنیا برخلاف جثه کوچکی که از خالق عالم دریافت کرده اند، روح بزرگی دارند و داستان زندگی با اراده فولادین آنها، می‌تواند الهام بخش بسیاری از ما باشد.

همراه ما باشید تا نگاهی بیندازیم به لیست 10 کوتاه قد ترین مرد جهان که در رکوردهای جهانی گینس ثبت شده اند.

1. چاندرا بهادر دانگی (Chandra Bahadur Dangi)

کوتاه قد ترین مرد جهان -  چاندرا بهادر دانگی (Chandra Bahadur Dangi)
  • قد: 54.6 سانتیمتر (1939 – 2015)

چاندرا بهادر دانگی، رکورددار کوتاه قد ترین مرد جهان است که تا کنون ثبت شده. چاندرا متولد سال 1939 در نپال بود و در سن 72 سالگی با قد 54.6 سانتیمتر (21 و نیم اینچ) در رکوردهای گینس ثبت شد. این رکورد، او را به عنوان کوتاه قد ترین مرد جهان با قابلیت حرکت به دنیا شناساند.

چاندرا همراه خانواده خود در یک روستای دور افتاده در نپال که بیش از 500 کیلومتر از جنوب غرب پایتخت نپال، یعنی کتماندو فاصله داشت، زندگی می‌کرد. این روستا به حدی پرت بود که تا دهه ششم زندگی، هیچکس از جهان اطراف متوجه قامت کوچک چاندرا نشده بود. در نهایت یک پیمانکار که برای الواربری به منطقه روستای او نزدیک شده بود، متوجه حضور کوتاه قد ترین مرد جهان شد.

به گفته کریگ گلندی، سردبیر مجموعه رکوردهای جهانی گینس، چاندرا دچار اختلال استخوانی شدیدی بود که موجب انحنای پاهای وی شده و اجازه نمی‌داد به طور کامل بایستد. به همین علت، حداکثر قامت او در حالتی نیمه ایستاده بود و همین قد نیز در رکوردهای گینس ثبت شد.

چاندرا در طی زندگی ساده خود با مشکلات زیادی روبرو بود، اما شهرتی که از ثبت نامش در گینس به دست آورد باعث شد تا او به آرزوی دیرینه‌اش یعنی جهانگردی برسد. در سال 2015 چاندرا حین بازدید از ساموآ در 75 سالگی درگذشت.

  مار آناکوندا؛ آشنایی با غول جهان مارها

2. افشین قادرزاده

کوتاه قدترین مرد ایران - افشین قادرزاده
  • قد: 65.24 سانتیمتر (2002)

در ماه دسامبر سال 2022، نام افشین قادرزاده 20 ساله به عنوان کوتاه‌ قدترین مرد زنده دنیا (قادر به تحرک) وارد رکوردهای گینس شد و به این ترتیب، رکورد ادوارد (نینو) هرناندز را شکست.

افشین علاوه بر اینکه کوتاه قد ترین مرد ایران است، عنوان چهارمین کوچکترین مرد زنده جهان را نیز دریافت کرده و بعد از چاندرا دانگی، گل محمد و جانری بالاوینگ، در صدر لیست کوتاهترین مردان جهان قرار دارد.

افشین در آذربایجان غربی و روستای بوکان همراه والدین خود زندگی می‌کند. او به دلیل قامت کوچکش هرگز موفق به تحصیل نشد، اما درحال حاضر قادر است نام خودش را بنویسد.

3. جانری بالاوینگ (Junrey Balawing)

کوچکترین مرد جهان - جانری بالاوینگ (Junrey Balawing)
  • 59.9 سانتیمتر (23.5 اینچ)

جانری بالاوینگ از فیلیپین، در ژوئن 2011 به عنوان کوتاه قد ترین مرد جهان (ناتوان حرکتی) شناخته شد. او در زمان ثبت رکورد، تنها 5 کیلوگرم وزن داشت.

جانری در زمان تولد، بزرگتر از یک بطری 1 لیتری نبود. در زمان کودکی، هنگامی که مادرش متوجه شد جثه دوستان او درحال بزرگ و بزرگتر شدن است اما جانری تغییری نمی‌کند، به مشکل او پی برد.

جثه کوچک جانری در اثر اختلالی به نام استئوژنز ایمپرفکتا (اختلال استخوان زایی) رخ داد که باعث می‌شد نتواند بدون کمک، سرپا بایستد. طبق دستور پزشک، جانری تا آخر عمر از داروهای تقویت کننده استخوان استفاده کرد اما هیچ تجویزی برای او کارگر نشد.

متاسفانه جانری در 28 ژوئن سال 2020 و در سن 27 سالگی از دنیا رفت.

4. ادوارد نینو هرناندز (Edward “Niño” Hernandez)

کوتاه قد ترین مرد جهان - ادوارد نینو هرناندز (Edward "Niño" Hernandez)
  • 70.2 سانتیمتر
  بهترین سریال های کره ای نتفلیکس؛ معرفی 17 سریال کره ای برتر Netflix

در آپریل 2010، ادوارد نینو هرناندز با قد 70.2 سانتیمتر (27.6 اینچ) در 24 سالگی، به عنوان کوتاه قد ترین مرد جهان شناخته شد.

خواسته ادوارد این است که مردم او را به چشم یک کوتوله نبینند. به گفته خود او، قد و هیکل هیچ اهمیتی ندارد و هر کسی می‌تواند با هر شرایطی، به دستاوردهای بزرگی برسد.

ادوارد عاشق رقص و موسیقی است و سعی می‌کند با وجود تمام محدودیت‌ها، به زندگی طبیعی خودش ادامه بدهد. به گفته خود او: «من دوست دارم با لبخندم جهان را مجذوب خودم کنم! هدیه من به تمام مردم دنیا، لبخندم است.»

5. خاگندرا تاپا ماگار (Khagendra Thapa Magar)

کوتاه قدترین مرد دنیا - خاگندرا تاپا ماگار (Khagendra Thapa Magar)
  • 67 سانتیمتر

خاگندرا تاپا ماگار، متولد 1992 در نپال، در 25 فبریه سال 2010 و با قد 67 سانتیمتر (26.4 اینچ) به عنوان کوتاه قد ترین مرد جهان شناخته و نام او در گینس ثبت شد.

در روز تولد 18 سالگی خاگندرا، مشخص شد که او حتی رکورد ادوارد نینو هرناندز از کلمبیا را نیز شکسته است. در همین روز، قد خاگندرا توسط کارشناسان گینس اندازه گیری شد تا نامش به عنوان یکی از کوچکترین مردان زنده دنیا در تاریخ ثبت شود.

سالها پیش و در زمان کودکی، والدین خاگندرا متوجه بودند که او نسبت به همسن و سالانش جثه خیلی کوچکتری دارد. زمانی که برادر کوچکتر او قد کشید و بلندتر شد، جای شک باقی نبود که خاگندرا بیش از این رشد نخواهد کرد. به گفته پدرش، زمانی که متولد شد به اندازه ای کوچک بود که در کف دست جا می‌شد.

خاگندرا عضو یک گروه رقص بود و دستی هم در نواختن گیتار داشت. او از گردش با موتور همراه برادرش لذت می‌برد. متاسفانه خاگندرا نیز در ژانویه سال 2020 درگذشت.

  آشنایی با 10 تا از بهترین کتاب های جنایی | مطالعه با طعم قتل

6. لین یو چی (Lin Yü-Chih)

کوتاه‌ قدترین مرد زنده دنیا - لین یو چی (Lin Yü-Chih)
  • 67.5 سانتیمتر

در سال 2009، نام لین یو چی (متولد سال 1972) در تایوان به عنوان کوتاه ترین مرد جهان (با ناتوانی حرکتی) در گینس ثبت شد. او نیز مانند بالاوینگ، دچار اختلال استخوان زایی است و به همین علت از ویلچر استفاده می‌کند.

لین در حال حاضر در تایپه زندگی می‌کند و به عنوان نویسنده و فعال اجتماعی، در جامعه محبوبیت زیادی دارد.

7. هه پینگ پینگ (He Pingping)

کوتاه قدترین مرد دنیا - هه پینگ پینگ (He Pingping)
  • 74.6 سانتیمتر

هه پینگ پینگ متولد 1988 چین، در سال 2008 برای اولین بار عنوان کوتاه قد ترین مرد جهان را در گینس دریافت کرد.

پینگ پینگ دچار اختلال مادرزادی کوتولگی بود و در سن 19 سالگی، قد او از 74.6 سانتیمتر تجاوز نمی‌کرد. با این وجود، روحیه و شخصیتی فوق العاده پرانرژی داشت.

او به شهرتی جهانی رسید و در بسیاری از ایونت‌های بین المللی شرکت داشت. یکی از به یاد ماندنی‌ترین سفرهای او به لندن و ملاقاتش با رکورددار بلندترین پاهای دنیا، یعنی اسوتلانا پانکراتووا از روسیه بود.

به گفته سردبیر گینس کریگ گلندی، پینگ پینگ شخصیت پرشر و شوری داشت و ثانیه ای یک جا بند نمی‌شد. به علاوه از اینکه فردی بخواهد او را بلند کند متنفر بود. تنها برخی افراد معدود اجازه داشتند پینگ پینگ را بلند کنند.

این رکورددار محبوب چینی در سال 2010 در سن 21 سالگی درگذشت. با این حال، هنوز هم به عنوان یکی از مشهورترین اشخاص لیست قدکوتاه ترین مرد دنیا شناخته می‌شود.

8. گل محمد (Gul Mohammed)

کوتاه قدترین مرد دنیا - گل محمد (Gul Mohammed)
  • 57 سانتیمتر

در سال 1990، گل محمد (متولد 1957 در هند) عنوان کوتاه قد ترین مرد جهان را دریافت کرد. این رکورد زمانی ثبت شد که گل محمد در بیمارستانی در رم مانوهار دهلی نو بستری بود و طبق اندازه گیری رسمی، قد او برابر با 57 سانتیمتر (22.5 اینچ) اعلام شد.

  فیلم های اکشن برتر ؛ بهترین فیلم های سینمایی اکشن که حتما باید ببینید

در سال 1997 نام او در گینس ثبت شد، اما متاسفانه کوتاهترین مرد دنیا در قرن بیستم در سن 39 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری آسم و برونشیت درگذشت.

9. نلسون دی لا رزا (Nelson de la Rosa)

کوتاه قدترین مرد جهان - نلسون دی لا رزا (Nelson de la Rosa)
  • 72 سانتیمتر

قد نلسون دی لا رزا (متولد سال 1968 در جمهوری دومینیکن) در سال 1987 توسط ریاست انجمن پزشکی جمهوری دومینیکن اندازه گیری شد. او با قد 72 سانتیمتر (28.3 اینچ) به عنوان کوتاه قد ترین مرد جهان شناخته شد. قد کوتاه او، در اثر ابتلا به سندرم سکل رخ داده بود؛ یک بیماری ژنتیکی نادر که منجر به اختلال رشد و عقت ماندگی می‌شود.

نلسون پس از ایفای نقش در چند فیلم، روی پرده سینمای دومینیکن رفت و در سطح بین المللی شناخته شد. در نهایت، در یک فیلم هالیوودی به نام «جزیره دکتر موریو» در کنار مارلون براندو ایفای نقش کرد و به شهرت رسید.

نلسون در 22 اکتبر سال 2006 در حالی که 38 سال داشت، در رود آیلند در گذشت.

سخن آخر

در لیست امروز نگاهی به کوتاه قد ترین مردان جهان و مروری بر زندگی آنها داشتیم. کوتاهی قد، به خصوص برای فرد بزرگسالی که اشتیاق فراوانی برای زندگی و استقلال داشته باشد، ملال آور و تا حد زیادی محدود کننده خواهد بود. اما شادکامی یا کرختی در زندگی، به روح انسان بستگی دارد و در قید و بند قامت او نیست.

شاید اندیشیدن به سبک زندگی کوتاه قامت‌ترین مردان دنیا، ما را به فکر وادارد تا درک کنیم چه چیزی باعث شده است تا این افراد، با وجود مشکلات فراوانی که در زندگی‌شان وجود داشته و دارد، چطور با انرژی روزگار می‌گذرانند.

  بهترین فیلم های IMDb که باید دید؛ لیست فیلم های ماندگار ای ام دی بی

نظر شما درباره کوتاه قد ترین مردان دنیا چیست؟ منتظر شنیدن پیشنهادات شما هستیم!

سؤالات متداول

نام کوتاه قدترین مرد ایران چیست؟

نام کوتاه قدترین مرد ایران، افشین قادرزاده است. او در سال 1381 در روستای شهرستان بوکان استان آذربایجان غربی متولد شد. قد او ۶۵٫۲۴ سانتی‌متر (۲ فوت ۱٫۶ اینچ) است که کمتر از رکورد قبلی کوتاه قدترین مرد جهان بود.

کوتاه قدترین مرد دنیا اهل کدام کشور است؟

در سال 2023، افشین قادرزاده همچنان به عنوان کوتاه قد ترین مرد زنده جهان شناخته می‌شود.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا