فیلم و سریالبدترین هاترین هاسرگرمی

این فیلم های ممنوعه را نبینید! | 15 مورد از ممنوعه ترین فیلم های جهان

0
()

اگر فیلم باز هستید، احتمالاً از تماشای فیلم‌های ترسناک و اکشن حسابی لذت می‌برید و همیشه به دنبال آثاری هستید که شما را پای جعبه جادو میخکوب کنند. اما گاهی پیش می‌آید که فیلم‌ها، پا را از حد فراتر می‌گذارند و به مسائلی چنان تابو و آزاردهنده می‌پردازند که یکراست در لیست فیلم های ممنوعه کشورهای مختلف جا می‌گیرند.

تعداد موارد لیست ممنوعه ترین فیلم های جهان به حد سؤال برانگیزی زیاد است. از پروژه‌های آوانگارد عجیب و غریب گرفته تا مستندهای بی‌سروته و فیلم‌های ساختارشکن در این لیست وجود دارد. به ادعای سازندگان، این آثار به بهانه «نمایش رذالت‌های انسانی» ساخته می‌شوند اما هدف و کاربردی جز بد کردن حال مخاطبان ندارند.

در لیست امروز نجوافکت، با معرفی 15مورد از بدترین فیلم های سینمایی ممنوعه دنیا مهمان نگاه شما خواهیم بود. البته هدف این است که مراقب باشید تا سراغ این فیلم های ممنوعه نروید و از آنها دوری کنید!

فهرست محتوا:

چرا فیلم های ممنوعه در جهان توقیف می‌شوند؟

اهداف و ایده‎‌های متعددی در پس ساخت فیلم‌های ممنوعه وجود دارند. برخی سازندگان برای جلب توجه، ساختارشکنی، پرداختن به تابوها یا صرفاً خراش کشیدن روی روح و روان بیننده به ساخت فیلم‌های خشن، مریض و غیراخلاقی می‌پردازند. جای شکرش باقیست که امروزه تعداد فیلم های ممنوعه که هرساله ساخته و منتشر می‌شوند، کمتر از یک دهه پیش شده‌است.

ممنوعه ترین فیلم های جهان به دلایل مختلف در بسیاری از کشورهای جهان تحریم می‌شوند. اهانت به ارزش‌های ملی، دینی و مذهبی، تخطی از مرزهای اخلاقی، خشونت غیرقابل قبول و وحشیگری، رایج‌ترین دلایل ممنوع شدن این فیلم‌ها هستند.

فیلم های ممنوعه که نباید ببینید

فیلم های ممنوعه که در ادامه نام می‌بریم، از جمله تکان دهنده‌ترین آثار سینما به حساب می‌آیند. اگر وسوسه شده‌اید که سراغ تماشای یکی از فیلم های سینمایی ممنوعه دنیا بروید، ابتدا لیست ما و توصیف هریک از فیلم‌ها را بخوانید و بعد تصمیم بگیرید.

1. گروتسک (Grotesque)، یکی از بدترین فیلم های ممنوعه

گروتسک (Grotesque)، یکی از بدترین فیلم های ممنوعه
  • سال ساخت: 2009
  • کارگردان: کوجی شیراایشی

گروتسک یکی از فیلم های ممنوعه ساخت ژاپن است که داستان یک پزشک دیوانه با روانی بیمار را روایت می‎‌کند. او یک زوج را می‌رباید و آنها را وادار به انجام بازی‌های شکنجه گونه عجیبی می‌کند تا ذره ذره امید خود به زندگی را از دست بدهند. صحنه‌های این فیلم حاوی خشونت فراوان و شکنجه‌هایی وحشیانه هستند که باعث شدند گروتسک به محض اکران، توسط انجمن دسته بندی فیلم بریتانیا در زمره ممنوعه ترین فیلم های جهان قرار بگیرد.

  10 مورد از عجیب ترین قوانین مدارس دنیا

به گفته BBC، برخلاف فیلم‌های دیگری در ژانر وحشت مانند «اره» و «هاستل» که با محوریت شکنجه ساخته شده‌اند، گروتسک از هیچ ساختار و توسعه شخصیتی برخوردار نیست. در نتیجه به عنوان یک فیلم بی‌سروته، تطابقی با استانداردهای فیلم جهانی ندارد.

2. سالو یا 120 روز در سدوم (Salò, Or The 120 Days Of Sodom)

سالو یا 120 روز در سدوم (Salò, Or The 120 Days Of Sodom) در لیست فیلم های ممنوعه جهان
  • سال ساخت: 1975
  • کارگردان: پی‌یر پائولو پازولینی

یکی از معروف‌ترین فیلم های ممنوعه که بعد از تحریم شدنش بیش از پیش به شهرت رسید، سالو (یا 120 روز در سدوم) است. این فیلم سادیستی در چهار بخش و تحت الهام از کمدی الهی دانته ساخته شده. داستان فیلم، درباره چهار مرد عیاش بی‌بندوبار و ثروتمند ایتالیایی در جمهوری فاشیست سالو است که 18 نوجوان را می‌ربایند. سپس در مکانی مخفی و به دور از جوامع انسانی، به مدت چهار ماه نوجوانان را به بدترین شکل تحت شکنجه و آزار جسمی و روانی قرار می‌دهند.

سالو برای اولین بار در ایتالیا اکران شد و چیزی نگذشت که به دلیل صحنه‌های شکنجه خشونت آمیز و غیرقابل تحمل، قتل، اعمال منافی عفت و غیره در لیست ممنوعه ترین فیلم های جهان قرار گرفت. این فیلم همچنان در اکثر کشورهای جهان از جمله کانادا، استرالیا و نیوزیلند ممنوع است. گفته می‌شود بعد از انتشار این فیلم، افراد ناشناس پازولینیِ کارگردان را ربودند و پس از شکنجه فراوان به قتل رساندند. به گفته برخی منابع، شیوه کشته شدن پازولینی شباهت زیادی به روش‌های اعدام مافیای ایتالیا داشت. در نهایت حقیقت پرونده قتل وی برملا نشد.

3. هاستل دو (Hostel: Part II)

هاستل دو (Hostel: Part II) مریض ترین فیلم
  • سال ساخت: 2007
  • کارگردان: الی روث
  بهترین کشورها برای تحصیل کدامند؟ |محبوبترین کشور ها برای مهاجرت تحصیلی

فصل دوم فیلم هاستل به کارگردانی الی روث، پیرو اولین قسمت آن ساخته شد و همانطور که انتظار می‌رفت، به یکی از فیلم های ممنوعه در کشورهای مختلف تبدیل گردید. داستان فیلم حول چند دختر هنرجوی امریکایی می‎‌گردد که در رم تحصیل می‌کنند. افرادی نامعلوم آنها را با وعده‌های توخالی به اسلواکی دعوت می‌کنند، سپس آنها را می‌ربایند و به سازمانی سری می‌برند. در این سازمان مخوف، مشتریان ثروتمند به گروهی از جلادان خشن مبالغ هنگفتی پرداخت می‌کنند تا در ازای آن به تماشای شکنجه و کشته شدن مردم بنشینند.

هاستل 2 بعد از اکران در کشورهای متعددی از جمله آلمان و نیوزیلند ممنوع شد. به علاوه در سال 2007، سیاستمداران انگلیسی اظهار داشتند که تصاویر به صحنه کشیده شده در این فیلم ماهیتی فوق العاده غیراخلاقی دارند و پخش و تماشای آن، غیرقانونی اعلام شد.

4. زولندر (Zoolander)

زولندر (Zoolander) در میان فیلم های ممنوعه تاریخ سینما
  • سال ساخت: 2001
  • کارگردان: بن استیلر

فیلمی که با محوریت ترور نخست وزیر مالزی ساخته شود، اگر در لیست فیلم های ممنوعه قرار نگیرد جای تعجب خواهد داشت! یکی از فیلم‌های کمدی سال 2001 به کارگردانی و بازیگری بن استیلر، درباره یک سوپرمدل کودن است. گروهی او را چیزخور می‌کنند و شستشوی مغزی می‌دهند تا سوءقصدی به جان نخست وزیر مالزی انجام بدهد.

زولندر در مالزی به شدت تحریم شد و کشور سنگاپور نیز در سال 2006 برای جلوگیری از بروز اختلاف با همسایه خود، این فیلم را ممنوع اعلام کرد. در حقیقت، هنگام اکران فیلم زولندر در آسیا، نام مالزی با نام یک منطقه فرعی به نام میکرونزیا جایگزین شد. به این ترتیب زولندر نه تنها به عنوان یکی از ممنوعه ترین فیلم های جهان شهرت پیدا کرد بلکه تعداد بیشترین سانسور را نیز به خود اختصاص داد.

  10 ایده بهترین کادوهای ولنتاین برای خانم ها | برای ولنتاین چی بخریم؟

5. خانه دست چپ (The Last House On The Left)

خانه دست چپ (The Last House On The Left) یکی از فیلم های سینمایی ممنوعه دنیا
  • سال ساخت: 1972
  • کارگردان: وس کریون

فیلم خانه دست چپ، اولین فیلم حرفه‌ای وس کریون به شمار می‌آید. داستان این فیلم درباره ماری کالینگوود (با بازی ساندرا پی‌بادی) و دوستش فیلیس (لوسی گرانتام) است که حین رفتن به کنسرت، با گروهی از گنگسترهای قاتل و شریر مواجه می‌شوند. قاتلان بعد از سر به نیست کردن دخترها، نادانسته وارد خانه ماری می‌شوند و والدین داغدار، انتقام سختی از آنها می‌گیرند.

فیلم خانه دست چپ به علت وجود صحنه‌های خونریزی و خشونت فراوان علیه زنان، در انگلیس و تعدادی از کشورهای دیگر در جمع ممنوعه ترین فیلم های جهان قرار گرفت. کشورهایی از جمله استرالیا نیز به حجم محتوای تکان دهنده و غیراخلاقی فیلم اعتراض داشتند و از انتشار آن جلوگیری کردند.

6. ردپای مرگ (Traces Of Death)

ردپای مرگ (Traces Of Death) یکی از فیلم هایی که نباید دید
  • سال ساخت: 1993
  • کارگردان: دارین رمیژ

ردپای مرگ، یک مستند شوکه کننده است که بر اساس فیلم تکان دهنده اسناف فرقه‌ای چهره مرگ (Faces of Death) ساخته شده. چیزی که ردپای مرگ را به یکی از فیلم های ممنوعه تبدیل کرد، استفاده از صحنه‌های خشونت آمیز و مرگ‌های واقعی بود. همانطور که انتظار می‌رفت، انجمن سینمای بریتانیا این اثر را به دلیل اینکه هیچ هدف آموزشی، آگاه‌سازی یا محتوای مفید دیگری دربر نداشت، در زمره فیلم هایی که نباید دید قرار داد.

فیلم ردپای مرگ و نسخه‌های بعدی آن، توسط مقامات استرالیا به عنوان ممنوعه ترین فیلم های جهان تحریم شدند. طبق بیان دولت استرالیا، این فیلم‌ها با ارزش‌های اخلاقی، عرف و استانداردهای انسانی چنان مغایرت دارند که هیچ فرد عاقل و بالغی نبایست وقت خود را صرف آنها نماید.

  بهترین فیلم های کمدی تاریخ؛ معرفی 20 تا از بهترین فیلم های طنز تاریخ سینما

7. هزارپای انسانی 2 (The Human Centipede 2)

هزارپای انسانی 2 (The Human Centipede 2) یکی از فیلم های ممنوعه تاریخ سینما
  • سال ساخت: 2011
  • کارگردان: تام سیکس

هرکسی که فیلم‌های هزارپای انسانی را دیده باشد، به خوبی دلیل قرار گرفتن آنها در لیست فیلم های ممنوعه تاریخ سینما را می‌داند. جنجالی ترین اثر در این مجموعه یعنی فیلم هزارپای انسانی 2، به کارگردانی تام سیکس در سال 2011 منتشر شد. داستان فیلم درباره مردی عقب افتاده است که علاقه‌ای افراطی به مفهوم هزارپای انسانی پیدا می‌کند و می‌کوشد خود یک هزارپا بسازد.

این فیلم به دلیل وجود صحنه‌های شوکه کننده و منزجر کننده فراوان، در انگلیس و کشورهای دیگر تحریم شد. به گفته انجمن سینما، حتی با سانسورهای فراوان نیز نمی‌شد فیلم را برای نمایش عموم آماده کرد. با تمام این اوصاف، در نهایت هزارپای انسانی 2 بعد از ویرایش سنگین منتشر شد، اما همچنان در نیوزیلند در لیست فیلم های ممنوعه باقی ماند.

8. هولوکاست آدمخواران (Cannibal Holocaust)

هولوکاست آدمخواران (Cannibal Holocaust) یکی از فیلم هایی که نباید دید
  • سال ساخت: 1980
  • کارگردان: روگرو دئوداتو

فیلم هولوکاست آدمخواران درباره گروهی از فیلمسازان امریکایی است که هنگام تهیه مستندی درباره قبایل بدوی آدمخوار در جنگل‌های بارانی آمازون ناپدید می‎‌شوند. انسان شناسی به نام هارولد مونرو (با بازی رابرت کرمان) موفق به یافتن گروه نمی‌شود، اما قوطی برجا مانده از فیلم‌های آنها را می‌یابد. با وجود ماهیت خشونت آمیز و وحشتناک فیلم‌ها، یک ایستگاه تلویزیونی امریکایی تصمیم می‌گیرد آنها را روی آنتن بفرستد.

خشونت سنگین و به شدت واقع گرایانه در فیلم هولوکاست آدمخواران، باعث شد دئوداتو به جرم چندین فقره قتل بازداشت شود. وی بعداً از همه اتهامات تبرئه شد، اما فیلم او در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایتالیا، استرالیا، نروژ، ایالات متحده، فنلاند و سنگاپور در لیست فیلم های ممنوعه قرار گرفت.

  15 تا از بهترین کانال‌های فیلم تلگرام؛ پربازدیدترین کانال تلگرام فیلم و سریال

9. یک فیلم صربستانی (A Serbian Film)

یک فیلم صربستانی (A Serbian Film) یکی از بدترین فیلم های ممنوعه
  • سال ساخت: 2010
  • کارگردان: سرجان اسپاسوویچ

یک فیلم صربستانی به کارگردانی اسپاسوویچ، درباره یک بازیگر بازنشسته به نام میلوس است که به مشکلات مالی فراوانی برمی‌خورد. یک کارگردان به او پیشنهاد بازی در فیلمی را می‌دهد، به این شرط که بدون اطلاع از جزئیات، قرارداد آن را امضا کند. چیزی نمی‌گذرد که میلوس متوجه می‌شود با فیلمی پر از مضامین مشمئز کننده و غیراخلاقی روبروست. یک فیلم صربستانی در بسیاری از کشورها به عنوان یکی از بدترین فیلم های ممنوعه در ژانر بهره‌کشی و خشونت، تحریم شد.

این فیلم در کشورهایی مانند آلمان، برزیل، مالزی، اسپانیا و نروژ همچنان در لیست فیلم های توقیف شده جهان باقی مانده و منتقدان آن را یکی از بدترین فیلم‌ها در تاریخ سینما توصیف کرده‌اند.

10. قتل عام با اره برقی در تگزاس (The Texas Chain Saw Massacre)

قتل عام با اره برقی در تگزاس (The Texas Chain Saw Massacre) در لیست فیلم های توقیف شده جهان
  • سال ساخت: 1974
  • کارگردان: توبی هوپر

شاید طبق استانداردهای امروزی، فیلم قتل عام با اره برقی در تگزاس نسبتاً قابل تحمل به نظر بیاید، اما در زمان اکران به عنوان یکی از جنجالی ترین فیلم های ممنوعه شناخته شد. این فیلم در ژانر اسلشر ساخته شده و درباره پنج دوست است که حین سفر در تگزاس، بنزین تمام می‌کنند. چیزی نمی‌گذرد که همه آنها به دام صورت چرمی اره برقی به دست معروف و خانواده آدمخوارش می‌افتند.

این فیلم به دلیل استفاده از مضامین به شدت خشونت آمیز، انتقادهای فراوانی دریافت کرد و به گفته انجمن دسته بندی فیلم در انگلیس، انتشار آن در استرالیا و انگلیس ممنوع اعلام شده بود. به علاوه تا سال‌ها پس از اکران در کشورهایی مانند آلمان، نروژ، ایرلند، سنگاپور، سوئد و ایسلند در لیست فیلم های ممنوعه باقی ماند. این مورد، تنها نمونه از فیلم های سینمایی ممنوعه دنیا در لیست امروز است که ارزش تماشا را دارد.

  ترسناک‌ترین فیلم دنیا؛ 30 مورد از بهترین فیلم های ژانر وحشت

11. زیرزمین آگوست (August Underground)

زیرزمین آگوست (August Underground) یکی از فیلم های ممنوعه در کشور های مختلف
  • سال ساخت: 2001
  • کارگردان: فرد ووگل

کارگردان یکی از فیلم های سینمایی ممنوعه دنیا به نام زیرزمین آگوست، به عنوان نقش اول یعنی پیتر در داستان ظاهر می‌شود. او به همراه فیلمبردار ناشناسش، از ربودن و شکنجه افراد در روستای خودشان فیلم اسناف تهیه می‌کنند. زیرزمین آگوست در ژانر ویدیوی پیدا شده (found footage) ساخته شده و صحنه‌های شکنجه و خشونت آن بسیار واقع گرایانه به تصویر کشیده شده‌اند. استفاده از مضامین منافی عفت، تماشای آن را غیرقابل تحمل می‌کند.

زیرزمین آگوست به عنوان یکی از بدترین فیلم های ممنوعه و سادیستی، هیچ کاربرد دیگری به جز خلق تصاویر دردناک و شنیع ندارد. هنگام انتشار فیلم در کانادا، ووگل به جرم تولید محتوایی با مصادیق مجرمانه بازداشت شد و اثر او در لیست فیلم های ممنوعه در دنیا قرار گرفت.

12. پرتقال کوکی (A Clockwork Orange)

پرتقال کوکی (A Clockwork Orange) یکی از جنجالی ترین فیلم های ممنوعه
  • سال ساخت: 1971
  • کارگردان: استنلی کوبریک

فیلم پرتقال کوکی که بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده، مفاهیم جنجال برانگیز زیادی را دربر می‌گیرد و از همین رو به عنوان یکی از فیلم های ممنوعه کوبریک معرفی می‌شود. پرتقال کوکی ماجرای جوان بزهکاری به نام الکس (با بازی مالکولم مک‎‌داول) را روایت می‌کند که از هیچ جرمی ابایی ندارد و در نهایت به علت ارتکاب قتل بازداشت می‌شود. او برای تأدیب به یک برنامه توانبخشی آزمایشی فرستاده می‎‌شود تا حکمش تقلیل پیدا کند و در همین اثنا، زندگی‌اش دستخوش تغییراتی اساسی می‌گردد.

پرتقال کوکی به علت استفاده از صحنه‌های فوق العاده خشن و غیراخلاقی، تا چندین دهه در کشورهایی از جمله برزیل، ایرلند، سنگاپور و افریقای جنوبی در لیست ممنوعه ترین فیلم های جهان قرار گرفت. کوبریک و خانواده‌اش بعد از انتشار فیلم، بارها تهدید به مرگ شدند و در نهایت پخش پرتقال کوکی به کل ممنوع شد. بعد از فوت کوبریک در سال 1999، فیلم مجدداً روی پرده‌ها رفت.

  10 مضرات شبکه های اجتماعی؛ از آسیب شبکه های اجتماعی چه می دانید؟

13. هگزان (Häxan)

هگزان (Häxan) بهترین فیلم ممنوعه
  • سال ساخت: 1922
  • کارگردان: بنجامین کریستنسن

فیلم مستند ترسناک هگزان که با الهام از Malleus Maleficarum و سایر آثار تاریخی ساخته شده، به ریشه‌های جادوگری در طی تاریخ می‌پردازد. نگاه علمی هگزان به تاریخ جادوگری با واکنش مثبت برخی بینندگان روبرو شد. اما کشورهای آلمان و ایالات متحده به دلیل استفاده از صحنه‌های شکنجه و منافی عفت، آن را در لیست فیلم های ممنوعه قرار دادند.

حتی برخی منتقدان اظهار داشتند که هگزان مفاهیم ضددینی، ضد روحانیت و شیطان پرستی را دنبال می‌کند. بعد از تحریم در ایالات متحده، فیلم مجدداً با عنوان «جادوگری در طی تاریخ» (Witchcraft Through the Ages) در سال 1968 منتشر شد اما نام آن همچنان به عنوان یکی از بدترین فیلم های ممنوعه باقی ماند.

14. تسخیر (Possession)

 تسخیر (Possession) یکی از ممنوعه ترین فیلم های جهان
  • سال ساخت: 1981
  • کارگردان: آندری زولاوسکی

فیلم تسخیر اثر آندری زولاوسکی، داستان یک جاسوس به نام مارک (با بازی سم نیل) و همسرش آنا (ایزابل آجانی) را روایت می‌کند که در گیرودار طلاق از هم هستند. چیزی نمی‌گذرد که فیلم به یک اثر تکان دهنده با صحنه‌های خشونت آمیز تبدیل می‌شود. بازی ترسناک آجانی در صحنه‌های فروپاشی روانی آنا و سکانس‌های وحشتناکی مانند سقط او در مترو، تسخیر را یکراست به جمع فیلم های سینمایی ممنوعه دنیا هدایت کردند.

به موجب روایت غیرمعمول و صحنه‌های نامناسب فراوان، تسخیر در لیست فیلم های ممنوعه جهان قرار گرفت. جالب است بدانید با وجود تمام تحریم‎‌ها، این فیلم طرفداران خاص خودش را پیدا کرد که سبک خوفناک و اجرای قدرتمند بازیگران را می‌ستایند.

15. اونی‌بابا (Onibaba)

اونی‌بابا (Onibaba) یکی از فیلم های ممنوعه
  • سال ساخت: 1964
  • کارگردان: کانتو شیندو
  عجیب ترین غذاهای دنیا | 10 غذای عجیب و غریب دنیا که جرات امتحان کردن آنها را ندارید!

نویسنده و کارگردان فیلم ترسناک اونی‌بابا، داستان یک زن و عروسش را به تصویر می‌کشد که برای زنده ماندن، سربازان را فریب می‌دهند و بعد از قتل آنها، اسلحه و وسایلشان را غارت می‌کنند. استفاده از صحنه‎‌های منافی عفت فراوان، خشونت و ابهام اخلاقی، سبب شد تا اونی‌بابا توسط انگلیس به عنوان یکی از ممنوعه ترین فیلم های جهان تحریم شود.

از سوی دیگر، گروه طرفداران اونی‌بابا نه تنها آن را یکی از فیلم های ممنوعه نمی‌دانند بلکه معتقدند به خوبی حکایات بوداییست درباره مخرب بودن امیال انسانی را نمایش می‌دهد. تنها نکته‌ای که هم طرفداران و هم منتقدان مخالف درباره آن موافق هستند، استفاده بی‌نقص از المان‌های وحشتناک فرهنگ ژاپنی در فیلم است.

جمع بندی

همانطور که اشاره داشتیم، دقیقاً مشخص نیست فیلم های ممنوعه با چه هدفی ساخته می‌شوند. برخی متعقدند این دسته از آثار، نمایانگر وحشیگری خوی انسانی هستند و بعضی دیگر، آنها را محتوای تکان دهنده و بی‌ارزش می‌دانند.

در لیست امروز، نگاهی به ممنوعه ترین فیلم های جهان و دلیل تحریم آنها در کشورهای مختلف داشتیم. حالا به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید وقت گرانبها را به تماشای این فیلم‌ها بگذرانید یا از خیر آنها بگذرید و سراغ پیشنهادهای ارزشمندتری بروید!

به نظر شما جای کدام فیلم های سینمایی ممنوعه دنیا در لیست امروز خالی بود؟ بدترین و مریض ترین فیلم ممنوعه که تا به حال تماشا کرده‌اید چیست؟ منتظر نظرات شما هستیم!

سؤالات متداول

جدید ترین فیلم در لیست مجموعه آثار ممنوعه جهان کدام است؟

جدیدترین فیلم‌ها در بین آثار ممنوعه جهان شامل آثار زیر هستند:
The Interview (2014)
Midsommar (2019)
Raw (2016)

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

سعیده زنجانی

تولیدکننده محتوا و مترجم؛ علاقمند به نویسندگی و تصویرگری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا