سرگرمیبیوگرافیتاریخ و فرهنگفیلم و سریال

بیوگرافی کیلین مورفی؛ بازیگر نقش اوپنهایمر در فیلم جدید کریستوفر نولان

0
()

کیلین مورفی بازیگر با استعداد ایرلندی‌ست که بعد از سریال پیکی بلایندرز، حالا دوباره با فیلم اوپنهایمر نامش بر سر زبان‌ها افتاده است. با بیوگرافی این هنرپیشه همراه ما باشید.

کیلین مورفی (Cillian Murphy) بازیگر ایرلندی‌ست که بیشتر به واسطه بازی در آثاری چون فیلم ترسناک 28 روز بعد (28 Days Later) محصول 2002، سه‌گانه شوالیه تاریکی (The Dark Knight) محصول 2005 تا 2012، سریال درام تاریخی پیکی پلایندرز (Peaky Blinders) محصول 2013 تا 2022 و فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer) محصول 2023 شناخته می‌شود. اگر دوست دارید بازیگر نقش‌های تامی شلبی و اوپنهایمر را بیشتر بشناسید، با زندگی نامه کلین مورفی همراه ما باشید.

بیوگرافی کیلین مورفی

  • کیلین مورفی به انگلیسی: Cillian Murphy
  • تولد کلین مورفی: 25 می 1976 (4 خرداد 1355)
  • سن کیلین مورفی: 47 سال
  • وزن و قد کیلین مورفی: وزن 70 کیلوگرم و قد 1.75
  • اینستا کلین مورفی: cillianmurphyofficiall

در ادامه مروری بر زندگی کیلین مورفی خواهیم داشت.

  ثروتمندترین افراد جهان؛ پول‌ دارترین افراد دنیا در سال 2024 چه کسانی هستند؟

اوایل زندگی و تحصیلات

مورفی در شهر داگلاس در شهرستان کورک از ایرلند به دنیا آمده است. مادرش مدرس زبان فرانسه بود و پدرش در اداره آموزش و پرورش کار می‌کرد. پدربزرگ و اقدام دیگرش هم معلم بودند. او به همراه برادر و دو خواهر کوچک‌تر از خودش در منطقه بالینتمپل بزرگ شد. او از 10 سالگی نوشتن و اجرای ترانه‌هایش را شروع کرد.

کیلین مورفی در خانواده‌ای کاتولیک بزرگ شد و به مدرسه راهنمایی Presentation Brothers College رفت. مورفی درسش خوب بود، اما اغلب دردسر درست می‌کرد و گهگاه برای مدت کوتاهی از مدرسه اخراجش می‌کردند. او طرفدار ورزش نبود، با اینکه بخش زیادی از برنامه‌های مدرسه‌شان را شامل می‌شد و نمی‌توانست علاقه‌های هنری‌اش را دنبال کند. کیلین اولین تجربه بازیگری‌اش را در همان دوران با کمپانی تئاتر Corcadorca به دست آورد. معلم زبان انگلیسی‌اش، ویلیام وال (William Wall) او را ترغیب کرد که بازیگری را دنبال کند، اما در آن زمان او دوست داشت که ستاره راک شود.

تولد کلین مورفی

در دوران نوجوانی و اوایل بیست سالگی او در چندین گروه موسیقی به همراه برادرش می‌خواند و گیتار می‌زد. موفق‌ترین گروه آنها The Sons of Mr. Green Genes نام داشت که پیشنهادی از کمپانی Acid Jazz Records برای ضبط 5 آلبوم گرفتند، اما آن را رد کردند، چون برادر مورفی هنوز محصل بود و همچنین سر پول به توافق نرسیدند.

کیلین مورفی در سال 1996 تحصیل در رشته حقوق را در University College Cork شروع کرد، اما امتحانات سال اول را نتوانست پاس کند، چون طبق گفته‌های خودش اشتیاقی نداشت. او هم درگیر گروه موسیقی‌اش بود، هم اینکه بعد از چند روز از شروع کلاس‌هایش متوجه شد که به حقوق علاقه‌ای ندارد. بعد از اینکه نمایش A Clockwork Orange را در دانشگاه دید، به بازیگری علاقه پیدا کرد. اولین نقش مهمش در نمایش Observe the Sons of Ulster Marching Towards the Somme بود. او همچنین در نقش اصلی نمایش Little Shop of Horrors بازی کرد.

  بهترین انیمه های ترسناک | 10 انیمه ترسناکی که شما را از خواب می اندازند!

1996 تا 2001: کار تئاتر و نقش های اولیه

در سال 1996 مورفی اولین نقش حرفه‌ای‌اش را در نمایش Disco Pigs از نمایشنامه‌نویس ایرلندی اندا والش (Enda Walsh) به دست آورد. این نمایش را در سرتاسر اروپا اجرا کردند و کیلین دانشگاه و گروه موسیقی‌اش را ترک کرد. در همین دوره در نمایش‌های زیاد دیگری نیز بازی کرد: نمایش هیاهوی بسیار برای هیچ (Much Ado About Nothing) در سال 1998، نمایش پسر روستایی (The Country Boy) در سال 1999 و نمایش جونو و پیکاک (Juno and the Paycock) در سال 1999.

بازی در سینما را با فیلم مستقل روی لبه (On the Edge) در سال 2001 و فیلم‌های کوتاهی مانند Filleann an Feall محصول 2000 و Watchmen محصول 2001 شروع کرد. او همچنین نقشش را در نسخه سینمایی Disco Pigs محصول 2001 دوباره بازی کرد و در مینی سریالی از شبکه BBC به نام The Way We Live Now ایفای نقش کرد.

فیلم Disco Pigs 2001 از آثار کیلین مورفی

2002 تا 2004: فیلم 28 روز بعد و شهرت

در سال 2002 در نقش آدام در نمایش The Shape of Things بازی کرد و هنرنمایی‌اش مورد توجه قرار گرفت. در همان سال در فیلم ترسناک دنی بویل (Danny Boyle) به نام 28 روز بعد (28 Days Later) در نقش اصلی بازی کرد. این فیلم به موفقیتی جهانی رسید و در هشتمین جوایز امپایر، کیلین مورفی نامزد بهترین بازیگر جدید شد. از نظر مورفی این اثر عمیق‌تر از یک فیلم زامبی یا ترسناک بود و از موفقیت آن تعجب کرده بود.

این هنرپیشه در سال 2003 در جشنواره بین‌المللی ادینبرو در نمایش The Seagull ایفای نقش کرد. در همان سال در فیلم وقفه (Intermission) با کالین فارل (Colin Farrell) هم‌بازی شد. این فیلم در زمان اکرانش پرفروش‌ترین فیلم مستقل ایرلندی شد تا سال 2006 که فیلم The Wind That Shakes the Barley به اکران رسید. در همان سال 2003 مورفی نقش کوتاهی در فیلم کوهستان سرد (Cold Mountain) به کارگردانی آنتونی مینگلا (Anthony Minghella) نیز ایفا کرد. او همچنین در نقش یک قصاب در فیلم دختری با گوشواره مروارید (Girl with a Pearl Earring) با اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson) و کالین فرث (Colin Firth) هم‌بازی شد.

  بزرگترین کشور جهان؛ معرفی 15 تا از بزرگترین کشورهای دنیا به ترتیب

فیلم Girl with a Pearl Earring از فیلم های کیلین مورفی

2005 تا 2006: نقش های شریرانه و موفقیت هنری

در سال 2005 کیلین مورفی در نقش دکتر جاناتان کرین در فیلم بتمن شروع می‌کند (Batman Begins) به کارگردانی کریستوفر نولان (Christopher Nolan) بازی کرد. او در ابتدا برای بازی در نقش بتمن تست داده بود و با اینکه خودش را در قد و قامت یک ابرقهرمان نمی‌دید، نمی‌خواست شانس آشنایی با کارگردانی چون نولان را از دست بدهد. با این که نقش بتمن به کریستین بیل (Christian Bale) رسید، اما نولان آنقدر تحت تاثیر مورفی قرار گرفته بود که نقش مکمل دکتر کرین را به او داد. در همان سال در فیلم تریلر چشم قرمز (Red Eye) به کارگردانی وس کریون (Wes Craven) نیز بازی کرد و در آنجا نیز نقشی منفی داشت.

یکی دیگر از فیلم‌های کیلین مورفی در آن زمان فیلم صبحانه در پلوتون (Breakfast on Pluto) بود که در آن نقش یک زن ایرلندی تراجنسیتی را ایفا کرد. در سال 2006 نقش اصلی فیلم جنگی بادی که در مرغزار می‌وزد (The Wind That Shakes the Barley) را گرفت که درباره جنگ استقلال ایرلند و جنگ داخلی ایرلند است. این فیلم در جشنواره کن جایزه نخل طلا را گرفت و در گیشه ایرلند، تبدیل به موفق‌ترین فیلم ایرلندی شد.

کیلین مورفی به انگلیسی Cillian Murphy

2006 تا 2010: باز هم تئاتر و نقش های سینمایی

مورفی بین سال‌های 2006 تا 2007 در سالن تئاتر امباسادورز به صحنه برگشت و در کنار بازیگر کانادایی، نو کمبل (Neve Campbell) بازی کرد و نقش اصلی نمایش Love Song را داشت. در سال 2007 در فیلم علمی تخیلی آفتاب (Sunshine) به کارگردانی دنی بویل نقش یک فضانورد و فیزیک‌دان را بازی کرد که باید خورشید را دوباره شعله‌ور کند. در همان سال در فیلم مستقل تماشای کارآگاهان (Watching the Detectives) در کنار لوسی لیو (Lucy Liu) به ایفای نقش پرداخت. همچنین در فیلم بریتانیایی Hippie Hippie Shake در نقش ویراستار یک مجله زیرزمینی و رادیکال بازی کرد. با این حال این پروژه به تاخیر خورد و در نهایت در سال 2011 اعلام شد که در سینماها اکران نمی‌شود.

  11 عجیب‌ ترین رکوردهای گینس | خفن ترین رکوردهای کتاب گینس کدامند؟

در سال 2008 این بازیگر حضوری کوتاه در فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight)، دنباله فیلم Batman Begins داشت. همچنین در فیلم لبه عشق (The Edge of Love) حضور پیدا کرد و با کیرا نایتلی (Keira Knightley) و سیه‌نا میلر (Sienna Miller) هم‌بازی شد. او همچنین در سال 2009 در یک درام جنایی به نام پاداش پریر (Perrier’s Bounty) در کنار برندن گلیسون (Brendan Gleeson) به ایفای نقش پرداخت. از دیگر فیلم‌های این هنرپیشه در این سال‌ها می‌توانیم به فیلم روانشناختی طاووس (Peacock) اشاره کنیم که در آن نقش مردی با شخصیتی دوگانه داشت. سپس مورفی در فیلم تلقین (Inception) کریستوفر نولان بازی کرد که سومین همکاری این دو بود.

فیلم Inception در زندگی نامه کلین مورفی

2011 تا 2023: Peaky Blinders و Oppenheimer

در سال 2011 کیلین مورفی علاوه بر حضور دوباره در تئاتر، در فیلم علمی تخیلی سر وقت (In Time) نقشی مکمل ایفا کرد و با جاستین تیمبرلیک (Justin Timberlake) و آماندا سایفرد (Amanda Seyfried) هم‌بازی شد. در سال 2012 در فیلم روانشناختی چراغ‌های قرمز (Red Lights) همراه با رابرت دنیرو (Robert De Niro) و سیگورنی ویور (Sigourney Weaver) به ایفای نقش پرداخت. از دیگر فیلم‌های او در این سال می‌توانیم به شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises) و فیلم مستقل شکسته (Broken) اشاره کنیم.

از سال 2013 مورفی به عنوان بازیگر اصلی سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) از شبکه BBC حضور پیدا کرد و شهرتش در جهان خیلی خیلی بیشتر شد. او در این سریال نقش توماس شلبی، رهبر یک گروه تبهکار در بیرمنگام در دوره بعد از جنگ جهانی اول را ایفا می‌کند. در ابتدا قرار بود جیسون استاتهام (Jason Statham) این نقش را بازی کند. این مجموعه مورد توجه همگان قرار گرفت و بعد از 36 قسمت و 6 فصل، در سال 2022 به پایان رسید.

  معرفی بازیگران سریال برلین (Berlin)؛ اسپین آف سریال Money Heist

تامی شلبی

در سال 2014 او در فیلم علمی تخیلی تعالی (Transcendence) به کارگردانی والی فیستر (Wally Pfister) و در سال 2015 در فیلم تاریخی ماجراجویی در دل دریا (In the Heart of the Sea) به کارگردانی ران هاوارد (Ron Howard) بازی کرد. یک سال بعد نیز در فیلم کمدی سیاه آتش آزاد (Free Fire) به کارگردانی بن ویتلی (Ben Wheatley) به ایفای نقش پرداخت. همکاری بعدی کیلین مورفی با کریستوفر نولان در سال 2017 و با فیلم جنگی دانکرک (Dunkirk) رقم خورد.

همکاری آخر او با نولان در جدیدترین فیلم این فیلمساز یعنی اوپنهایمر (Oppenheimer) اتفاق افتاد. کیلین مورفی در اوپنهایمر نقش جی. رابرت اوپنهایمر (J. Robert Oppenheimer)، فیزیکدان آمریکایی که یافته‌هایش منجر به ساخت بمب اتم شد بازی می‌کند. هنرنمایی او در این فیلم شدیدا مورد توجه قرار گرفت و جوایز و افتخارات زیادی به خاطر آن به دست آورد.

کیلین مورفی در اوپنهایمر

2024 تا کنون: تولید فیلم

کیلین مورفی در فوریه 2024 کمپانی Big Things Films به همراه آلن مولونی (Alan Moloney)، تهیه کننده ایرلندی راه‌اندازی کرد. او قرار است در این کمپانی دو فیلم را تولید کند که در آنها بازی هم می‌کند: فیلم درام تاریخی چیزهای کوچک این‌چنینی (Small Things like These) و فیلم استیو (Steve) که با همکاری نتفلیکس ساخته می‌شود. او همچنین قرار است از تهیه‌کنندگان دنباله‌ای برای فیلم 28 روز بعد باشد و نقشی که آنجا داشت را دوباره تکرار کند. این فیلم با نام 28 سال بعد (28 Years Later) در حال ساخت است.

زندگی شخصی کیلین مورفی

  • همسر کیلین مورفی: یون مک‌گینس (Yvonne McGuinness)
  • پسر کیلین مورفی: ملاچی مورفی (Malachy Murphy) و آران مورفی (Aran Murphy)
  بهترین فیلم های دیوید فینچر؛ فیلم‌هایی که نباید از دست داد

در سال 2004 مورفی با دوست دختر قدیمی‌اش، یون مک‌گینس که در یکی از اجراهای گروه راکش در سال 1996 با هم آشنا شده بودند، ازدواج کرد. کلین مورفی و همسرش تا سال 2001 در دابلین زندگی می‌کردند و سپس به لندن نقل مکان کردند تا همسرش بتواند به کالج سلطنتی هنر برود. بعد از 14 سال آنها در سال 2015 به دابلین برگشتند. آنها دو پسر دارند که به ترتیب در دسامبر 2005 و جولای 2007 به دنیا آمدند.

پسر کیلین مورفی

آثار کیلین مورفی

در ادامه مروری بر لیست آثار کیلن مورفی خواهیم داشت.

فیلم های کیلین مورفی

  • داستان سوئیتی بارت (داستان سوئیتی بارت) محصول 1998
  • آفتاب سوختگی (Sunburn) در نقش دیوین مک‌دربی محصول 1999
  • سنگر (The Trench) در نقش رگ روکوود محصول 1999
  • روی لبه (On the Edge) در نقش جاناتان بریچ محصول 2001
  • چگونه هری درخت شد (How Harry Became a Tree) در نقش گاس محصول 2001
  • خوک های دیسکو (Disco Pigs) در نقش دارن / خوک محصول 2001
  • 28 روز بعد (28 Days Later) در نقش جیم محصول 2002
  • وقفه (Intermission) در نقش جان محصول 2003
  • دختری با گوشواره مروارید (Girl with a Pearl Earring) در نقش پیتر محصول 2003
  • کوهستان سرد (Cold Mountain) در نقش باردولف محصول 2003
  • بتمن آغاز می کند (Batman Begins) در نقش دکتر جاناتان کرین / مترسک محصول 2005
  • چشم قرمز (Red Eye) در نقش جکسون ریپنر محصول 2005
  • بادی که در مرغزار می وزد (The Wind That Shakes the Barley) در نقش دامین اودونوان محصول 2006
  • آفتاب (Sunshine) در نقش رابرت کاپا محصول 2007
  • تماشای کارآگاهان (Watching the Detectives) در نقش نیل لوئیس محصول 2007
  • شوالیه تاریکی (The Dark Knight) در نقش دکتر جاناتان کرین / مترسک محصول 2008
  • لبه عشق (The Edge of Love) در نقش ویلیام کیلیک محصول 2008
  • پاداش پریر (Perrier’s Bounty) در نقش مایکل مک‌کری‌آ محصول 2009
  • طاووس (Peacock) در نقش جان اسکیلپا / اما اسکیلپا محصول 2010
  • تلقین (Inception) در نقش رابرت فیشر محصول 2010
  • عقب نشینی (Retreat) در نقش مارتین محصول 2011
  • سر وقت (In Time) در نقش ریموند لئون محصول 2011
  • چراغ های قرمز (Red Lights) در نقش تام باکلی محصول 2012
  • شکسته (Broken) در نقش مایک کیرنان محصول 2012
  • شوالیه تاریکی بر می خیزد (The Dark Knight Rises) در نقش دکتر جاناتان کرین / مترسک محصول 2012
  • اوج (Aloft) در نقش ایوان محصول 2014
  • تعالی (Transcendence) در نقش مامور دونالد بوچانان محصول 2014
  • در دل دریا (In the Heart of the Sea) در نقش متیو جوی محصول 2015
  • انتروپوید (Anthropoid) در نقش جوزف کابچیک محصول 2016
  • آتش آزاد (Free Fire) در نقش کریس محصول 2016
  • مهمانی (The Party) در نقش تام محصول 2017
  • دانکرک (Dunkirk) در نقش سرباز محصول 2017
  • فصل بزهکاری (The Delinquent Season) در نقش جیم محصول 2018
  • آنا (Anna) در نقش لنی میلر محصول 2019
  • یک مکان ساکت: بخش 2 (A Quiet Place Part II) در نقش امت محصول 2020
  • اوپنهایمر (Oppenheimer) در نقش جی. رابرت اوپنهایمر محصول 2023
  • چیزهای کوچک این چنینی (Small Things like These) در نقش بیل فورلانگ محصول 2024
  رتبه بندی عصبی ترین کشورهای جهان در سال 2023 | جایگاه ایران کجاست؟

سریال های کیلین مورفی

  • راه و رسم زندگی ما (The Way We Live Now) در نقش پاول محصول 2001
  • پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) در نقش تامی شلبی محصول 2013 تا 2022
  • اقیانوس اطلس: وحشی ترین اقیانوس روی زمین (Atlantic: The Wildest Ocean on Earth) در نقش راوی محصول 2015

حقایقی از زندگی کیلین مورفی

  • به زبان ایرلندی مسلط است.
  • با فیلم 28 روز بعد به شهرت رسید.
  • یکی از بارزترین ویژگی‌های این بازیگر چشمان آبی نافذ اوست که مخاطبان را مجذوب خود می‌کند.
  • علاوه بر سینما و تلویزیون، مورفی بر صحنه تئاتر نیز درخشیده و در نمایش‌های گوناگونی بازی کرده است.
  • برای بازی در فیلم Breakfast on Pluto مقداری وزن اضافه کرد.
  • علاوه بر بازیگری، او در زمینه موسیقی نیز فعال بوده است.
  • طرفدار تیم فوتبال لیورپول است.
  • کیلین مورفی مدافع افزایش آگاهی درباره سلامت روان است.

حقایقی از زندگی کیلین مورفی

  • او گیاه‌خوار است.
  • از ارتفاع می‌ترسد.
  • به ادبیات علاقه ویژه‌ای دارد.
  • نقش بتمن را در فیلم Justice League محصول 2017 رد کرد.
  • مورفی علیرغم شهرتش، تعهد زیادی به حفظ حریم خصوصی خود دارد.
  • به مد و فشن علاقه زیادی دارد.
  • توانایی خاصی در ادای لهجه‌های مختلف دارد.
  • به عنوان یک نجات غریق هم آموزش دیده است.
  • در فیلم‌های مستقل زیادی بازی کرده است.

جوایز کیلین مورفی

  • جایزه بفتای بهترین بازیگر مرد برای فیلم Oppenheimer
  • جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد در فیلم درام برای فیلم Oppenheimer
  • جایزه انجمن بازیگران فیلم بهترین بازیگر مرد برای فیلم Oppenheimer
  • جایزه انجمن بازیگران فیلم بهترین گروه بازیگری در یک فیلم سینمایی برای فیلم Oppenheimer
  • جایزه جی کیو بازیگر سال برای فیلم The Wind That Shakes the Barley
  • جایزه فیلم و تلویزیون ایرلند بهترین بازیگر مرد فیلم برای فیلم Breakfast on Pluto
  • جایزه فیلم و تلویزیون ایرلند بهترین بازیگر مرد سریال درام برای سریال Peaky Blinders
  • جایزه فیلم و تلویزیون ایرلند بهترین اجرای درام برای سریال Peaky Blinders
  • جایزه تلویزیون ملی بهترین اجرای درام برای سریال Peaky Blinders
  بیوگرافی اما واتسون؛ بازیگر نقش هرماینی در فیلم های هری پاتر

کلام آخر

کیلین مورفی کیست؟ در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم و با بیوگرافی این هنرمند همراه شما بودیم. شما کدام یک از فیلم و سریال‌های این هنرپیشه را بیشتر دوست دارید؟ در قسمت نظرات همراه ما باشید.

سوالات متداول

بهترین فیلم کیلین مورفی بر اساس امتیاز IMDB کدام است؟

فیلم تلقین (Inception).

بهترین سریال کیلین مورفی کدام است؟

سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders).

آیا این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره بزنید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

اولین نفری باشید که به این نوشتار رای می دهید.

مونا جلالی

فوق لیسانس مترجمی زبان انگلیسی، مترجم و تولیدکننده‌ی محتوا، شیفته‌ی سینما و دنیای بی‌کرانش

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا